Oikeudenmukainen malli / asunto
Miten tekisitte asunnon suhteen, jos olisitte meidän tilanteessa?
Meillä on halpa, velaton asunto. Asumme siinä nyt.
Muutamme joka tapauksessa.
Minulla on rahaa uuden asunnon ostoon, miehellä ei.
Mikä olisi teistä järkevän kuuloista ja oikeudenmukaisinta:
1) Nykykämppä vuokrataan ja siitä saadut tulot puoliksi minulle ja miehelle (kämppä on siis puoliksi kummankin).
VAI
2) Nykykämppä myyntiin ja siitä saatu raha uuteen asuntoon, jolloin vastaava osa asunnosta miehen omistukseen.
3) Uusi kämppä kokonaan minulle ja mies säästää muulla tavalla.
4) Uusi kämppä sellaisella budjetilla, että miehellä varaa puolikkaaseen asuntoon.
Tai tuleeko mieleen jokin muu kuvio. Vuokralle en halua muuttaa.
Kommentit (4)
Miksi se uusi kämppä on juuri nyt ajankohtainen?
Asunto ei enää vastaa meidän tarpeita. On hyvin todennäköistä, että vaihdamme samalla kaupunkiakin ja siirrymme lähemmäs pääkaupunkiseutua. Mutta kaupungin vaihtaminen ei ole pakollista tässä vaiheessa. Lapsen kannalta ensi kesä olisi OK aika muuttaa kaupunkiakin, sitten muutamaan vuoteen en mielelläni veisi häntä uuteen paikkaan.
Mä en ensisijaisesti käyttäisi tuottavaa pääomaa, jos on muitakin vaihtoehtoja. Eli toteuttaisin tuon kohdan 1 eli nykyinen asunto nykyisillä omistussuhteilla vuokralle. Uusi kämppä ehkä kohdan 4 mukaisesti TAI jos teille molemmille sopii myös kohta 3 JA teillä on avioehto, niin se. Jos ei ole avioehtoa, sitten 4.
Lisäkommentti vielä:
meillä on lapsi.
Olisiko teistä oikeudenmukaista, että asunto valittaisiin hänen kannaltaan sopivaksi ja aikuisten talousetu olisi kakkonen?