37% suomalaisista pitää islamia, juutalaisuutta ja kristinuskoa samana
se on ymmärrettävää hyvinkin. 82% suomalaisista sanoo että kirkko ärsyttää.
tässä listassa lisää:
http://static.iltalehti.fi/uutiset/uskontokyselyJI3103_uu.jpg
Kommentit (21)
Suurinosa ei myöskään tiedä mitä puolueita on hallituksessa...
onkoha youtuubissa olemassa dokkari tästä aiheesta (kristinusko, islam, juutalaisuus). mitenköhän tämä ev.lutin asema kristinuskossa, kuinka eroaa muista kristinuskoista ja miten suuri osa kristityistä on ev.luttilaisia
olen yllättynyt kuinka tälläkin palstalla on ev.lut ihmisiä jotka kuulostavat hyvin ankarilta ja jopa radikalisoitineilta. tuntuu melkein kun he nauttisivat kertoa huonoja uutisia toisille ihmisille siitä kuinka vain tietyt ihmiset pelastuvat ja toiset eivät pääse mukaan. koen tuon asenteen ylimieliseksi, rakkaudettomaksi ja epähyväntahtoiseksi. vaikuttaa siltä että uskonto antaa joillekkin ihmisille mahdollisuuden käyttäytyä melkeinpä "sadistisesti" toisia kohtaan, aivan kuin muut olisivat kykenemättömiä itse arvioimaan omaa elämänkatsomustaan ja päättämään mihin minä uskon ja mihin en usko. heillä on aina se uskonnon verho jonka takaa he tietenkin vain haluavat auttaa toisia. koen nämä ihmiset ilkeiksi ja kiusaaviksi jeesustelijoiksi, on vaikea nähdä heissä paljoakaan hyvää.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 18:07"]
olen yllättynyt kuinka tälläkin palstalla on ev.lut ihmisiä jotka kuulostavat hyvin ankarilta ja jopa radikalisoitineilta. tuntuu melkein kun he nauttisivat kertoa huonoja uutisia toisille ihmisille siitä kuinka vain tietyt ihmiset pelastuvat ja toiset eivät pääse mukaan. koen tuon asenteen ylimieliseksi, rakkaudettomaksi ja epähyväntahtoiseksi. vaikuttaa siltä että uskonto antaa joillekkin ihmisille mahdollisuuden käyttäytyä melkeinpä "sadistisesti" toisia kohtaan, aivan kuin muut olisivat kykenemättömiä itse arvioimaan omaa elämänkatsomustaan ja päättämään mihin minä uskon ja mihin en usko. heillä on aina se uskonnon verho jonka takaa he tietenkin vain haluavat auttaa toisia. koen nämä ihmiset ilkeiksi ja kiusaaviksi jeesustelijoiksi, on vaikea nähdä heissä paljoakaan hyvää.
[/quote]
Pitikö sinun ateistihihhulin tulla tähänkin ketjuun parjaamaan uskovia? Minusta tässä ketjussa on nimenomaan ihmetelty sitä, että joku on kokenut uskonnollisia elämyksiä, eikä mitenkään yritetty painostamaan ketään uskomaan mihinkään. Voisitko lopettaa tuon rasismisi? Älä enää käännä joka ikistä uskontoon liittyvää aloitusta sellaiseksi, että uskovat muka yrittävät pilata sinun elämäsi ja valintasi. Sinä tässä pahin kiusaaja olet.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 18:19"]
[/quote]
Pitikö sinun ateistihihhulin tulla tähänkin ketjuun parjaamaan uskovia? Minusta tässä ketjussa on nimenomaan ihmetelty sitä, että joku on kokenut uskonnollisia elämyksiä, eikä mitenkään yritetty painostamaan ketään uskomaan mihinkään. Voisitko lopettaa tuon rasismisi? Älä enää käännä joka ikistä uskontoon liittyvää aloitusta sellaiseksi, että uskovat muka yrittävät pilata sinun elämäsi ja valintasi. Sinä tässä pahin kiusaaja olet.
[/quote]
etkö sinä pysty puhumaan näistä asioista ilman agressiota ja vihaa, ehkä koit että tuo kirjoitus viittasi juuri sinuun, kun reaktiosi oli noin kovin voimakas, on paljon uskovaisia jotka käyttäytyvat aivan eri lailla kuin sinä, he arvostavat ihmisiä, he eivät ole ollenkaan vihamielisiä ja hyväksyvät että toiset ihmiset ovat valinneet eri polun. tuo henkilö joka kertoi uskovaisista jotka ovat tuominneet hänen elämäntyylinsä, on monessa kohtaa aivan oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 18:19"]
[/quote]
[/quote]
heh heh siis tunnistit itsesi kirjoituksestani, siellä paha missä mainitaa, varmaankin puhuin juuri sinusta, hupaisa juttu sinänsä että juuri sinä vastasit
Näkemykseni mukaan maailmassa on yksi korkeampi voima, toiset sanoo Allah, toiset Jumala ja toiset sitten useammalla nimellä. Kaikki uskonnot palvovat samaa jumalaa, kulttuurierojen takia tapa vain on eri.Bah'ai.
Kyselyn tulos kertoo hyvin kuinka yksinkertaisia ja tietämättömiä ihmiset keskimäärin ovat. Joskus tulee mieleen onko yleinen äänioikeus loppujen lopuksi se paras hallintomalli.
ainakin keskinäinen viha näiden uskovaisten välillä on niin kova että kuulostaa loogiselta.
8% on nähnyt enkeleitä tuon kyselyn mukaan - ihan oikeastiko?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 13:45"]
Kyselyn tulos kertoo hyvin kuinka yksinkertaisia ja tietämättömiä ihmiset keskimäärin ovat. Joskus tulee mieleen onko yleinen äänioikeus loppujen lopuksi se paras hallintomalli.
[/quote]
kaikkein "fiksuimmatkin" ihmiset ovat aivan tolvanoita aina joissain kysymyksessä, kait ihmiset sentää saavat päättää omista asioistaan, sitähän se demokratia on.
No, mäkin olen nähnyt enkeleitä. Samoin kuolleita läheisiäni. Olen myös ns. poistunut kehostani.
Nämä kolmehan ovat sisaruskontoja. Niissä on esim. samat profeetat. Islamissa uskotaan sekä juutalaisten että kristittyjen profetioihin sikäli, että Jeesus tulkitaan yhdeksi profeetaksi eikä Jumalan ruumiillistumaksi. Muslimit myös hyväksyvät kristityn/juutalaisen ja muslimin avioliiton.
Juutalaisuus nyt on oma leirinsä, mutta esim. tämä meidän evlut alkaa olla samaa sarjaa islamin kanssa. Lahdessakin luterilaisen kirkon pastorit availevat nykyään moskeijoita ihan kirkollisverolla kustannetulla työajallaan. Kun maksat kirkollisveroa, edistät islamin jalkautumista Suomeen.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 13:55"]
No, mäkin olen nähnyt enkeleitä. Samoin kuolleita läheisiäni. Olen myös ns. poistunut kehostani.
[/quote]
Tosi mielenkiintoista :) Itse en ole kokenut mitään yliluonnolliseen viittaavaakaan ja kuvittelin että nykyaikana olisi äärimmäisen vähissä sellaiset jotka on kokeneet, siksi yllätyin tuosta 8% nähnyt enkeleitä. Olisi kyllä hienoa kokea jotain tuollaista. Olen agnostikko mutta sellainen, joka toivoo että olisi väärässä, että olisikin muutakin kuin pelkkä näkyväinen :)
t. 4
Jaa-a, onko se sivistymättömyyttä sitten jos uskoo, että kaikki uskonnot ovat pohjimmiltaan samoja, on yksi ainoa Jumala, ja se on meissä kaikissa, meidän ympärillä ja ymmärryksemme sisällä ja ulkopuolella.
Nuo kolme ovat uskontoina varsin lähellä toisiaan. Yksijumalaisia pelastususkontoja kaikki. Olen varma, että harva ev.lut. seurakuntalainen edes huomaisi, jos pappi heittäisi kirkossa muutaman säkeen koraania puheensa sekaan.
Ihan ymmärrettävää. Pohjimmiltaan ero islamin ja kristinuskon välillä on häviävän pieni.
Yllättävää, ottaen huomioon Suomen koulutusjärjestelmän maineen. Nämä uskonnothan ovat yhtä ja samaa, kristinusko on lohjennut juutalaisuudesta ja islam puolestaan kristinuskosta. Luulisi, että useammat kuin 37 % peruskoulun käyneistä tietäisivät tämän.
Hämmentävää, että vain 37% tietää, että samaa juurta ovat... Eikö ihmiset ole kuunnelleet koulussa, vai onko jotenkin "hienoa" esittää tietämätöntä?