Me sitten epäonnistuimme vaikka halusimme parasta lapsillemme
Niin - minä eläkkeelle siirtyvä mummo mietin, kuinka itsekkäitä ihmisiä meidän sukupolvemme onnistuikin kasvattamaan, vaikka tarkoitus oli päinvastainen. Me halusimme lapsillemme kaikkea sitä, mitä itse jäimme paitsi - lisäksi tulivat televisiot, stereot.. sitten oli jossain vaiheessa hyvin rahaa , jota hövelisti jaoimme jälkipolven kanssa.. pieniä lamakausia välillä, mutta selvittiin.. koulutusta saatiin lapsille hyvin, terveyspalvelut olivat ok- töitäkään tarvinnut tehdä enää samaa tuntimäärää viikossa ja herranjestas lauantaitkin tulivat vapaapäiviksi.. lapsilisää me saimme neljä kertaa vuodessa, mutta lapset kyllä saivat sitä mitä tarvitsivat ja näköjään paljon enemmänkin.. nyt syytetään jälleen kerran vanhoja sukupolvia nykytilanteesta ( uskokaa vaan - niin mekin teimme - omassa nuoruudessa oli myös tapetilla luonnonsuojelu sun muut), mutta päänvaivaa tuottaakin tuo jumalaton itsekkyys, mikä tämän päivän nuorilla aikuisilla on päällimmäisinä.. ainakin kun lukee tätä palstaa.. minä minä minä minä.. minun rahat, minun elämä, minä haluan ja minä saan... ei sen näin pitänyt mennä..ehkä sitten lastenlapset tai lastenlastenlapset elävät taas muitakin ajatellen kuin sitä omaa kermaper......settään..
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun sukupolvesion Suomen kaikkien aikojen ahnein. Pää kiinni.
Miksi emme siis palaisi siihen aikaan, kun me olimme kolmekymppisiä? Ei subjektiivista päivähoitoa, joten äidin palkka menee kokonaisuudessaan lasten hoitamiseen. Ei lapsille ip-kerhoja. Asuntolainan korko noin 14%, maksuaikaa 10 vuotta. Ensiasuntona kaksio jossain lähiössä, josta bussilla pääsee kerran tunnissa keskustaan. Ei etelänmatkoja, ei edes risteilyjä Tallinnaan. Öljykriisi eli katuvalot ja mainosvalot poissa käytöstä öisin. Myös pururata pimeänä! Oppikoulu maksullinen ja sinne pääsykokeet. Taloudessa 1 puhelin, 1 televisio ja radio.
Tuskin maltan odottaa, miten nykyinen kolmekymppisten sukupolvi oppii olemaan yhtä ahneita kuin me.
PS. iso osa nykyistä eläkekriisiä tulee siitä, että suuret ikäluokat oli ensimmäisiä (eläkeuudistuksen jälkeen), joilla lähes kaikille naisille kertyi eläkettä (kiitos töissäolon). Jos naiset olisi tajunneett jäädä kotirouviksi, saisivat he pelkkää kansaneläkettä. Mutta ei, ahneina menivät töihin ja marisivat jostain tasa-arvosta.
Kyllähän se passaisi. Äitini jäi kokonaan kotiin hoitamaan lapsia ja pelkästään isän palkalla elettiin kivasti koko perhe. Huom. asuimme uudessa vasta rakennetussa ok-talossa, jossa oli myös se kuuluisa sisävessa, pesukone ja oma autokin löytyi jo 70-luvun alussa. Oli se varmasti kovin raskasta kahta lasta kotona hoidella kunnes lapset aikuistuivat.
Sama täällä! Sillä lisällä että äiti oli 8v kotona ja sen jälkeen vaan *meni* töihin, mukavaan siistiin toimistotyöhön. Keskenjääneellä yo-merkonomin koulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi emme siis palaisi siihen aikaan, kun me olimme kolmekymppisiä? Ei subjektiivista päivähoitoa, joten äidin palkka menee kokonaisuudessaan lasten hoitamiseen. Ei lapsille ip-kerhoja. Asuntolainan korko noin 14%, maksuaikaa 10 vuotta. Ensiasuntona kaksio jossain lähiössä, josta bussilla pääsee kerran tunnissa keskustaan. Ei etelänmatkoja, ei edes risteilyjä Tallinnaan. Öljykriisi eli katuvalot ja mainosvalot poissa käytöstä öisin. Myös pururata pimeänä! Oppikoulu maksullinen ja sinne pääsykokeet. Taloudessa 1 puhelin, 1 televisio ja radio.
Tuskin maltan odottaa, miten nykyinen kolmekymppisten sukupolvi oppii olemaan yhtä ahneita kuin me.
PS. iso osa nykyistä eläkekriisiä tulee siitä, että suuret ikäluokat oli ensimmäisiä (eläkeuudistuksen jälkeen), joilla lähes kaikille naisille kertyi eläkettä (kiitos töissäolon). Jos naiset olisi tajunneett jäädä kotirouviksi, saisivat he pelkkää kansaneläkettä. Mutta ei, ahneina menivät töihin ja marisivat jostain tasa-arvosta.
Kyllähän se passaisi. Äitini jäi kokonaan kotiin hoitamaan lapsia ja pelkästään isän palkalla elettiin kivasti koko perhe. Huom. asuimme uudessa vasta rakennetussa ok-talossa, jossa oli myös se kuuluisa sisävessa, pesukone ja oma autokin löytyi jo 70-luvun alussa. Oli se varmasti kovin raskasta kahta lasta kotona hoidella kunnes lapset aikuistuivat.
Sama täällä! Sillä lisällä että äiti oli 8v kotona ja sen jälkeen vaan *meni* töihin, mukavaan siistiin toimistotyöhön. Keskenjääneellä yo-merkonomin koulutuksella.
Kyllä kelpaisi mullekin. Äitini oli 7 vuotta kotona lasten kanssa. Sitten vaan suoraan postiin töihin ja teki loppuelämänsä erilaisia toimistotöitä pelkillä ylioppilaspapereilla (ei siis yhtään työttymyysjaksoa). Terveisin väitöskirjan tehnyt akateeminen pätkätyöläinen, joka uskalsi olla 1,5 vuotta pois työelämästä lapsen syntymän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on nuoret saatu uskomaan siihen, että syy on aina edellisissä sukupolvissa! Kun ottaa huomioon, että vanhempi sukupolvi on todella taistellut saadakseen nyt itsestäänselvyydet olemaan niin nuorten sukupolvi on todella itsekästä omaan peffaansa tuijottelijaa.. Vanhempi sukupolvi sai aikaan 40 -tuntisen työviikon näin alkuun.. sai lasten hoitopalvelut aikaiseksi, sai terveydenhuollot, sosiaalihuollot.. kuvitteliko joku tosissaan sitä, että mummoikäiset saivat sossusta jotain? Isoissa perheissä saattoi vain yhdellä lapsella olla kengät ja niitä sitten lainattiin muille lapsille, että jokainen kouluikäinen pääsi edes käymään koulussa ( ja tämä on ihan tosi juttu ja Helsingissä), ruoka oli halpaa kun lihaan ei ollut varaa ( se maksoi älyttömiä summia), appelsiineja sai vain talvella.. eli ruoka maksoi todella paljon. Luonnonsuojelu oli tapetilla ja me kun nuoria olimme niin 70 -luvulla kiinnitettiin itsemme ties mihin metsätyökaluun kiinni ja estettiin luonnon tuhoamista.. Silloin ajateltiin kokonaisuutta eikä vain itseään.. jossain vaiheessa tämä muuttui radikaalisti.. vanhempi sukupolvi on siis kaikki nämä hienot etuudet mitä nyt on saatavilla saanut teille nuoremmat aikaan.. ei olisi pitänyt.
Tuo on totta!
Vierailija kirjoitti:
TEidän sukupolven lainat hoitui inflaatiolla, nykysukupolvet maksavat ne viimeistä senttiä myöten takaisin ryöstäjäpankeille. Teidän aikana lapsista sai verotuksessa tuntuvan lapsivähennyksen, eipä saa enää. Ei ollut mm. kiinteistöveroa, alv oli jotain 16 %, eikä sitä tarvinnut maksaa palveluista. Verotus on noussut huimasti. Palvelut pelasivat ja lähes kaikki oli ilmaista. Kesätöitä sai suunnilleen jokainen nuori joka halusi niitä saada ja yleensäkin töitä sai, vaikka ei olisi mitään koulutusta. Keskikoulun käynyt laskettiin jo "kouluja käyneeksi" ja pääsi vaikkapa toimistotöihin.
Aineellisesti lapsuutenne ja nuoruutenne oli niukempi, mutta ei mielestäni huonompi kuin nykyään. Vaatimukset olivat vähäisempiä niin vanhempien kuin yhteiskunnankin taholta. Nykyään kaikkien pitäisi olla suunnilleen täydellisiä. Masennusta ja kaikenlaisia henkisiä ongelmia on koko ajan enemmän. Nykynuorten harteilla on myös saastunut luonto ja ei yhtään vähempää kuin koko planeetan pelastaminen. Jos nuoremmat sukupolvet ovat itsekkäitä, niin kaipa silloin vanhemmillakin on syytä katsoa peiliin.
Olen itsekin jo viisikymppinen ja kuulun ikäpolveen, joka valmistui ammattiin keskelle suurta lamaa. Ei vain ollut töitä, ei minkäänlaisia, mutta opintolainaa niskassa riittävästi. Siitä lähdettiin elämää kuitenkin rakentamaan ja saatiin heti alusta lähtien oppia, että jokainen lainattu sentti on maksettava takaisin ja aluksi hyvinkin kovalla korolla. Ja niitä töitä on tehtävä mitä sattuu saamaan. Lisäksi suunnilleen kaikki ikäisistäni on joutunut opiskelemaan joko lisää alaansa tai vaihtamaan alaa kokonaan. Nyt meillä on hoidettavana iäkkäät vanhempamme, koska hoitajia ja hoitopaikkoja ei enää ole kuin äärimmäisen huonokuntoisille ja heillekin vain suunnilleen viimeiseksi elinvuodekseen. Ja ainakin meillä se menee niin, että eläkeikäiset sisarukseni niitä itsekkäitä ovat, eivät jouda mummoja hoitamaan, kun pitää matkustella ja harrastaa. Jos sanoo, että olisihan se itsekin kiva vaikka levätä vapaa-aikana, niin eläkeläiset toteaa, että kyllä sinä nuorempana vielä jaksat, me olemme jo niin raihnaisia, kun olemme pitkän työuran tehneet.
Meilläkin minä nuorimpana yksin vastuussa vanhemmista, vaikka teen raskainta työtä. Luulevat mun vaan opiskelleen, pah. Laiskat sisarukset kiinnostuneet vaan perimisestä.
Ap luettelee saaneensa aikuisena televisiot ja stereot, lapsille koulutusta ja terveydenhuoltoa.
Me nykyaikuiset saamme katsella, kun kouluja lakkautetaan, lasten ryhmäkoot suurenevat ja koulumatkat pitenevät koko ajan. Terveydenhuoltoa ei saa enää julkiselta ilman, että olet käynyt yksityisen kautta. Myös lapsille on käytettävä yksityisen palveluja, jos aikoo saada esim. hammashuoltoon ajan alle puolen vuoden päähän.
Viihde-elektroniikkaan ei enää tavallisella perheellä ole varaa, sillä elämiseen pakolliset tietokoneet ja puhelimet vievät koko elektroniikkabudjetin.
Ap:llä on jotenkin ruusuinen kuva, että nyt saataisi enemmän kuin hänellä aikanaan. Te olette saaneet koko ajan lisää palveluja ja hyvinvointia. Meiltä nykyaikuisilta ja perheiltä koko ajan vähennetään palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Ap luettelee saaneensa aikuisena televisiot ja stereot, lapsille koulutusta ja terveydenhuoltoa.
Me nykyaikuiset saamme katsella, kun kouluja lakkautetaan, lasten ryhmäkoot suurenevat ja koulumatkat pitenevät koko ajan. Terveydenhuoltoa ei saa enää julkiselta ilman, että olet käynyt yksityisen kautta. Myös lapsille on käytettävä yksityisen palveluja, jos aikoo saada esim. hammashuoltoon ajan alle puolen vuoden päähän.
Viihde-elektroniikkaan ei enää tavallisella perheellä ole varaa, sillä elämiseen pakolliset tietokoneet ja puhelimet vievät koko elektroniikkabudjetin.
Ap:llä on jotenkin ruusuinen kuva, että nyt saataisi enemmän kuin hänellä aikanaan. Te olette saaneet koko ajan lisää palveluja ja hyvinvointia. Meiltä nykyaikuisilta ja perheiltä koko ajan vähennetään palveluja.
Kunnon kermaperä avautuu! :D
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oma mummosi ajatteli sinun ikäpolvesta samalla tavalla kuin sinä ajattelet lastesi ja lastenlastesi ikäpolvista.
Näinhän se menee,tapahtui jo antiikin Roomassa toi seuraavien sukupolvien halveeraus.
Valehtelematta meidän suvun suurimmat oman navan tujottajat ja oman edun ajajat ovat kaikki syntyneet 40 luvulla.50 luvulla syntyneet jo paljon järkevämpiä.
Kaksi näistä 40 luvulla syntyneistä ovat ainoita lapsia,sen kylläkin huomaa kaikesta.Vielä vanhemmiten kaikki huonot puolet menneet vielä pahemmaksi, onneksi nähdään vain pari kertaa vuodessa.
Moottoriteiden ympärille tiheitä kuusikoita tai leikattavaa kuusiaitaa!
Oli kyllä hirveää kuunneltavaa kun oma äitini oikein syyllistämällä syyllisti kuinka helppoa minulla on ollut tai nykynuorisolla on.
Eihän se meidän tai nuorten vika ole, että syntyivät tänne tiettynä aikana.
Ikinä ei tulisi mieleenkään haukkua ketään ”helposta” elämästä - varsinkin kun meillä jokaisella on se oma risti kannettavana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta mitä daijuja täällä uhoaa ! Otapa ensin asioista selvää ja tule sitten uudestaan uhoamaan tänne. Jokainen työssäkäyvä on omalla työllään kerryttänyt eläkettään, et sinä niitä maksa ! Mä en oikeesti käsitä miten ihmiset on noin vi..n tyhmiä !
Jännittävää, miten tämä harhakuva aina vain elää, asiahan on selitetty eri medioissa lukemattomia kertoja. Koettaisitko, menisikö tällä kertaa jakeluun, kun luet tämän Taloussanomien tekstin:
"Yksi yhteiskuntamme sitkeimpiä myyttejä on se, että suomalaiset olisivat maksaneet tai säästäneet omat eläkkeensä itse.
Suuri osa nykyisistä eläkeläisistä on toki maksanut eläkemaksuja koko työuransa ajan, mutta maksut riittävät kattamaan vain pienen osan heidän saamistaan eläkkeistä.
Vuosina 1940–1950 syntyneet suomalaiset saavat keskimäärin neljä euroa eläkettä jokaista maksamaansa eläkemaksueuroa kohden, eli he ovat ”maksaneet” omista eläkkeistään neljäsosan.
Luvut on laskenut Eläketurvakeskus (ETK), joka on summannut yhteen kunkin ikäluokan elinkaaren aikaiset eläkemaksut ja eläke-etuudet."
Eikös nämä itse tienaamat rahat riitä vaan sen ensimmäisen kymmenen eläkevuotta suunilleen?Elikkä 75 v. elää jo muitten kustannuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän me olemme. Edellytämme ja vaadimme että saamme täysin oikeutetun eläkkeemme jonka itse olemme eläkekassoihin maksaneet. Joka kuukausi kilahtaa tilille hyvin ansaitsemani summa. Sitä te nyt kadehditte ja olisitte viemässä. Me jotka olemme tehneet työtä nuoresta aina lailliseen eläkeikään.
Jos itse olette asianne sössineet, vastatkaa siitä itse. Onneksi olen onnistunut omat kaksi lastani kasvattaa fiksuiksi aikuisiksi. Opiskelut suoritettu ja kunnon työurat molemmilla. Ei puhettakaan että kadehtisivat. Kumpikin kaukaa viisas ja säästää myös yksityiseen eläkekassaan vanhuudenpäivien varalle, niin etteivät jää taloudellisesti kärsimään eläkevuosinaankaan.
Kateus vie kalatkin vedestä. Tuottoisampaa olisi miettiä, miten oman elämänsä järjestää ja tekee parhaansa sen eteen. Kadehtijalle jää luu käteen.
Kun valitettavasti ette ole niitä eläkemaksuja riittävästi maksaneet! Paljonkas maksoit eläkemaksuja 80-luvulla? Entä 90-luvulla? Oliko huimat 2-3 %? Me kun nykyään maksamme yli 7 %. Ei ole superkerttymää, ei kerry eläke viimeisten hyvätuloisten työvuosien perusteella. Eläkeikää nostetaan vuosi vuodelta, itselläni arvio 68 v.
Rahan takia persettä myyvien työnsankarien ahneus ei lopu edes eläkkeellä. Nyt ne tappelevat eläkeläisten kanssa kummalla on etuoikeus ahneuteen.