Raivostuttaa, mies ei välittänyt elokuvan ikärajasta
Mitä olette mieltä, raivostunko syyttä? Mies vei kolmasluokkalaisen tyttäremme katsomaan elokuvaa Mahtava OZ? Ikäraja on 12 vuotta. Eniten ottaa päähän että mieheni tietää etten olisi antanut lupaa jos minulta olisi sitä kysytty.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:29"]
Tietääkö kukaan mikä tuon elokuvan ikäraja on Ruotsissa? Olen siinä käsityksessä, että Ruotsissa ikärajat on olleet korkeampia kuin Suomessa esim. Pottereissa.
[/quote]
Ruotsissa från 11 år, ja silloin se on aikuisen seurassa sallittu jo från 7 år.
Kiitos vastauksesta. Voin huokaista, ei kai tässä sitten suurta vahinkoa päässyt tapahtumaan. Periaatteesta olen kyllä edelleen samaa mieltä.
Ikärajojen noudattaminen on vähän sellaisille kontrollifriikeille tarkoitettua toimintaa.
Itse lapsena katselin ihan tasan mitä elokuvia halusin ja olen edelleen kiitollinen siitä, ettei minua yritetty kaitsia liikaa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:48"]
Ikärajojen noudattaminen on vähän sellaisille kontrollifriikeille tarkoitettua toimintaa.
Itse lapsena katselin ihan tasan mitä elokuvia halusin ja olen edelleen kiitollinen siitä, ettei minua yritetty kaitsia liikaa.
[/quote]
Ajattelen itse yleisesti juuri samoin, ettei liika kautseminen ole hyväksi, mutta elokuvissa, peleissä ja netin käytössä on välttämätöntä pitää rajat. Nykylapset altistuvat niin paljon enemmälle kuvavirikkeille kuin aiemmat sukupolvet.
Mä olen kukkis virkani puolesta, joten muistutan, että kyseessä on siis LAKI!
Kuvaohjelmalaki, johon ikärajat perustuvat on luonteeltaan lastensuojelulaki. Sen tarkoitus on suojella lapsia ohjelmien ja pelien mahdollisilta haitallisilta vaikutuksilta. Lapsen kyky ymmärtää ja tulkita mediaa on riippuvainen sekä emotionaalisista että kognitiivisista taidoista, jotka kehittyvät iän myötä. Niissä voi olla suuriakin yksilöllisiä eroja, joten haitallisuusarviointien perusteena käytetään ns. "normikehitystä".
Faktan ja fiktion erottelukyky on perusedellytys sille, että voi ottaa etäisyyttä liian pelottaviin mediasisältöihin. Se kehittyy alle kouluikäisillä lapsilla vähitellen. Ala-asteikäisillä on jo enemmän kykyä arvioida ja kyseenalaistaa erilaisia mediasisältöjä, eritellä esimerkiksi syy- ja seuraussuhteita ja arvioida sitä, mikä on oikein ja väärin. Nuoruusikää lähestyttäessä korostuu tarve saada voimakkaita tunnekokemuksia ja jännitystä, mutta oman sietokyvyn rajat yliarvioidaan helposti. Erilaisia mediasankareita ihaillaan ja käytetään myös oman identiteetin rakennuspalikoina.
Joo justu noin, mutta saisko kukkikselta myös vähemmän ympäripyöreän vastauksen?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:48"]
[/quote]
Ajattelen itse yleisesti juuri samoin, ettei liika kautseminen ole hyväksi, mutta elokuvissa, peleissä ja netin käytössä on välttämätöntä pitää rajat. Nykylapset altistuvat niin paljon enemmälle kuvavirikkeille kuin aiemmat sukupolvet.
[/quote]
Itse asiassa netin käytöstä olen samaa mieltä kanssasi.
Senkin suhteen uskon kyllä, että ainoa toimiva keino on puhua lapsille rehellisesti kaikeasta siitä pahasta, mitä netistä voi löytää. Sillä kavereiden kautta he viimeistään törmäävät kaikkeen mahdolliseen sontaan, mutta näin heillä on edes jotain työkaluja noiden asioiden käsittelemiseen.
T. 25
Tietääkö kukaan mikä tuon elokuvan ikäraja on Ruotsissa? Olen siinä käsityksessä, että Ruotsissa ikärajat on olleet korkeampia kuin Suomessa esim. Pottereissa.