Lapseni valmistuu ammattiopistosta ja minun pitäisi kuulemma ymmärtää hävetä
Idioottimainen kahvipöytäkeskustelu tänään työpaikalla kun muutama tyyppi kertoi lastensa tulevista yo-juhlista. Pitkäaikainen työkaveri kysyi sitten multa, että pidetäänkö me valmistumisjuhlat xxxx:lle eli lapselleni, joka valmistuu amiksesta, jolloin sanoin että jep, mutta ei mitään isoja kemuja.
Siihen sitten toiselta osastolta siirtynyt kollega sanoi että milloin amistutkinto on muka tullut juhlimisen arvoiseksi, kun eikö se ole lähinnä häpeä ettei pääse lukioon? En tunne tätä kollegaa kovin hyvin, ja hänellä on hyvin kärkevät mielipiteet ja yllätyin niin, että menin jokseenkin sanattomaksi ja pöytään tuli vaivautunut hiljaisuus. Kyllä minä tiedän, että amikseen menee lahjoiltaan toisenlaiset nuoret kuin lukioon, mutta en ole ymmärtänyt että sitä pitäisi amislaisten ja heidän vanhempien tajuta hävetäkin....
Nyt ottaa päähän mut samalla ihmetyttää, että ihmisillä voi olla luutuneita näkemyksiä. Ei nyt enää mitään 1950-lukua eletä kun ylioppilas oli iso herra ja suuresti arvostettu, kun sentään 60 prossaa ikäluokasta suorittaa korkeakoulututkinnon, mutta ei se enää niinkään mene, että amikseen menee vain nelosen autonrassaajapojat jotka sössivät yläasteen.
Kommentit (74)
Kaikki riippuu kaikesta. Joihinkin lukioihin pääsee helpolla (varsinkin maalla), kun taas amikseen on vaikea päästä. Sitten on toisin päin. Itse lukion ja AMKn käyneenä arvostan mitä tahansa koulutusta. Mieheni muuten kävi lukion päälle amiksen, koska tajusi olevansa enemmän käytännön juttuihin orientoitunut. Ja hän on tyytyväinen:)
Kaikki riippuu kaikesta. Joihinkin lukioihin pääsee helpolla (varsinkin maalla), kun taas amikseen on vaikea päästä. Sitten on toisin päin. Itse lukion ja AMKn käyneenä arvostan mitä tahansa koulutusta. Mieheni muuten kävi lukion päälle amiksen, koska tajusi olevansa enemmän käytännön juttuihin orientoitunut. Ja hän on tyytyväinen:)
Meillä on kaksi käynyt amiksen, kolmas kaksoistutkinnon ja kaikki opiskelevat nyt yliopistossa. Nykyään mahdollisuuksia on enemmän kuin ennen :)
Tuo ap:n työkaveri on aikas luuseri. Jo ajatus siitä että toinen nuori ansaitsee ne juhlat ja kiitokset ja kuoharinkilistelyt ja joku toinen ei on ihan pimeä. JOka ainoa nuori ansaitsee sen että häntä juhlitaan ja osoitetaan näin sosiaalista arvostusta, sivuseikka on sitten se mikä numero tai titteli sen juhlan takana on.
Lukiossa opitaan lukemalla ja amiksessa tekemällä... Yleensä amiksen käyvä nuori on jo ollut mooooonta vuotta työelämässä kun lukion aloittanut nuori vasta valmistuu amk:sta tai yliopistosta.. Eläkeiässä sen eron huomaa. Itse olen opiskellut seuraavassa järjestyksessä: Lukio, AMK ja ammattikoulu. Kaikista näistä opinnoista on tuo ammattikoulu ollut hyödyllissin, kun siellä opittiin tekemällä.. Mutta mikä kenellekkin sopii, amiksesta ei pääse kaikkiin jatkokoulutuksiin, mutta jos haluaa työtä tehdä niin amis on hyvä lähtökohta tälle!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 20:42"]
Aika harvassa on amis-linjat, joille vaaditaan 8+ keskiarvo, montako löydät. Tässä eräs tilasto: http://www.koulutusnetti.fi/files/alimmat_pisteet2009k.pdf
EIpä kovin kummoisia todistuksia vaadita hiusalan tai kauneudenhoitoalan koulutuksiin nykyään.
[/quote]
Ensinnäkin, tilastosi on vuodelta 2009. Ja toiseksi keskiarvo ei ole suoranaisesti yhteydessä siihen, minkä pistemäärän saat. Ammattitutkintoon lasketaan erilailla pisteytys kuin lukioon, johon vaikuttaa vain keskiarvo. Lisäksi joihinkin tutkintoihin kuten kauneudenhoitoalaan on soveltuvuuskoe, joka vaikuttaa suuresti pääsyyn. Kannattaisi ottaa ihan oikeasti selvää ennenkuin kirjoittaa puutaheinää. Ja todellakin esim. viime vuonna ei välttämättä kauneuteen päässyt 8,5 keskiarvolla. Soveltuvuuskokeen tulos vaikuttaa suuresti.
Nykyään ikäluokasta 17,5 % suorittaa yliopistotasoisen tutkinnon.
Eihän amikseen välttämättä mene edes lahjoiltaan toisenlaiset kuin lukioon... esim. oma puolisoni halusi nopeasti ammatin, opiskeli, teki töitä, säästi, kävi rauhanturvaajana ja taas säästi. Sitten haki yliopistoon 28v. ja pääsi. Teki opintojen ohessa koko ajan töitä, nyt on 35v. ja valmistui lääkäriksi.
