Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turhauttaa ja itkettää kun en saa töitä mistään

N19
20.03.2019 |

Taas sähköposti laulaa samaa ”valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun” -viestejä. Miten tässä voi ikinä muuttaa omilleen ja olla elämättä kädestä suuhun opiskelijana kun ihmistä ei oteta töihin jolla oikeasti olisi halua ja motivaatiota kaikenlaisiin hommiin :(

Onko muita samassa tilanteessa? Miten oikein luotte uskoa tulevaan? En ole oikeutettu edes mihinkään tukiinkaan tällä hetkellä kun asun kotona...

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärä asenne, sillä kukaan ei palkkaa sellaista, joka haluaa mihin tahansa hommiin, koska työhakijan pitää olla profiloitunut joksikin, mieluiten vielä opiskelun kautta, mutta myös valmiutta joustaa omista tavoitteistaan työnantajansa hyväksi ja tämä on juuri se ratkaiseva tekijä, mikä erottaa työllistyvät työttömäksi jäävistä, siis että työnhakija on asettanut itselleen henkilökohtaiset tavoitteet, jotka on valmis kuitenkin uhraamaan työnpaikan saadakseen. 

Minulla ei ole opiskelupaikkaa, joten en voi sitä kautta ”profiloitua”. Jos haen esim. vaatemyymälään töihin, en sepusta sinne että minulle kelpaa myös hamppareiden kääntäminen ja viereisen kaupan lattioiden imurointi... asenteesta ei voi olla kiinni, eihän työnantaja tiedä omia tavoitteitani ja sitä että kelpaako minulle todella mikä tahansa työ.

Ap

Vierailija
22/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon toivottomuuden tunteen! Itse opiskelijana en saanut töitä pariin vuoteen, ja vuosia jatkunut epävarmuus ja taloudellinen stressi johtivat jonkinlaiseen psykoosiin. En uskaltanut edes pitää sairauslomaa tuolloin, sillä olin niin huolissani siitä, että minua ei palkattaisi ko. firmaan, jos pitäisin koeaikana sairauslomia. Työhön meni kieltämättä 24 h ajastani, sillä kuvittelin, että asioitani tutkivat niin poliisi kuin työnantajanikin ja voimakas ahdistus vähensi työkykyäni. Nyt olen onneksi ollut työssä jo pari vuotta, ja alan pikku hiljaa toipua tuosta työttömyyden burnoutista. 

Tsemppiä sinulle ja kaikille muillekin työnhakijoille! Kyllä se duuni vielä löytyy, jaksakaa uskoa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri valmistui yliopistosta keväällä. Ei mitään työtä tarjolla. On hakenut kaikkiin omaa alaa vähänkin sivuaviin paikkoihin. Kerran päässyt haastatteluun. Siinä kaikki.

Keskikokoinen paikkakunta, eikä muuttohalukkuutta, kun kumppanilla kumminkin töitä.

Vierailija
24/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ateisti28 kirjoitti:

Masennus kuuluu työttömien psykologiseen profiiliin

Niin mikä masennus? :D Kieltämättä jatkuva työttömyys ja kokemus siitä etten nyt oikein ole kelvannut minnekkää töihin masentaa, mutta en minä sairastunut ainakaan vielä ole. Logiikkasi mukaan melkein kaikki suomalaiset ovat olleet masentuneita jossain vaiheessa elämäänsä, jos työttömyys on yhtä kuin masennus.

Vierailija
25/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haet töitä? Miksi et hae opiskelemaan?

Vierailija
26/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeileppa ravintola-alaan. Siellä extrataan paljon. Hae vaikka tiskariksi tai mitä tahansa hommia vaan saat. 

Juuri tänään oli lehdessä juttua, että se on extratuin ala siivoamisen ohella.

Sinccis

Vierailija
27/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haet töitä? Miksi et hae opiskelemaan?

Kuka sanoi etten hae opiskelemaan?

Ap

Vierailija
28/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juttu lienee kai se, että noilta vuokrafirmoilta voi saada vaikka mitä keikkahommia.

Se on vaan vähän kyseenalaista, kun ne haluaa, että sinä sitoudut niihin, mutta ne ei itse paljon jaksa sitoutua.

Sinccis

Vierailija
29/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärä asenne, sillä kukaan ei palkkaa sellaista, joka haluaa mihin tahansa hommiin, koska työhakijan pitää olla profiloitunut joksikin, mieluiten vielä opiskelun kautta, mutta myös valmiutta joustaa omista tavoitteistaan työnantajansa hyväksi ja tämä on juuri se ratkaiseva tekijä, mikä erottaa työllistyvät työttömäksi jäävistä, siis että työnhakija on asettanut itselleen henkilökohtaiset tavoitteet, jotka on valmis kuitenkin uhraamaan työnpaikan saadakseen. 

