Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko vapaaehtoisessa lapsettomuudessa jotain pahaa

Vierailija
31.03.2013 |

vai onko se aivan hyvä asia, jos olet jotain mieltä niin perustele myös kantasia

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 14:18"]

miksiköhän 2 ja 3 kokevat asian noin voimakkaasti, olisi mielenkiintoista tietää mistä tuollainen asenteellisuus pulppuaa?

[/quote]

En koe asiaa mitenkään voimakkaasti. Minä en itse erityisemmin pidä (pikku)lapsista ja minulla on useita tuttavia, jotka ovat jääneet vapaaehtoisesti lapsettomiksi. Samoin minulla on useita lapsiperhetuttavia. Itselläni on yksi lapsi ja se riittää minulle. Minun mielestäni jokainen saa ihan vapaasti valita itse elintapansa ja tehdä lapsia tai olla tekemättä niitä, ei se minua kiinnosta eikä vaikuta siihen, mitä ajattelen kyseisestä aikuisesta. Tällä palstalla pyörittyäni useamman vuoden olen kuitenkin huomannut monasti, miten kärkkäästi lapsettomat hyökkäävät lapsia tehneiden kimppuun. Se on minusta omituista. Eivätkö he sittenkään ole onnellisia valintansa kanssa vai miksi he ylipäänsä piittaavat siitä, mitä muut ajattelevat heidän valinnastaan?

# 2

[/quote]

tämä on minun ensimmäinen aloitus aiheesta, en ole huomannut tässä ketjussa agressiivisuutta muiden osalta kuin sinun

[/quote]

No sitten sinulla on varsin rajoittunut käsityskyky. En ole yrittänyt erityisemmin olla aggressiivinen, mutta jos sinä tulkitset neutraalin perusteluni vihamieliseksi, niin sille minä en voi mitään. Kuten sanoin, olen usein lukenut tällä palstalla aloituksia, joissa nimenomaan lapsettomat ovat olleet hyökkääviä lapsellisia kohtaan, ja se on minusta väärin. Mitään muuta vikaa heissä ei mielestäni ole. Tosin usein myös lapsia tehneet syyllistävät tällä palstalla lapsettomia, joten vikaa on molemmissa leireissä. Ehkä tämä on joillekin elämää suurempi kysymys, kuten sinullekin?

Vierailija
22/30 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Itse olen kokenut jotenkin omituiseksi sekä tällä palstalla että reaalimaailmassa sen, miten lapsettomuuttaan pitää perustella. Ja monestikin näissä ketjuissa joku sanoo "mua ei haittaa lapsettomat mutta syyt huvittavat". Miksi lapsettomuuteen pitää olla syy? Tai miksi sen syyn pitää riittää jollekin muulle? Harvalta lapselliselta kysytään, miksi on tehnyt lapsia? 

Selvennykseksi, itselläni ei ole lapsia mutta varmaankin tulevaisuudessa tulee olemaan, eli en ole vapaaehtoisesti lapseton. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tarkoitus oli keskustella aiheesta asiallisesti ja sivistyneesti, en halunut aiheuttaa riitaa ankä pahaa mieltä, olen aika yksinäinen ja vailla keskusteluseuraa, pulisoni ei välitä keskustella asioista. tämä aihe vaan mietityttää minua, mulla ei ole lapsia koska niitä ei ole tullut hankittua, voi olla että koen syyllisyyttä. ap

Vierailija
24/30 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi ihmiset puuttuvat toisten elämään ja vielä näissä asioissa! Jokainen saa tehdä omat päätökset. Olen sitä mieltä, että jos niitä lapsia pitää tehdä, niin niistä tulee tosiaan huolehtia ja välittää 100%:sti! Itse olen 2 lapsen äiti ja minulla on ystäväpiirissä muutamia vapaaehtoisesti lapsettomia ja minun mielipiteeni heistä ei todellakaan johdu mitenkään siitä onko heillä lapsia vai ei. 

Vierailija
25/30 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä asia, että kaikki eivät lisäänny. Ajokortti lisääntymiselle, kiitos! Vähenis tässäkin maassa sossu-menot reippasti, kun kasvatuskyvyttömät ja persaukiset eivät kanittaisi koko aikaa.

Vierailija
26/30 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain pahaa vapaaehtoisessa lapsettomuudessa täytyy olla, ainakin omien kokemusteni perusteella... En itse jaksa/ välitä aiheesta sen kummemmin kenenkään kanssa keskustella, koska mielestäni jokainen eläköön tavallaan. Mutta sukulaiset - pienten lasten vanhemmat- nostavat aiheen esille aina tavatessamme. Tivataan syitä, kerrotaan miten en voi olla 'oikea' nainen ilman lapsia jne.

Yleensä annan puheiden mennä toisesta sisään ja toisesta ulos, enkä suostu provosoitumaan. Mutta sen kerran kun perusteluni valinnalleni kerroin ja esitin vastakysymyksen Miksi teit lapsia? - oli helvetti irti. Vaikka miten korostaisin, että nämä ajatukset koskevat itseäni enkä 'tuomitse' lapsen tehneitä tai tyrkytä mielipiteitäni muille, sain todella vihat niskaani. Jostain syystä vanhemmuuden valinneet kokevat 'erilaisuuden' uhkana tms.

Vierailija
27/30 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 14:46"]

Meillä on 5 lasta ja mekin nyt ollaan lisääntymättä, odotellaan hetki ja sitten kohta ehkä olisi kuutosen vuoro. :)

Meillä on jokainen lapsi ollut toivottu ja yrityksen kautta saatu. Ja välillä ollaan käytetty ehkäsyä ja ihan tietosesti oltu lisääntymättä. Ajatella!

NOLOA!!! Taidatte kulkea laput silimllä ja vehkeet tanassa.

[/quote]

Vierailija
28/30 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään pahaa mutta ei mitään hyvääkään mielestäni. Lapsettomuus tai lapsellisuus voivat olla hyviä tai huonoja ratkaisuja riippuen siitä, miksi ne on valittu ja miten ne hoidetaan. Esim. jos on abortin avulla vapaaehtoisesti lapseton, en kunnioita ratkaisua, vaikka en olekaan aborttioikeutta viemässä. Jos hankkii lapsia, muttei yritä hoitaa heitä hyvin, en kunnioita ratkaisua.

Vierailija
29/30 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Minusta on ihan hyvä että lasten hankkimista pohditaan huolella ennen kuin siihen ryhdytään. Lastenhankinta on normi ja siitä poikkeaminen (varsinkin jos on nainen) aiheuttaa varmasti joskus negatiivissävyistäkin ihmettelyä. Lapsiperheen perustaminen on siis jotenkin sosiaalisesti hyväksytympää kuin elää vapaaehtoisesti lapsettomana.

Minulla itselläni on lapsia mutta silti tuntuu jotenkin hassulta että vapaehtoista lapsettomuutta pitää jotenkin perustella kun (lapsi)perheen perustamista ei kyseenalaiseteta mitenkään. Toisin päin olisi parempi. Kaikkein parasta on jos kaikki saavat tehdä omat ratkaisunsa ilman että muulla tavalla valinneet kyseenalaistavat.

Vierailija
30/30 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 14:28"]

yllättävän monelle se on paha paikka siksi, että eivät itse ole ymmärtäneet asian olevan oma valinta. Kovin moni toimii ulkoisten odotusten mukaan eikä tee itse omia päätöksiään.

[/quote]

Voi hyvin olla jotain tällaista. Normista poikkeavat ärsyttävät, koska he rikkovat sen turvallisen itsestäänselvyyden jonka mukaan on menty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi