Yksityisautoilun vastustajat! Miten järjestäisitte naisille turvallisen tavan kulkea, jos omaa autoa ei saisi käyttää?
Miten varmistaisitte, että naisten olisi yhtä turvallista kulkea esim. töistä kotiin kuin miesten, mikäli matka tulisi kulkea jollain muulla välineellä kuin omalla autolla? Erityisesti ilta -ja yöaikaan?
Kun matkustaa yksin omassa autossa ovet lukittuina, todennäköisyys joutua ei-toivotun huomion, häirinnän, ahdistelun tai jopa raiskauksen uhriksi on kutakuinkin nolla. Mutta jos matkat pitäisi kulkea jollain muulla tavalla (millä?), miten varmistaisitte, että naiset olisivat yhtä turvassa kuin omalla autolla kulkiessa?
Kommentit (27)
Olen nainen, ja tuossa tilanteessa toimisin kuten nykyäänkin, eli kulkisin julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Isoin turvallisuusongelma minun työmatkoillani on ollut se kärkikolmion takaa tullut auto, joka ajoi päälle kun pyöräilin. Joo, olisihan sekin matka ollut turvallisempaa taittaa peltilootassa kuin pyörän päällä.
Eli kielletään autot?
Ongelma on jo ratkaistu: ei-toivottu huomio, häirintä, ahdistelu ja raískaus on kaikki kielletty.
Mitä vittua? :D Ei naiset tarvitse apua. Ei tää ole mikään lähi-itä. Hirveä kontrollintarve miehillä joka piilotetaan "suojelun" taakse.
Kuule, suuressa maailmassa nimenomaan se yksityisautoilu ei ole kovin turvallista. Olen itse asunut ihan "vanhassa" EU-maassa Kouvolan kokoisessa kaupungissa, jossa serbijengit ryöstivät hajoamissotien jälkeen autoja rikkomalla ikkunan liikennevaloissa ja laittamalla aseen kuskin ohimolle. Jouduin tämän takia tekemään lähes kymmenen minuutin kiekan työmatkalla. En viitsinyt lähteä urheilemaan reittien kanssa, koska työkaverinani oli brasilialainen, joka oli muuttanut Euroopaan (isovanhemmat syntyneet nykyisessä EU-maassa, sai sitä kautta paluumuuttajastatuksen) sen jälkeen, kun hänet ja raskaana ollut vaimo tosiaan oli näin ryöstetty Sao Paulossa.
Ihan ohiksena kerrottakoon työmatkaliikenteen vaaroista:
Kaikkien vaarallisinta (vakuutusyhtiöiden datan mukaan) on kulkea jalan työmatkat, koska liukastumiset, yms. aiheuttavat eniten korvauksia. Pyöräily tulee hyvänä kakkosena, myös hyvin onnettomuusherkkänä. Autoilijoille tapahtuneet onnettomuudet ovat enimmäkseen talvisin hiekoittamattomilla parkkipaikoilla tapahtuneita liukastumisia. Eli turvallisinta olisi kulkea autolla, ja pysäköidä parkkihalliin työpaikan yhteydessä.
Kumpi muuten on Suomessa todennäköisempää? Auto-onnettomuuteen joutuminen vai pahoinpidellyksi ja/tai raiskatuksi tuleminen?