Kenelle tämmöiset kämpät on tehty??
https://www.etuovi.com/kohde/k79324
Keittiö vain olkkarin yhdellä sivulla, vaikka kuva hämäävästi muuta väittää. Minne tuolla laittaisit telkkarin? Makkari niin pieni, että mahtuuko tuolta jalkopään ja seinän välistä edes kävelemään??
Kommentit (62)
Minäkin yksinasujana tykkäisin, puolison kanssa ehkä tuntuisi ahtaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä huonosti suunniteltu pohja.
Ansiokasta sinänsä noin pieniin neliöihin mahduttaa kaksio, jossa inva-mitoitettu kylppäri ja eteinen sekä kohtuullisesti keittiökalustetta. Mutta joo, miksi on pitänyt yrittää kaksiota, alkovillinen yksiö olisi noilla neliöillä järkevämpi.
Omin silmin nähtynä noin pieni kaksio on aivan järjetön näky. Kävin oman lapseni kanssa katsomassa muutamaa asuntoa ja yksi niistä oli 32m2 saunallinen kaksio. Meinasin kuolla nauruun siinä hallin kokoisessa kylppärissä kun muu asunto oli komeron kokoinen. Joo, ymmärrän invamitoitukset, mutta mitä iloa sitä isosta eteisestä ja kylppäristä on jos pyörätuolilla ei mahdu makkariin?
Jos henkilö jotuu pyörätuoliin niin ei kantavan väliseinän poistaminen on varsin helposti toteutettavissa. Kylppärin muutos isommaksi olisikin jo sitten isompi homma.
-arkkitehti-
Joo, mutta on sekin aika ikävää että kaikkien kodeissa on oltava pyörätuolin mentävä kylppäri ja eteinen, silloinkin kun niille neliöille olisi oikeasti parempaa käyttöä muissa tiloissa. Jos itse joutuisin pyörätuoliin, hankkisin ensimmäiseksi itselleni uuden asunnon, jonka valitsisin aivan eri lähtökohdista kuin nykyisen olen valinnut. Siis en haluaisi jäädä samaan asuntoon asumaan, vaikka siinä sattuisikin olemaan inva-kokoinen kph.
Tiedän että arkkitehdit eivät näitä määräyksiä keksi, mutta niiden olemassaolo sapettaa minua ihan suunnattomasti. Ne johtavat hirveisiin hyvinvointitappioihin, kun ihmiset joutuvat maksamaan (omalta kannaltaan) hukkaneliöistä, eikä heillä ole sitten varaa asuntoon, jossa muissa tiloissa olisi riittävästi neliöitä. Esteettömiä kämppiä on totta kai oltava riittävä määrä, jotta niitä tarvitseville on riittävästi tarjontaa, mutta on kyllä ihan liioittelua että joka ikisen kämpän on oltava esteetön.
Luuletko että tämä hullutus voisi jonkun ajan kuluttua olla loppumassa? Kuka näistä asioista päättää viime kädessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiokasta sinänsä noin pieniin neliöihin mahduttaa kaksio, jossa inva-mitoitettu kylppäri ja eteinen sekä kohtuullisesti keittiökalustetta. Mutta joo, miksi on pitänyt yrittää kaksiota, alkovillinen yksiö olisi noilla neliöillä järkevämpi.
Omin silmin nähtynä noin pieni kaksio on aivan järjetön näky. Kävin oman lapseni kanssa katsomassa muutamaa asuntoa ja yksi niistä oli 32m2 saunallinen kaksio. Meinasin kuolla nauruun siinä hallin kokoisessa kylppärissä kun muu asunto oli komeron kokoinen. Joo, ymmärrän invamitoitukset, mutta mitä iloa sitä isosta eteisestä ja kylppäristä on jos pyörätuolilla ei mahdu makkariin?
Minulla on 39 neliön yksiö, joka on juuri sopivan kokoinen yhdelle ihmiselle, mutta vain nukkumaparven kanssa. Jos sänky olisi lattialla, se veisi aivan liikaa tilaa elämiseltä. En voi kuvitellakaan millainen mahtaa olla tuo 32-neliöinen saunallinen kaksio!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin osaan linkittää myynti-ilmoituksen!
Onkohan tässä tullut neliömäärään virhe?
Mulla on kaksio, 48 neliötä, ja en pysty kuvittelemaan miten tähän saisi mahdutettua vielä toisen makkarin tai miten tämän kokoisessa asuisi enemmän kuin kaksi henkilöä. Keittiö ja kylpyhuone ovat molemmat pienehköjä koppeja, mutta näin yksinasuvalle menettelee. En itse tätä pienemmässä ehkä osaisi asua, en ainakaan sellaisessa jossa kaikki on yhdessä tilassa. Pitäisi ainakin olla alkovi ja keittiö jotenkin suojassa, ettei kaikki käryt tule olkkariin ja alkoviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko joku rakennuttajan puolelta tullut määräys, että kaksioita oltava tietty määrä? Ihan naurettavaa etten sanoisi. Vai haluavatko ihmiset mieluummin kaksion, vaikka se olisi sitten tällainen pohjaltaan? Olen lukenut tältä palstalta monta kommenttia joissa paheksutaan avoratkaisuja, eli yksiöitä joissa kaikki toiminnot ovat siinä samassa tilassa. Ehkä siksi näihin pikkukämppiinkin yritetään sitten tunkea väliseiniä vaikka väkisin.
Ainahan se, joka maksaa/rahoittaa määrää, mitä tehdään. Eli tosiaan rakennuttaja. Pienissä asunnoissa neliöhinta on suurempi. Ja olen kyllä itsekin siinä käsityksessä, että pienistä asunnoista on pulaa ja ovat tavallaan ekotehokkaitakin.
Muttaen tiedä, saadaanko tässä nimenomaisessa esimerkkitapauksessa mitään lisäarvoa sillä, että väkisin tehdään kaksio.
Asun itse 8 neliötä suuremmassa asunnossa, joka on periaatteessa yksiö 7 m2 kokoisella alkovilla. Ihan toimiva, vaikka en oikein tykkää tupakeittiöstä loppujen lopuksi.
Omassa tuttavapiirissäni 80-luvun asunnot ovat kovasti arvossaan. Järkeviä pohjaratkaisuja, ei yleensä kammottavia rakennusvirheitä (vrt. 70-luvun valesokkelit) ja neliöitä sekä säilytystilaa sopivasti. Keittiöissä pystyy ihan jopa laittamaan ruokaa ilman, että täytyy ensin hakea ikeasta vitriini astioille ja irrallinen saareke työtasoksi.
Ärsyttää myös tuo hehkutus, miten kaikki on käden ulottuvilla ja vehreä puisto on sun toinen olohuoneesi. Aika hiljaista taitaa olla siellä puistossa suurimman osan vuodesta, kesällä toki toimivat juoppojen ja nistien yleisinä käymälöitä.
Kuka piru ostaa Porista tollasen asunnon ja noin korkeaan hintaan!
Vierailija kirjoitti:
Kuka piru ostaa Porista tollasen asunnon ja noin korkeaan hintaan!
Sitä ihmettelen minäkin ja näitä kuitenkin nousee tänne kuin sieniä sateella. Ja vähänkin syrjempänä asuvat vanhat ihmiset ei saa omakotitaloistaan edes puolta tuosta hinnasta eli kuka noita ostaa??
T. porilainen
Minä tiedän yhden porilaisen joka juuri muutti vastavalmistuneeseen asuntoon keskustassa. Hehkuttaa tätä valintaansa somessa täysin estottomasti, mikä on mielestäni hieman outoa. Tulee jotenkin mieleen ne pariskunnat, jotka julistavat rakkauttaan julkisesti ja todellisuudessa suhde on ihan hirveä.
Mulla isompi yksiö pikkukaupungissa.
Miks sängyn ympäri pitäisi pystyä kävelemään? Oma sänky on ainakin sijoitettu seinään kiinni ja toisella puolella lapsen sänky eli sänkyyn mennään ns. jalkopäästä. En nää ongelmaa. No okei, ehkä voi olla hankala vaihtaa lakanat mutta pikkuvikoja.
Mun teinin huone on isompi kuin tuo koko asunto. Mahtaa sillä olla shokki aikanaan kun muuttaa kotoa =)
Hyvännäköinen asunto, vaikka makuuhuone on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän yhden porilaisen joka juuri muutti vastavalmistuneeseen asuntoon keskustassa. Hehkuttaa tätä valintaansa somessa täysin estottomasti, mikä on mielestäni hieman outoa. Tulee jotenkin mieleen ne pariskunnat, jotka julistavat rakkauttaan julkisesti ja todellisuudessa suhde on ihan hirveä.
Makuasioita. Hyvä, että hän viihtyy.
Harmi, että hänen kommenttinsa harmittavat muita.
Vierailija kirjoitti:
Miks sängyn ympäri pitäisi pystyä kävelemään? Oma sänky on ainakin sijoitettu seinään kiinni ja toisella puolella lapsen sänky eli sänkyyn mennään ns. jalkopäästä. En nää ongelmaa. No okei, ehkä voi olla hankala vaihtaa lakanat mutta pikkuvikoja.
Olen joskus pakosta joutunut tyytymään tuollaiseen ratkaisuun ja ei kiitos ikinä enää.
Lakanan vaihto hankalaa, sängyn alustan siivous hankalaa, tiputat vahingossa jotain sängyn alle, sinne perimmäiseen nurkkaan, noukkiminen hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö jotuu pyörätuoliin niin ei kantavan väliseinän poistaminen on varsin helposti toteutettavissa. Kylppärin muutos isommaksi olisikin jo sitten isompi homma.
-arkkitehti-
Entä miten pyörätuoli saadaan luhtitalon kakkoskerrokseen, kuten minulla? Jos vammautuisin, olisi fiksuinta muuttaa, kun kaikkien huoneiden sisustus menisi joka tapauksessa uusiksi.
- maalaisjärki
Erikoinen pohjaratkaisu. Pyörätuolilla pääsee ainoastaan eteiseen ja kylpyhuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Yks mikä on pistänyt silmään on se, että nykyään kaikki talot tehdään vuokratonteille.
Myös hoitovastikkeet on todella korkeita uusiksi asunnoiksi.
Minustakin kätevän näköinen yksin asuvan asunto. Ei kai nuo merkatut huonekalut ole kiinteitä sentään? Ei mulla olisi parisänkyä vaan sänky eri päin makkarin nurkassa ikkunan vieressä. Tuskin mulla olisi neljän hengen ruokaryhmääkään, siitäkin tulisi tilaa ja kai tuossa nyt muutenkin olisi tilaa telkkarille melkein miten vaan jos semmoisen sinne haluaa.