Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oikea keittiö vai yhdistetty keittiö-olohuone?

asunnonvaihtaja
20.03.2019 |

Etsin uutta asuntoa. Haluaisin, että asunnossa olisi selkeä kunnollinen keittiö, johon mahtuu ruokapöytä. Olen soittanut rakentajille ja välittäjille. Semmoisia ei kuulemma nykyisin rakenneta vaan on keittiö-olohuone -comboja pelkästään. Kuka semmoisia haluaa, haluaako kukaan? Että myös olohuoneessa on ruoanlaiton käryt ja tuoksut.
Yksi välittäjä sanoi, että pitäisi ostaa 6-8 huonetta, että voisi sitten nimetä yhden huoneen keittiöksi.
Olen puhunut monien ihmisten kanssa, ja kaikilla sama ajatus, että pitäisi olla keittiö, eikä keittiöolohuone.
Luulen, että tässä olisi nyt jollekin rakentajalle kultasuoni: keittiöt takaisin!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakeittiö on perinteinen ja toimiva malli, joka on vain tehnyt paluun muutaman vuosikymmenen erilliskeittiöharhan jälkeen. Pieni erillään oleva keittiö sopii vain ja ainoastaan malliin, jossa sisäkkö kokkaa erillään isäntäperheestä ja tarjoilee ruuan ruokasalissa.

Vierailija
2/8 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakensimme talon, jossa olohuoneen yhteydessä oli syvennys ruokaryhmälle ja oma siipi keittiölle. Olihan siinä puolensa. Esim. noutopöydän sai laitettua hyvin jouluna ja syntymäpäivinä keittiön ja ruokailutilan väliin ja oli avoin yhteys keittiöstä sohvalle. 

Sen jälkeen olemme asuneet kahdessa asunnossa, jossa oli erillinen keittiö. Toisessa vielä valtavan suuri. Kyllä olen ehkä enemmän erillisen keittiön kannalla, kunhan sinne mahtuu 8 hlön ruokapöytä tai ruokatila on heti keittiön vieressä.

Jos keittiö on avoin, niin olisi ihanne, että se jää nurkan taakse olohuoneesta katseltuna. 

Lisäksi keittiöön on oltava helppo pääsy ulko-ovelta ei se ei saa sijaita asunnon perällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kun keittiö on tässä olkkarin yhteydessä, teen ruokaa niin silti voi seurustella muiden kanssa. Negatiivista on kun käyttää jotain konetta tai paistaa jotain, äänet kuuluvat muillekin. En kuitenkaan vaihtaisi toisenlaiseen.

Vierailija
4/8 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan halua mennä mihinkään erilliseen koppiin kokkaamaan. Osta kunnon liesituuletin niin ei käryt haittaa.

Toki siinä keittiö+olkkari yhdistelmässä pitää olla tarpeeksi neliöitä että mahtuu kunnon keittiö, iso ruokapöytä ja sohvat ym.

Vierailija
5/8 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä puoli on että on pakko olla siisti. Keittiö ei voi olla kuin pommin jäljiltä.

Tulee laitettua heti tiskit koneeseen ja tasot pysyy puhtaana kuin ei olkkarista viitsi katsoa sekasotkua.

Vierailija
6/8 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet huoneet on ahdistavia ja tunkkaisia, vaikeita kalustaa ja siivota ja niihin ei mahdu vieraita, hädin tuskin koko perhe kerralla. Jos haluaa välttää pieniä huoneita, on joko yhdistettävä keittiö ja olohuone yhdeksi isoksi huoneeksi tai lisättävä taloon 30-40 neliötä pinta-alaa.

Vierailija
7/8 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykkää erillisestä keittiöstä. Jos siellä pelkästään valmistetaan ruokaa, lattianeliöt menevät hukkaan. Jos taas siellä on myös ruokapöytä, niin ruokailu tapahtuu sitten aina paikassa, jonka tunnelma on rauhattomampi kuin olohuoneessa olisi. Tuntuu kuin jossain laitoksessa olisi asukkaana. Minä haluan ruokailla mahdollisimman rentouttavassa ja viihtyisässä ympäristössä, ja kyllä sitä viihtyisyyttä lisää huomattavasti se, jos voin ruokaillessani katsella olohuoneeseen.

Minulla ei tällä hetkellä ole avokeittiössäni edes liesituuletinta, enkä silti häiriinny ruoanlaiton hajuista. En tosin ole mikään maailman aktiivisin kokkaaja. Mutta eikö se laadukas liesituuletinkaan auta teitä, joita ne hajut haittaavat? 

Hassuinta tässä on se, että olen aistiyliherkkä, eli todellakin häiriinnyn helposti hajuista. Silti avokeittiön hajut eivät haittaa minua. Meillä likaiset astiat laitetaan heti tiskikoneeseen ja ruokien jämät jääkaappiin, jne. Ei siinä keittiöpisteellä mikään jää haisemaan.

Vierailija
8/8 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 3. talo jossa avoin/puoliavoin keittiö-oh ilman ovia. Ihana valoisuus ja väljyys kun keittiössä ja syömässä on isompi porukka. En voisi kuvitellakaan olevani eristyksissä keittiössä!

Liesituuletin kerää käryt mutta ruokahan tuoksuu ihanalta! Tiskit on tasolla vain hetken tai laitetaan suoraan koneeseen joka on tosi hiljainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme