Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko koulun liikunnassa pakko uida?

Vierailija
04.04.2013 |

Kauhea tappelu 7-luokkalaisen kanssa. Ei voi eikä halua kuulemma mennä uimaan. Kyseessä poika.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli radiossa tästä juttua. Ysiluokalla ei saa seiskaa parempaa liikunnasta, jos ei ole osallistunut uintiin. Syy uimahaluttomuuteen saattaa olla siinä ettei halua mennä alasti tai vähissä vaatteissa toisten eteen, mutta syy numeron alentamiseen on siinä, että uimataito on tärkeä asia koulun liikunnassa tarkistaa.

(Henkilökohtaisesti en pakolla pakottaisi uimaan koulussa, jos ei ole jotakin sellaista uraa haaveissa, jossa se liikunnan numero merkkaa. Sen sijaan olisin yhteydessä opettajaan syyn selvittämiseksi ja yrittäisin viedä lasta uimaan paljon muulloin, jotta näkisi että kaikenlaisia meitä ihmisiä on ja kaikilla oikeus käydä uimassa ja viihtyä vartalossaan, ja jotta uimataitokin kehittyisi. Mutta eihän tuo toki ole sellainen asia, jonka voi vaan antaa olla, koska oli syynä sitten yleinen lintsaus, kiusaaminen, häpeä kehosta tai ehkä pahimmassa tapauksessa uimataidottomuus, pitäisi siihen asiaan jollain tapaa puuttua.)

Vierailija
22/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytöllä oli ihan samanlaista, kypsyi tosi aikaisin ja nopeasti. Sillä oli ihan "naisen kroppa" ja c-kupin rinnat jo yläasteelle mentäessä, nolosteli varmaan sitä. Ei halunnut sinä kesänä mennä edes uimarannalle. Sanoi ettei halua mennä uimahalliin kun siellä on kaikki luokan pojatkin yhtaikaa.
Minä soitin opettajalle ja sanoin, että en halua pakottaa sitä uimaan, että tuntuu saavan siitä ihan kauhean stressin. 

Opelle se sopi ja tyttö ei sitten uinut. Sai jäädä koululle ja menivät lenkille kun muut lähti uimaan. Siellä oli rinnakkaisluokalla joku toinenkin uimastressari jonka kanssa sitten lenkkeilivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 17:45"]

Mun tytöllä oli ihan samanlaista, kypsyi tosi aikaisin ja nopeasti. Sillä oli ihan "naisen kroppa" ja c-kupin rinnat jo yläasteelle mentäessä, nolosteli varmaan sitä. Ei halunnut sinä kesänä mennä edes uimarannalle. Sanoi ettei halua mennä uimahalliin kun siellä on kaikki luokan pojatkin yhtaikaa.
Minä soitin opettajalle ja sanoin, että en halua pakottaa sitä uimaan, että tuntuu saavan siitä ihan kauhean stressin. 

Opelle se sopi ja tyttö ei sitten uinut. Sai jäädä koululle ja menivät lenkille kun muut lähti uimaan. Siellä oli rinnakkaisluokalla joku toinenkin uimastressari jonka kanssa sitten lenkkeilivät.

[/quote]

Vähän epäreilua, ettei kaikille anneta samaa mahdollisuutta. Itse vetosin aina kuukautisiin.

Vierailija
24/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole pakottanut mun lapsia. 3/4 lapsesta menee ihan mielellään liikkatunnilla uimaan, vaikka ikinä en ole pakottanut, yksi ei halua, enkä pakota. On pahasti koulukiusattu, ja kokemuksesta huomattu, että uintireissun jälkeen kiusaaminen pahenee, ja uintireissut on painajaista. Mielestäni ketään ei voi sellaiseen pakottaa. En antaisi kenenkään pakottaa itseänikään alasti työkavereiden eteen.

