Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltasanomat taas tehnyt naurettavan uutisen liittyen susiin

Vierailija
19.03.2019 |

En voinut kuin nauraa kun luin Iltasanomien otsikon, jossa päiviteltiin sitä "järkyttävää näkyä" hiihtoladun vieressä kun sudet olivat raadelleet hirven. Näky oli "alkukantainen", mitä muutakaan? Pitäisikö susien siis olla siirtyneet nykypäivään ja ruokailla perunamaalla tai mäkkärissä? Ja sitten tämä ylidramatisoitu tyyli kirjoittaa asiasta aiheutti vain lähinnä myötähäpeää;

"Hengetön hirvi makaa ulkoiluladun varressa keskellä metsätaivalta.

Ollaan Kurikassa, syvällä Etelä-Pohjanmaalla.

Veri on valtoimenaan punannut valkoisen hangen. Tummia karvatuppoja on levinnyt ainakin sadan metrin matkalle."

Tuleeko ihmisille todella järkytyksenä se, että villieläin saalistaa ruuakseen toisia eläimiä? Onko tämä oikeasti niin järkyttävä ja ihmeellinen asia?

Ja sitten nämä vauhkot, jotka lietsovat kauhua ihmisiin pelottelemalla kuinka vaarallisia sudet ovat. Koska viimeksi susi on vahingoittanut ihmistä? Miksi me ihmiset itkemme sitä, kuinka sudet "ovat tunkeutuneet meidän elinalueillemme" kun me itse olemme niitä, jotka olemme raivanneet metsiä sieltä missä nämä elikot luonnollisesti elävät. On oma syymme, että sudet leviävät asuinalueille, kun kerran raivaamme niiltä luontaista elinympäristöä alas. Ihmiset ovat itsekkäitä!

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasanomat koittaa viedä lukijoita väkisin lämmittelemään hiipuneen nuotion äärelle:)

Todella naurettavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että jonkun koira tai lammas kuolee susien saaliiksi on tietysti surullista, mutta ihmisten omalla vastuulla. Jos asut lähellä luontoa, et pidä lemmikkejä vapaana riistana pihalla. Ja jos silti pidät, on turha itkeä kuinka susi tuli ja vei, kun et itse varmistanut että lemmikkisi on pedoilta suojassa. 

Vierailija
4/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sudet pitää kaikki kaataa! 

Vierailija
5/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että jonkun koira tai lammas kuolee susien saaliiksi on tietysti surullista, mutta ihmisten omalla vastuulla. Jos asut lähellä luontoa, et pidä lemmikkejä vapaana riistana pihalla. Ja jos silti pidät, on turha itkeä kuinka susi tuli ja vei, kun et itse varmistanut että lemmikkisi on pedoilta suojassa. 

Juuri näin. Me asutaan ihan itärajalla. Välillä tulee susia rajan takaa ja on täällä omakin kanta. Silti ei mitään hysteriaa. Tuo lehtijuttu oli ihan käsittämätön.

Vierailija
6/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps. Kyllä tää susipelko menee ihan överiksi, mutta onhan se sinänsä ihan ymmärrettävää, koska ihmiset ovat vieraantuneet luonnosta. Ei tuollaisia raadeltuja hirviä ihmiset näe, en mäkään ole nähnyt, vaikka itse asunkin metsän keskellä. Puhumattakaan jostakin kaupunkilaisesta.

Meillä päin (asutaan siis aivan keskellä korpea) joku kirjoitti useita vuosia sitten paikallislehden tekstaripalstalle, että oli ajellut meidän lähiseudulla, ja oli autosta nähnyt suden ja sille pitää tehdä jotain! Teki mieli lähettää vastine, että "Juu, susilla on paha tapa avata auton ovet ja syödä kyydissä olijat".

Vierailija
7/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Me asutaan ihan itärajalla. Välillä tulee susia rajan takaa ja on täällä omakin kanta. Silti ei mitään hysteriaa. Tuo lehtijuttu oli ihan käsittämätön.

Juu, tästä susivihasta on näyttänyt viimeaikoina tulleen uusi trendi. Vihataan, sudet halutaan kaataa, lietsotaan pelkoa ja sitä rataa. Susi ei ole ihmiselle vaaraksi, minä en ainakaan usko niin kunnes toisin todistetaan. Viimeisin tieto siitä, että susi olisi kuolettavasti hyökännyt ihmisen kimppuun Suomessa, on 1800-luvulta. Ajalta, jolloin naisia poltettiin roviolla kun uskottiin niiden olevan noitia. En tiedä uskonko edes tuohon. 

Vierailija
8/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin luin tuota juttua just, en kyllä pystynyt lukemaan loppuun asti, kun tuli niin kova myötähäpeä.

Vierailija
9/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tasa-arvo toteutuu jos sudet saavat vapaasti juosta ja temmeltää myös kaupunkien pihoilla. Mä en ymmärrä miksi ne ajetaan meidän pihoilta pois? Olis kivaa jos susia pyörisi pihoilla kuten citykaneja :) voisi yrittää kommunikoida niiden kanssa!

Vierailija
10/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä itä euroopan maassa on enemmän susia kuin muualla euroopassa yhteensä. Myös karhuja.

Siellä mies ja peto on elänyt vierekkäin tuhansia vuosia yhteisessä ymmärryksessä. Siellä on vielä lammas paimenia jotka tekevät samaa työtä mitä ihminen on tehnyt tuhansia vuosia. Nämä paimenet ajavat lampaat vuorille ja metsille itse koiriensa kanssa. Näillä paimenilla ei ole aseita. He eivät ammu susia, koska he eivät pelkää petoa. Peto välillä saa paimenen lampaan, mutta paimen ei ole vihainen luonnolle, koska luonto antaa ja välillä myös ottaa. Se on metsän laki.

Vierailija
11/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, omalla vastuulla harrastaa elinkeinoaan :) tasavertaista olisi muiltakin yrittäjiltä välillä tuhota hieman omaisuutta, koska tämän asian kanssa maatalousyrittäjät joutuvat vuosittain taistelemaan.

Vierailija
12/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800-luvulla sudet söivät useita ihmisenpentuja, kunnes parempien metsästysvälineiden myötä susi saatiin "pelkäämään" ihmistä eli ts. vain arat yksilöt jäivät jäljelle. Mielestäni nälkäinen susi voi edelleen hyökätä.

Vierailija
13/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tasa-arvo toteutuu jos sudet saavat vapaasti juosta ja temmeltää myös kaupunkien pihoilla. Mä en ymmärrä miksi ne ajetaan meidän pihoilta pois? Olis kivaa jos susia pyörisi pihoilla kuten citykaneja :) voisi yrittää kommunikoida niiden kanssa!

Miksi aina täytyy heittäytyä tuollaiseksi? Olisit voinut sanoa oman kantasi järkevästi, mutta ei - pakko alkaa pelleilemään. Sama koskee todella monia keskustelunaiheita: kun ei osata argumentoida järkevästi, pitää keksiä jotain muuta...

Vierailija
14/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta onhan se järkyttävää, jos nevalla on kuolleen, luonnonvaraisen eläimen raato. Vielä järkyttävämpää on, jos raadon nähdessään pystyy sen ulkonäöstä päättelemään, että joku toinen luonnonvarainen eläin on kehdannut kyseistä viatonta luontokappaletta ravinnokseen käyttää. Eihän moinen nyt sivistyneessä yhteiskunnassa sovi. Ajatelkaa nyt, millaisia traumoja siitä voi lapsi parkakin saada, jos luontoretkellään tajuaa, etteivät kaikki eläimet elelekään sulassa sovussa kuin piirretyissä, vaan - hui kauhistus - ihan syövät toisiaan pysyäkseen itse hengissä.

Vierailija
15/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1800-luvulla sudet söivät useita ihmisenpentuja, kunnes parempien metsästysvälineiden myötä susi saatiin "pelkäämään" ihmistä eli ts. vain arat yksilöt jäivät jäljelle. Mielestäni nälkäinen susi voi edelleen hyökätä.

Onko noista tapauksista yhtään aitoja todisteita? Tuohon aikaan ihmiset puhuivat ja uskoivat ties mihin. Omaan korvaani kuulostaa vaan legendalta ja tarulta, että ihmislapsia olisivat sudet syöneet kun metsät olivat takuulla muutakin ravintoa täynnä. 

Vierailija
16/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnitänyt aikaisemminkin huomiota Tuomas Mannisen kynäilyyn. Vaikuttaa ihan tahalliselta provosoinnilta ja dramatisoinnilta. Välillä tuntuu jopa että Manninen vi-ttuilee sekä lukijoille että työnantajalleen:D

Vierailija
17/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän kaupungeissa ihmiset soittaa hätäkeskukseen kun varikset kiusaa rusakkoa tai haukka syö sorsaa puistossa.

Ehkä se oi oikeastai ja pikkusen aiheestakin pelottaa jotain, jos ladun vieressä on susien tappama hirvi.

Vierailija
18/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pääkaupungin asukkaana on muuten pakko antaa positiivista palautetta meille yliurbaaneiksi cityihmisiksi kovin usein maalaisveljiemme ja -siskojemme toimesta haukutuille tallaajille. Nimittäin aika paljon rauhallisemmin täällä porukka on suhtautunut viimeaikoina Itä-Helsingissä ja lähistöllä hengailleeseen suteen kuin mitä tuolla maaseudulla tunnutaan suhtautuvan niihin yksittäisiin susihavaintoihin. Ei ole näkynyt tai kuulunut mitään hirveää hysteriaa, miten nyt kaikki meidän lapset syödään koulumatkalla. Suurin osa ilmeisesti ottanut kivana kuriositeettina ja mielenkiintoisena luontokohtaamisena.

Vierailija
19/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelän kaupungeissa ihmiset soittaa hätäkeskukseen kun varikset kiusaa rusakkoa tai haukka syö sorsaa puistossa.

Ehkä se oi oikeastai ja pikkusen aiheestakin pelottaa jotain, jos ladun vieressä on susien tappama hirvi.

Miksi sen pitäisi pelottaa? Eikös koulussa ihan ala-asteelta lähtien ole kerrottu, että villieläimet syövät toisiaan ravinnoksi? Tuleeko se todella järkytyksenä vielä nykyään jollekin? 

Vierailija
20/65 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tästä susivihasta on näyttänyt viimeaikoina tulleen uusi trendi. Vihataan, sudet halutaan kaataa, lietsotaan pelkoa ja sitä rataa. Susi ei ole ihmiselle vaaraksi, minä en ainakaan usko niin kunnes toisin todistetaan. Viimeisin tieto siitä, että susi olisi kuolettavasti hyökännyt ihmisen kimppuun Suomessa, on 1800-luvulta. Ajalta, jolloin naisia poltettiin roviolla kun uskottiin niiden olevan noitia. En tiedä uskonko edes tuohon. 

Kyllä ne 1800 luvun hukan suuhun joutuneet ihmisuhrit oli ihan totisinta totta ja siksi sudet tapettiin Suomesta lähes yhdettömiin, eikä susista sataan vuoteen ollutkaan mitään harmia. Nyt niitä alkaa taas olla, koska ovat rauhoitettuja. Susi ei suinkaan ole tätä sataakaan vuotta ollut vaaraton, vaan ympäri maailmaan susi on tappanut ihmisiä aina silloin tällöin suunnilleen vuosittain.

Susihan ei misään tapauksessa ole maapallolta katomassa, vaan on hyvin elinvoimainen laji.

Susi on fiksu eläin, eikä se paljon enää ihmistä väistä, kun tietää sen vaarattomaksi. Vain vainottuna susi on pysynyt erämaissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä