Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitteko huolissaan amputaatiosta?

Vierailija
05.04.2013 |

Olen vasta todella nuori 18-vuotias nainen, mutta minulla on jo pitkään ollut mitä ilmeisemmin matala verenpaine ja ilmeisesti joskus huono verenkiertokin koska jalkateräni ja varpaani joskus sinertävät... Suvustani löytyy isän puolelta myöskin paljon diabetestä ja pikkutätiltäni jouduttiin amputoimaan molemmat jalat vanhuksena juurikin diabeteksen takia.

Odottaako minua luultavasti sama kohtalo? ;(

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 09:23"]

Olen vasta todella nuori 18-vuotias nainen, mutta minulla on jo pitkään ollut mitä ilmeisemmin matala verenpaine ja ilmeisesti joskus huono verenkiertokin koska jalkateräni ja varpaani joskus sinertävät... Suvustani löytyy isän puolelta myöskin paljon diabetestä ja pikkutätiltäni jouduttiin amputoimaan molemmat jalat vanhuksena juurikin diabeteksen takia.

kohtaloa ei kannata odotella, vaan on ryhdyttävä toimiin ja HETI !

varaat ajan lääkärille tutkimuksiin.

ei ole normaalia, että nuorella jalat sinertää !!

voi olla vikaa mm sydämessä !

ei ole leikin asia olleskaa

eli mene tlääkäriin ja otat asioista selvää, ja hoidat itsesi kuntoon, nykyään ei maputoida jalkoja, kun on hoito hyvää 

[/quote]

[/quote]

Ok...

Joskus koen outoja tunteita sydämmessäni, mutta samaan aikaan kun minua ahdistaa. Muuten olen syntynyt kyllä siltäkin osin terveenä, isän siskolla on ollut synnynnäinen sydänvika kyllä.

Jalkani varmaan sinertävät jo viidettä vuotta.

Mutta jos tosiaan hoito on niin hyvää, niin miksi sitten löytyy vielä ihmisiä joilta on jouduttu amputoimaan? esimerkiksi niitä vanhuksia vanhainkodeissa.

Vierailija
2/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt ap, oletko hoidossa tuon ahdistuksen takia? En usko, että sinulla on fyysistä vaivaa, mutta selvästi sulla on mielen ongelmia. Jos et ole jo hoidossa, sun kannattaa hakeutua. Näistä sun kirjoituksista paistaa hyvin selvästi läpi, että sulla on mielenterveydellisiä ongelmia. Tämä ei ole loukkaus, olen vain huolissani sinusta.

On ihan tavallista, että mielen ongelmat purkautuvat fyysisinä vaivoina, oikeina tai kuviteltuina. Jos pääsisit puhumaan ongelmistasi johonkin, luulen, että nämä fyysiset vaivatkin helpottaisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi huolissani.

Enemmänkin olisin huolissani siitä miten voit psyykkisesti. Käy juttelemassa jonkun ammattilaisen kanssa jos jatkuvasti pohdit tuollaisia asioita ja se vaikeuttaa jo nukkumistakin.

Paljon todennäköisempää on että jäät auton alle tai kuolet jonkin kuin se että jalkasi amputoitaisiin.

Hop, hop. Alappa selvittää asuinpaikkasi tietoja minne sinun pitäisi soittaa ja kertoa ahdistuksestasi että saisit apua!!!

Vierailija
4/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tänäkin päivänä on tehokkaista hoitokeinoista huolimatta ihmisiä, jotka eivät ole itse kiinnostuneita pitämään itsestään huolta. Pelkillä lääkkeillä ja hoitohenkilökunnalla ei päästä pitkälle, jos diabeetikko itse ei pidä huolta ruokavaliosta, liikunnasta ja lääkkeiden säännöllisestä ottamisesta. Tämän vuoksi yhä joudutaan amputoimaan joiltakin diabeetikoilta jalkoja. 

Minäkin suosittelen sinulle yhteydenottoa mielenterveyspuolen ammattilaisiin. Saatat yllättyä, suurin osa fyysisitä vaivoistasi saattaa ola mielen tuotosta. Esim. paniikkihäiriössä huimaaminen, sydämen tykys ja kylmät sormet ja varpaat kuuluvat asiaan.

Vierailija
5/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tänäkin päivänä on tehokkaista hoitokeinoista huolimatta ihmisiä, jotka eivät ole itse kiinnostuneita pitämään itsestään huolta. Pelkillä lääkkeillä ja hoitohenkilökunnalla ei päästä pitkälle, jos diabeetikko itse ei pidä huolta ruokavaliosta, liikunnasta ja lääkkeiden säännöllisestä ottamisesta. Tämän vuoksi yhä joudutaan amputoimaan joiltakin diabeetikoilta jalkoja. 

Minäkin suosittelen sinulle yhteydenottoa mielenterveyspuolen ammattilaisiin. Saatat yllättyä, suurin osa fyysisitä vaivoistasi saattaa ola mielen tuotosta. Esim. paniikkihäiriössä huimaaminen, sydämen tykys ja kylmät sormet ja varpaat kuuluvat asiaan.

Vierailija
6/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet ilmeisesti se pissavaivaa täällä vatvonut tyttö? 

Ensinnäkin: jos sulla ei ole diabetestä, sun ei kannata huolehtia diabetekseen liittyvistä vaivoista. 

Toiseksi: sulla on selvästi nyt jotain henkistä vaivaa, kun olet niin huolissasi näistä vaivoista. Suosittelen, että otat yhteyttä nuorisopsykiatrian poliklinikkaan. Siinä ei ole mitään noloa, mäkin oon käynyt sellaisessa paikassa nuorena.

Vierailija
7/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkille vaan niin verenkierto paranee ja sinerrys loppuu. Kannattaa myös keskittyä kivoihin asioihin elämässä, eikä mitään eläkeläisjuttuja kun olet noin nuorikin.

Vierailija
8/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä lenkkeilenkin, mutta amputoidaanko jalkoja diabeteksen/siitä johtuvan huonon verenkierron takia? vai voiko siihen pelkästään johtaa huono verenkierto?

Miksi veri ei kierrä kunnolla ja on matala verenpaine!?

Vierailija
9/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaalla kuuluukin olla matala verenpaine. Suonet ovat joustavat ja terveet. Mitä matalampana saat sen pysymään, sen terveempänä elät.Amputaatioihin johtavissa tilanteissa verenpaine on yleensä hyvin korkea, suonissa paljon kalkkeutumia, eli veri ei kierrä, eikä suonet jousta. Lisäksi en lähtisi vertailemaan vanhusdiabeetikkoja ja nuoria nykyään. Hoidot ovat niin paljon paremmat.

Vaikka sinulla on matala verenpaine, niin veri kyllä kiertää, huoli pois. Huolesi on täysin turha.

Vierailija
10/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalasta verenpaineesta ei ole mitään haittaa, mitä nyt joskus saattaa nopeasti noustessa vähän huimaamaan. Sekään ei ole vaarallista. Älä huolehdi siitä, veri kyllä kiertää ihan normaalisti. Varpaat ja sormet saattavat toisinaan sinertää, vaikkapa jos on pitkään liikkumatta, mutta se on ihan normaalia.

Diabeteksestakaan ei tarvitse olla huolissaan jos et ole pahasti ylipainoinen ja pyrit elämään kohtuullisen terveellisesti. Hyvin harvoin siihen mitään amputaatioita liittyy, ja jos liittyy, niin yleensä koskee vanhuksia, joilla jo muutenkin huono verenkierto ja muita ongelmia. Sitten kun olet sen ikäinen, niin jos diabetes iskisi, niin siihen lienee jo reippaasti parannuskeinoja.

Aurinkoisia päiviä elämääsi.

Vierailija
11/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 09:43"]

18-vuotiaalla kuuluukin olla matala verenpaine. Suonet ovat joustavat ja terveet. Mitä matalampana saat sen pysymään, sen terveempänä elät.Amputaatioihin johtavissa tilanteissa verenpaine on yleensä hyvin korkea, suonissa paljon kalkkeutumia, eli veri ei kierrä, eikä suonet jousta. Lisäksi en lähtisi vertailemaan vanhusdiabeetikkoja ja nuoria nykyään. Hoidot ovat niin paljon paremmat.

Vaikka sinulla on matala verenpaine, niin veri kyllä kiertää, huoli pois. Huolesi on täysin turha.

[/quote]

Siis mulla ei oo onneks diabetestä ja toivottavasti ei tuukkaan. Mun isälläkään ei oo. Mutta kun kahtoo isän äitiä ja niitä sisaruksia niin...

Katri-Helena = oli diabetes

Laura = oli diabetes

Anna = oli diabetes

Lasse = on diabetes

Tuire = ei ole

Eli neljällä viidestä sisaruksesta esimerkiksi on/oli. Mietin vaan et mitenkä korkee riski on tulla mulle ja Katri-Helena oli minun mummo ja isän äiti

Mut mitenkä mie oon lukenu noista jutuista just toisin päin. Niinku terveys sivuilta et se on se matala verenpaine, jonka sivuoireena voi sit olla just huono verenkierto ja siitä johtaa sit amputaatioihin.

Koska, aattele loogista on tämä. Kun menen kylpyyn tai saunaan, mulla pulssi alkaa hakkaamaan hirveen kovasti ja mua ruppee pyöryttämään ja näkymään värejä silmissä. No miksi? koska mulla on matala verenpaine ja sitten kun meen tollaseen lämpöön, nii se puolestaan avaa nuo putkistot ja veri rupee kiertää paremmin ja sillon tietysti sydänkin rupeaa pumppaamaan tiheämpään tahtiin sitä verta. Eli se kertoo just siitä et mulla on tosiaan huono verenkierto, minkä lämpö pistää sitten kiusallisella tavalla paranemaan.

Vierailija
12/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt ihan höpö-höpö tietoa. Matala verenpaine=hyvä verenpaine. Vastasin sinulle juuri ja yritin laittaa mahdollisimman selkokielellä. Olen 5.

Eli vielä selvemmin: Et varmasti edes tiedä tätiesi diabeteksen tyyppiä. 1 ja 2 aivan eri sairauksia. Sinun kannattaa olla paljon enemmäm huolissasi esim. siitä, mihin lähtisit opiskelemaan kuin vanhusten amputaatioista.

Uskos nyt vaan tulevaa lääkäriä. Nuo kaikki saunomisesta yms. johtuvat verenpaineen muutokset ovat ihan normaaleja.

Vierailija
13/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö laajentaa verisuonia samoin kaikilla ihmisillä.

Ystävällisesti ehdotan, että lopetat niillä terveyssivustoilla käymisen, koska ne vain pahentavat ongelmaasi. Niitä kun lukee niin tuntuu, että on kaikki maailman sairaudet.

Kannattaa myös miettiä mistä sairauspelot johtuvat. Elämää ei pysty hallitsemaan: saattaa olla, että sairastut johonkin kauheaan tautiin, saattaa olla että et. Sitä ei voi kontrolloida, ja se voi olla pelottava tunne. Ehdotan siksi, että olet yhteydessä vaikkapa alueesi terveydenhoitajaan tai sinne nuorisopsykiatrian puolelle mahdollisuuksiesi mukaan. Ei ole häpeä hakea apua. Raskasta sen sijaan on elää yksin noiden sairauspelkojen kanssa.

Vierailija
14/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kakkosta, hae psykologista apua. Siellä osataan lievittää näitä sinun pelkojasi.

Toivottavasti nuo nimet olivat keksittyjä, sinulla ei ole oikeutta levitellä netissä sukulaistesi terveysasioita.

Vierailija
15/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amputaatioita tehdään huonon verenkierron tai diabeteksen vuoksi. Amputaatioon voi johtaa laskimo- tai valtimoperäiset syyt. Kakkostyypin diabeteksen voi saada vaikka elintavat olisivat terveelliset eikä ole ylipainoa, mutta harvinasta se on. Olen nähnyt 35-vuotiaita joiden jalka on amputoitu diabeteksen vuoksi, mutta takana on ollut huono hoitotasapaino. Ennen amputaatiota jalka yleensä menee kuolioon tai siinä on parantumaton haava ja suuri kuolion riski. Kovin herkästi amputaatioon ei lähdetä. Jos pidät itsestäsi huolen, niin huono verenkierto diabeteksenkaan kanssa ei tule automaattisesti aiheuttamaan sinulle amputaatiota. 

Vierailija
16/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, ehkä minä pelkään sitten ihan turhaan ja toivottavasti ette puhuneet noin, vaan rauhoittaaksenne minua.

Enkä tietenkään ole niin tyhmä, että olisin oikeilla nimillä pistänyt nuo. Miten voit luulla edes tuollaista!

Eikä kellään heistä ole minun mielestä ollut lapsena mitään diabetestä, puhjennut sitten 50v jälkeen vasta.

Mutta eikö sellanen siitä keskeltä oleva verenpaine olisi kaikista terveellisin? eli se ei saisi olla liian matala, muttei liian korkeakaan

Kynteni ovat varpaissa myöskin kellertävät ja lohkeilevat, voiko se olla merkki huonosta verenkierrosta kun niissä on tuollasia railoja?

Ahdistanut niin kovasti, etten saanut kunnolla edes nukuttua.

Vierailija
17/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala verenpaine on hyvästä, sehän sulle on jo moneen kertaan kerrottu. Varpaan kynnet ei verenkierrosta kerro mitään, voithan käydä vaikka jalkahoitajalla selvittämässä miksi kynnet lohkeilee.

2-tyypin diapetekseen voi vaikuttaa elämäntavoilla, ruokavalio, liikunta ja terveelliset elämäntavat voivat riittää hoidoksi jo alkaneeseenkin diapetekseen. Amputaatiot on todellakin harvinaisia, eikä niitä tehdä varmuuden vuoksi. Itse tiedän yhden diabeetikon, jolta jalat ovat amputoidut ja hän todellakaan ei välittänyt mistään ravitsemuksellisista ohjeista.

Vaikka diapetes sitten joskus iskisikin, sen kanssa sitten eletään, noudatetaan ohjeita ja pidetään kroppa terveenä. Kyllä moni diapetesta sairastava ihminen menee sitten hautaan ihan muista syistä ja jalkojensa kanssa.

Vierailija
18/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on ollu puhetta et amputaatiot on just lisääntyny. 2000 luvun alussa ne oli laskemaan päin, mut 2006 ihmeellisesti nousi...

Miten muuten verenkierto voisi yhtäkkiä loppua vaan jalasta vanhuksellakin? eihän se oo normaalia..

Vierailija
19/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännetäänpä rautalangasta: Matala verenpaine ei tarkoita huonoa verenkiertoa. Ihan samanlailla se veri kiertää, vain pienemmällä paineella. Korkea verenpaine ei tarkoita hyvää verenkiertoa. Veri vain kulkee isommalla paineella ja voi olla/on haitallista verisuonistolle. Verenpaine ei ole sama kuin verenkierto!

Joskus ääreisverenkierto voi olla sormissa ja jalkaterissä huono, mutta se ei ole sairautta. On olemassa hyvälaatuista ”kylmäkätisyyttä” tai ”kylmäjalkaisuutta”. Siinä valtimot supistuvat ja iho viilenee. Syynä on yleensä altistuminen kylmälle ja kostealle lienee tavallisin. Verisuonten supistumisherkkyys vaihtelee eri ihmisillä, ja siksi jonkun varpaita kylmii vähäisessäkin viileässä.

Kylmien jalkojen pääasiallinen hoito on niiden lämmittäminen. Jos on hyvin herkkä kylmälle, tämä täytyy ottaa huomioon sekä ulkoillessa että sisätiloissa ja varoa jalkojen kostumista.

Kylmänherkkyyttä voi myös yrittää vähentää päivittäisellä "verisuonijumpalla": jalat pannaan vuoron perään 15 minuutiksi niin kylmään ja niin kuumaan veteen kuin iho hyvällä sietää.

Jos jalkojen kylmimiseen liittyy varpaiden ja nilkkojen sinistymistä tai kävelykipua pohkeissa, on tarpeen selvittää valtimoverenkierron tila. Mahdolliset ahtaumat voidaan hoitaa leikkauksella tai pallolaajennuksella.

Vierailija
20/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 09:23"]

kohtaloa ei kannata odotella, vaan on ryhdyttävä toimiin ja HETI !

varaat ajan lääkärille tutkimuksiin.

ei ole normaalia, että nuorella jalat sinertää !!

voi olla vikaa mm sydämessä !

ei ole leikin asia olleskaa

eli mene tlääkäriin ja otat asioista selvää, ja hoidat itsesi kuntoon, nykyään ei maputoida jalkoja, kun on hoito hyvää 

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi