Työnhaku ja suosittelijat (ARGH)
Olen tässä käynyt muutamissa haastatteluissa ja olen huomannut kuinka suosittelijoiden tärkeys on korostunut. Minulta esimerkiksi vaadittiin 3-4 vuotta vanhasta työpaikasta suosittelijaa. En tunne sieltä enää edes ketään tai ole yhteystietoja. Sitä edellisestä paikasta oli suosittelija, mutta hän suositteli minua sitä seuraavaan työhön. En edes viitsisi enää häiriköidä koska siitä on niin pitkä aika kun olen siellä ollut.. Viimeisimmässä työssä on suosittelija, mutta se ei riitä…
Kuinka pitkään suosittelijaa voi pitää CV:ssä teidän mielestä? Ja kuinka usein hänen tiedot saisi antaa? Jotenkin tuntuu tyhmältä aina antaa hänen tietonsa (vaikka onkin suostunut suosittelemaan). Ei kai nyt 3-4 vuotta vanhasta paikasta kukaan edes muista minua? Tai eikö se viimeisin kokemus ole tärkein periaatteessa?
Nyt menee hyvä työ hukkaan, kun ei ole kuin se yksi suosittelija, joka on juurikin tältä alalta mistä haen töitä.. ARGH :)
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt hakisin toista työtä, niin minulla ei olisi suosittelijoita ollenkaan. Kaikki edellisten työpaikkojen esimiehet ovat eläkkeellä ja nykyiselle en kertoisi, jos hakisin töitä.
Miten eläkkeellä olo estää suosittelijna toimimisen!?!?
Suosittelijalta pitää kysyä lupa suosituksiin ennen haastatteluun menoa, tämä on ongelma vanhojen suositusten kanssa. Minulle eräs työntantaja lupasi parikymmentä vuotta sitten tarvittaessa toimia suosittelijana, kyseessä oli alle vuoden mittainen pätkätyö. Nyt kahdenkymmenen vuoden jälkeen hän on jäänyt jo eläkkeelle. Ei varmaan enää edes muista minua. Vaikea kaivaa yhteystietoja esiin näin pitkän ajan kuluttua ja jos ne löydänkin niin menenkö yllätysvierailulle vai miten toimin.
Niinpä. Ja mitä jos käy kymmenessä haastattelussa ja jokainen pyytää suosittelijaa edellisestä paikasta? Kiva sille suosittelijalle.. :) Ap
Juurikin näin! Minä olen käyttänyt samaa suosittelijaa, joka lupasi 4 vuotta sitten, että on suosittelijana tarvittaessa. No, tässä neljän vuoden aikana olen ollut kolmessa työhaastattelussa siinä vaiheessa, että on kyselty suosittelijaa. Tämän henkilön yhteystiedot olen antanut sen kummemmin häneltä enää kyselemättä. En tiedä, onko hänelle soiteltu, kun ei olla tavattu eikä oltu yhteyksissä.
Silti olen miettinyt, että kehtaako häntä enää vaivata suosittelijan roolissa, kun aikaa on jo kulunut näin paljon.
Mulla on yksi vakkari entinen esimies, jonka kanssa on ollut työkuvioita myöhemminkin eri roolissa tosin, suosittelijana. Sitten tilanteen ja työpaikan mukaan muitakin suosittelijoita entisiä tai nykyisiä esimiehiä (tämä käy hyvin, jos vaikka ollut määräaikaisuus ja lähtösi on "selvä" eikä hankaloita esimiehen elämää) tai yhteistyökumppaneita. Kollegoja olen harvemmin pyytänyt, jollemme ole selvästi työskennelleet vaikka samassa projektissa. Varmistan joka kerta, että suostuuko henkilö suosittelemaan ja samalla vaihdan muutamalla sanalla kuulumisia.
MInultakin vaadittiin yhteen paikkaan 1-2 suosittelijaa eikä sillä ollut mitään merkitystä. Eivät varmasti edes ottaneet yhteyttä, koska työhön ei valittu ketään hakijoista.
Niinpä. Ja mitä jos käy kymmenessä haastattelussa ja jokainen pyytää suosittelijaa edellisestä paikasta? Kiva sille suosittelijalle.. :) Ap