Miksi ihmiset ovat aina niin yllättyneitä toisten paremmasta elintasosta?
Siis tarkoitan, että usein juuri työpaikalla puhutaan , miten ihmisillä on varaa siihen ja siihen jne. Eikö nyt keski-ikäiset ihmiset ymmärrä sitä ettei ne rahat palkkatöistä millään tule. Osalla on sijoituksia pitkän ajan kuluessa säästettynä, monilla keski-ikäisillä ja iän karttuessa liki kaikilla ( ja joillain nuorillakin) on perintöjä. Vaikka ei mistään miljoonista ole kysymys, niin jos vaikka toinen on perinyt vanhempansa, niin helposti siitä saa useamman satatonnia perintöä, riippuen tietty onko paljon sisaruksia vaiko ainokainen. Omalla työpaikalla on taas kohistu, miten "Maikilla" on varaa ostaa lomapaikka, kun tiedetään tasan rakkaan, että bruttopalkka on alle kolme tonnia kuukaudessa ja on hiljattain eronnutkin. No mitäs luulette millä ostaa. Olen samalta seudulta kotoisin ja tiedän, että "Maikin" isä on kuollut ja "Maikki on perinyt" jumalattomat metsäomaisuudet ja kotitilansa. Tällaisilla ne asiat selittyy.
Kommentit (36)
Kun olin 25-vuotias, en vielä tajunnut tuota ja ihmettelin, kun kollega ajeli uudehkolla mersulla, vaikka oli ollut seitsemän vuotta kotona lasten kanssa. Nyt ajan myötä elämä opettanut. Ehkä sama teidän työpaikalla.
Häh? Aika moni meistä hankkii omaisuutta ihan ilman perintöjä. Kyse ei ole mistään ylimääräisen rahan saamisesta, vaan palkkansa järkevästä käytöstä. Minä olen hankkinut sijoituskämppäni ilman perintöjä tekemällä liikaa töitä ja säästämällä ennen perheen perustamista. Minulla on varaa hankkia lomapaikka ilman, että vanhempani kuolevat.
Jos Maikki peri kotitilansa, niin toivottavasti hehtaareja on enemmän kuin 200, jotta sieltä saa jotain hakattua. Jumalaton metsäomaisuus on muuten yli 1000 ha, tuskin se sellaista peri.
Mitä se kenellekään kuuluu, mitä kukanenkin ostaa ja millä. Kai nyt jokainen tahollaan osaa itse päättää, onko johonkin asiaan varaa, halua tai kapasiteettia.
No mitä sillä varalla nyt tarkoitetaan. Ajattelen itsekin, ettei minulla ole varaa vaikkapa tonnin merkkilaukkuun, vaikka minulla on säästössä useita kymmeniä tuhansia euroja. Voisin ihan hyvin ostaa sen laukun joutumatta säästämään tai luopumaan mistään. Usein tuo ihmettely tarkoittaa sitäkin, että miten joku raaskii käyttää niin paljon rahaa sellaiseen, mitä ihmettelijä pitää turhana.
Omassa tuttavapiirissäni alle 400 000:n euron perintöjä ei juurikaan peritä.
Sun arviot on kyllä vähän yläkantissa. Keskimääräinen perintö Suomessa eli ole ”helposti useamman sata tonnia”, vaan kahdeksankymmentä tuhatta (80 000) euroa. Noin neljällä viidestä suomalaisesta perintö jää alle 50 000 (viidenkymmeneen tuhannen) euron.
”Maikin” vanhemmat on voineet omistaa kartanon, mutta aika harvalla meistä on kartanoita suvussa. Tavallisen pikkutilan puolikas (toisen vanhemman kuollessa) jää reippaasti alle sen 50 000 vaikka perimässä ei olisikuin yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Aika moni meistä hankkii omaisuutta ihan ilman perintöjä. Kyse ei ole mistään ylimääräisen rahan saamisesta, vaan palkkansa järkevästä käytöstä. Minä olen hankkinut sijoituskämppäni ilman perintöjä tekemällä liikaa töitä ja säästämällä ennen perheen perustamista. Minulla on varaa hankkia lomapaikka ilman, että vanhempani kuolevat.
Jos Maikki peri kotitilansa, niin toivottavasti hehtaareja on enemmän kuin 200, jotta sieltä saa jotain hakattua. Jumalaton metsäomaisuus on muuten yli 1000 ha, tuskin se sellaista peri.
täisi.
No tottakai suurin osa ostetaan työllä saaduilla tuloilla. Kyse oli nyt nimenomaan siitä, mitä normaali matikka tai säästäväisyys ei selitä. Jos pienipakkaista työtä tekevä Maikki eroaa ja jää isoon rivariin pk seudulle asumaan, sen jotenkin vielä ymmärtäisi, että jotenkin olisi mahdollista. Mutta eronnut yksinhuoltaja, joka koko ikänsä tienannut noin 2500 euroa kuussa, ei osta tuossa tilanteessa omalla palkallaan hyväkuntoista rantahuvilaa. Näin se vain on. Varsinkin kun ex-mies oli myös pienipalkkainen.
Niillä, jotka kuuluu kovatuloisimpaan kymmenykseen, on hävinnyt käsitys siitä mitä voi ostaa säästöillä ja mitä ei. Suurin osa korkeakoulutetuistakaan ei ostele keski-iässäkään mitään sijoitusasuntoja, vaikka rahaa olisi säästössä tai kiinni jossain pikkusijoituksissa. Sinkulla se voi olla eri asia.
Olen yllättynyt joidenkin keinotekoisesti paremmasta elintasosta ja sitä varten ottamista kulutusluotoista. Pidän normaalina nuukasti eläviä rikkaampia, jotka kuluttavat laatua ikänsä. Yllätyn myös, kun joillakin on varaa matkustaa ympäri maailmaa kaveriporukalla vuodesta toiseen, yksityispurjeveneisiin sun muihin sukelluspukuin ja samalla heillä on korkea koulutus ja työpaikka. Työpaikat suhteilla ja todellisuudessa ovat syntynyeet kultalusikka suussaan?
Ihmisillä on paljon velkaa. Sellaisia velkoja joita en ikinä menis ottamaan niillä tuloilla. Osa ottaa vielä pikavippejä tähän päälle, koska esim. kesälomaan ei muuten ole varaa. Siellä on niin järkyttäviä taloustilanteita ettei sitä voi uskoa. Vaikka ulospäin kaikki olisi hienosti.
Nim. pankissa ollut töissä
Vierailija kirjoitti:
Niillä, jotka kuuluu kovatuloisimpaan kymmenykseen, on hävinnyt käsitys siitä mitä voi ostaa säästöillä ja mitä ei. Suurin osa korkeakoulutetuistakaan ei ostele keski-iässäkään mitään sijoitusasuntoja, vaikka rahaa olisi säästössä tai kiinni jossain pikkusijoituksissa. Sinkulla se voi olla eri asia.
Olen sairaanhoitaja, en kuulu kovatuloisimpaan kymmenykseen ja minulla on nyt 41v iässä 4 sijoituskämppää sekä melkoinen osakesalkku. Kyse ei ole siitä, paljonko tienaa vaan siitä, mihin rahansa käyttää. Parisuhteessa on vielä helpompi säästää kuin yksin, koska puolison kanssa voi jakaa yhteiset kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja, en kuulu kovatuloisimpaan kymmenykseen ja minulla on nyt 41v iässä 4 sijoituskämppää sekä melkoinen osakesalkku. Kyse ei ole siitä, paljonko tienaa vaan siitä, mihin rahansa käyttää. Parisuhteessa on vielä helpompi säästää kuin yksin, koska puolison kanssa voi jakaa yhteiset kulut.
Tienaan suurin piirtein saman sosiaalityöntekijänä ja minullakin on 2 sijoitusasuntoa ja osakesalkku. Suurin osa korkeakoulutetuista kuitenkin tienaa paremmin kuin minä.
Höh, kyllä meillä ainakin on hyvä elintaso ihan omilla palkkatuloillamme. Asunto maksettu ja molemmat tienaa hyvin. Ei kaikilla ole velkoja tai perittyä rahaa. Hassua miten joidenkin on vaikea uskoa, että ihan omilla ansioilla ylläpidetään korkeaa elintasoa.
Monet ihmettelee kuinka meillävon varaa isoon uuteen omakotitaloon ja kahteen premiumluokan autoon.
No, meillä ei ole omaa mökkiä, veneitä, moottoripyöriä, lemmikkieläimiä, ei polteta tupakkaa, eikä liiemmin juoda, ei paljoa matkustella ja syödään harvoin ulkona.
Ei ne suuret tulot...
Olem huomannut että tutut joiden tiedän olevan todella hyvätuloisia. Eivät ymmärrä kuinka vähällä moni joutuu tulemaan toimeen.
No tottakai. Tota velkajuttuu en kyl ymmärrä 😁 siis sellasia jättkvelkoja vaan siks, että olis jotenki hieno. Ihan hullua😁
Ihmiset on vaan niin helv.. kateellisia. Aina olleet ja tulevat olemaan vastaisuudessakin. Tuli muuten mieleen mites toi eläinten kateellisuus? Onko sitä, vai onko vain eläimellistä vaiston varaista käyttäytymistä kun Riku haluaa Mustin ruokaa, joka on parempaa ja Riku ei halua, että oma omistaja silittää Mustia?
Onpas täällä taas paskanpuhujia paljon.
Matematiikka on aika yksinkertaista. Jos vaikka tienaa 2500 e nettona ja 1000 e kuussa säästettyä (eli 1500 vuokraan/oman asunnon lyhennykseen ja juokseviin kuluihin) niin se on vasta 12 000 euroa vuodessa vaikka on todella kova säästötahti. Sillä saa kenties jostain perähikiältä lainan yksion ostamiseen. No okei, onhan sekin "sijoitusasunto". Jokainen voi laskea ettei tuollaisella tahdilla millään rikastuta vaikka olisi kuinka kiinteistösijoittaja, jos olettamuksena on sijoitusasuntojen ostaminen velkarahalla.
Tietysti jos molemmat puolisot ovat hyvätuloisia niin sitten on jo vähän enemmän liikkumavaraa. Totuus kuitenkin on, että rikkauksien takana on lähes aina joko perittynä saatu tai yrittäjänä/yrityskaupoilla tienattu omaisuus. Suomalaisilla keskipalkoilla ja verotuksella ei yksinkertaisesti rikastuta. Aina löytyy tietysti kärvisteleviä poikkeuksia, mutta he eivät omaisuudestaan ehdi koskaan nauttimaan.
Mä en ainakaan ole yllättänyt, jos tiedän että joku tienaa hyvin. Esim. mulla on kaveri, joka tienaa n. 7000 eur/kk ja hänen mies 12000 EUR/kk. Miksi yllättäisin jos mulla on tuon tiedon.
Kyllä ne suurimmalla osalla ihmisistä on ihan puhtaasti velkarahalla ostettu. Eli ei oikeasti ole siihen varaa, mutta täytyy ostella, jotta muut juurikin supattelisivat heidän ”isoista” tuloistaan.