Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni valmistuu ammattiopistosta ja minun pitäisi kuulemma ymmärtää hävetä

Vierailija
03.04.2013 |

Idioottimainen kahvipöytäkeskustelu tänään työpaikalla kun muutama tyyppi kertoi lastensa tulevista yo-juhlista. Pitkäaikainen työkaveri kysyi sitten multa, että pidetäänkö me valmistumisjuhlat xxxx:lle eli lapselleni, joka valmistuu amiksesta, jolloin sanoin että jep, mutta ei mitään isoja kemuja.

Siihen sitten toiselta osastolta siirtynyt kollega sanoi että milloin amistutkinto on muka tullut juhlimisen arvoiseksi, kun eikö se ole lähinnä häpeä ettei pääse lukioon? En tunne tätä kollegaa kovin hyvin, ja hänellä on hyvin kärkevät mielipiteet ja yllätyin niin, että menin jokseenkin sanattomaksi ja pöytään tuli vaivautunut hiljaisuus. Kyllä minä tiedän, että amikseen menee lahjoiltaan toisenlaiset nuoret kuin lukioon, mutta en ole ymmärtänyt että sitä pitäisi amislaisten ja heidän vanhempien tajuta hävetäkin....

Nyt ottaa päähän mut samalla ihmetyttää, että ihmisillä voi olla luutuneita näkemyksiä. Ei nyt enää mitään 1950-lukua eletä kun ylioppilas oli iso herra ja suuresti arvostettu, kun sentään 60 prossaa ikäluokasta suorittaa korkeakoulututkinnon, mutta ei se enää niinkään mene, että amikseen menee vain nelosen autonrassaajapojat jotka sössivät yläasteen.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ap:lla homehtunut työkaveri. Nykyään amiksesta pääsee jatko-opintoihinkin hyvin eikä se ole mikään "kun en lukioon päässyt"-paikka. Itse olen amiksesta valmistunut ja opiskelen nyt yliopistossa. Lähipiirissäni on monta amiksen käynyttä, jotka ovat menestyneet hyvin työelämässä: he ovat yrittäjiä tai niin rautaisia ammattilaisia että voivat pyytää korkeaa palkkaa :)

Vierailija
42/74 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysympä vaan näiltä jotka paremmuuttaan pätevät noilla keskiarvovertailuilla: mitä ihmettä kampaaja tekee sellaisilla matemaattisilla tai "sivistävillä" tiedoilla, joita lukiossa opiskellaan? Onko siinä joku sinua henkilökohtaisesti loukkaava vääriö, että ihminen haluaa käyttää opiskeluaikansa järkevämmin työllistyäkseen nopeammin? Harmittaako kun et itse päässyt työelämään kun ammattilainen vei duunin nenäsi edestä?

Kaksi toisiaan sivuavaa ammattia opiskelleena olen helkkarin tyytyväinen ammatillisiin valintoihini. Lukio ei ollut minulle koskaan vaihtoehto, sillä minulla on suuri tarve ja kutsumus tehdä käsilläni ihan konkreettisesti töitä, ja tehdä työni hyvin. En tarvitse siihen biologian perimätietoa tai derivointia, en syventäviä äidinkielen opintoja. Herrat ei taida tajuta, että räätälit tekee heidänkin pukunsa, kun eivät itse osaa.

Työllistyin valmistumisvuotenani vakituisesti oman alani työpaikkaan, joka on noin muutoin kuoleva ala Suomessa. Tämä todistaa sen, että hyville tekijöille kyllä riittää töitä. Näin 26-vuotiaana tuntuu ihan hyvältä, että yks 100k on jo tienattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamaa muotilinjaa lukuunottamatta amikseen menijä voi 6-7:n keskiarvolla vapaasti valita linjan mihin haluaa. Ammattikouluissa on myös yo-pohjaisia linjoja paljon. Ja sinne sitä on sit mentävä jos ei korkeampiin opiskelupaikkoihin ovet lukion jälkeen aukea. Ei se lukio mikään autuus ole, jos sinne menee 5-6:n keskiarvolla.

Vierailija
44/74 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mille linjoille jo 70- luvun lopulla piti olla parempia keskiarvoja kun lukioon. 

Vierailija
45/74 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 21:26"]

mille linjoille jo 70- luvun lopulla piti olla parempia keskiarvoja kun lukioon. 

[/quote]

Ne on niitä palsta-amisten amiksia.... :=))

Vierailija
46/74 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 20:08"]

on se kova paikka amislasten vanhemmille myöntää, että omalla lapsella ei vaan älli riitä oikeisiin opintoihin

[/quote]

joo on kun tällänen ällitön mm. kyllä kelpaa hoitaa lapsianne ;) tai laittaa sähköt taloonne ja viemärit vetämään... apua kyllä sormi menee suuhun ja kutsutaan ammatti mies/nainen paikalle vaikka olisi millaiset yo-maisteri paperit kädessä! siinä vaiheessa sillä paperilla voi pyyhkiä pyllyä... ja huomasi kummasti kummasta lastentarhanopettaja on tullut lähoitaja (eli sen käytännön koulutuksen kautta) vai lukiosta eli ei mitään käytännön toiminnan malleja ole pohjalla niin oli kyllä ne välillä aika hakusessa, et nauraa sai... hah!

Vierailija
47/74 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järjetön. Mielummin menee ammattikouluun ja tekee jotain mistä pitää ja osaa, kun menee lukioon ja kirjoittaa B.n paperit. Saadaksesi jonkun hyödyn lukiosta pitää tänäpäivänä panostaa kunnolla, eikä sekään takaa mitään- se ammatti saadan sitten kuitenkin muualta. Työn tekijöitä ja rehtiä duunareita tarvitaan aina.

Vierailija
48/74 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 20:08"]

on se kova paikka amislasten vanhemmille myöntää, että omalla lapsella ei vaan älli riitä oikeisiin opintoihin

[/quote]

Jos sinä olet lukion käynyt niin eipä siellä kovin kummoisia älynystyröitä tarvita nykyään.

Vierailija
49/74 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskas nämä mammat käsittää että se koulu mihin pääsee on vasta ns mahdollisuus- sitten alkaa vasta todellinen kisa siitä kuka pärjää ja missä- koulumenestys ei aina korreloi elämässä menestymisen kanssa. Itse olen akateemisesti koulutettu, mutta tasan yhden kerran sillä on ollut elämässä jotain merkitystä. Todella paljon korkeasti koulutettuja ihmisiä on pätkätöissä yms.  Amiksessa opiskellaan paljon tärkeitä ammatteja jota ilman tämä yhteiskunta ei todellakaan pyörisi. Kannattaisi olla kiitollinen siitä että jotkut haluaa tehdä ihan oikeitakin töitä. Mä en kanssa voi käsittää että joillakin on näin taantunut luokkajako-ajattelu. Kyllä ne ihmisen resurrit lopulta on jotain ihan muuta kuin lukupää. Mun tuntemani amiksessa opiskelleet ihmiset ovat aivan tavallisia, fiksuja ihmisiä- ja työllistyvätkin hyvin. Ja eikös ammattikouluissa ole vaikka mitä lukiolinjojakin??

Vierailija
50/74 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään amiksen käyneillä ja lukion käyneillä samat jatkomahdollisuudet ja hyvä niin. Kaikki eivät ole lukuihmisiä ja joillekin sopii paremmin päästä heti konkreettisesti kiinni omaan ammattiin. Lukutoukille sopii lukio tai jos vielä etsii paikkaansa tässä maailmassa. Yhtä älykkäitä tai "tyhmiä" voi olla sekä lukiossa että aluksessa. Vielä vuosia sitten ystäväni joutui käymään lukion päästäkseen lentoemännäksi. Nykyään myös amispohjalla pääsee.

Vierailija
51/74 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aluksessa vaan amiksessa. :D T.55

Vierailija
52/74 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aluksessa vaan amiksessa. :D T.55

Vierailija
53/74 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sure! Halvaantunut hiljaisuus kahvipöydässä oli kohdistettu työkaverisi idioottimaiselle käytökselle. Ei oo hänen kohdallaan ainakaan koulutuksesta ollut apua sosiaalisten tilanteiden kannalta...

Vierailija
54/74 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räkäinen nauru olisi ollut parasta tuon kommentin päälle.

Lukioon menee (vanhempien painostuksesta) sellaisia joilla ei ole lukuhaluja. Sitten saadaan nippanappa valkolakki, eikä päästä mihinkään jatko-opiskelemaan. Hesen kassat, siivousalan yritykset ja R-kioskit on täynnä näitä yo-hanttiduunareita.

Lukioon ei kannata mennä, ellei oikeiasti havittele akateemista uraa ja omaa myös lukupäätä sellaiseen.

Meillä oli ihan selvää että vanhin lapsi menee lukioon, kun ei ole koskaan oikein työntekemisestä piitannut ja haaveili akateemisesta ammatista. Vaikka oli peruskoulussa ihan koulunsa kärkeä, niin ei tuo lukio nyt niin ihmeellisen hyvin menny. Odotellaan vielä yo-kirjoitusten tuloksia ja jatko-opiskelut vaatii luultavasti aika hyvää onnistumista pääsykokeissa. Pelkäämpä että ei pääse haluammaansa tiedekuntaan.

Nuoremman kohdalla taas oli aika selvää että ei mene lukioon, kun ei peruskoulussakaan oikein ollu lukuhaluja, todistuksen keskiarvo tosin oli silti lähempänä ysiä. Nyt on kesätyöpaikkakin valmiina kun tykkäsivät työharjoittelupaikassa, eli ihan hyvältä näyttää.

Lasten opiskelupaikkoja katsoessa yllätyin aika paljon siitä että paikalliseen amiksen kauneudenhoitolinjaan oli korkeammat keskiarvovaatimukset kuin yhteenkään lukioon.

Kyllä se niin on että nykyisin ammattikoulun suosituimille linjoille on selvästi korkeammat keskiarvot kuin vähemmän arvostettuihin lukioihin.

Vierailija
55/74 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen niiin monta ihmistä, jotka ovat menneet lukioon joko pakotettuina tai siten etteivät ole tienneet minne mennä... Lukiosta selvitään just ja just surkeilla papereilla, joilla voi vaikka pyyhkiä p*rsettä ja silti pidetään hienot juhlat ja kaikki kilistelevät kuoharilaseja... Mitäs sitten? Juhlat on ohi ja sitten olisi tarkoitus jatkaa opintoja vaikka yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa tai sitten mennä duuniin... Jatko-opintoihin ei pääse tai ei kiinnosta ja tehdään vähän töitä jossain varastossa ja mietitään elämän kurjuutta... Sitten tulee älynväläys ja haetaan amikseen. Sinnekään kaikki ei pääse, tiedän naisia, jotka eivät ole läpäisseet lähihoitajan pääsykokeita.

Kyllä juhlan aihetta on, jos valmistuu ammattiin hyvin arvosanoin TAI saa huippuarvosanat lukiosta, jotta voisi jatkaa opintoja vaikka lääkäriksi. Ihmettelen suuresti miksi niin koreasti juhlitaan huonoa lukiomenestystä? Siitä ei ole MITÄÄN hyötyä.

Vierailija
56/74 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 20:33"]

Ap kommentoi: tässä mennään nyt vähän asian vierestä  mikä tietysti osottaa, että näyttää olevan ristiriitaa olemassa vieläkin. Oma nuoreni meni amikseen, koska kielten opiskelu oli hänelle yhtä tuskaa koko yläasteen ajan ja on ollut aina innokas elektoniikkavärkkääjä. Sitä tarkoitin sanomalla, että lahjakkuus on erilaista ja meidän nuoren lahjakkuus on selvästi jotakin muuta kuin teoreettista tai kielellistä. Siispä meni sähköpuolelle amikseen mutta ei siitä nyt täällä tarvitse riidellä. Tarpeeksi paha mieli tuli jo siellä kahvipöydässä. Sen oon kuitenkin päättänyt, että nuori saa rauhassa olla valmistumisestaan ylpeä ja pitääkin olla, me vanhemmatkin ollaan. On hoitanut koulunsa kunnialla ja saa todennäköisesti hyvän todistuksen joka toivottavasti auttaa myös saamaan työtä.

[/quote]

Lämpimät onnittelut nuorelle ja halaus äidille!  Upeaa, että on päässyt opiskelemaan omalta tuntuvaa alaa ja tiennyt vielä mikä se voisi olla! Iloisia juhlia teille :)

Vierailija
57/74 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että tämä iso joukko, joilla on surkea lukiomenestys ovat mokanneet näissä tärkeimmissä aineissa kuten matematiikka ja englanti. Jos ei äly riitä niihin, niin on turha edes yrittää mitään yliopistoa. Ja tämä koskee myös vaikka amisten sähköpuolta... Jos ei ole hajuakaan fysiikasta tai matematiikasta, niin on aika tuhoon tuomittu.

Vierailija
58/74 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyshän ei ole lahjoista vaan siitä, mitä HALUAA tehdä työkseen. Jos haluaa isona tehdä hoitotyötä, ei ole mitään järkeä mennä lukioon. Itse en löytänyt yliopistosta mitään mielenkiintoista. Olisin nuoruuden hölmöyksissäni halunnut yliopistotutkinnon todistaakseni etten ole tyhmä. Nyt takana 2 amistutkintoa ja yksi amk-tutkinto ja olen erittäin tyytyväinen valintoihini.

Vierailija
59/74 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni veli on todella älykäs mies ja yläasteelta päästyään ka oli sellasta 9 pintaan ja tietty kaikki varmaan ajatteli, että lukioon se menee... Mutta eipäs mennytkään! Meni amiksen sähköpuolelle, valmistui sieltä loistavin arvosanoin ja pääsi kepeästi ammattikorkeakouluun ja nyt on todella hyvin tienaava sähköinsinööri, jolla menestyvä firma. Eipä monikaan akateemisesti koulutettu lukion käynyt pääse läheskään samoille ansioille ;)

Vierailija
60/74 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 23:12"]

Aika järjetön. Mielummin menee ammattikouluun ja tekee jotain mistä pitää ja osaa, kun menee lukioon ja kirjoittaa B.n paperit. Saadaksesi jonkun hyödyn lukiosta pitää tänäpäivänä panostaa kunnolla, eikä sekään takaa mitään- se ammatti saadan sitten kuitenkin muualta. Työn tekijöitä ja rehtiä duunareita tarvitaan aina.

[/quote]

Näin on. Miten joku voi enää nykypäivänä edes lukion läpäisemistä pitää sen kummempana kuin ammattikoulun..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän