Lapset päivähoitoon Hakunilaan
Onko kellään kokemusta Hakunilan alueen päiväkodeista? Etenkin Ravurin ja Hepopuiston päiväkotien kokemukset kiinnostavat.
Kommentit (14)
Eikä myöskään tule ihan heti mieleen toista päiväkotia, jossa olisi yhtä hieno puisto kartanoineen lasten kävelymatkan päässä - aika hieno ja kiva alue siis mielestäni. Kannattaa katsoa lähiöstä 200 metriä ulospäin! t. edellinen kirjoittaja
Ravurinpäiväkoti on hyvä. Nyt jo toinen lapseni on siellä ja hyvin menee. Hyvät hoitajat ja eskariopettaja. Oma lapsi ei ole suomalainen ja on oppinut suomen kieltä puolessa vuodessa hienosti. Ulkomaantaustaisia lapsia siellä on aika vähän.
Eikös suurin osa näistä ulkomaalsista lapsista hoideta kotona eli hoidossa on sekaliittojen lapset. Sekaliitoissa usein molemmat vanhemmat käy töissä kun taas afrikkalaiset ja lähi-itä perheet toimivat niin et äiti hoitaa niitä sataa lasta kotona kun isä käy töissä.
Pointtini siis et vaikka alue on ghettoontunut liikaa ei se välttämättä näy päivähoitopaikoissa.
Ymmärrän hyvin pointtisi, mutta Hakunilan alueella niitä vaan on varmaan joka päiväkodissa aika paljon. Hakunilan ympärysalueen päiväkodeissa niitä ei juurikaan ole, mutta ne kun ovat vaan ihan tukossa, joten ei ole paljon toiveilla merkitystä.
Ap
Ravuri ainakin ihan kelpo paikka. Omani kun siellä olivat toisen ryhmässä oli yksi maahanmuuttaja, mutta hänkin puhui suomea.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 22:30"]
Pikkulapset oppii äkkiä suomea
[/quote]
Osalla menee pari vuotta ennen kuin oppivat kunnolla hoitopaikan kielen (jopa silloin, kun on ainoana vieraskielisenä ryhmässä).
Pääkaupunkiseudulla on lisäksi se ongelma, että osassa paikoista on niin paljon mamuja (esim. > 70%) että suomalaiset lapset rupeavat puhumaan hoidossa omaa äidinkieltään somalialaisesti/arabialaisesti murtaen (=toisten lasten esimerkkiä seuraten) ja suomen kielen oppimisen kanssa on muutenkin niin ja näin.
Lasten kielitaitokysymysten ratkettuakin ongelmana ovat kielitaidottomat (tulkkia tarvitaan) vanhemmat, jotka usein tuputtavat lapsiinsa suoraan sanottuna saudi-arabialaisia asenteita...
Eikä nuo maahanmuuttajalapset ole minulle sinällään mikään kynnyskysymys, vaikka olen kyllä kuullut mm. joulujuhlien yms. pois jättämistä monikulttuurisuuden nimissä, mikä ei minusta reilua suomalaisille lapsille. Mutta jos muualla on kerran ihan täyttä, niin eipä ole valinnanvaraa. Siksi olisi kiva, että päiväkoti olisi "hyvä ja kiva", kun alue ei sitä kuitenkaan ole.
Ap
Ainakin kannattanee tarkistaa, ettei päiväkoti kuulu niihin, joissa 30-90% lapsista on huonosti suomea osaavia Lähi-idästä ja Afrikasta tulleita. Näissä paikoissa henkilökunnan huomio menee pitkälti mamulasten erityistarpeiden tyydyttämiseen sekä näiden kielitaidottomien, välillä myös luku- ja kirjoitustaidottomien ja länsimaista ja nykyaikaista yhteiskuntaa ymmärtämättömien vanhempien kanssa vänkäämiseen.
heporinteen pk on hyvä ja ei maahanmuuttajilla on kulttuurin takia vain uskon takia onhan niitä suomalais perheitä ketä ei anna osallistua joulu,pääsiäs juttuihin ei vain maahanmuuttajia. ja miksi ei alue ole kiva? asun itse täällä yli 20 vuotta asunut välillä toisaalla espoossa hki, nii aina olen palannut tänne,täällä on paljon lapsille harrastuksia,ulkoilua alueet on erittäin hyvät sekä talvisin ja kesäisin. ei tää on nii paha kuin kontula
meidän lapset oli jonkun aikaa hepopuiston pk:ssa ja ei mitään pahaa sanottavaa, ei ollut mamuja
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:10"]
Eikös suurin osa näistä ulkomaalsista lapsista hoideta kotona eli hoidossa on sekaliittojen lapset. Sekaliitoissa usein molemmat vanhemmat käy töissä kun taas afrikkalaiset ja lähi-itä perheet toimivat niin et äiti hoitaa niitä sataa lasta kotona kun isä käy töissä.
Pointtini siis et vaikka alue on ghettoontunut liikaa ei se välttämättä näy päivähoitopaikoissa.
[/quote]
no kyllä aika monet somalilapset (onneksi) laitetaan hoitoon jotta oppivat kielen ja integroituvat sitten paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan. Kotonahan ne äidit toki yleensä on.
Itse olen ylpeänä viemässä omat lapseni Hepopuistoon hoitoon. Olen kuullut päiväkodista pelkkää hyvää. Asun lähellä ja olen myös päässyt seuraamaan, miten lapset ulkoilevat paljon lähialueiden metsissä ja puistoissa. Monikulttuurisuuden ja uskontojen runsauden koen hyvänä asiana.