Tk:oossa ei suostuta kirjoittaan Primolut
reseptiä minulle, koska minulla ei ole kierukkaa käytössä. Onko tosiaan noin että lääkäri voi kieltäytyä antamasta reseptiä. Kuukautisia pitäisi saada siirrettyä ja nyt jouduin tähän tilanteeseen, onko tosiaan pakko mennä yksityiselle pelkän reseptin takia
Kommentit (14)
Syynä se että en halua kierukkaa? Ihmisen pakottaminen laitattamaan kierukan lienee kuitenkin vastoin sitä että jokaisella meillä on itsemääräämisoikeus.onneksi meillä on yksityislääkärit
Syynä se että en halua kierukkaa? Ihmisen pakottaminen laitattamaan kierukan lienee kuitenkin vastoin sitä että jokaisella meillä on itsemääräämisoikeus.onneksi meillä on yksityislääkärit
Olen hakenut reseptin työterveydestä joka kesäksi.
Omituista, kyllä minä sain viime kesänä juuri samaan tarkoitukseen Primolutit eikä mulla myöskään ole kierukkaa:) Vaihda lääkäriä
Meillä saa neuvolan kautta tuon reseptin.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 19:10"]
Omituista, kyllä minä sain viime kesänä juuri samaan tarkoitukseen Primolutit eikä mulla myöskään ole kierukkaa:) Vaihda lääkäriä
[/quote]Myös mä saanut moisen monta kertaa ilman kierukkaa.
Ei kierukan puuttuminen ole este Primolutien käyttämiselle. Joko et nyt kerro kaikkia asioita, joiden perusteella lääkäri teki päätöksen olla määräämättä Primolutia, tai sitten käsitit väärin hänen syynsä. Olisiko sinulla ollut joku muu syy, minkä takia niitä ei voi käyttää? Veritulppa ollut joskus, vaikkapa?
No sillä terveyskeskuslääkärilläkin on esimies eli terveyskeskuksen ylilääkäri. Valita hänelle ja vaadi resepti. Lääkäri ei voi kieltäytyä reseptin kirjoittamisesta ilman hyvää syytä. Kierukan edellyttäminen ei ole sellainen.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 19:35"]
No sillä terveyskeskuslääkärilläkin on esimies eli terveyskeskuksen ylilääkäri. Valita hänelle ja vaadi resepti. Lääkäri ei voi kieltäytyä reseptin kirjoittamisesta ilman hyvää syytä. Kierukan edellyttäminen ei ole sellainen.
[/quote]
Ei se noin mene. Lääkärin ei ole mikään pakko määrätä tiettyä hoitoa, vaan hän saa päättää, mikä hoito parhaiten sopisi potilaalle, ja suositella sitä. Potilas saa päättää, ottaako tarjotun hoidon vastaan vai ei. Mutta potilaalla ei ole oikeutta vaatia jotain tiettyä hoitomuotoa. Ap:n kannattaisi soittaa mieluummin tuolle samalle lääkärille ja kertoa, että Primolut-asia jäi nyt epäselväksi ja että mitkä ne perustelut nyt olivatkaan, koska kierukattomuus ei todellakaan ole se peruste.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 19:40"]
[/quote]
Ei se noin mene. Lääkärin ei ole mikään pakko määrätä tiettyä hoitoa, vaan hän saa päättää, mikä hoito parhaiten sopisi potilaalle, ja suositella sitä. Potilas saa päättää, ottaako tarjotun hoidon vastaan vai ei. Mutta potilaalla ei ole oikeutta vaatia jotain tiettyä hoitomuotoa. Ap:n kannattaisi soittaa mieluummin tuolle samalle lääkärille ja kertoa, että Primolut-asia jäi nyt epäselväksi ja että mitkä ne perustelut nyt olivatkaan, koska kierukattomuus ei todellakaan ole se peruste.
[/quote]
Ap vielä. Siis todellakin kierukan ja vielä hormonikierukan olisi halunnut määrätä minulle, siis siihen kirjoittaa reseptin. Minä en sitä halunnut, mielestäni se ei ole ratkaisu kuukautisten siirtoon, kylpyläreissua varten. Primolut-reseptin kielsi ehdottomasti, ei ole ikinä ollut veritulppaa, en tupakoi, verenpaineet on normaalit paino normaali.
Ap vielä. Siis todellakin kierukan ja vielä hormonikierukan olisi halunnut määrätä minulle, siis siihen kirjoittaa reseptin. Minä en sitä halunnut, mielestäni se ei ole ratkaisu kuukautisten siirtoon, kylpyläreissua varten. Primolut-reseptin kielsi ehdottomasti, ei ole ikinä ollut veritulppaa, en tupakoi, verenpaineet on normaalit paino normaali.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 19:40"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä vain menee. Lääkäri ei ap:n mukaan esittänyt pätevää syytä sille, miksei hän määrännyt Primoluteja, vaan tyrkytti kierukkaa, jonka ottaminen ei ihan mikään pieni juttu olekaan. Ap:n lääkäri on tehnyt virheen, josta pitää ottaa yhteys lääkärin esimieheen. Ei lääkärit mitään jumalia ole, vaan kunnallisella puolella virkamiehiä siinä missä muutkin.
Tottakai lääkäri voi kieltäytyä reseptin kirjoittamisesta. Tk ei ole mikään ravintola jossa tilataan sitä mitä itse haluaa.