Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itselläni täyttyivät kolmen eri persoonallisuushäiriön kriteerit psykiatrisissa testeissä, mutta en saanut mitään persoonallisuushäiriödiagnoosia

Vierailija
22.03.2019 |

Eli välttelevän, passiivisaggressiivisen ja epäluuloisen persoonallisuushäiriön kriteerit täyttyivät, mutta kusipäälääkäri ei suostunut antamaan mitään diagnoosia. Kehtasi vielä lässyttää jostain persoonallisuuden keskeneräisyydestä, vaikka ikää mulla oli testin tekemisen aikaan muutama kuukausi alle 25 vuotta, ei senikäisen ihmisen persoonallisuus ole mitenkään keskeneräinen.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat siltä, kuin haluaisit olla sairas. Vältelläksesi työtä? Saadaksesi etuja toisten kustannuksella?

Ei ole mistään tuollaisesta kyse. Pikkuporvari vaan ei osaa hetkeäkään ajatella mitään muuta kuin oman lompakkonsa nyörejä.

AP

Vierailija
22/28 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mokomat diagnoosien metsästäjät. Ei tässä muillakaan mukavaa ole ja vielä vähemmän mukavaa on, kun suuri osa ihmisistä haluaa roikkua toisten harteilla.

"Kaikilla meillä on kuule rajoitteita", sanoi eräs ihan kohtalaisesti pärjäävä poliitikko köyhälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo johonkin persoonallisuushäiriöön viittaa tuo halu manipuloida lääkäriltä tietyt diagnoosit. Veikkaisin narsistista persoonallisuushäiriötä.

Vierailija
24/28 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsediagnosointi kyselykaavakkeilla on ihan hölmöä kun ihmiset ei osaa suhteuttaa asioita eikä tiedä mitä ne tarkoittaa. En yhtään ihmettele jos ei itse täytettyjen lappujen perusteella diagnosoida. Vähintään asiakas pitäisi ensin kouluttaa tosi hyvin.

Vierailija
25/28 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten diagnoosien puute vaikuttaa hoitoosi?

Ei mitenkään, ei mua mielestäni tarvitse tai edes voi hoitaa. Haluan vaan, että mulla olis joku diagnoosi, joka selittäisi mun ongelmia ja auttaisi mua ymmärtämään itseäni ja olemaan patemmin sinut itseni kanssa.

Mutta eihän tuo toimi, jos sitä diagnosointia ajatellaan vaan sitä kautta, että miten se vaikuttaa hoitoon.

AP

Olet ymmärtänyt jotain väärin. Lääkäreille diagnoosit ovat hoidon suunnittelun työvälineitä. Itse toki voit ajatella, että sinulla nuo persoonallisuushäiriöt on, jos kerran niiden kriteerit täyttyvät. Kuitenkin se voi pidemmän päälle olla ihan hyvä juttu, ettei niitä kirjata Kantaan kovin heppoisin perustein.

Vierailija
26/28 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mokomat diagnoosien metsästäjät. Ei tässä muillakaan mukavaa ole ja vielä vähemmän mukavaa on, kun suuri osa ihmisistä haluaa roikkua toisten harteilla.

"Kaikilla meillä on kuule rajoitteita", sanoi eräs ihan kohtalaisesti pärjäävä poliitikko köyhälle.

Olen tuntenut kyseisen politiikon ja voin hänen osaltaan allekirjoittaa tuon väitteen.

Vierailija
27/28 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten diagnoosien puute vaikuttaa hoitoosi?

Ei mitenkään, ei mua mielestäni tarvitse tai edes voi hoitaa. Haluan vaan, että mulla olis joku diagnoosi, joka selittäisi mun ongelmia ja auttaisi mua ymmärtämään itseäni ja olemaan patemmin sinut itseni kanssa.

Mutta eihän tuo toimi, jos sitä diagnosointia ajatellaan vaan sitä kautta, että miten se vaikuttaa hoitoon.

AP

Ilmeisesti lukiessasi tietyistä persoonallisuushäiriöistä tunnistat itsesi ja haitallisia käyttäytymismallejasi. Eikö tämä juuri auta sinua ymmärtämään itseäsi ja olemaan paremmin sinut itsesi kanssa?

Jos ihminen ei halua hoitoa, diagnoosia ei kannata asettaa. Diagnoosihan on vain leima, jolla pääset eteenpäin hoitojärjestelmässä; käytännön työkalu josta lääkärit ovat sopineet. Ei mikään absoluuttinen totuus siitä, kuka sinä olet.

Vierailija
28/28 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselytestien perusteella ei voida mitään diagnooseja asettaa, koska kyselyt nyt vaan on mitä on. Joskus niissä tosi huonot vertailuryhmät tms. ja ne toimivatkin enemmän psykologien ja lääkäreiden työkaluina kertomaan, mistä voisi olla kyse jne. Eli vaikka testin kriteerit täyttyy, ei se automaattisesti tarkoita diagnoosia, varsinkaan kun mennään monimutkaisiin psyykkisisiin häiriöihin. Sekin, että sulla täyttyi KOLMEN kriteerit, kuvastaa jo sitä, että niitä ongelmia on vähän joka lähtöön. On tavallisempaa, että ihmisellä on joku tietty häiriö, kuin että hänellä olisi vahvasti kolme siagnosoitavaa häiriötä päällekkäin. Voi vaatia lisäselvitystä, että mistä niistä oikeasti on kyse.

- psykologi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän