Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Transpoika Lauri (HS) - Mitä mieltä?

Vierailija
28.03.2013 |

http://www.hs.fi/elama/Sukupuoltaan+korjaava+Lauri+Punam%C3%A4ki+V%C3%A4ljemm%C3%A4t+sukupuoliroolit+s%C3%A4%C3%A4st%C3%A4isiv%C3%A4t+ihmishenki%C3%A4/a1364418520539

Hesarissa on juttu sukupuoltaan korjaavasta Laurista. Mitä mieltä olette jutusta, ja yleensä sukupuolen korjauksesta? Mun mielestä Lauri on hemmetin rohkea, kun julkisuuteen tulee puhumaan aiheesta, mistä aika vähän puhutaan.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä on, että tuli julkisuuteen ja puhuu.

Hienoa, että vanhemmat ymmärtävät ja tukevat. Toivottavasti hänellä on onnellinen loppuelämä.

Vierailija
2/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että Laurin loppuelämä on onnellinen. Nyt saa kuitenkin olla se, mikä tuntee olevansa, ja tietää mikä on. Voin vaan kuvitella sen tunteen, kun itsessä on joku "vika", mutta ei tiedä mikä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikein mitään mieltä. Itse kun olen sitä mieltä, että olkoot ihmiset mitä haluavat niin ei oikein osaa asettua Laurin asemaan ja ymmärtää syrjintää. Varmasti sitä on, mutta se ei vaan näyttäydy meille.

Sukupuoliasiasta olen sitä mieltä, että oikeastaan on olemassakin vain biologinen sukupuoli, ts. että mitä vehkeet siellä housuissa on. Ainoastaan joskus todella harvoin se on epäselvää. Minulle siis sana mies tarkoittaa, että on tietyt suvunjatkamisvehkeet ja naisella taas tietynlaiset. Se, kuka käyttää mekkoa tai kuka ajelee pääsä kaljuksi tai kuka meikkaa tai  kuka haluaa seksiä kenenkin kanssa ei määritä sukupuolta.

Vierailija
4/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli tippa linssiin siinä kohtaa, kun sanottiin Laurin vanhempien valinneen toisen nimen.

Vierailija
5/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja asiallinen juttu, rehellisyys kosketti.

Vierailija
6/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvä juttu. En tiedä trans-ihmisistä ja heidän maailmastaan oikein yhtään mitään, joten tällaiset ovat mulle mielenkiintoista luettavaa.

Vierailija
7/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi asiallisen ja täyspäisen oloinen tämä Lauri. Ei kiirehdi asioita, tutustuu kehoonsa rauhallisesti ja esim. kieltäytyi sukuelinkirurgiasta kokonaan, hyvä.

Toivon kaikkea hyvää hänelle.

Vierailija
8/17 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naiset ovat sitten yhtä kompleksikimppua. Lesbonaiset eritoten.

Vierailija
9/17 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kanssa Lauri vaikuttaa tosi fiksulta, ja tekee tuon homman oikein. Tietää täysin mitä tekee ja mitä haluaa.

Vierailija
10/17 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli todella mielenkiintoinen artikkeli ja pisti miettimään kuinka paljon on sellaisia ihmisiä, jotka eivät viihdy perinteisten sukupuoliroolien kaavoissa.

Vierailija
11/17 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti en ymmärrä leikkauksia teettäviä transihmisiä puhtaasti siksi että leikkaus on aina riski ja arpi ei ole yhtä kuin sileä terve iho.

Musta vaikuttaa siltä kuin Helsingin lesboskenestä muutenkin pakenee se rekampi väki transluokittelun huomaan. Ei ole ikään kuin henkistä kanttia osoittaa omaavansa munaa vaikka housuissa oliskin vain pimppi.

En ymmärrä. Onneksi ei kuitenkaan ole mun asia päättää mitä ihmiset saavat tai eivät saa tehdä. Jos olis, pakottaisin kaikki pärjäämään sillä fysiikalla jonka ovat sattuneet saamaan.