Opettajan kanssa ollaan sovittu, että tekee jotain muuta uinnin ajan, yleensä on enempi oppilaita jotka eivät ui syystä tai toisesta, ja kävelevät läheiselle keilahallille, eli kävelevät sen ajan kun muut uivat. Ja tämä ihan ok minulle ja opettajalle, ja lapsi on onnellisempi.

Ja en ole yleensä mikään lällykkä-äiti, mutta kuuntelen myös lastani, enkä väkisin aiheuta hänelle lisätraumoja. "Epämieluisa juttu" on omassa päässäni ihan eriasia kun pakottaminen alasti pahimpien kiusaajien eteen haukuttavaksi ja nolattavaksi.

Varmasti ap, sunkin pojalla on joku ihan oikea syy, miksei halua uimaan. Tuskin kyse on vain siitä, ettei liikunta nyt kiinnosta. Yritä kysellä, äläkä pakota.

Vierailija
25/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä selvittää tarkasti, että miksi ei halua uida. Jos taustalla on kiusaamista tai edes nälvimistä uintiin liittyen, niin miksei hätäratkaisu olisi se, että sopii opettajan kanssa, että käy omalla ajalla uimassa ja liikuntatunnin ajan tekee jotain muuta? Siis jos ongelmana on vain tämä yksi ja ainoa laji ja muuten on velvollisuudentuntoinen. Tärkeämpää luulisi olevan, että uimataito kehittyy.

Vierailija
26/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse käynyt yläasteella uimassa kertaakaan. Olisin taatusti saanut paniikkikohtauksen, jos olisi pakotettu. Voi sitä nälvimisen ja kommenttien määrää, jota siitä olisi seurannut. Kylmää ajatellakin! Ei minulla mitään uimista vastaan ollut eikä ole vieläkään. En vain aikuisenakaan halua surmin suinkaan olla tuttujen seurassa alastomana.

Onneksi uintikammoisia oli yläasteellani sen verran, että uimarit olivat lopulta vähemmistössä. Ei joutunut silmätikuksi. Kaikkeen muuhun osallistuin kyllä innolla.

Vierailija
27/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei voi mennä uimaan, ei voi ja sillä siisti. Ei kenenkään todistuksessa liikunnan seiska maata kaada.

Vierailija
28/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommentoineille. Ei halua sanoa syytä, mutta arvaan ettei halua näyttäytyä alasti luokkalaistensa poikien seurassa kahdesta syystä: aikaisin kehittynyt ja paha atooppinen ihottuma jaloissa. En aio pakottaa. Ilmeisesti luokassa esiintyy muutoinkin kiusaamista ja oma poikanikin on siitä osansa jo saanut.

ap

Vierailija
29/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opettajalle voisi tuo paha ihottuma riittää jo syyksi. Uimavesi kuivattaa ihoa entisestään. Kesällähän iho on usein paremmassa kunnossa ja kestää uimisen luonnonvesissä. Jos asiasta saa jonkun terkkarin todistuksen, uimisongelma on sillä ratkaistu.

Vierailija
30/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 18:29"]

Kiitos kaikille kommentoineille. Ei halua sanoa syytä, mutta arvaan ettei halua näyttäytyä alasti luokkalaistensa poikien seurassa kahdesta syystä: aikaisin kehittynyt ja paha atooppinen ihottuma jaloissa. En aio pakottaa. Ilmeisesti luokassa esiintyy muutoinkin kiusaamista ja oma poikanikin on siitä osansa jo saanut.

ap

[/quote]

Hyvä ettet pakota. Tuli itsellekin hyvä mieli tästä sun päätöksestäsi.

Vierailija
31/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin toista mieltä. Yrittäisin ennemmin puhua lapseni kanssa asiasta ja korostaa, ettei tämä varmasti ole luokassa ainoa, jota ei huvita käydä alasti yhteissuhkussa. Todennäköisesti luokan pahimmat kiusaajatkin häpeilevät ainakin jotain kohtaa vartalossaan.

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 18:10"]

Jos ei voi mennä uimaan, ei voi ja sillä siisti. Ei kenenkään todistuksessa liikunnan seiska maata kaada.

[/quote]

Vierailija
32/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hyvä, ette pakota poikaa uimaan. Tuo asia voi tuntua pieneltä meille aikuisille, mutta nuorelle, jos vielä taustalla kiusaamista, niin voi aiheuttaa traumoja, joita muistelee sitten myöhemmin aikuisena. Ihottuma on hyvä syy olla menemättä uimaan.

Vierailija
33/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itsekin kuinka kamalia nuo koulun uintireissut oli tuossa iässä, itse en käynyt kuin kerran koko yläaste aikana uimassa ja sain ihan hyvä numeron liikunnasta, kun muista lajeista kuitenkin tykkäsin. Mulla oli usein menkat juuri kun olisi pitänyt mennä uimaan, ja ihan uimataitoinen yksilö musta on kuitenkin tullut.

Vierailija
34/63 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli uintia joka toinen viikko koko kouluajan, ekaluokasta lukion kolmanteen. Ei meillä kyselty, haluaako joku tai häpeääkö vartaloaan. Sinne mentiin ja sillä sipuli. Kai sitä teininä jokainen on epävarma ja häpeilee, olin minäkin. Kuukautiset oli ainoa syy, miksi sai olla pois, ja siitä piti olla äidin allekirjoittama lappu. Typerää tehdä tuollaisesta mitään elämää suurempaa asiaa. Muksulle pitää sanoa, että uinti kuuluu opetussuunnitelmaan ja sinne mennään, kun on sen aika. Voihan se isä sinne mennä uimatunnille mukaan, jos poika ei yksin mene. Uimahalli on yleisölle avoin myös koulutuntien aikaan.

Vierailija
35/63 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tällaista kasvattamista. Lapsi ei halua, ei tarvitse mennä. Ja jos kyse on kiusaamisesta niin siihenhän pitää puuttua. Eihän sen vuoksi voi mennä koko kouluun sitten.

Mun lapset ovat käyneet normaalisti uintikerrat, eikä ole mitään ongelmaa ollut. Yläasteella oleva ihmetteli, kun uiminen on niin monelle ihan mahdoton asia.

Mitä ihmettä siinä oikein tapahtuu, kun useimmat lapset viihtyvät vedessä tosi hyvin vielä ala-asteella? Oppivatko he häpeämään omaa kehoaan jotenkin niin paljon muutaman vuoden aikana?

Vierailija
36/63 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietityttää mistä niin monen lapsen häpeä omasta kropastaan johtuu. Voi kun lapset kokisivat olevansa ihan riittävän hyviä ilman ulkonäköpaineita.

Meillä ei lapsilla tuota uinti/alastomuusongelmaa ole ollut. Yksi vähän häveliäisempi lapsi meillä on ollut, hän mielellään peittää itsensä pyyhkeeseen aina heti ja peseytyy huomaamattomasti ja aina selkä toisiin päin. Nyt 13v jo vähän rentoutunut tuosta ja alastomuus vähän normaalimpaa. Sitten meillä löytyy kaksi tyytyväisenä alastomana pomppivaa tapausta. Heillä ei kyllä paljon estot paina. Toinen jo 15v, joten ei niitä estoja taida enää tullakaan.

Mutta näissä asioissa meillä lapset lienee tulleet vanhempiinsa

Vierailija
37/63 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, itse tässä tappelen 8-luokkalaisen teinin kanssa koulu-uinnista. Ei kuulemma kehtaa olla alasti/uimapuvussa muiden edessä, mielestäni ihan ymmärrettävää varsinkin murrosiässä.

Vierailija
38/63 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/63 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halunnut myöskään uida, koska luokka oli täynnä pervoja. Olin yhden kerran ja sit pojat oli aika ahdistavii.

Vierailija
40/63 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihasin yläaste aikoina uintia ylikaiken. Vaikka olin normaali ja koko luokan kaveri, menin kerran uimaan - toiste en ikinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi