Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua ihmetyttää miten jotkut eivät erota oikeaa ja vasenta.

Vierailija
04.04.2013 |

Siis ihan aikuiset ihmiset. Mulla on ainakin omasta mielestäni surkea avaruudellis-spatiaalinen hahmotuskyky, mutta oikean ja vasemman erottamisessa mulla ei ole kyllä ollut vaikeuksia. Siksi tuntuu hassulta miten joillakin, hyvin fiksuillakin ihmisillä, menee oikea ja vasen sekaisin. Tai joutuvat aina arpoa että kumpi nyt olikaan kumpi. Häh?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin joskus kielikurssilla opiskelemallani kielellä vasempaan käteen 'vasen' ja oikeaan käteen 'oikea'. Näin en mennyt sekaisin kun kysyin suuntia, saatoin tosin näyttää hivenen pöljältä.

Mutta koska kikka toimi, ehdottaisin sitä kokeiltavaksi myös suomeksi.

Vierailija
22/23 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keskimääräistä korkeampi ÄO ja mulla menee äkkiseltään oikea ja vasen sekaisin, ei niin ettenkö tietäisi niitä, vaan kun se aivojeni eka signaali siinä kohtaa nyt vaan jostain syystä on että ne muka olisi toisin päin. Tiedä sitten mikä kytkös on aivoissani siinä kohdin viturallaan, mutta tämä hämminki on ja pysyy. Todella huono kartturi olen sen takia, vaikka toisaalta olenkin muuten aika hyvä suunnistamaan vieraissakin kaupungeissa sekä luonnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 16:42"]

Itse en hahmota oikeaa ja vasenta. Jos ajan autoa, ja joku esimerkiksi pyytää kääntymään vasemmalle, mietin päässäni sanaa "Volvo", josta sitten päättelen että v=vasen. Olen vasenkätinen(=kirjoitan vasemmalla), mutta jotkin toiminnot, kuten saksilla leikkaaminen tai pallon heittäminen, suoritan kuitenkin oikealla kädellä. Olen myös soittanut pitkään viulua, mikä vaatii molemmilta käsiltä hurjasti koordinaatiota. Olen ajatellut, että vasemman ja oikean hahmottaminen on itselleni vaikeaa juuri tämän "molempikätisyyden" vuoksi. Jos aloitan esimerkiksi uuden lajin tai menen kokeilemaan jotain, mitä en ole pitkään aikaan tehnyt, esimerkiksi keilaaminen tai frisbee-golf, minun täytyy joka kerta kokeilla että kummalla kädellä tämä olisikaan luontevinta. Myöskään tuo neuvo, että vasemman ja oikean oppii siitä että kummalla kädellä kirjoittaa, ei toimi kohdallani, koska en pysty heti automaattisesti sanomaan kummalla kädellä kirjoitan. Toki siis kun otan kynän käteen kirjoittaakseni, niin otan sen automaattisesti vasempaan, mutta jos pitäisi yhtäkkiä ilman kynää tietää kummalla kädellä kirjoitan, niin se ei olekaan niin helppoa.

Opiskelen yliopistossa, ja lukiossa keskiarvioni oli noin 9,5. En koe, että minulla olisi hankaluuksia kielellisesti tai vaikeuksia muutoin asioiden hahmottamisessa. Harrastin nuorempana esimerkiksi suunnistusta, missä tarvitaan suuntavaistoa sekä avaruudellista hahmotuskykyä. En vain automaattisesti hahmota sitä, kumpi on oikea ja kumpi vasen.

[/quote]

vitsi, mulla on ihan samaa. Hahmotan kyllä oikean ja vasemman sinänsä, mutta esim. autossa reittiä opastaessa saatan sanoa suunnat väärin päin. Olen samaan tyyliin molempikätinen kuin sinä, eli vasuri on kirjoituskäsi ja muut työt teen suurimmaksi osaksi oikealla. Ja uusien lajien kanssa ihan sama ongelma minulla, en esimerkiksi tiedä, kummalta puolelta golfin pelaaminen onnistuisi paremmin, enkä osaa sanoa kumpi jalka edessä laskisin lumilaudalla. Pesäpalloa lyön "vasureitten puolelta", sählymaila on vasen käsi alla. Jalkapalloa potkin oikeastaan yhtä hyvin kummallakin jalalla.