Lapseni ei puhu yhtään sanaa, mutta ymmärrän lasta täysin
Kun lapsella on nälkä, ottaa kaapista lautasen ja nostaa sen keittiönpöydälle merkiksi. Kun haluaa ulos, hakee eteisestä kengät, hatun, hanskat yms. Kun on jano, osoittaa vesilasia tai avaa jääkaapinoven ja osoittaa maitotölkkiä. Kun on kakka housussa, tulee luokseni, ottaa minua kädestä kiinni ja vie kylpyhuoneeseen. Kun on aika pestä hampaat, kiipeää vessanpöntön päälle istumaan ja osoittaa hammasharjaa. Kun vaihdetaan vaatteita, hakee itse kaapista vaatteet. Kun haluaa tanssia, laittaa stereoista musiikin soimaan. Kun haluaa, että luetaan kirjaa, tuo kirjahyllystä minulle kirjan. Kun haluaa syliin, nostaa kädet ilmaan. Kun haluaa yleensäkin jotain, osoittaa sitä sormella. Kun haluaa katsoa piirrettyjä televisiosta, laittaa television päälle. Kun on väsynyt, hakee sängystä unirätin jne.
Arvatkaa lapseni ikä.
Kommentit (26)
Kyllä. Puhumme lapselle PALJON. Lapsi vaan ei sano mitään selvää sanaa, vaan ölisee. Ymmärtää siis puhetta todella hyvin. Itse ei vain osaa vielä puhetta tuottaa. Kaikki ajallaan, en siis ole huolissani ollenkaan.
-ap-
Jos se vapaaehtoisesti haluaa pestä hampaat, niin sen täytyy olla jo jonkin valistusohjelman läpikäynyt (päiväkodin terveysoppi tai koulun terveystieto)...
Meillä lapsi oli samanlainen 1-2 vuoden välillä. Lisäksi jos haluamansa asia ei ollut näkyvillä, esitti sen. Saimme nähdä esityksiä mm. miten imuroidaan, pestään hampaita jne. Niitä oli hassu seurata.
Meillä oli samanlainen lapsi, kun hän oli 3-4 vuotias. Silloin diagnosoitiin dysfasia, eli kielellinen erityishäiriö. Sittemmin oppinut puhumaan ja nykyään sitä välillä toivoo että olisi hetken hiljaakin.
Minäkin ymmärsin lasta täysin vaikka puhe oli niin olematonta että kukaan vieras ei ymmärtänyt.
Muu sopii 1-2-vuotiaaseen, paitsi tv. Noin pieni lapsi ei sitä tarvitse...
AP:n lapsi on 1,5v. Eli itse en ole huolissani puhumattomuudesta. Mutta kieltämättä moni kyllä ihettelee, kun ei tule edes yhtä sanaa. Katsotaan, miten tuosta kehittyy. Kaikki ajallaan. Hyvin olemme näinkin pärjänneet :) Ja mielestäni erittäin fiksu lapsi ja tuo sen esille muulla tavoin, kun verbaalisesti. Ja hyvin tulee ymmärretyksi.
-ap-
Mitä televisioon tulee, niin piirrettyjä (pikku-kakkosta) olen antanut katsoa ihan jo tuon kielellisen taidon kehittymistä ajatellen. Ja meillä siis muitakin lapsia ja ne niitä lastenohjelmia katsovat toisinaan ja tuo pieninkin niistä innostunut.
-ap-
Meillä oli vanhin samanlainen. Lopulta puhe tuli 2.5v.
Ei niitä sanoja tule jatkossakaan, kun äiti ymmärtää jokaisen eleen ja älähdyksen.
Kokemuksesta voin sanoa, että ympärillä oleville tahoille vittumainen tilanne.
Aivan normaalilta 1,5-vuotiaalta kuulostaa, joka ei puhu lainkaan tai vain muutamia sanoja. Omani toimii aivan samalla tapaa paitsi ei kyllä hae sitä hammasharjaa vapaaehtoisesti, pyynnöstä kylläkin.
Mutta mielestäni silti minulta jää paljon tietämättä siitä mitä hän ajattelee. Esikoiseni puhui 1,5v jo lauseilla ja usein nukkumaan mennessä muisteli lausein tai sanoja toistaen päivän tapahtumia.
Alle 3 vuotiaalla puheen kehityksen viiveen katsotaan olevan ns. hyvänlaatuista. Eli puhe saattaa olla niukkaa, mutta sitten lapsi vain äkkiä oppii puhumaan, ja kirii muut kielellisessä kehityksessä kinni. Jos puhe on niukkaa tai epäselvää vielä lähempänä kolmea vuotta, niin kannattaa kysyä lähetettä tutkimuksiin.
-8-
Eikö häntä voisi opettaa ilmaisemaan itseään esim. blisstaulukolla. muitakin vaihtoehtoja on ja lapselle varmasti löytyy sopiva. Jos siis nyt on kyse vammaisuudesta niin olet varmasti yhteydessä hoito- ja kunoutuspalveluihin.
Mielestäni en voi olla reagoimatta lapsen eleisiin. Pakkohan minun on vastata ja reagoida, kun lapsi minulle jotain viestittää. Ja lapsi toimii mielestäni hyvin suurieleisesti koko kehollaan käyttäen hyväksi ilmeitä. Ikään kuin pantomiimiesitys. Ei vierasta ollenkaan, joten menee myös vieraanki ihmisen syliin kirjan kanssa tai ölisee ja osoittelee esineitä. Hyvin rohkea ja ulospäinsuuntautunut lapsi ja vaikka puhetta ei tulekaan, niin tuo hyvin esille asiansa. Nauravainen ja ilmeikäs. Ei mikään seinäkukkanen.
-ap-
-ap-
Ai 1,5 vuotias osaa laittaa telkkarin päälle? Paskat osaa..
Mitään viivettä tms ei ole diagnosoitu ja tuskin diagnoisoidaankaan ennen 2v ikää? En siis tiedä miten herkästi tuollaiseen puhumattomuuteen puututaan vielä tuossa iässä. Muut lapset ovat kyllä puhuneet jo 1v iässä sujuvasti, joten eron kyllä huomaan. Neuvolassa varmasti kertovat jos tarvitsee huolestua, eikös?
-ap-
[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 20:24"]
Mielestäni en voi olla reagoimatta lapsen eleisiin. Pakkohan minun on vastata ja reagoida, kun lapsi minulle jotain viestittää. Ja lapsi toimii mielestäni hyvin suurieleisesti koko kehollaan käyttäen hyväksi ilmeitä. Ikään kuin pantomiimiesitys. Ei vierasta ollenkaan, joten menee myös vieraanki ihmisen syliin kirjan kanssa tai ölisee ja osoittelee esineitä. Hyvin rohkea ja ulospäinsuuntautunut lapsi ja vaikka puhetta ei tulekaan, niin tuo hyvin esille asiansa. Nauravainen ja ilmeikäs. Ei mikään seinäkukkanen.
-ap-
-ap-
[/quote]
Totta kai lapsen eleisiin tulee vastata. Jos niihin ei vastaa se aiheuttaa turhautumista ja joillain lapsilla raivoakin kun ei tule ymmärretyksi. Se että vastaa lapsen kommunikaatioyrityksiin ei aiheuta puheen kehitykseen ongelmaa. Paitsi jos vanhempi ei puhu ja sanoita lapselle asioita ja esineitä. Jos vaikka lapsen osoittaessa sormella hammasharjaa sanot ääneen "hammasharja" lapsi oppii sen sanan kyllä, ja oppii sen sanomaankin sitten ajallaan ja omassa tahdissaan.
-8-
Meillä osaa laittaa telkkarin päälle, kaukosäätimestä ja itse telkkarin napista :D Usein joudunki ottamaan johdon irti seinästä. Lapsilukkoa kun en ole vielä telkkariin keksinyt.
-ap-
minkäs ikäinen on lapsi? kai sinä sentäs puhut hänelle että oppisi pikkuhiljaa ilmaisemaan itseään myös sanallisesti...