Ei ole tarvinut nostella opintotukia tai opintolainoja, on täysin velaton. Meillä on kaksi lasta jotka jo isoja. Mies sai työpaikan pieneltä paikkakunnalta hyvällä palkalla ja hyvillä eduilla.
Ikinä ei ole hävettänyt se että olemme alkujaan duunariperheistä ja amiksen käyneitä.
Se on kuulkaas niin että sen lukionkin voi sössiä läpi kehnoillakin arvosanoilla, monelle sen on vain paikka jossa miettiä 3 vuotta lisää miksi haluaa tulla isona tai edelleen, valitettavasti tiedän omastakin lähipiiristä vanhempia jotka suorastaan pakottavat lapsiaan hakemaan lukioon, vaikka sitten sillä ylä-asteen 7 keskiarvolla. Moniin lukioihinkin pääsee kehnommalla keskiarvolla.
Edelleen jaksan toitottaa, ovatko ne niin kehnoja ihmisiä sitten jotka hoitavat teidät lapsia päiväkodissa, auttavat teitä terveysasemalla, pyyhkivät vanhempienne takapuolet ja kas, kun saat vaikka nelikymppisenä sydärin niin kukas se sinua hoitaa ja kuntouttaa jos ei esim. ammattikoulusta valmistunut lähihoitaja! Sama pätee muihin ammattikoulun ammatteihin, ette arvosta kampaajia, kokkeja, putkimiehiä, talonrakentajia lainkaan kun heidän palveluitanne käytätte, mietitte vaan aina kampaajankin tuolilla että "tämäkin kampaaja ois varmasti parempi jos ois käynyt myös lukion" tai "pitäsköhän itse leikata hiukset kun ei tee mieli käyttää palveluita joita antavat ammattikoulusta valmistuneet".
Niin ja moni lukiolainen lojuu vuosikausia kassalla töissä, kun ei joko pääse tai jaksa hakea jatkokoulutukseen.
On se niin vaikeaa ymmärtää ettei kaikki halua lääkäreiksi tai opettajiksi jotka tuntuvat olevan tällä palstalla ne ainoat oikeat, arvostetut ammatit. Ja hyvä niin, että meitä on moneen junaan, ei yhteiskunta pyörisi ilman ammattikoulusta valmistuneita.
Olisikohan kaikkien "lukio on ainoa oikea paikka ja sinne menee kaikki ahkerat" saarnaajien aika siirtää ne aivot 2000-luvulle? Tai pärjätkää sitten ilman kampaajia, lähihoitajia ja taloja, se sopii meille hyvin, ei me tarvita asiakkaiksemme tuollaisia arvostelijoita.
Muutama vuosi sitten täällä piti rakennuslinjalle oli 8 keskiarvo..lukioon pääsi seiskalla. Itse olen ylioppilas ja insinööri, puolisoni on teknikko ja amiksen käynyt. Kummallakin on alan työpaikka, mutta puolisollani on parempi palkka ja haastavammat työt. Tai oikeastaan puolisoni on "alikoulutettu" työhönsä - kun hän vaihtoi työpaikkaa, tilalle haettiin diplomi-insinööriä. Siitä huolimatta puolisoani vielä pyydeltiin takaisin, vaikka ei ollut edes insinööri. Haki kyllä alansa insinöörikoulutukseen aikuisiällä, mutta ryhmää ei tullut.
Itse olen keskinkertainen ylioppilas, joka ei päässyt yliopistoon, joten menin amk:aan, ja osa samalta linjalta valmistuneista on amiksen käyneitä. Melkeimpä he osaavat varsinkin ammattiasioista paremmin. Matikassakin he olivat aika hyviä suurin osa; vain kielissä me lukion käyneet pärjäsimme reilusti paremmin.
Ei sinun tarvitse mitään hävetä. Lukion voi nykyään käydä missä iässä tahansa, jos tarve on. Olen kuullut, että yksi menneisyyden poikaystävistäni on DI ilman lukiopohjaa, eli mennyt ns. pitkän kaavan kautta ja kuulemma opetushommissa nykyään.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 12:33"]
.
Niin ja moni lukiolainen lojuu vuosikausia kassalla töissä, kun ei joko pääse tai jaksa hakea jatkokoulutukseen.
[/quote]
Kotikylän S-marketissa oli tosi pitkään yliopistosta valmistunut maisteri kassalla, kun muuta työtä ei löytynyt. Fiksu tyttö, fiksu perhe, mutta kun kotiväellä ei ollut suhteita oikean alan ihmisiin...nyt on ilmeisesti päässyt opettajan sijaiseksi kuitenkin. Kieliä on tietääkseni opiskellut, jos oikein muistan.
Jos ap:n kirjoittama on todella totta, niin ehkä törkeintä mitä olen pitkään aikaan kuullut ns. normaalielämän mittakaavassa. Eihän tuohon voi edes vastata mitään, jäisin niin suu auki tossa tilanteessa.
Onnea ap nuorellesi hienosta saavutuksesta!
t. tohtori, joka ei erottele ihmisiä koulutuksen perusteella.
Mun pitäisi varmaan ymmärtää hävetä kun olen laitoshuoltaja ja tein eilen 8 tuntia saadakseni palkkani. Niin ja teen pätkätöitä.
Voi jösse mikä urpo sulla on työkaverina! Ja vaikuttaa siltä että muutkin pöydän ääressä olijat tunsi samalla tavalla. Todellakin juhlitte valmistumista, ja ihan samalla panoksella jos olisitte juhlineet sitä lakkia (joka tosiaan on aika inflaation kärsinyt nykyään). Mitkähän tällä hetkellä esim pääkaupunkiseudulal on on prosentit työttömissä yo tai ei-yo:illa? Veikkaan että alkaa olla työttömiä ylioppilaita enemmän...