Minulla ei ole opiskelupaikkaa, joten en voi sitä kautta ”profiloitua”. Jos haen esim. vaatemyymälään töihin, en sepusta sinne että minulle kelpaa myös hamppareiden kääntäminen ja viereisen kaupan lattioiden imurointi... asenteesta ei voi olla kiinni, eihän työnantaja tiedä omia tavoitteitani ja sitä että kelpaako minulle todella mikä tahansa työ.

Ap

Se omista tavoitteista joustaminen pitää jollakin tapaa osoittaa työnantajalle, helpoiten tietysti, jos on jo ammattitutkinto jostakin ja ehkä jonkin verran osaamista siitä potentiaalisesta ei-oman-alan työpaikasta, jolloin työnantaja näkee heti, että hakijalla on kykyjä, mutta pysyy nöyränä vastaisuudessa, erityisesti tiedolliseen osaamiseen pohjaavat ovat sensitiivisiä tässä, sen sijaan henkilön omaan persoonaan nojaavat ei niinkään.

Vierailija
30/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeutettu toimeentulotukeen jos sinulla ei ole säästöjä. Vanhemmat eivät ole vastuussa 18-vuotta täyttäneen työttömän elatuksesta vaikka tämä asuisi saman katon alla.

On heillä elatusvelvollisuus 20 ikävuoteen asti. Olen kyllä hakenut toimeentulotukea mutta pelkään etten kuitenkaan jonkun ihmeen lakipykälän takia sitä saa.

Ap

https://www.minilex.fi/a/vanhemman-elatusvelvollisuus

Kyllä olet oikeutettu tt-tukeen. Ehkä jos vanhempasi olisivat jotain superrikkaita voisi kela koittaa jotain naputtaa. Mutta kyllä pääsääntöisesti elatusvelvollisuus loppuu kun lapsi täyttää 18 vuotta. Se 20v. asti oleva elatusvastuu liittyy siihen, että vanhemmilla on velvollisuus tukea lapsen koulutusta täysi-ikäistymisen jälkeenkin.

Vierailija
31/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla LinkedIn -profiili? Jos ei, luo sellainen. Verkostoidu, eli osallistu verkoitoitumishaasteisiin. Näiden kautta saat kosolti uusia tutavuuksia. Sitten tee vaikka esittelyvideo itsestäsi. Kerro siinä, mitä etsit (ja ennen kaikkea mitä tarjottavaa sulla on!) ja pyydä verkostoasi auttamaan viestin välittämisessä.

Lisäksi osallistu keskusteluihin, ja lähesty LinkedInissä suoraan sellaisia ihmisiä, jotka työskentelevät firmassa, jonne haluat töihin. Esim. vaatemyyjän paikka kaupassa x --> ota yhteyttä osastopäällikköön tms kaupassa x. 

Vierailija
32/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeutettu toimeentulotukeen jos sinulla ei ole säästöjä. Vanhemmat eivät ole vastuussa 18-vuotta täyttäneen työttömän elatuksesta vaikka tämä asuisi saman katon alla.

On heillä elatusvelvollisuus 20 ikävuoteen asti. Olen kyllä hakenut toimeentulotukea mutta pelkään etten kuitenkaan jonkun ihmeen lakipykälän takia sitä saa.

Ap

Tuo koskee vain opiskelijoita.

https://www.minilex.fi/a/vanhempien-elatusvelvollisuus-opiskelija

Vierailija
33/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sulla LinkedIn -profiili? Jos ei, luo sellainen. Verkostoidu, eli osallistu verkoitoitumishaasteisiin. Näiden kautta saat kosolti uusia tutavuuksia. Sitten tee vaikka esittelyvideo itsestäsi. Kerro siinä, mitä etsit (ja ennen kaikkea mitä tarjottavaa sulla on!) ja pyydä verkostoasi auttamaan viestin välittämisessä.

Lisäksi osallistu keskusteluihin, ja lähesty LinkedInissä suoraan sellaisia ihmisiä, jotka työskentelevät firmassa, jonne haluat töihin. Esim. vaatemyyjän paikka kaupassa x --> ota yhteyttä osastopäällikköön tms kaupassa x. 

Jos teet em. asiat 19-vuotiaana nuorena, niin takaan, että sulla on pian töitä, vaikka kokemusta ei löydykään! Pointti on se, että rekrytointiprosessi vie aikaa, ja jos potentiaalinen työntekijä löytyy ilman, työnantaja ihan hyödyntää tätä mahdollisuutta erittäin mielellään. 

Vierailija
34/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta omillesi. Saat asumistukea ja työttömyystukea / toimeentulotukea. Niillä pärjää kyllä.

Vierailija
35/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teet em. asiat 19-vuotiaana nuorena, niin takaan, että sulla on pian töitä, vaikka kokemusta ei löydykään! Pointti on se, että rekrytointiprosessi vie aikaa, ja jos potentiaalinen työntekijä löytyy ilman, työnantaja ihan hyödyntää tätä mahdollisuutta erittäin mielellään. 

Ja lisäksi vielä, LinkedInissä on tosi ystävällinen tunnelma. Ihmiset auttavat mielellään, etenkin työuran alussa olevia nuoria, joilta löytyy uskallusta ja reippautta.

Vierailija
36/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kiinnostunut jostakin vapaaehtoistyöstä tai onko sellaisen tekeminen asuinkunnassasi mahdollista? Sitä kautta pystyt verkostoitumaan ja näyttää hyvältä tulevien työnantajien silmissä, että olet ollut aktiivinen, vaikket palkkatyötä ole saanutkaan. Lisäksi saat mielekästä sisältöä elämään, jos toimettomuus alkaa ahdistaa.

Suosittelen myös vuokratyöfirmoja. Lyhyistäkin työpätkistä voi olla hyötyä, hoidat vaan hommat hyvin, vaikka työ olisikin vähän kuraa.

Hae opiskelemaan. Varavaihtoehtoina hae myös "helpon sisäänpääsyn paikkoihin", niin pääset ainakin aloittelemaan itsenäistä elämää. Uralla ehtii etenemään myöhemminkin.

Vierailija
37/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratyöfirma - et sinä niitten kanssa pakkoavioliitossa ole, vaan voit silti hakeutua muuallekin töihin ja kokoisilla myös valita haluatko jonnekin paikkaan mennä. Senon erittäin toimiva vaihtoehto, varsinkin jos kuitenkin haet opiskelemaan, eli et ensisijaisesti vakituista työtä.

Vierailija
38/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin mikäli on ryhtynyt miettimään super-nännyä (ja peittää oman kakaran esille tuomia perhe-ongelmia ml. Miehen kartonkien ja kaljan lisäksi) ja miten saisi tyhmät jutut pois omista aivoista, niin eihän se mallintaminen sovi heikkolahjaisille.

Vierailija
39/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tarvinnut saada kuin se yksi paikka opiskelijana ollessani (joka sinänsä ei ollut helppoa, oli elämäni eka työpaikka ikinä ja olin jo 20, kun vihdoin tärppäsi ja pääsin ensimmäistä kertaa edes haastatteluun, sen määräaikaisen kausityön sitten sainkin. Olen käynyt sovittelijakoulutuksen joskus ulkomailla ja tosi hyvä ryhmähaastatteluissa.) Sen jälkeen, kun tuon paikan olin saanut, loppu järjestyi kuin manulle illallinen. Tein tuon määräaikaisuuden hyvin ja pyysin vain aina sinnikkäästi, josko pääsisin kesäksi/jouluiksi/kampanjan/sesongin x ajaksi, koska rekryävät koko ajan paljon nuoria kausiapuja kumminkin ja helpompaa ottaa luotettavaksi kerran todettu kuin rekrytä uusi. Olisi voinut mennä toisinkin, mutta mulla järjestyi lopulta, tsemppiä!

Vierailija
40/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kiinnostunut jostakin vapaaehtoistyöstä tai onko sellaisen tekeminen asuinkunnassasi mahdollista? Sitä kautta pystyt verkostoitumaan ja näyttää hyvältä tulevien työnantajien silmissä, että olet ollut aktiivinen, vaikket palkkatyötä ole saanutkaan. Lisäksi saat mielekästä sisältöä elämään, jos toimettomuus alkaa ahdistaa.

Suosittelen myös vuokratyöfirmoja. Lyhyistäkin työpätkistä voi olla hyötyä, hoidat vaan hommat hyvin, vaikka työ olisikin vähän kuraa.

Hae opiskelemaan. Varavaihtoehtoina hae myös "helpon sisäänpääsyn paikkoihin", niin pääset ainakin aloittelemaan itsenäistä elämää. Uralla ehtii etenemään myöhemminkin.

Enpä suosittele hakemista "helpon sisäänpääsyn paikkoihin". Jos et ota paikkaa vastaan, tuet menee ja jos otat, et pääse niin helposti vaihtamaan kiinnostavampaan paikkaan. Esim opintolainavähennys koskee käsittääkseni vain ensimmäistä vastaan otettua paikkaa. Ainakin siis kannattaa selvittää asiat ja miettiä huolella!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä