Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sossut, opet, tarhan tädit ja muut perheiden kanssa työskentelevät (ov)

Vierailija
31.03.2013 |

Miten suhtaudutte, jos saatte tietää että asiakkaanne käyttää pikku tukkapöllyjä ja luunappeja "kun lapsi tekee tosi pahasti". En itse käytä, minun on ollut tosi vaikea suhtautua sellaisiin tyyppeihin. En ole alan ammattilainen, mutta kiinnostavaa olisi tietää miten he suhtautuvat tällaiseen nykyäitisukupolven käyttämänä, kun se on kuitenkin laissa rangaistava (?) teko ja ehkä ennemmin yleisesti hyväksymätön. Eikös tämä laki tullut joskus 80-luvulla voimaan ettei niin saa tehdä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana huomaan, että mahdollisesti fyysisesti kuritetut lapset usein tottelevat vain fyysisesti pelottavia, kovaäänisiä miesopettajia.

Vierailija
2/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 20:18"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:19"]

Mua oksettaa vanhemmat, jotka nippailevat tai tukistavat lapsiaan! Keinottomia ovat puuttumaan lapsen käytökseen muuten! YÖK! Huono vanhempi voi olla monella tapaa, mutta väkivallan käyttäjät ovat suorastaan kelvottomia vanhemmiksi!

VAi hyväksyttekö te äidit myös sen, että miehenne tukistaaa teitä tai täräyttää poskelle luunapin, kun vain jatkatte nalkutusta tai ette tajua viedä niitä roskia ulos nyt heti!?

[/quote]

Lässyn lässyn lässyn läpä läpä lässyn lässyn lässyn lää. Miten joku jaksaa aina vetää esiin tuon yhtä paskan ja täysin toimimattoman vertauksen miehen/työkaverin/pomon/ tuntemattoman kadunmiehen väkivallantekoon, kun puhutaan vanhemman suorittamasta lievästä kurituksesta.

Ei jaksa moiselle idiootille edes vastata.

[/quote]

Ja silti vastasit! Anna kun arvaan, olet niitä "vanhempia", jotka surutta antavat luunappeja ja tukistavat lapsiaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun puolella, jokainen nähty tukistus/ nippaus raportoidaan ja niistä seuraa automaattisesti poliisitutkinta. Aina. 

Näin tulisi lain mukaan toimia myös päiväkodissa ja koulussa.

Vierailija
4/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 21:30"]

Ja silti vastasit! Anna kun arvaan, olet niitä "vanhempia", jotka surutta antavat luunappeja ja tukistavat lapsiaan?

[/quote]

Niitä samoja "vanhempia" kuin arviolta 90% maailman vanhemmista, jotka osoittavat täydellisen kelpaamattomuutensa vanhemmuuteen nippaisemalla lapsiaan.

(Loppujen lopuksi aika harvassa maassa ruumiillinen kuritus on laitonta tai edes kovin paheksuttua.)

Mahtaisiko muuten olla hyvä idea huostaanottaa kaikki Suomeen saapuvat venäläislapset, jotta pelastetaan heidät heihin kotimaassa kohdistettavalta törkeältä väkivallalta ja pysvän henkisen traumaantumisen aiheuttavalta kohtelulta (ruumiillinen kuritus)?

Vierailija
5/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 18:17"]

Minkä ikäistä lasta ei sitten enää saa tukistaa? Sittenkö kun osaa sanoa, että "ei saa vetää tukasta"? Vai sitten kun osaa lyödä takaisin? Saako teini-ikäistäkin vielä satuttaa, jos ei sana mene perille ja teini uhkaa tehdä jotain tosi tyhmää?

[/quote]

Eli vauvaa saa tukistaa ja nipistellä? Ei vauvat "tee pahaa", ei taaperotkaan tee pahaa, ne tutkii ja ovat kiinnostuneita kaikesta! Miksi siitä pitää rankaista kivulla?

Heti, kun taapero ymmärtää puhetta sen verran, että lakkaa tekemästä pahaa itselleen/ympäristölleen muista rangaistuksista huolimatta. Eipä tuota juuri tarvita kuin jollekin 3-4-vuotiaille.

Jos jollakin on niin aivoton teini, ettei tämä ymmärrä selvää puhetta, niin siinä kohtaa on todella mennyt kasvatus pieleen.

[/quote]

[/quote]

Kuka vauvaa on tukistamassa? Miksi sinun täytyy vääristellä jokainen asia? Minä puhun taaperosta, joka ei usko mitään muuta rangaistusta, ei järkipuhetta, ei arestia, ei jäähypenkkiä ja on kuitenkin vaaraksi itselleen ja muille. En puhu siitä, että vauva vääntää paskat vaippaan tai pikkulapsi tunkee hiekkaa suuhun kiellosta huolimatta tai kiskoo multaa kukkaruukusta. Jos minä olen sanonut lapselle useita kertoja, että et mene keittiöön tunkemaan kättä kuumalle hellalle ja taapero juoksee sinne heti kun silmä välttää, niin taatusti otan lopulta tukkaan kiinni, jos se on se keino, jolla saan lapsen pysymään poissa hellalta. Sinä voit ihan rauhassa sanoa omalle lapsellesi, että "voivoi Nico-Petteri, käsi palaa, koita vaikka ja mene sen jälkeen jäähypenkille".

Vierailija
6/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:28"]

VAi hyväksyttekö te äidit myös sen, että miehenne tukistaaa teitä tai täräyttää poskelle luunapin, kun vain jatkatte nalkutusta tai ette tajua viedä niitä roskia ulos nyt heti!?

[/quote]

Vai hyväksyttekö äidit myös sen, että miehenne kuskaa teidät jäähypenkille tai pitää pakolla sylissä, jos teette typeryyksiä?

[/quote]

Nyt kun mietin asiaa, se olisi itse asiassa hiton seksikästä. Ja turvallista.

Vierailija
7/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oksettaa vanhemmat, jotka nippailevat tai tukistavat lapsiaan! Keinottomia ovat puuttumaan lapsen käytökseen muuten! YÖK! Huono vanhempi voi olla monella tapaa, mutta väkivallan käyttäjät ovat suorastaan kelvottomia vanhemmiksi!

[/quote]

Lässyn lässyn lässyn läpä läpä lässyn lässyn lässyn lää. Miten joku jaksaa aina vetää esiin tuon yhtä paskan ja täysin toimimattoman vertauksen miehen/työkaverin/pomon/ tuntemattoman kadunmiehen väkivallantekoon, kun puhutaan vanhemman suorittamasta lievästä kurituksesta.

Ei jaksa moiselle idiootille edes vastata.

Vierailija
8/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun opettajana olen sitä mieltä, että joissakin perheissä pieni tukkapölly olisi ollut enemmän kuin tarpeen lasten ollessa pienempiä. Kyllä sen sitten yläkouluiässä huomaa, kenen vanhemmat ovat olleet tosissaan kasvatuksen kanssa ja missä perheissä on vain "keskusteltu".

Vierailija
9/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 väitätkö muka että villiviikarille olisi se tukkapölly auttanut? Minäpä jopa väitän, että ei se lapsi olisi siitä miksikään muuttunut. Ehkä syyt ovat kuitenkin muualla + lapsen luonteessa, esim. yleisessä välittämisessä ja neuvomisessa/ohjaamisessa lapselle.

Kuitenkin tuntuu, että vanhemmat ovat mielipiteensä rangaistuskeinoista muodostanut eikä sitä mikään "järkipuhe" saa muuttumaan. Hyvä on kai kuitenkin yrittää.

Vierailija
10/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta käskee viisi kertaa lopettamaan tyhmyyden teon, ei se lapsi sitä lopeta, vaikka hänelle kuinka sanoisi, että "hyihyi ei saa tehdä noin rumasti, kyllä äiti nyt suuttuu ja sinä joudut kohta jäähypenkille". Jos lapselle sanoo, että "kohta nippaan pörröön kiinni", sitä ei tarvitse tehdä kuin yhden kerran. Sen jälkeen lapsi tietää, että tukkapöllyä tulee, kun äiti niin sanoo, ja että paras lopettaa hyvän sään aikana. Minusta tukkapöllyn antaminen, siis pikkuinen tukistaminen, ei satuta lasta liikaa eikä ole vielä pahoinpitelyä. Luunapin antaminen on sitten jo enemmän pahoinpitelyä, koska se oikeasti sattuu ja siitä voi jäädä jälkikin.

Vierailija
11/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:05"]

Jos lasta käskee viisi kertaa lopettamaan tyhmyyden teon, ei se lapsi sitä lopeta, vaikka hänelle kuinka sanoisi, että "hyihyi ei saa tehdä noin rumasti, kyllä äiti nyt suuttuu ja sinä joudut kohta jäähypenkille".

[/quote]

Kuule, olet aivan oikeassa. Ei se autakaan, jos ei toteuta uhkausta. Jos lapselle hoetaan "hyihyi" ja tehdään olemattomia uhkauksia, niin ei se lapsi ymmärrä lopettaa. Jäähypenkille mennään, piste. Samoin kuin uimahallista lähdetään pois, synttäreiltä lähdetään ulos pihalle varttitunniksi istumaan tai herkut ihan oikeasti jäävät siltä päivältä kaappiin. Väkivaltaan turvautuminen kertoo vain siitä, että aikuinen ei osaa miettiä tilannetta lapsen kannalta, eikä itse viitsi/jaksa hoitaa tilanteita kunnolla loppuun asti.

Vierailija
12/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 15:55"]

Olen lastentarhanopettaja-opiskelija ja olen ollut paljon eri päiväkodeissa. Olen myös saanut tavata näitä vanhempia, jotka ihan avoimesti antavat tillikoita lapsilleen meidän "tätien" edessä. Aina se hirvittää, aina siitä järkyttyy. Varsinkin siitä hymystä, jonka osa äideistä/isistä sitten meille heittää. Vähän niinkuin: "Näinhän se tehdään, vai mitä?" Opiskelijana varsinkaan en ole osannut noissa tilanteissa reagoida muuten kuin ohjaamalla huomioni toisiin lapsiin, mutta aina tilanne jää huutamaan takaraivoon. Teenkö oikein, kun en reagoi? Jos reagoisin, mentäisiinkö kohta oikeuteen? Kamalaa. Kyllä se on pakko myöntää, että oli vanhempi miten mukava tahansa, olen alkanut suhtautua häneen hieman penseästi, jos hän käyttää fyysistä kuritusta.

[/quote]

Et tee oikein, kun et reagoi. Vaikka näet, mutta et puutu, osoitat katsomalla pois hyväksyväsi väkivallan lasten kasvatuksessa. Sitähän et varmasti halua, ethän!?

Jos et opiskelijanroolissa ole itse valmis puuttumaan, sinun kuuluu kertoa asiasta varsinaiselle henkilökunalle, jonka velvolisuus on puuttua vanhempien käytökseen. 

Vierailija
13/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta käskee viisi kertaa lopettamaan tyhmyyden teon, ei se lapsi sitä lopeta, vaikka hänelle kuinka sanoisi, että "hyihyi ei saa tehdä noin rumasti, kyllä äiti nyt suuttuu ja sinä joudut kohta jäähypenkille". Jos lapselle sanoo, että "kohta nippaan pörröön kiinni", sitä ei tarvitse tehdä kuin yhden kerran. Sen jälkeen lapsi tietää, että tukkapöllyä tulee, kun äiti niin sanoo, ja että paras lopettaa hyvän sään aikana. Minusta tukkapöllyn antaminen, siis pikkuinen tukistaminen, ei satuta lasta liikaa eikä ole vielä pahoinpitelyä. Luunapin antaminen on sitten jo enemmän pahoinpitelyä, koska se oikeasti sattuu ja siitä voi jäädä jälkikin.

[/quote]

Totta, ei se lapsi esim. sitä jäähypenkkiä opi, jos sillä vaan uhkaillaan. Sinne myös laitetaan ja siellä pysytään. Aika asetetaan, ja jos lapsi tulee pois, aika alkaa alusta. Taistelua se on hetken, mutta melko äkkiä lapsi älyää, että oikeasti, tuollahan joutuu olemaan hirmu pitkään, jos ei ole kunnolla. Lapset on kuitenkin fiksuja, on typerää aliarvioida heitä huitomalla ja tukistamalla. Huuto ei auta. Selvät käskyt ja kehotukset. Ei tyhjiä ja vihaisia uhkailuja, vaan selvät säännöt. Muistutukset, jos sääntöjä ei noudateta, ja jos sittenkään ei homma pelaa, etukäteen sovittu rangaistus, josta myös pidetään kiinni.

Tunnen perheen, jossa kyllä hyvin tarkkaan noudatetaan näitä neuvoja, mutta kun lapsi menee jäähylle, hän saa mekastaa ja liikkua niin kuin haluaa. Sama kun sanottaisiin vain keskellä leikkihuonetta: Olet nyt jäähyllä, menepä leikkimään. Eli mitään rangaistusta ei käytännössä ole. Itse olen heidän säännöllinen lapsenvahtinsa ja luonani käyttäydytään hyvin. Lapset on kerran pari sanoneetkin vanhemmille, että ****-tädin luona pitää olla kunnolla, tai muuten joutuu istumaan nurkkaan, tai ei saakaan jäätelöä yms. Ja vanhemmat ovat kiitelleet. Jännä, kun ei voi itse tehdä samaa.

Vierailija
14/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:11"]

Jos lasta käskee viisi kertaa lopettamaan tyhmyyden teon, ei se lapsi sitä lopeta, vaikka hänelle kuinka sanoisi, että "hyihyi ei saa tehdä noin rumasti, kyllä äiti nyt suuttuu ja sinä joudut kohta jäähypenkille".

[/quote]

Kuule, olet aivan oikeassa. Ei se autakaan, jos ei toteuta uhkausta. Jos lapselle hoetaan "hyihyi" ja tehdään olemattomia uhkauksia, niin ei se lapsi ymmärrä lopettaa. Jäähypenkille mennään, piste. Samoin kuin uimahallista lähdetään pois, synttäreiltä lähdetään ulos pihalle varttitunniksi istumaan tai herkut ihan oikeasti jäävät siltä päivältä kaappiin. Väkivaltaan turvautuminen kertoo vain siitä, että aikuinen ei osaa miettiä tilannetta lapsen kannalta, eikä itse viitsi/jaksa hoitaa tilanteita kunnolla loppuun asti.

[/quote]

Tukkapöllyn antaminen ei ole väkivaltaa. Jäähypenkki sen sijaan ei ole lapselle välttämättä mikään rangaistus. Meidän lapsi ainakin otti vaikka torkut jäähypenkillä ja jatkoi tekojaan sen jälkeen. Minun ei tarvinnut kuin yhden kerran ottaa tukasta kiinni ja sen jälkeen riitti pelkkä uhkaus. Kyseessä siis lapsi, jolla oli uhmaikä ihan pahimmillaan ja joka koitti rajoja päivittäin. Tukkapöllyn uhka oli ainoa raja, minkä lapsi silloin hyväksyi. Hän olisi juossut vaikka autotielle kiusallaan eikä siihen auttanut yhtään mikään puhe tai selittely tai mikään. Jos mentiin pihalta sisään rangaistukseksi, hän keksi sisällä jotain uutta kiusaa. Onneksi ikä toi lapselle järkeä päähän ja myöhemmin hän ymmärsi ja hyväksyi myös sanallisen selityksen. Sen jälkeen ei ole tukkapöllyä tarvittu edes uhkaukseksi.

Vierailija
15/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:11"]

[/quote]

[/quote]

Tukkapöllyn antaminen ei ole väkivaltaa. Jäähypenkki sen sijaan ei ole lapselle välttämättä mikään rangaistus. Meidän lapsi ainakin otti vaikka torkut jäähypenkillä ja jatkoi tekojaan sen jälkeen. Minun ei tarvinnut kuin yhden kerran ottaa tukasta kiinni ja sen jälkeen riitti pelkkä uhkaus. Kyseessä siis lapsi, jolla oli uhmaikä ihan pahimmillaan ja joka koitti rajoja päivittäin. Tukkapöllyn uhka oli ainoa raja, minkä lapsi silloin hyväksyi. Hän olisi juossut vaikka autotielle kiusallaan eikä siihen auttanut yhtään mikään puhe tai selittely tai mikään. Jos mentiin pihalta sisään rangaistukseksi, hän keksi sisällä jotain uutta kiusaa. Onneksi ikä toi lapselle järkeä päähän ja myöhemmin hän ymmärsi ja hyväksyi myös sanallisen selityksen. Sen jälkeen ei ole tukkapöllyä tarvittu edes uhkaukseksi.

[/quote]

Myös tukkapölly on fyysistä kurittamista eli väkivaltaa. Olet varmaan ylpeä, että olet alistanut lapsesti tahtoosi väkivaltaa käyttämällä!

Vierailija
17/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asia pitää ottaa puheeksi, jos päiväkoti saa tietää, että lasta nippaillaan. Mutta jos lapsi tuntuu tasapainoiselta ja yksi kuulopuhe nippauksesta, niin en tekisi lastensuojeluilmoitusta. Mutta jos lapsi surullinen, masentunut, levoton tms eli olen huolestunut lapsesta muutenkin, saattaisin tehdä lasu-ilmotuksen.

Mutta jos oma lapseni käy ylikierroksilla niin nappaan syliin/jäähylle tms. Joskus reaktiona olen napannut hiuksista esim. jos lapsi lyö toista tai hajottaa tavaraa tms älytöntä. Mutta se ei ole sattunut lasta vaan lapsi lähinnä pelästynyt, että mitäs nyt ja rauhoittunut. En koe sitä kovin vääräksi. Jos minäkin paiskoisin lautasia lattialle enkä puheella lopeta, niin kyllä mieheni saisi ottaa minusta kiinni, että lopetan.

Vierailija
18/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vai hyväksyttekö äidit myös sen, että miehenne kuskaa teidät jäähypenkille tai pitää pakolla sylissä, jos teette typeryyksiä?

(Minusta tuo "mutta kun ei aikuisiakaan" -argumentti ei kerta kaikkiaan toimi näissä yhteyksissä.)

Vierailija
19/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

(Minusta tuo "mutta kun ei aikuisiakaan" -argumentti ei kerta kaikkiaan toimi näissä yhteyksissä.)

[/quote]

Kyllä aikuinen voi "laittaa toisen jäähypenkille", eli todeta ääneen että "nyt menee yli, lähden ulos röökille ja katsotaan sitten uudestaan". Jäähypenkille laittaminen tarkoittaa käytännössä ihan vain tilanteen katkaisemista ja sen ilmaisemista, että nyt ei suju hyvin. Ei aikuisillakaan ole lupa käyttäytyä päättömästi, vaan esim. elämänkumppanin rooliin kuuluu osana se, että asetetaan rajoja omalle ja toisen käyttäytymiselle. Ihan samalla tavalla aikuiset ottavat nyrkit aseeksi, jos eivät itse osaa rauhoittua, katsoa tilannetta toisen näkökulmasta ja toimia jollakin järkevällä tavalla tilanteen katkaisemiseksi.

Vierailija
20/39 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:33"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä aikuinen voi "laittaa toisen jäähypenkille", eli todeta ääneen että "nyt menee yli, lähden ulos röökille ja katsotaan sitten uudestaan". Jäähypenkille laittaminen tarkoittaa käytännössä ihan vain tilanteen katkaisemista ja sen ilmaisemista, että nyt ei suju hyvin. Ei aikuisillakaan ole lupa käyttäytyä päättömästi, vaan esim. elämänkumppanin rooliin kuuluu osana se, että asetetaan rajoja omalle ja toisen käyttäytymiselle. Ihan samalla tavalla aikuiset ottavat nyrkit aseeksi, jos eivät itse osaa rauhoittua, katsoa tilannetta toisen näkökulmasta ja toimia jollakin järkevällä tavalla tilanteen katkaisemiseksi.

[/quote]

Aikuiselle riittää sanallinen selitys ja aikuinen hyväksyy sen ja ymmärtää, miksi ei saa vaikkapa tunkea haarukkaa pistorasiaan. Pikkulapsi ei ymmärrä kieltoa eikä selitystä. On sitä paitsi ihan eri asia, jos aikuinen itse päättää katkaista tilanteen ja vetäytyä rauhoittumaan (vaikkakaan ei ole kovin fiksua mennä röökille). Pikkulapsi, jonka käytöksestä aikuinen vastaa, ei itse mene jäähypenkille tai päätä, että lopetanpas tämän homman ja pohdin hetken käytöstäni.