Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haitko äitiyspäivärahaa 6kk tuloilla?

Vierailija
04.04.2013 |

Haen äitiyspäivärahaa viimeisen 6kk tulojen perusteella, ja huomasin juuri tätä yhtä liitettä etsiessäni, että työnantajan kuuluisi täyttää hakemukseen se palkkatieto liite? Eikö sitä voi täyttää itse ja lähettää esimerkiksi palkkatodistukset mukana? Vai onko pakko ottaa yhteyttä työnantajaan?

Työnantaja ei nimittäin suhtautunut kovin iloisesti ilmoitukseen, että jään äippälomalle ja jään töistä pois... Vetkuttelee varmaan mukavasti, jos sitä kautta on ainoa mahis saada nämä liitteet.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta kerron kuitenkin mikä ongelma mulle kävi siinä.

Tulot aikaisemmalta 6kk ennen hakupäivää eivät kelvanneet, vaan ne tulee olla 6kk ennen äitiysloman ensimmäistä päivää. Minulle neuvoivat kelassa tän ihan päin mäntyä, joten sain sitä lappua monta kertaa selvittää.

Vierailija
2/4 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 22:58"]

En tiedä, mutta kerron kuitenkin mikä ongelma mulle kävi siinä.

Tulot aikaisemmalta 6kk ennen hakupäivää eivät kelvanneet, vaan ne tulee olla 6kk ennen äitiysloman ensimmäistä päivää. Minulle neuvoivat kelassa tän ihan päin mäntyä, joten sain sitä lappua monta kertaa selvittää.

[/quote]

Ei multa ainakaan noin vaatineet. Tulot katsottiin loka-huhtikuulle, vaikka jäin äitiyslomalle vasta kesäkuussa. Ja AP, meillä ainakin palkanlaskija täytti sen palkkaliitteen. Ota häneen yhteys :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin palkanlaskija täytti sen lapun ja lähetti kelalle. Ja ne 6kk tulot on oltava vähintään 20% paremmat kuin ne verotetut tulot. Jos kelalla jotain epäselvyyttä, niin ottavat kyllä yhteyttä palkanlaskijaankin tarvittaessa. ;)

Terveisin:

2 viikkoa sit äippälomalle jäänyt. :)

Vierailija
4/4 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla Kela vaati ne 6kk tulot ennen loman alkua ja sitä varten työnantajan piti täyttää se palkkalappu, muutenhan tilinauha olisi käynyt kun siinä on viimeisen 6kk tulot. Ja Kelalta tuli siis nimenomaan kirjallisena takaisin selvityspyyntö että pitää olla tulot äitiysloman alkuun asti kun työnantaja oli aluksi laittanut hakupäivään asti. Sitten ne kuitenkin laski sen väärin (piti olla 6kk tulotx2 niin oli laskettu 5kkx2) eikä se sitten mennyt läpi. Tosin laskin itse että 6kk tulot olisivat olleet 18% paremmat kuin toissavuotiset joten ei sillä niin väliä. Ihan mukavasti sitä rahaa nyt kuitenkin tulee kun saan vielä ekalta 3 kk lomasta täyden palkan. 

Mutta itse kyllä kertoisin työnantajalle mahd. pian. Itse sain juuri uuden viran ja tulin raskaaksi niin että en ehtinyt olemaan töissä kuin 6 kk. Kerroin pomolle heti 12 vkon jälkeen ja hän oli iloinen että kerroin koska sitten tiesi hankkia minulle sijaisen. Harmitti kyllä itseäni, olimme kuitenkin yritttäneet vauvaa pitkään ja positiivinen tuli sitten 1kk ennen työpaikan vaihtoa. Kerroin kyllä töissä rehellisesti että vauvaa tehtiin pitkään ja kun ikääkin jo alkaa olemaan niin en voi suunnitella lapsiani enää töiden perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä