Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

etkö tehtävälistoja itsellesi?

Vierailija
28.03.2013 |

Kysyin tätä jo aikaisemmin mutten löydä oikeaa hakusanaa niin kysyn uudestaan. ;)

Itse teen. Helpottaa hahmottamaan viikkoani, välillä teen paljon siivoamista päivän aikaan ja kirjoitan kaikkea ylös niin siitä on mukava vetää viivoja tehtyjen kotitöiden yli, samaten on mukavaa jos näin pääsiäisen aikaan tekee useamman päivän työt paperille ja näkee kun on tehnyt hommia ja kun ottaa rennosti.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja otsikolle tapahtui jotain.. Eli Teetkö tehtävälistoja?

Vierailija
2/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen

Joskus on päiviä, jolloin kaikki menee ihan laiskotellessa, jos ei ole "to do" -listaa. Siinä näkyy konkreettisesti kaikki se mikä on pakko tehdä, jotta homma toimii. Erityisesti silloin nämä listat on tarpeen, jos on joku ihan ehdoton päivä mihin mennessä jokin asia on saatava tehtyä.

Listat auttavat myös silloin, kun on paljon tehtävää, eikä ihan tiedä missä järjestyksessä pitäisi tehdä, mistä aloittaa jne. Kirjoittaa asiat paperille ja siitä sitten numeroi järkevimmän työjärjestyksen ja miettii mitä voi delegoida miehelle, lapsille, kahvittelemaan tunkevalle anopille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen joskus yhdelle päivälle, jos on paljon hommia tehtävänä. Unohdan muuten niin helposti jotain.

Vierailija
4/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva etä on muitakin listojen orjia! :D

Vierailija
5/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tärkeitä päiviä varten. Arjesta selviän ilmankin.

Vierailija
6/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti teen. Joskus tuntuu, että päässä pyörii sata tekemätöntä juttua. Kun alkaa tehdä niistä listaa, huomaa että eihän niitä oikeasti ole kuin kymmenen. Helpottaa kummasti.

Vierailija
7/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä teen kaleteriin koulutehtävien aikataulutuksia, etteivät jää viimeiselle illalle =)

Vierailija
8/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kotona lapsien kanssa niin minun on mukava jotenkin rytmittää ihan tavallisia päiviä. Nytkin on listalla ulkoilu, imurointi, tiskikoneen tyhjennyt, ruoka (toinen jo tulossa) ja pyykkien silitys niin tykkään kun ne on paperilla ja lapsien nukahdettua päikkäreille kahvia juodessa katselen listaa ja mietin mitä kaikkea siitä vielä ehtii tehdä.

En noudata sitä kovin orjallisesti mutta se on ihan mukava olemassa, olen huomannut että ilman listoja saattaa asiat kasaantua. Jos pyykinpesua vaikka siirtää moneen kertaan niin on tullut niinä päivinä kuitenkin muuta tehtyä silloin sitten voi vaan pestä yhtenä päivänä pelkkää pyykkiä.

Nämä listat on mun jokapäiväsessä käytössä. Kun tänään laitan siivoten niin mä tiedän että pyykkiä pesen taas seuraavan kerran sunnuntaina ja tulee siivottua tarpeeksi, saatanu muuten jättää jotain väliin.

ap

Vierailija
9/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jouluksi ja matkustaessa.  Joululle listat sisältää lukuisia kauppalistoja. Samoin milloin teen mitäkin. Matkustaessa listoja mitä ottaa mukaan ja mitä tehdä. Lähinnä, ettei mitään unohdu. Muutoin tulee harvemmin tehtyä mitään listoja.

Vierailija
10/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku listainnostunut voisi tehdä mulle siivouslistan. En pääse pääsiäissiivon alkuun. Ja pakko on siivota, kun tulee vieraita, kämppä on kaaoksessa, kun ei olla ehditty käydä kotona kuin nukkumassa. Siksi otin täksi päiväksi vapaatakin, että siivoan nyt kunnolla:/

Vierailija
11/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kotitöistä, mutta työtöistä teen joka päivä listoja. En mitenkään selviäisi ilman niitä. Listalla on nytkin kymmeniä tekemättömiä töitä joista osan varmasti unohtaisin ilman listaa.

Vierailija
12/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukone pyörimään

- vie roskat
- järjestele tavarat lattialta ja ylimääräiset pois pinnoilta tms.
-järjestele paperit, laskut, kirjeet yms.
-pese hella
+hellan takaa
- tiskipöytä puhtaaksi
- liesituuletin
-roskalaatikko
-tyhjennä jääkaapista pilaantuneet ruuat

-järjestele kengät ja ulkovaatteet
-pyyhi hiekat
-järjestä avain- ja vaatekaappi
-pese lavuaari
-pese peilit
-pese kylpyamme ja/tai vessa

yleisesti:

-pese/pyyhi lattiat
-pudista matot
-pese ikkunat

hyvä samalla:

Vierailija
13/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen, joskaan en aina. Se auttaa hahmottamaan edessä olevaa aikaa. Kun tarjotaan kiinnostavaa työtä, teen myös - ja +-listoja, eli mitä hyvää työssä on, mitä huonoa. 

Hahmotan maailmaa kirjoittamalla, pidän (käsin) päiväkirjaa, en lähde kauppaan ilman listaa. 

Yksi kohta koneella kirjoitetussa listassani on, että oikoluen tekstin ennen lähettämistä :-)

Vierailija
14/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11. Mä teen ison siivoamisen ohjeella jonka opin täältä, tähän on joku ulkomaalainen sivustokin (jos joku vaikka muistaa mikä se oli) mutta näin se toimii:

1. Pistä reipas, musiikki päälle.

2. Meikkaa ja pue vaatteet joissa voit käydä välillä vaikka kaupassa ilman että pysähdyt vaihtamaan vaatetta. Muista laittaa kengät jalkaan, näin et joudu pukemaan niitäkään kun viet roskia tai mattoja.

3. Aloita isoilta pinnoilta. Tyhjää lattia, pöytiä, tiskipöytää. Jos sun on joka huone siivottavana niin laita vaikka kännykän herätyskello soittamaan ja hälyytys 5 minuutin tai max 10 min. välein, laita aina torkku päälle ja vaihda huonetta jossa siivoat.

4. Myös siivoamisen alussa kannattaa laittaa vessassa ja keittiössä uuniin, pönttöön, putkistoon pesuaineet vaikuttamaan. Näin et joudu odottamaan vaan peset muita kohteita kun aineet hoitaa pesua.

Kannattaa myös jatkossa tutkia aineita joita vaan ruiskit esim. peiliin tai ikkunaan ja pyyhit sormenjäljet hetkessä.

Kaikki lajittelu kannattaa jättää toiseen kertaan tai ainakin ihan viimeiseksi koska se hidastaa siivousta ja saatat jäädä katselemaan kuvia joka taas johtaa kaverille soittamiseen etc.

Eli aloita isoista jutuista. Välillä pidä pieni tauko vaikka tunnin välein, anna kahvin tippua, vie roskia ulos odottaessasi, juo kahvia ja taas siihen max 10 minuuttia. Kännykkä hälyyttää pois tauolta ja jatka taas!

Eli tässä toimii hyvä musiikki, hyvä fiilis, mahdollisuus liikkua nopeasti tilasta toiseen ja taolla älä lue lehteä vaan mielummin ainakin alussa nauti siivoustuloksesta, se näkyy nopeaan koska isot pinnat on tyhjänä ja pesuaineet tuoksuu.

Tänään ehdit pulloja/lehtiä palauttaessasi myös napata kimpun kukkia kaupasta ja vaikka jotain vessahajua niin koti on siisti. ;)

ap

Vierailija
15/15 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aivan mielettömästi listoja.

On vieläkin jäljellä listat mitä otettiin lomamatkalle mukaan, olen merkannut loman jälkeen mikä oli turhaa.

Kun joku matka tulee tietoon, alan jo suunnittelemaan mitä kaikkea otetaan mukaan ja vähintään viikkoa ennen alan pakkaamaan. Hyvin yleistä on että esim 3 pv ennen on tavarat kasassa.

On tosi helppoa ja mitä tärkeintä, ei tarvi paikan päältä ikinä mitään kalliilla ostaa, kun kaikki on mietitty.

Meillä on ruokalistat laadittu, käydään aina viikottain läpi käykö nämä ruuat kaikille ja onko mieltymyksiä. Joka viikko on jokaisella mahdollisuus saada lempiruokaansa.

Lisäksi on listat joululahjoista, joulukorteista, siivouksista.

Tekemättömistä töistä ja niitä myös vetelen listalta ylös sitä mukaa kun ne on hoidettu. Listat ovat tehty valtaosin rahan takia. Hyvin suunniteltu on puoliksi tyhjä.

En ole eläessään tavannut ketään, jolla on näin paljon listoja. Mutta he voivat matkalla hakeakin kaupasta vaikka lisää vaatteita tai kaupasta aurinkorasvaa, kun eivät tajunneet sitä kotoa mukanaan tuoda.