Saako edes salaa sisimmässään toivoa lapsipuolen pois muuttamista?
Kyseessä 19v nuori, joka juuri soitti että pitäisi saada kyyti jotta laivalta tuodut "tuliaiset" saa tuotua kotiin. Isänsä on työreissussa ja äiti ei ole hoitanut pojan asioita koskaan. Muuttaisi jo omilleen niin olisi kaikille paljon mukavampaa.
Ja niille jotka rupeavat riehumaan, voin todeta että tästä pienestä toiveesta huolimatta välit ovat hyvät mutta jotenkin jo tuntuu että olisi kiva kun nuori muuttaisi omilleen ja olisi yksi suu vähemmän ruokittavana, kuskattavana jne.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 09:12"]
Miksi helvetissä sinä kuskaat 19-vuotiasta ihmistä ympäriinsä? Tottahan se haaveilee omasta kämpästä mutta tietää hyvin, mitkä edut saa kun luuhaa teillä. Ilmaiset ruuat, siivouspalvelu ja vielä hovikuski, joka tuo viinatkin laivalta.
Ap:llä ei ole mitään velvollisuutta elättää tai palvella miehensä täysi-ikäistä tytärtä. Tytär omaan asuntoon ja elämään opintotuella ja -lainalla kuten muutkin. Oma auto omilla rahoilla tai julkiset kulkuvälineet. Jos rahat ei riitä, töihin.
Ota asia puheeksi miehesi kanssa.
[/quote]
Taidat itse olla huono-osaisesta perheestä jossa ei täysi-ikäiselle ole pystytty antamaan niin rahallista kuin henkistäkään tukea. Katkeruus paistaa. Kohta on taas muute vappu ja marssi....
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 09:17"]
EI saa toivoa tuollaista. Siis sitä, että lapsi poistuisi teidän elämästä ja lakkaisi häiritsemästä teidän perhe-elämää ja vaivaamasta teitä. On ok ja normaalia ja oikein toivoa (ja pelätä ja surra) sitä, että nuori aikanaan itsenäistyy, mutta ei sen kuulu olla sitä, että lakkaa aiheuttamasta tielle vaivaa (ja itsenäistymsäsä olevan lapsen äitinä voin kertoa, että ei tule olemaankaan).
Se on toki tavallaan luonnollista, että lapsi väsyttää, varsinkin kun se ei ole "oma". Kaikkia luonnollisiakaan taipumuksiaan ei kuitenkaan pidä rohkaista. Minulla on taipumus ajaa ylinopeutta ja mielestäni olen siihen ihan oikeutettukin, koska osaan kyllä hallita autoni, mutta pyrin silti hillitsemään itseni ja ajamaan suurinpiirtein rajoituksen mukaan. Minulla on luonnollinen älykkäämmän ihmisen taipumus haluta hiljentää yksi työkaveri alkuunsa kun se jatkuvasti räpättää typeryyksiä ja tuhlaa kaikkien aikaa niihin, mutta hillitsen itseni tässäkin suhteessa. KAIKKIA HUONOJA TAIPUMUKSIAAN EI PIDÄ ROHKAISTA; VAIKKA NE OLISIVATKIN LUONNOLLISIA. Itseään pitää yrittää kehittää parempaan suuntaan, ei huonompaan.
Ja ihan varma on, että se suunta, missä on ok toivoa jonkun perheenjäsenen katoamista kuviosta, on huonompi. Missään tapauksessa sellainen ajattelu ei edistä perheen yhteenkuuluvuutta, eikä auta kyseisen perheenjäsenen ja itsen suhteen parantumista. Se että "välit on ihan ok" on oikeasti vielä aika kaukana siitä, että olisite perhe, joka pitää yhtä ja toistensa puolta.
[/quote]
Mä en toivo kenenkään katoamista vaan juuri omilleen muuttoa. Olen pojasta pitänyt hyvää huolta pienestä pitäen nyt vaan tuntuu että rasittaa nää kuskaamiset ja yöllä heräämiset kun jostain tullaan jne. Varmaan on omienkin lasten kanssa samanlaista, en epäile yhtään. Noista taipumuksista höpisemistä en ymmärtänyt yhtään.
19v ei ole enää mikään lapsi. Meillä omat biol. lapset muuttavat omilleen 18-vuotiaana (tarvittaessa tuetaan, välimme ovat erittäin läheiset ja hyvät), vanhin nyt lukiolainen, menossa yliopistoon, on oma yrityskin. Ihme hyysäämistä nykyään kun pitää vielä parikymppisiäkin pitää ilmaiseksi täysihoidossa ja kuskailla niitä.
Meillä kaikki lapset osallistuvat myös kodin töihin eli käyvät kaupassa, tekevät joskus ruokaa (ovat koulussakin valinneet kotitalouden yläasteella), vievät roskia, siivoavat vessaa ja uunia ja pääsevät itse kulkemaan joko jalan tai julkisilla. Jos makaisivat kotona vielä 19-vuotiaana passauttamassa itseään niin en toivoisi edes salaa että muuttaisivat omilleen vaan ilmoittaisin sen ihan suoraan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 09:02"]
Ei se elatusvelvollisuus aikuista lasta koske! Luuletko pönttö että laki määrää esim. äidin ja isän maksamaan 25v. yliopisto-opiskelijan vuokrat, ruuat ja vaatteet ym elämisen????
Laki koskee toisen asteen opiskelijoita esim. 18-19v. amiksen tai lukion oppilaita eli vanhempien pitää auttaa ostamalla esim. kirjat mutta ei silloinkaan ole pakko mitään vuokria maksaa koska nuori voi yl. asua vielä kotona.
Jos opiskelu tapahtuu toisella paikkakunnalla niin silloin vanhemmat yl. avustavat vuokrassa mutta ei yli 20v. nuorta enää tarvitse hyysätä.
[/quote]
Sosiaaliviranomaiset ovat muuten sitä mieltä, että tarvitsee. Eli mitään harkinnanvaraista tukea ei alle 25-vuotias saa (ilncluding työmarkkinatuki), koska vanhempien oletetaan elättävän. Laissa ei tosiaan ole tämmöistä velvollisuutta mainittu, mutta käytännössä on.