Voiko tilanahtauden takia erota?
Asutaan pienessä mummonmökissä 2 huonetta, keittiö,wc ja sauna. Meitä 3 henkilöä. Lapsi 5v ja hänellä paljon tavaraa eikä omaa huonetta ole. Varaa laajentaa ei ole mutta haluaisin muuttaa esim. kerrostaloon koska täällä todella vaikea asua kun on niin ahdasta. Mies ei suostu muuttamaan. Onko väärin erota?
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 09:30"]
Voi toki mutta surullista se on jos muuten hyvä liitto tuollaiseen päättyy. Toivottavasti se mies tulee järkiinsä asiassa!
Harmi jos ei pysty laajentamaan mitenkään... Mekin asuttiin 4 hengen voimin 60 neliön mummonmökkiä, ja saatiin lisätilaa sillä että tehtiin ullakolle lapsille huone. Ei se huone läheskään täyskorkea ollut, ja joskus talven kylmimmillä liian kylmä paikka nukkua, mutta lapset tykkäsi kovin omasta valtakunnastaan johon pääsi tikkaita pitkin :)
[/quote]
Kun ei se näytä tulevan jo 4v olen hänelle asiasta puhut tai aiemminkin mutta ei se silloin vauva-aikana häirinnyt mutta nykyään on esim. todella vaikea siivota kun on tavaraa ja lapsen leluja kaikkialle, ei voi kutsua ketään yökylään yms.
olipas aloitus. :D voit toki joo erota, mutta jos avioliitto muuten hyvä, en jaksa ymmärtää miksi ihmeessä eroaisitte?! tule järkiisi aikanaan. vähentäkää turhat tavarat ensimmäisenä niin saatte sitä tilaa yllättävän helposti!
Itse mietin aivan samaa..meillä on velaton kolmio, tyttö 10 v ja poika 12 v. Oman tilan puutteessa lapset riitelevät jatkuvasti, omat huoneet olisi todella tarpeen, murrosikäkin tulossa ja toinen vessa aamuruuhkiin. Mies kieltäytyy muuttamasta, kun hän ei halua ottaa uutta asuntolainaa. Kyse on 30000-40000 eurosta ja maksukykyä meillä on.
Meillä on ongelmana miehen sairaalloinen nuukuus muutenkin. Hän pitää sairaasti kiinni joka sentistä. Mä vaan alan väsyä, mutta yksinhuoltajana taas joutuisin tosi tiukoille, jos maksan yksin asuntoa. Hyvät neuvot olisi tarpeen. En ymmärrä miehen itsekkyyttä tässä asiassa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 09:32"]
Voi toki mutta surullista se on jos muuten hyvä liitto tuollaiseen päättyy. Toivottavasti se mies tulee järkiinsä asiassa!
Harmi jos ei pysty laajentamaan mitenkään... Mekin asuttiin 4 hengen voimin 60 neliön mummonmökkiä, ja saatiin lisätilaa sillä että tehtiin ullakolle lapsille huone. Ei se huone läheskään täyskorkea ollut, ja joskus talven kylmimmillä liian kylmä paikka nukkua, mutta lapset tykkäsi kovin omasta valtakunnastaan johon pääsi tikkaita pitkin :)
[/quote]
Kun ei se näytä tulevan jo 4v olen hänelle asiasta puhut tai aiemminkin mutta ei se silloin vauva-aikana häirinnyt mutta nykyään on esim. todella vaikea siivota kun on tavaraa ja lapsen leluja kaikkialle, ei voi kutsua ketään yökylään yms.
[/quote]
Joo nuo minäkin muistan. Ei meilläkään käynyt yökylässä kuin kesällä joskus ihmisiä, yöpyivät erillisessä saunarakennuksessa. Talvella kun tarvi lämmintä tilaa, ei tosiaan pystynyt mihinkään majoittamaan.
Tuo siivoaminen on kyllä ihan piina, ja aina oli tunne että on sotkuista vaikka kuinka siivosi. Eikä millään saanut viihtyisää kotia kun oli kaikki niin tiukkaan tungettu, esim. meidän vanhempien sänky oli talon toisessa huoneessa, jossa oli myös laitteita täyteen tungettu tietokone/kirjoituspöytä, akvaario, kirjahylly, muovilaatikoissa lasten tavaraa tms. Oma idyllinsä siinä puutalossa oli silti, mutta nyt kun asutaan isossa rivitaloasunnossa niin täytyy sanoa että ikävä ei ole takaisin kuitenkaan. Mies sen sijaan meilläkin usein haikailee, ja valittaa kun sisäilmakin oli niin paljon parempaa kuin näissä nykyajan pullotaloissa.
Ootko jo kertonut sille miehelle että sulle tämä on niin vakava asia että tosiaan eroakin harkitset jos asiat ei muutu?
t. 2
Kuulostaa siltä, että Ap:n pitäisi karsia tavaramäärää radikaalisti. Ihminen tulee loppujen lopuksi toimeen aika vähällä.
