Itselläni täyttyivät kolmen eri persoonallisuushäiriön kriteerit psykiatrisissa testeissä, mutta en saanut mitään persoonallisuushäiriödiagnoosia
Eli välttelevän, passiivisaggressiivisen ja epäluuloisen persoonallisuushäiriön kriteerit täyttyivät, mutta kusipäälääkäri ei suostunut antamaan mitään diagnoosia. Kehtasi vielä lässyttää jostain persoonallisuuden keskeneräisyydestä, vaikka ikää mulla oli testin tekemisen aikaan muutama kuukausi alle 25 vuotta, ei senikäisen ihmisen persoonallisuus ole mitenkään keskeneräinen.
Kommentit (28)
Miten pääsit testeihin? Millaisia ne olivat?
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvit diagnoosin?
Ilman diagnoosia olen tavallaan ihan hukassa itseni kanssa.
AP
Miten siinä niin kävi? Teitkö testit itse?
Sain personaallisuushäiriödiagnoosin ilman testejä, oletko kateellinen?
Kuulostat siltä, kuin haluaisit olla sairas. Vältelläksesi työtä? Saadaksesi etuja toisten kustannuksella?
Vähän ikävää, että annat diagnoosin määrittää itseäsi ja tarvitset sitä tai olet hukassa. Ihmisen mieli on dynaaminen ja toivon, että opit ajattelemaan itseäsi muussakin valossa kuin vain diagnooseissa. Voimia!
Annan sinulle diagnoosin: opettele käyttäytymään, opiskele, liiku ja tapaa kiinnostavia ihmisiä.
Ehkä myöhemmin käy tuuri ja saat todistuksen lukemattomista persoonallisuushäiriöistä.
Vierailija kirjoitti:
Hakeuduin terveyskeskuksen kautta psykiatrian poliklinikalle ja kerroin ongelmistani tulla muiden ihmisten kanssa toimeen, niin sitten aloitettiin noin puoli vuotta kestäneet tutkimukset, jotka perustuivat psykologin haastatteluihin ja itsearviointikyselyihin.
AP
Miten diagnoosien puute vaikuttaa hoitoosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeuduin terveyskeskuksen kautta psykiatrian poliklinikalle ja kerroin ongelmistani tulla muiden ihmisten kanssa toimeen, niin sitten aloitettiin noin puoli vuotta kestäneet tutkimukset, jotka perustuivat psykologin haastatteluihin ja itsearviointikyselyihin.
AP
Tuohan on hienoa. Itse olen käynyt poliklinikalla vuosia enkä ole päässyt mihinkään testeihin. Olen kyllä kertonut epäileväni minulla olevan monenlaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Miten siinä niin kävi? Teitkö testit itse?
Osa testeistä oli itsearviointitestejä, jotka tehtiin kotona täyttämällä kyselylomakkeita. Toki siinä tutkimuksessa vaadittiin potilaalta laajaa itsetuntemusta ja suuri osa kysymyksistä oli ihan outoja, vaikeasti käsitettäviä eikä minulla ollut omassa elämässäni mitään ennakkotapauksia, että olisin osannut vastata niihin hyvin.
AP
Ihminen voi olla pahasti keskeneräinen vielä paljon vanhempanakin. Ja toisaalta kypsempi reilusti nuorempana. Itsellä on diagnooseja ja niiden tynkiä vaikka muille jakaa, melkein kaikki mahdollinen löytyy ihan vain olemalla oma ailahtelevainen itseni. Joten kannattaa suhtautua niihin pienellä varauksella...
Vierailija kirjoitti:
Sain personaallisuushäiriödiagnoosin ilman testejä, oletko kateellinen?
Jos olet tarpeeksi hullu ja hankala, niin kyllähän noi psykiatrian ammattilaiset silloin lyö varmaan vaikka mitä diagnooseja otsaan ihan vaan vittuillakseen.
Jos taas ei ole riittävän hullu ansaitakseni neurolepti-injektiota, niin ei saa mitään diagnoosia ja ohjataan vaan jonnekin psykoterapiaan.
Olen kuullut väitteen, että miehen aivot on valmiit 25-vuotiaana ja naisen 23-vuotiaana, mikä ei sekään taida olla ihan aukoton totuus, kun aivot ovat niin muovitumiskykyiset.
Vierailija kirjoitti:
Jos taas ei ole riittävän hullu ansaitakseni neurolepti-injektiota, niin ei saa mitään diagnoosia ja ohjataan vaan jonnekin psykoterapiaan.
Tiedät mistä puhut. Olin riittävän hullu.
Vierailija kirjoitti:
Miten diagnoosien puute vaikuttaa hoitoosi?
Ei mitenkään, ei mua mielestäni tarvitse tai edes voi hoitaa. Haluan vaan, että mulla olis joku diagnoosi, joka selittäisi mun ongelmia ja auttaisi mua ymmärtämään itseäni ja olemaan patemmin sinut itseni kanssa.
Mutta eihän tuo toimi, jos sitä diagnosointia ajatellaan vaan sitä kautta, että miten se vaikuttaa hoitoon.
AP
Mokomat diagnoosien metsästäjät. Ei tässä muillakaan mukavaa ole ja vielä vähemmän mukavaa on, kun suuri osa ihmisistä haluaa roikkua toisten harteilla.
Näytä ap tekstisi sille lekurille niin se on ammattitaidoton ellei näe perhäiriötä sinussa :)
Mikä on passiivisaggressiivinen persoonallisuushäiriö?
Mihin tarvit diagnoosin?