Kolme kuukautta sitten kolesteroli arvot 8.9
Nyt 7.4, kannattaako aloittaa kolesteroli lääkitys?
Kommentit (50)
Laske riskisi Finriski-laskurilla. Mitä saat tulokseksi?
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/sydan-ja-verisuonitaudit/finriski-la…
.
Vierailija kirjoitti:
Miten sait putoamaan?
Enemmän kasviksia, vähemmän lihaa
AP.
Minulla oli kolesteroli korkealla. Ruokavalio ei auttanut. Nyt lääkkeellä kolesterolini on normaalilla tasolla.
Siis miten tuo on mahdollista? Olen reippaasti ylipainoinen ja kolesterolini on alle 4.
Mulla aloitettiin paljon pienemmällä lukemalla lääkitys. Olin jotain kolmikymppinen. Etenkin LDL korkea.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tuo on mahdollista? Olen reippaasti ylipainoinen ja kolesterolini on alle 4.
Syöt ilmeisesti terveellisesti?
AP.
Kolesterolilääkkeillä on joitain ikäviä sivuvaikutuksia, joten yrittäisin pudottaa arvoa ruokavaliolla. Onko muita riskitekijöitä, kuten korkea verenpaine, ylipainoa, kohonnut verensokeri?
Noihin arvoihin päästäkseen on kyllä oltava jo jonkunlainen sukurasite korkeaan kolesteroliin. Meidän suvussa taas vaikka osa on ylipainoisia niin kolesterolit jokaisella alle viiden, toki kolesterolin suhde on huono ylipainoisella melkein aina mutta ei välttämättä kokonaisarvoa nosta sinne rajan yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP.
Syön paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Aina hyvin vähärasvaista lihaa, vain nautaa, ei possua ja paljon kanaa. Teen ruuan teflon pannulla, en käytä lainkaan rasvaa. Leivän päälle vain vähän Flora margariinia, vähärasvainen juusto, kurkkua ja tomaattia. Ei lääkärikään meinannut uskoa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolilääkkeillä on joitain ikäviä sivuvaikutuksia, joten yrittäisin pudottaa arvoa ruokavaliolla. Onko muita riskitekijöitä, kuten korkea verenpaine, ylipainoa, kohonnut verensokeri?
Ei ole muita riskitekijöitä
AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP.
Syön paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Aina hyvin vähärasvaista lihaa, vain nautaa, ei possua ja paljon kanaa. Teen ruuan teflon pannulla, en käytä lainkaan rasvaa. Leivän päälle vain vähän Flora margariinia, vähärasvainen juusto, kurkkua ja tomaattia. Ei lääkärikään meinannut uskoa asiaa.
Vaihda lisäksi pannu kahvi suodatin kahviin!
Millainen oli hyvä kolesterolisi? Niiden suhde on se juttu, ei kannata tuijottaa vain toista. Jos sekin korkea, ei ole syytä huoleen tai lääkitykseen kun jo noin hyvin laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kolesteroli korkealla. Ruokavalio ei auttanut. Nyt lääkkeellä kolesterolini on normaalilla tasolla.
Hyvä juttu! Onko ilmennyt jotain oireita noista lääkkeistä?
Olen kuullut aika paljon tarinoita kuinka sormia kolottaa ja jalka on jäykistynyt jne.
Minullekin ne jo määrättiin, kun olen diabeetikko ja kolesteroli oli ensin 4.8 ja sain sen laskemaan -> 3.6, mutta sairauteni takia sen pitäisi olla alle 2.5!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut aika paljon tarinoita kuinka sormia kolottaa ja jalka on jäykistynyt jne.
Minullekin ne jo määrättiin, kun olen diabeetikko ja kolesteroli oli ensin 4.8 ja sain sen laskemaan -> 3.6, mutta sairauteni takia sen pitäisi olla alle 2.5!
Mitään sivuvaikutuksia ei minulle ole tullut. Pelkäsin aloittaa lääkityksen, koska jotkut valittivat jalkakipuja. Jos jotakin olisi tullut, olisin varmaankin lopettanut lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään sivuvaikutuksia ei minulle ole tullut. Pelkäsin aloittaa lääkityksen, koska jotkut valittivat jalkakipuja. Jos jotakin olisi tullut, olisin varmaankin lopettanut lääkityksen.
Kiva kuulla! Minua myös pelottaa, mutta jospa kävisi tuuri? Pakko kai niitä on ruveta käyttämään, jos en saa tuohon vaadittuun lukemaan omin avuin. Benecol on alentanut noin hyvin. Kohta taas mittaus, saas nähdä :/
Hyvää jatkoa sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako kilpirauhasen vajaatoiminta kolesteroli arvoihin?
AP.
Kyllä vaikuttaa
Miten sait putoamaan?