Asuimme taloa rakentaessa tilapäisesti 1,5 vuotta kolmiossa (5-hengen perhe). Jos sitä olisi jatkunut kovin paljon pidempään tai jos lapset olisivat olleet vanhempia, olisimme seonneet.
Alle kouluikäisten kanssa se meni, kun eivät vielä tarvi omaa tilaa ja kun tiesi että se on tilapäistä ja kohta pääsee yli kaksinkertiasiin neliöihin asumaan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 09:32"]
[/quote]
[/quote]
Joo nuo minäkin muistan. Ei meilläkään käynyt yökylässä kuin kesällä joskus ihmisiä, yöpyivät erillisessä saunarakennuksessa. Talvella kun tarvi lämmintä tilaa, ei tosiaan pystynyt mihinkään majoittamaan.
Tuo siivoaminen on kyllä ihan piina, ja aina oli tunne että on sotkuista vaikka kuinka siivosi. Eikä millään saanut viihtyisää kotia kun oli kaikki niin tiukkaan tungettu, esim. meidän vanhempien sänky oli talon toisessa huoneessa, jossa oli myös laitteita täyteen tungettu tietokone/kirjoituspöytä, akvaario, kirjahylly, muovilaatikoissa lasten tavaraa tms. Oma idyllinsä siinä puutalossa oli silti, mutta nyt kun asutaan isossa rivitaloasunnossa niin täytyy sanoa että ikävä ei ole takaisin kuitenkaan. Mies sen sijaan meilläkin usein haikailee, ja valittaa kun sisäilmakin oli niin paljon parempaa kuin näissä nykyajan pullotaloissa.
Ootko jo kertonut sille miehelle että sulle tämä on niin vakava asia että tosiaan eroakin harkitset jos asiat ei muutu?
t. 2
[/quote]
Olen mä kertonut että tämä on vakava paikka mutta ei se muuta mitenkään hänen suhtautumistaan asiaan. Hän vaan tykkää kun on yli 2000 neliön piha ja onhan se ihan kiva juttu mutta kun oikeasti tarvittaisiin lapselle oma huone. Olen yrittänyt karsia lapsen leluja,hommannut lelulaatikoita yms mutta ei se vaan auta. Jo parisänky ja lapsen sänky yms vie makuuhuoneesta melkein koko tilan ja olohuoneessakin on leluja.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 09:47"]
Kuulostaa siltä, että Ap:n pitäisi karsia tavaramäärää radikaalisti. Ihminen tulee loppujen lopuksi toimeen aika vähällä.
[/quote]
No olen mä karsinut mutta en mä voi heittää lapsen tavaroita roskiin, en mä itselleni ikinä hommaa mitään tavaraa ja lahjotan pojan pienet vaatteet ja kengät yms tavarat.
Eikö mökille ole laajennusoikeutta? Vai voisiko lapselle tehdä sinne makuuhuoneeseen oman työpisteen kerrossänky+alhaalla kirjoituspöytä sekä lapsen lelut ja kun ette päivällä ole siellä makuuhuoneessanne, lapsi voisi käyttää sitä huonetta kaveriensa kanssa leikkimiseen.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 09:56"]
Eikö mökille ole laajennusoikeutta? Vai voisiko lapselle tehdä sinne makuuhuoneeseen oman työpisteen kerrossänky+alhaalla kirjoituspöytä sekä lapsen lelut ja kun ette päivällä ole siellä makuuhuoneessanne, lapsi voisi käyttää sitä huonetta kaveriensa kanssa leikkimiseen.
[/quote]
Saisi tätä laajentaa jos rahaa olisi.
Oletko selvittänyt, mitä se laajentaminen omatekoisesti tehtynä maksaa? Ymmärrän, että mies pitää isosta pihasta. Minäkin pidän!
Jos teillä on töitä, niin kai pankki lainaa antaa laajennukseen? Meillä on 1 h+k kesämökki, ja kunhan tuo autotallin teko saadaan päätökseen, niin lisämakuuhuoneen rakentaminen mökkiin on mietinnässä, koska joka tapauksessa pitää myös rempata talon vanha peltikatto. Autotallissa on käytetty paljon kierrätystavaraa.
Me on arvioitu, että koko katosta selvitään 6000 eurolla ja makkarista 10 000 eurolla, kun kuitenkin osataan itse tehdä ja kaverilla on lainata raksatelineet ja aikaansa rantasaunaa vastaan. Ikkunat ja väliovet me hommataan käytetyt, samaten kaapit. Käytettyä tavaraa on netti pullollaan ja siinä säästää, kun vaan katsoo, millaista ostaa. .
Maksaahan se isomman asunnon ostokin, joten jos teillä ei ole varaa laajentaa, niin ei teillä ole sitten varaa muuttaakaan?