Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 % suomalaisista on ulosotossa.

Vierailija
22.03.2019 |

Eli 519 000 ihmistä. Koska lapset ei voi joutua ulosottoon (kai?) niin pelkkään aikuisväestöön suhteutettuna tuo on noin 20 % suomalaisista. Miten se on mahdollista? Miten nämä joka viides suomalainen aikuinen saavat vuokra-asunnon tai asuntolainan? Eikö ulosottoon joutuminen tarkoita maksuhäiriömerkinnän saamista eli siis luottotietojen menettämistä?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

velallisena lainaa? älä nyt naurata.

Joo mutta ne ulosottovelat voi olla vaikka 100 euroa ja silti olla ihan hyvät palkkatulot. Ap

Kolmasosoalla ulosotossa olevista velka on alle 500€. 

Sitä minä juuri tarkoitan. Moni ulosottoon joutunut joutui sinne siksi, että ei muistanut maksaa velkoja ajoissa. Ei siksi, että ei olisi rahaa maksaa palkastaan niitä velkoja. Ap

Tuo nyt on ihan valetta. Sinne ulosottoon päätymiseen menee useita kuukausia + käräjäoikeuden päätös vielä usein. Ei sinne ulosottoon heti joudu, kun yhden laskun unohtaa maksaa. 

Vierailija
22/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksan työkyvyttömänä työttömänä kiltisti vanhoja opintolainoja. Jos vain olisin jättänyt aikoinaan yhden lainanlyhennyksen väliin olisin säästänyt tuhansia euroja. Tämä meidän systeemi suosii ulosottoon ajautumista mikäli taloudellisesti asiaa haluaa ajatella. Sairas yhteiskunta!

Säästänyt? et sinä olisi säästänyt mitään, vaan käyttänyt toisten rahoja maksamatta niitä takaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä kuinka holtittomia ihmiset ovat rahan kanssa. Minulle tulee viikottain rahaa, yleensä jopa useamman kerran viikossa, eikä laskut koskaan pääse erääntyyn.

Vierailija
24/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä kuinka holtittomia ihmiset ovat rahan kanssa. Minulle tulee viikottain rahaa, yleensä jopa useamman kerran viikossa, eikä laskut koskaan pääse erääntyyn.

No eiköhän se velkakierre lähde siitä, ettei sitä rahaa tule viikottain.

Vierailija
25/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista teettää tästä tutkimus. Onkohan suurempi syy omissa päätöksissä vai ulkopuolisissa asioissa. Mielestäni peruskoulun jälkeisissä opinnoissa on aivan liian vähän taloudenhallintaa. Ehkä osasyy on myös suomalaisessa sulkeutuneessa keskustelukulttuurissa mitä tulee rahantuloon ja -käyttöön. Juuri tänään mietin yhtä vanhempaa kollegaa joka on vuosikaudet ollut hyväpalkkaisessa työssä miten varallisuus ei näy mitenkään hänessä ulospäin. Itsellä on vasta parin vuoden työssäolon jälkeen kalliimpi auto, töissä uudemmat tarvikkeet ja uusi asunto. Velkaakin on mutta luotan selviäväni?

Vierailija
26/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse maksan työkyvyttömänä työttömänä kiltisti vanhoja opintolainoja. Jos vain olisin jättänyt aikoinaan yhden lainanlyhennyksen väliin olisin säästänyt tuhansia euroja. Tämä meidän systeemi suosii ulosottoon ajautumista mikäli taloudellisesti asiaa haluaa ajatella. Sairas yhteiskunta!

Säästänyt? et sinä olisi säästänyt mitään, vaan käyttänyt toisten rahoja maksamatta niitä takaisin. 

ehkä sanavalinta oli väärä mutta itsekkäästi ajatellen olisin todella "säästänyt" tuhansia euroja. Näin en tehnyt mutta suurin osa samassa tilanteessa olevista on luultavasti näin tehnyt

Vierailija
27/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä säälittävää. Kuinkahan monta kymmentä prosenttia on aiheutettu kännissä, kun on otettu vähän pikavippiä?

Vierailija
28/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehkä sanavalinta oli väärä mutta itsekkäästi ajatellen olisin todella "säästänyt" tuhansia euroja. Näin en tehnyt mutta suurin osa samassa tilanteessa olevista on luultavasti näin tehnyt

Jos suurinosa olisi tehnyt samassa tilanteessa samalla tavalla, niin olisi noita velallisia enemmän.

Kyllä itse ainakin maksoin sairaslomalla omat opintolainani pois, koska niin kuuluu tehdä. 

Vierailija
29/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei tee mitään sen eteen että tulisi? Ei nuo minullekaan tyhjästä ole tulleet vaan ihan suunnitelmallisesti tehty työtä sen eteen että näin olisi tilanne.

Vierailija
30/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista teettää tästä tutkimus. Onkohan suurempi syy omissa päätöksissä vai ulkopuolisissa asioissa. Mielestäni peruskoulun jälkeisissä opinnoissa on aivan liian vähän taloudenhallintaa. Ehkä osasyy on myös suomalaisessa sulkeutuneessa keskustelukulttuurissa mitä tulee rahantuloon ja -käyttöön. Juuri tänään mietin yhtä vanhempaa kollegaa joka on vuosikaudet ollut hyväpalkkaisessa työssä miten varallisuus ei näy mitenkään hänessä ulospäin. Itsellä on vasta parin vuoden työssäolon jälkeen kalliimpi auto, töissä uudemmat tarvikkeet ja uusi asunto. Velkaakin on mutta luotan selviäväni?

Lukiossahan käydään paljon taloudenhallintaa matikan ja yhteiskuntaopin tunneilla. Sinne lukioon vain ei jostain syystä monet halua. 

Vierailija
31/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, kuinka osa ihmisistä kuvittelee, että kun itsellä on asiat tietyllä tavalla, kaikilla on samalla tavalla asiat. Itse esimerkiksi saan kerran kuukaudessa rahaa pienen summan, jonka on vuokran ja laskujen jälkeen riitettävä koko kuukaudelle tasaisesti.

Vierailija
32/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voipi olla että SINÄ olet se vaarassa oleva ja vanhempi kollegasi taas on varmistanut oman toimeentulonsa vaikka työt loppuisi.

Vierailija
33/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, kuinka osa ihmisistä kuvittelee, että kun itsellä on asiat tietyllä tavalla, kaikilla on samalla tavalla asiat. Itse esimerkiksi saan kerran kuukaudessa rahaa pienen summan, jonka on vuokran ja laskujen jälkeen riitettävä koko kuukaudelle tasaisesti.

No mikä on tekosyysi että et ole hankkinut muita tulonlähteitä? Eiköhän se ole sinun oma valintasi, kuten minun on se että minulle tulee rahaa vähintään kerran viikossa.

Vierailija
34/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiossahan käydään paljon taloudenhallintaa matikan ja yhteiskuntaopin tunneilla. Sinne lukioon vain ei jostain syystä monet halua. 

Olen käynyt lukion 10v sitten enkä muista suurin piirtein mitään taloudenhallinnallisia oppeja sieltä. Kävin tosin yhteiskuntaoppia vain 1-2 kurssia. Ehkä esimerkkilaskelmia ei ottanut tarpeeksi henkilökohtaisesti, kun ei ollut mitään tarttumapintaa omiin tuleviin tuloihin ja paljonko itsekseen asuessa menee kaikkeen sellaiseen minkä vanhemmat aiemmin maksoi automaattisesti eivätkä puhuneet mitään. 

Vierailija
35/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei tee mitään sen eteen että tulisi? Ei nuo minullekaan tyhjästä ole tulleet vaan ihan suunnitelmallisesti tehty työtä sen eteen että näin olisi tilanne.

Syitä tuohon on monia. Ehkä he asuivat alueella, jossa töitä ei heti saanut. Ehkä perheessä yksi oli töissä mutta toinen ei, ja silti rahat eivät riittäneet. Ehkä henkilö sairastui tai ehkä henkilö ei vain saanut aikaiseksi muuttaa tilannetta. 

Vierailija
36/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjääön ihan plus, miinus, kerto ja jakolaskuilla peruskouluopeilla. Aika tyhmän pitää ihmisen olla jos elää yli varojen, eikä tajua jemmata pahan päivän varalle.

Vierailija
37/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syitä tuohon on monia. Ehkä he asuivat alueella, jossa töitä ei heti saanut. Ehkä perheessä yksi oli töissä mutta toinen ei, ja silti rahat eivät riittäneet. Ehkä henkilö sairastui tai ehkä henkilö ei vain saanut aikaiseksi muuttaa tilannetta. 

Tuohan se yleisin syy on. Ei oteta vastuuta edes omasta elämästä.

Vierailija
38/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä useamman ulosoton takana on peliriippuvuus. Niitä ihmisiä on paljon enemmän kuin luullaan.

Vierailija
39/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni saa velat jossain vaiheessa anteeksi. Varsinkin julkkiksilla on tapana työntää verovelat ulosottoon, antaa olla siellä vuosikaudet kunnes niitä ei enää peritä.

Vierailija
40/43 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt lukion 10v sitten enkä muista suurin piirtein mitään taloudenhallinnallisia oppeja sieltä. Kävin tosin yhteiskuntaoppia vain 1-2 kurssia. Ehkä esimerkkilaskelmia ei ottanut tarpeeksi henkilökohtaisesti, kun ei ollut mitään tarttumapintaa omiin tuleviin tuloihin ja paljonko itsekseen asuessa menee kaikkeen sellaiseen minkä vanhemmat aiemmin maksoi automaattisesti eivätkä puhuneet mitään. 

Itse kävin vähän aikaa sitten ja kyllä siellä matikassa oli esimerkkejä siitä, miten esimerkiksi pikavipit toimivat ja yhteiskuntaopissa käytiin lävitse verotukset ja kaikki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan