kyläily vauaperheessä
Olen menossa kylään ystäväpariskunnan luokse muutaman viikon päästä. Heillä on vauva, joka on silloin kuukauden vanha. Ovat kutsuneet minut silloin ja tulen yöpymään heillä. Kysynkin teiltä, millaista apua voisin ystävälleni tarjota kyläilyn aikana? Viedä tuliaisiksi pari kauppa kassillista ruokaa ja valmistaa ne ruuat? Hoitaa vauvaa yön yli, jotta vanhemmat saavat nukkua? Olla vauvan kanssa jokusen tunnin päivällä, jotta vanhemmat pääsevät vaikka ulos syömään? Mitä apua sinä kaipasit kun vauva oli ihan pieni? kiitos vinkeistä!
Kommentit (11)
Tosi kauniita ideoita tarjota apua pikkuvauvaperheelle. Ruoakakassien tuominen, ruuanlaitto, siivoaminen, tiskaaminen ym olisivat kyllä kelvanneet minulle pikkuvauvavaiheen avuksi. Vauvan hoitamisesta sitten peesaan sen verran edellistä, että en itse olisi voinut kuvitellakaan meneväni ulos syömään tms. ja samalla jättää 1kk vanhan vauvan vieraalle hoitoon. Sama juttu yöhoitamisen kanssa. Nukuimme perhepedissä, imetin lasta tuossa iässä tiheästikin yöllä ja se on ihan normaalia ja hyväksi jotta maidoneritys vakiintuu riittävän suurelle tasolle.
Joku toinen voi toki ajatella vauvan hoidosta eri tavalla, eli kannattaa rohkeasti kysyä äidiltä, mitä tämä haluaa. Sano, että mielelläsi auttaisit arjessa, kun vain äiti kertoisi miten.
Oma esikoinen oli todella Vaativa Vauva, oli tyytyväinen vain sylissä, huusi heti jos laittoi johonkin makoilemaan. Joten minulle pienetkin hetket erossa vauvasta olivat tärkeitä. Eli tarjoudu ottamaan vauva syliin siksi aikaa, että äiti saa syödä ruokansa lämpimänä haarukalla ja veitsellä, tai viihdytä vauvaa sillä aikaa kun äiti käy wc:ssä tai suihkussa ihan rauhassa.
Meillä vauva nukkui parhaiten liikkuvissa vaunuissa. Ihanaa oli välillä, kun joku lähti vauvan kanssa päiväunikävelylle ja minä sain itse siivota/tehdä ruokaa/ottaa päiväunet tai mitä milloinkin halusin.
Itse imetin 10kk ja noin pieni syö vielä yölläkin monta kertaa yössä, eli yön yli hoitaminen ei taida onnistua, ellei vauva sitten juo pullomaitoa. Äidinkään rinnat ei välttämättä tykkää noin pitkästä imetystauosta.
Lapsetkin ovat erilaisia. Meillä kuopus taas oli todella Helppo Vauva, joka viihtyi pitkiäkin hetkiä lattialla leluja katsellen, niin että sain syötyä ja käytyä siellä vessassa ihan ilman viihdyttäjääkin. Eli hyväksy sekin,jos ystäväsi sanoo, ettei kaipaa apua.
Juups, tuo ruokakassin vienti on tosi kiva ajatus! Tuore äiti tarvitsee tarpeeksi energiaa, muttei välttämättä pääse itse lähtemään vauvan kanssa kauppaan, joten kaikenlainen ruoka-apu on jees, varsinkin jos yövyt siellä. Olet todella huomaavainen!
Ja joku jo ehdottikin, että olisi kaipaillut vauvalle vaunuttelijaa, että olisi itse päässyt edes vaikka aamupalaa rauhassa syömään lehteä lukien. Komppaan!
Voi jestas sentään, ihana ihminen olet:) Mutta eiköhän tuo ystäväsi ajatellut, että hän haluaa nähdä sinua, eikä ulkoistaa vauvan hoitoa sinulle ja kadota kuvasta? Noin pieni saattaa olla vielä imetyksellä eli kovin pitkälle ei äiti vauvasta pääse, mutta jo se, että hän pääsisi vaikka pienelle kävelylenkille tms puolisonsa kanssa kahdestaan olisi varmasti upea juttu. Ja tuo ruokaidea oli loistava, tee se niin, että ehdota, etät sinä hoidata ruuat tuona aikana kun olet kylässä, mutta ruoka on sellaista mitä voitte vaikka yhdessä keittiössä valmistaa ja porista samalla. Mutta seuraa tuo äiti kaipaa eniten, juttutoveria jolle ääneen ihmetellä elämäänsä ja kuulla uutisia muusta maailmasta.
Itse olisin eniten kaivannut juuri sitä kaveria, en lastenhoitajaa tai muuta. Toki sitä vauvaa voi sylitelläkin, mutta olisin itse kokenut tulleeni torjutuksi, jos ystävä olisi tullut yökylään, ja pyrkinyt sitten häätämään minut pois. Kun juuri kaipaisin ystävää, joka puhuisi ihan muusta kuin vauvasta. Keskimäärin yhden vauvan hoito ei niin kamalan raskasta kuitenkaan ole, tuon ikäinen nukkuu kuitenkin sen verran paljon, että juttuhetkille riittää aikaa. Ja imetys on kuitenkin vielä niin sitovaa, ettei vauvaa voi kukaan muu kovin pitkää hetkeä hoitaa kukaan muu kuin äiti.
Itse olisin kaivannut apua lähinnä ruuanlaitossa, astianpesukoneen tyhjentämisessä, pyykkien ripustamisessa jne. Ainakaan meidän esikoisen hoito ei oikein käytännössä onnistunut vielä kuukauden ikäisenä keltään muulta kuin minulta, sillä vauva söi käytännössä koko ajan.
Itse asiassa kaikkein suurin apu taisi olla se, että joku "seurusteli" kanssani imetyksen aikana. Oli meinaan harvinaisen tylsää istua koko päivä sohvalla imettämässä ;).
Ehdotan, että kysyt ihan reilusti ystävältäsi, millaista apua hän kaipaa. Jo avun tarjoaminen ilhduttaa varmasti. Ja itse ainakin olisin tykännyt noista mainitsemistasi piirakoista yms.
Kiitos kaikille! Olen hoitanut pieniäkin vauvoja esim. sisarusteni jne. Mutta ne ovat olleet yli 3kk vanhoja,joten hyviä vinkkejä tuli paljon. Vietän siis viikonlopun eli 2 yötä ystäväni luona, emme näe usein, koska välimatka on pitkä. Tietysti päällimmäisenä matkan tarkoituksena on nähdä ystävääni ja varmasti parasta on kysellä miten voisin auttaa :) ap
itse 2kk vauvan äitinä kaipaisin vain seuraa.
Ruokakassi on tietysti hyvä idea, mutta kannattaa viedä "varmoja" ruokia, jotka varmasti tulevat käyttöön. Salaatit, hedelmät ja juurekset ovat sellaisia, samoin ehkä riisi ja kahvi/tee. Mutta jos joku toisi meille marinoituja broilerinsuikaleita ja flora-ruokakermaa, niin tietysti kiittäisin kauniisti mutta eivät ne tarpeeseen tulisi. Jos tunnet yhtään ystäväsi ruokailutottumuksia niin osut varmasti oikeaan :)
Tai vastaavasti voit viedä jotain itse leivottua!
Ja minä olen pitänyt pikkuvauva-aikana kovasti siitä, että olen saanut laittaa ruuan rauhassa kun vieras on sylitellyt lasta. He ovat olleet keittiössä seuranani tai katselleet kotia.
Tuskin he mitään apua tarvitsevat, uskon, että pelkästään seurasi on riittävä. Jos vauva on vaativa, niin sitten ehkä voivat jonkin toiveen sinulle esittää. Minä kysyisin ihan suoraan, että mitä ruokaa voisin tuoda tullessani. Veisin myös tuliaiset.
Riippuu toki siitä äidistä.
Itse olisin tietysti ilahtunut tuliaisina tuoduista ruoista tai piirakasta tai jostain pienestä vaatteesta vauvalle. Mutta en tykkää että vieras kokkaa keittiössäni. Enkä myöskään halua kenekään siivoavan meillä. Ihan kuin meillä olisi niin likaista, että vieraat joutuisivat siivouspuuhiin, vaikka tekisivätkin sen ilomielin. Mutta kuten sanoin, kaikki eivät ole kuin minä. Parempi siis kysyä ystävältäsi, mitä voisit tehdä.
Enkä tosiaan antaisi kuukauden ikäistä vauvaa kenekään hoidettavaksi. vauva tarvitsee yölläkin ruokaa, joten et voisi paljon auttaa (mikäli äiti imettää). Onko sinulla lapsia? Osaisitko lämmittää korvikkeen sopivaksi? Sama päivällä, en voisi lähteä "lepäilemään" minnekään ja jättää noin pientä vauvaa kenenkään muun kuin isänsä hoiviin imetysvälin ajaksi.
Vie jotain tuliaisia ja kysy ystävältäsi aina välillä, miten voit auttaa.
Mukavaa kyläilyä! Äiti varmasti nauttii seurastasi ilman että hääräät koko ajan.