Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika 13v haluaa pelikoneen

Vierailija
21.03.2019 |

Olen käynyt mm Gigantilla, mutta en ymmärrä mitä ne myyjät puhuu. Ainoa että hinnat 800e->
Mistä mä tiedän minkälainen pitäs olla. Poika pelaa fortnitea ja haluaa joskus ammattilaiseksi.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pojalle vaikka sukset ja potki pihalle tekemään jotain järkevämpää.

Vierailija
22/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaa vaihtaa johonkin muuhun peliin eli en tarkoita että pelais fortnitea jatkossa.

Ap

Sulle on linkattu tässä useampikin esimerkkikone jolla voi aloittaa harrastuksen. Jos et ole trollailemassa niin tutustu noihin nyt ensin. Sitä konetta voi sitten myöhemmin päivittää esim. näytönohjaimen osalta jos pelaamisesta tulee oikeasti ammattimaista.

Kiitos!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko pojan itsekin vähän perehtyä asiaan ?

Olen vähän hämmästynyt, että 13v pojan äidin pitää selvittää minkälainen masiina tarvitaan .

Sama tuli mieleen. Itse kokosin 13-14 -vuotiaana koneita useammankin.

Vierailija
24/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en näistä mitään ymmärrä, mutta poika sanoo vaihtavansa johonkin toiseen ampupeliin jos saa pcn. Ymmärrän sen ettei fortnitella mitään ammattilaisia ole, se on se idea miksi pcn haluaa.

Ap

No esim. CS:GO jota ammattilaiset pelaa pyörii ihan samanlaisella koneella kuin Fortnite.

Vierailija
25/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä olisi 1200€ hintainen, joka kelpaa ihan hyvin pelaamiseen.

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/148848/jimms-assy-w19/jimm-s-assy-…

Vierailija
26/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun poika ole mikään tietokone nero. Sorry.

Ap

Vierailija
27/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap! Kuten tuolla aikaisemmin joku oli jo Jimms;in maininnut niin suosittelen tilaamaan sieltä. Sinne voi soittaa tai viestitellä sivulla olevassa chatissa. Ne oikeasti osaa hommansa ja vastaa typeriinkin kysymyksiin. Sanoo vaan vaikka budjettinsa ja käyttötarkoituksen niin osaavat ehdottaa parasta mahdollista sillä hinnalla. Itse kun osia olen sieltä tilannut koneeseeni (ja joskus ammoisina aikoina sen koko koneenkin) niin on jopa myyjä ehdotellut hintaluokkaani sopivaa hyvää tuotetta myös muualta kuin heiltä itseltään. :)

Vierailija
28/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun poika ole mikään tietokone nero. Sorry.

Ap

Ei siitä silloin mitään peliammattilaista tule. Sorry. Pistä oikeesti se vaikka lenkille ja tyttöihin tutustumaan.

Vierailija
29/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

dsfsdds kirjoitti:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/35782/kqvxr/MSI-Trident-3-poyta… joku tälläinen niin eiköhän tällä pelit pyöri vaikkei tykkiä ole nähnytkään - ja valmis vekotin varmaan mielessä. Ja alle tonnin hinta..

Kallis ja alitehoinen.

Vierailija
30/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli juuri 12 -vuotiaalle (tulevalle e-urheilijalle :) ) pelitietokone ja se tilattiin Jimmsistä. Sieltä voi ostaa itse kasattavan tai valmiiksi kasatun. Heidän valmiiksi kasaamansa maksoi vain 80 euroa enemmän kuin itse kasattava. Lisäksi ostettiin erikseen näyttö ja pelihiiri verkkokauppa.comista, jossa ne oli alennuksessa. Koko setti tuli maksamaan noin 2000 euroa. 

Kysyin vielä 12-vuotiaalta ohjeet ja vinkit:

"Tärkeimmät osat ovat näytönohjain (suositus geforce gtx 1060 tai 1070 6Gb, joka on suorituskykyisempi, mutta 1060 Gb pärjää) ja prosessori (intelcore i5 8600 tai amd ryzen 5 2600). Muistia (RAM) on suositus olla vähintään 8 tai 16 Gb. Näytön kannattaa olla vähintään 144 hz. Yleisin virhe on pitää näyttöä 60 hz, vaikka pystyy olemaan 144 hz. Ohjeistuksen 144 hz laittamiseksi löytää netistä. 144 hz tarkoittaa, että näyttö pystyy pyörittämään 144 kuvaa sekunnissa. Ammattilaisten käyttämä näyttö on kuitenkin 240 hz, mutta siihen tarvitaan myös sitten vielä parempi kone."

En itse siis tajua tuosta yllä olevasta mitään, mutta noilla on menty. 

Vierailija
31/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä budjettivaihtoehto: https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/poytatietokoneet/HP6900002N…

Fortnite pyörii tälläkin.

On siinä koneella hintaa kun ottaa huomioon osat. Mielestäni kannattaa panostaa kerralla koneeseen kunnolla mikä kestää ainakin seuraavat 5v. Itse kasasin ekan koneeni näistä osista 1080ti, 7700K, 16gb ramia ja 1tb ssd pari vuotta sitten. Pelaan 1440p 144hz ja ei kaduta päivääkään vaikka hintaa tuli jonkun verran. Ostin myös pelipenkin. Olen istunut koneella jo arviolta tuhansia tunteja.. tyttöystävää ei ole eikä tule näillä näkymin.

Vierailija
32/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelikoneen tärkein osa on näytönohjain.

Millään muulla yksittäisellä osalla ei ole niin paljon merkitystä, kuin näytönohjaimen tehoilla.

Huippuluokan näytönohjaimet maksavat itsessään yli 800 euroa. Sen lisäksi koko muu pelikone päälle.

Kyllä prosessorikin on sitä tärkeämpi. Ilman prosessoria peli ei edes käynnisty. Integroidulla näytönohjaimella voi pelata kun rajoittaa graffa-asetuksia.

Vierailija
33/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMD valmistaa hyviä prosessoreita halvalla, joissa on sisään integroitu näytönohjain (Vega 4), jolla pyörii helposti vähän vaatimattomamman näköiset (fortnite) pelit yleisimmillä resoluutioasetuksilla. Pelikoneen tärkeimmät komponentit ovat Prosessori, näytönohjain ja keskusmuisti. Tällaisen tietokoneen kokoaa helposti windows mukaan lukien 800 €. Erillisen näytönohjaimen voi ostaa myöhemminkin, mikäli raskaampia pelejä rupeaa harrastamaan. Taitonetistä saa käytettyjä tietokoneita hyvinkin edullisesti ja osaavat suositella varmasti ihan käypän pelikoneen. Huonona puolena näissä on Intelin prosessorit, jotka pvat prosessoreina hyviä kyllä, mutta intelin integroidut näytönohjaimet ovat aivan kamalan huonoja, jolloin joudutte katsomaan koneita, joissa on erillinen näytönohjain ja tämä voi vaikuttaa hintaan kovasti.

Prosessoriksi fortnite pelikoneeseen suosittelisin lähinnä AMD ryzen 3 tai 5 arkkitehtuurin prosessoria ja näissä on ihan käypä näytönohjain integroituna mukana. Tietokoneen rakentaminen aloitetaan aina prosessorista. Sitten emolevyksi AM4 kantainen emolevy, jossa yleisimmät liitännät. Keskusmuisti emolevyn mukaan, mutta vähintään 8 Gt kokoinen. Tuota pienempi muodostuu jo nykyaikana pullonkaulaksi. Siitä sitten oman maun mukaan kovalevy tallennettavaa tietoa varten. Se voi olla vaikka perinteinen HDD, jotka ovat nykyaikana todella halpoja (~20-30€) tai SSD, jotka ovat hyvin paljon HDD levyjä nopeampia, mutta myös hintavempia, mutteivät mitään mahdottoman kalliita. DVD-asemaa tuskin tarvitsee, koska kaikki pelit nykyään ovat lähinnä digitaalilevityksiä. Emolevylle yhteensopiva kotelo ja komponenteille riittävä virtalähde, jonka tässä luulisin olevan 250 Wattinen suurinpiirtein. Näyttöjä saa käytettynä jopa puoli-ilmaiseksi ja näppäimistöt ja hiiret eivät paljoa maksa. Käyttöjärjestelmäksi kannattaa valita windows, joka maksaa sen 130 euroa suurinpiirtein. Arvioisin hinnaksi tälle kokoonpanolle noin 500-700€ komponenttien ostopaikoista riippuen. Tätä tehokkaampaa konetta fortniten pelaamiseen en suosittele laittamaan, sillä se on jo ylitehokas ja rahaa menee suoraan sanottuna kankkulan kaivoon. Toki kone pyörittäisi superkoneena pitkälle tulevaisuuteen uusimpia pelejä, mutta näilläkin poikasi kyllä pärjää ja loput ovat hifistelyä.

Mukavia pelihetkiä pojalle :)

M23

34/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, otat vaikka Jimms PC storesta osat ostoskoriin ja pyydät valmiin kasauksen siihen jos tuntuu ettei oma taito tai mielenkiinto riitä opettelemaan ja silti saat enemmän tehoja/€ kuin kaupan valmiista koneista.

Tuolta vaikka toi 750€ kokoonpano ja linkit löytyy osiin

Vierailija
35/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMD valmistaa hyviä prosessoreita halvalla, joissa on sisään integroitu näytönohjain (Vega 4), jolla pyörii helposti vähän vaatimattomamman näköiset (fortnite) pelit yleisimmillä resoluutioasetuksilla. Pelikoneen tärkeimmät komponentit ovat Prosessori, näytönohjain ja keskusmuisti. Tällaisen tietokoneen kokoaa helposti windows mukaan lukien 800 €. Erillisen näytönohjaimen voi ostaa myöhemminkin, mikäli raskaampia pelejä rupeaa harrastamaan. Taitonetistä saa käytettyjä tietokoneita hyvinkin edullisesti ja osaavat suositella varmasti ihan käypän pelikoneen. Huonona puolena näissä on Intelin prosessorit, jotka pvat prosessoreina hyviä kyllä, mutta intelin integroidut näytönohjaimet ovat aivan kamalan huonoja, jolloin joudutte katsomaan koneita, joissa on erillinen näytönohjain ja tämä voi vaikuttaa hintaan kovasti.

Prosessoriksi fortnite pelikoneeseen suosittelisin lähinnä AMD ryzen 3 tai 5 arkkitehtuurin prosessoria ja näissä on ihan käypä näytönohjain integroituna mukana. Tietokoneen rakentaminen aloitetaan aina prosessorista. Sitten emolevyksi AM4 kantainen emolevy, jossa yleisimmät liitännät. Keskusmuisti emolevyn mukaan, mutta vähintään 8 Gt kokoinen. Tuota pienempi muodostuu jo nykyaikana pullonkaulaksi. Siitä sitten oman maun mukaan kovalevy tallennettavaa tietoa varten. Se voi olla vaikka perinteinen HDD, jotka ovat nykyaikana todella halpoja (~20-30€) tai SSD, jotka ovat hyvin paljon HDD levyjä nopeampia, mutta myös hintavempia, mutteivät mitään mahdottoman kalliita. DVD-asemaa tuskin tarvitsee, koska kaikki pelit nykyään ovat lähinnä digitaalilevityksiä. Emolevylle yhteensopiva kotelo ja komponenteille riittävä virtalähde, jonka tässä luulisin olevan 250 Wattinen suurinpiirtein. Näyttöjä saa käytettynä jopa puoli-ilmaiseksi ja näppäimistöt ja hiiret eivät paljoa maksa. Käyttöjärjestelmäksi kannattaa valita windows, joka maksaa sen 130 euroa suurinpiirtein. Arvioisin hinnaksi tälle kokoonpanolle noin 500-700€ komponenttien ostopaikoista riippuen. Tätä tehokkaampaa konetta fortniten pelaamiseen en suosittele laittamaan, sillä se on jo ylitehokas ja rahaa menee suoraan sanottuna kankkulan kaivoon. Toki kone pyörittäisi superkoneena pitkälle tulevaisuuteen uusimpia pelejä, mutta näilläkin poikasi kyllä pärjää ja loput ovat hifistelyä.

Mukavia pelihetkiä pojalle :)

M23

Ja jos katsotte sittenkin mieluummin muita prosessoreita, katsokaa emolevy prosessorin kannalle sopivaksi. AM4 kanta on nimen omaa ryzen sukupolven prosessoreille. Intelin prosessoreita ei tuohon kantaan edes saa. Kerroin vain, ettei tule virheostoksia.

Vierailija
36/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta pojalle vaikka sukset ja potki pihalle tekemään jotain järkevämpää.

Montako hiihtäjämiljonääriä Suomessa on? Entä montako pelimiljonääriä? Aivan. Oisko jo aika jättää tuo suksilla lykkiminen suosiolla norjalaisille ja tulla mukaan nykyaikaan?

Vierailija
37/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa markettikoneissa on hintana monta sataa euroa koneeseen ilmeisesti komponentiksi laskettuna ilmana. Joo kotelo näyttää kivalta, mutta kuten sanonta kuuluu, moni kakku päältä kaunis. Hienoja koteloita voi tehdä halutessaan vaikka itse tai ostaa valmiina, mutta kotelo ei tehoihin vaikuta millään tavalla. Lisäksi erilliset näytönohjaimet ovat edelleen h*lvetin kalliita, koska oli se bitcoinbuumi. Hinnat vain pidetään yhä korkealla, ksoka myyjät uskottelevat itselleen, etteivät ihmiset musita saaneensa hyviä näytönohjaimia parilla sadalla eurolla muutama vuosi sitten. Minullakin on hyvin nykypelejä pyörittävä näytönohjain, jonka ostin muutama vuosi sitten parilla sadalla eurolla. Nykyään samanveroisista saa pulittaa 500 €.

Vierailija
38/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotelossa kannattaa kiinnittää huomiota riittävään laajennettavuuteen, toimivaan ilmanvaihtoon, pölyn suodatukseen ja käytettävyyteen. Ulkonäkö on niitä vihoviimeisiä ominaisuuksia. Toimiva ilmanvaihto ei ole sellainen jossa on reikiä jokapuolella vaan sellainen jossa ilmalla on selkeä kulkureitti ja jossa se pääsee virtaamaan mahdollisimman laminaarisesti. Korvausilma edestä suodattimien läpi sisään ja lämmin ilma takaa ulos. Käytettävyyteen vaikuttaa esim. etupaneelista löytyvät tarvittavat liittimet ja kovalevykehikot joilla levyjen vaihto onnistuu näppärästi verrattuna suoraan ruuvaaminen.

Vierailija
39/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on sellainen ryhmä kuin pc raudan osto ja myynti. Katsot tori.fi koneen tai kysyt suoraan sieltä. Porukka myös kertoo soveltuuko kone ja onko hinta ok. Itse ostin ihan ok koneen hintaan 350 €. Ok käytetyn pöytäkoneen saa hintaan 500 € Hyvän pelikoneen osat on uutena noin 900 € ja vastaava kone on kaupassa 1300 € uutena. Kirjoittamalla nettiin gpu benchmark pääsee sivustolle jossa näkee prosesorin tehon ja teho hinta suhteen ja kirjoittamalla gpu benchmark näkee samalta sivustolta näytönohjainten tehot ja hinta laatu suhteen. Sivustolta hinta.fi voi katsella halvimmalla kaikki oheislaitteet yms. niihinkin menee rahaa. Esim hiiren on oltava hyvä. Samoin näytön olisi hyvä olla pelinäyttö eli 1 ms vasteaika. Hyvät tehot koneelle ja näyttikselle bencmarkissa on cpu eli prosessori yli 8000 pistettä ja gpu eli näytönohjain yli 4000 pistettä. Muistia ram koneessa pitää olla 8-16 gigaa. Itse katsoin cpu bottleneck calculator sivustolta mitkä osa yhdistelmät tukevat toisiaan ettei raha mene hukkaan. Pakettikoneissa on välillä kummia ratkaisuja jossa esim näyttis on turha tai turhan kallis. Suosittelen myös taitonetin käytettyjä tietokoneita pelaamiseen. Fortniteen riittää hyvin tehot.

Vierailija
40/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holy moly, mä olen ihan out😁😁 kiitos tuhannesti kaikille vastaajille. Siis mun poika meinaa vaihtaa fortniten johinkin toiseen ampupeliin, jossa ammattilaiset pelaa.

En todellakaan usko, että se on sen tulevaisuuden ammatti. Haluan kuitenkin tukea häntä vaikeassa murrosiässä. Mun mielestä parempi että viettää aikaansa tietsikan kanssa kuin tuolla "jossain, jonkun kanssa".

Ap