Syökööt vaikka nappeja mutta leikkausajat vois säästää oikeasti sairaille.

Vierailija
12/17 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, enpä tiedä. En olisi varma että Laurin ongelmat olisivat nyt takanapäin hormonihoitojen takia, vaikutti jotenkin vähän selittelyltä ja epävarmalta itsensä etsimiseltä tuo touhu edelleen. Ymmärrän kyllä tarpeen olla jotain muuta kuin millaiseksi on syntynyt, mutta miksi ei voinut sitten olla omanlaisensa nainen? Suomessa kun nainen saa olla mitä tahansa supersievästä prinsessasta rekkalesbomaiseen emäntään...eikä Lauri tietääkseni ns. täysmieheksi halunnutkaan, jätti kuitenkin alapäänkin leikkaamatta.

En itse koe olevani täysin nainen, viihdyn itsekin enemmän miesmäisissä vaatteissa jne. mutta mielestäni se ei ratkaisisi mitään että lähtisin itseäni "korjailemaan".

Vierailija
13/17 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11: Eihän Lauri ole leikkaukseen menossa. Tuommosta ahdistusta siitä, että aivot ja ruumis ovat eri sukupuolta, on vaikea ymmärtää jos ei sitä itse ole kokenut.

Vierailija
14/17 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen juttu ja hyvä että näistä asioista puhutaan. Minäkin toivon onnellista elämää Laurille.

Vierailija
15/17 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko sanoa että aikamoista tuubaa.

Vierailija
16/17 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on muoti-ilmiö, kuten nro 11 kirjoitti. Kaikki ne peruslesbot, jotka ovat 20v kiljuneet, että olen NAINEN ja LESBO ja YLPEÄ siitä, ovatkin yhtäkkiä transsukupuolisia ja menossa sukupuolenkorjaukseen kun ovatkin nyt mielestään miehiä. Näitä on Helsingissä todella paljon, ja hulluinta on se, että suuri osa näistä on todellisia ämmiä, sekä hyvässä että pahassa. Diagnoosin tosiaan saa rekkalesbomaisella olemuksella ja sillä, kun selittää että ahistaa, vaikka tosiasiassa näillä naisilla on muuten vaan ongelmia itsensä ja elämänsä  kanssa, ja jostain sitten keksitään, että nää mun ongelmathan katoaa kun olenkin oikeasti mies.

Tiedän myös tapauksia, joissa homma on viety loppuun asti eli vaihdettu genitaalitkin, ja näitä vaihtajia kaduttaa koko prosessi myöhemmin. Kun edelleen ahistaa eikä pidetä itsestään vieläkään, tajutaan, että en mä ollutkaan mies, mulla on edelleen samat ongelmat eikä mikään muuttunut. Vähän tarkkuutta noihin diagnoiseihin, pelkkä poikamainen olemus ja epämukavuus elämässä ei tee kenestäkään transsukupuolista. Tulee vaan kalliiksi nämä muoti-transmiehet teettävät hormonihoitoja ja leikkauksia, vain koska se on nyt uusin villitys.

Vierailija
17/17 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun eihän hän ollut edes lesbo, tunsi vaan olonsa vääräksi. Heta on aina ollut pukeutumiseltaan ja olemukseltaan "rekkalesbo", siis ihan pikkutytöstä asti (jos nyt niin voi sanoa), en muista ikinä nähneeni hänellä hametta tai mekkoa. Ehkä joskus käytti, mutta harvoin, kun oli pakko.

Voihan olla niitäkin, ketkä vaihtavat sukupuoltaan vain, koska se on muotia. Laurin tapauksessa kuitenkaan kysymys ei varmasti ole siitä, vaan ihan todellisesta ongelmasta, juuri siitä, että pää ja ruumis ovat eri sukupuolta.