Lapsen jättäminen yksin kotiin
Mietityttää naapurin yh-äiti, joka lähti nuorimmaisensa kanssa oman äitinsä luo jo puolivälissä viikkoa ja jätti yksin kotiin 11- vuotiaan tyttärensä. Tyttö on nyt soitellut kaikkien kavereiden kotiin, et voiko tulla yöksi. Joku yökylä olikin sovittu perjantaille, mut tuskin nekään vierasta lasta haluavat päivätolkulla pitää.
Olenko ihan niuho, kun mietin lastensuojeluilmoitusta?
Kommentit (11)
Soittaisin lastensuojeluun. Järkyttävää heitteillejättöä.
Lasu todellakin. Itse olin 90-luvulla 12-vuotiaasta alkaen yksin kotona yhden yön toisinaan, mutta minä olinkin senkin ajan kriteereillä suht laiminlyöty.
Yhden yön voisi tarvittaessa pärjätä. Jos vaikka vanhempi joutuisi lähtemään työmatkalle myöhään illalla ja aamulla lapsella olisi koulua.
Tai jos vanhemmalla.joku meno illalla ja tulisi vasta yöllä tai aikaisin aamulla kotiin.
Mutta ei 11-vuotiasta jätetä moneksi yöksi yksin kotiin.
11-vuotias ei ole pikkunapero. Saa itse laitettua omat ruokansa, peseytyy itse, omistaa puhelimen... Ihan hyvin voi olla vaikka viikonlopun yli yksin. Riippuen toki lapsen (tai nuoren, 11-v. ei ole kovin lapsi) luonteesta ja tottumuksesta. Taas helikopterivanhemmat uhkailee lasuilla, kun omansa ei edes mehua saa mukiin.
11-vuotiaat voivat olla hyvin eri tasoisia kypsyydeltään. Joku harvinainen yksilö saattaisikin pärjätä. Mutta kun tämä lapsi on soitellut kavereille yökyläpaikkaa jne niin selvästikään hän ei ole valmis jäämään yksin kotiin!
Vaikka olisi millainen lapsi, ei voi jättää yksin
Tämä on heitteillejättö.
Jaahas, minun poika otti viime talvena sukset ja rinkan, hiihti 3-4 tuntia yhdelle vanhalle tukkikämpälle ja nukkui siellä yön. Oli tehnyt tulet ja nauttinut hiljaisuudesta. Hiihti aamulla kotiin. Ikä oli tuolloin 12 v.
No kyllä 11v. On ihan täysin lapsi, vaikkei ihan pieni enää olekkaan. Pärjää toki päivän yksin, mutta ei sen ikäistä nyt useaksi päiväksi ja yöksi jätetä.
Lastensuojeilmoitus.
Ei todellakaan kuulu olla yksin kotona.
Kas kun mumokaan ei ihmettele, miksei 11 v ole mukana. Laskun paikkahan tuo on, jos ei lapsen oma perhe ymmärrä.