Avokonttori
Lueskelen Taloussanomissa juttuja avokonttoreista ja on aika epätodellinen olo.
"Katsotaan aamulla missä ollaan päivällä töissä", korvakuulokkeet, työ tehdään kotona kun töissä ei voi keskittyä... ette voi olla noin koiria. Pakko olla trolleja noi kirjoitukset.
Olen työttömänä kolmatta vuotta, osittain koska haluan asiallisen, vakituisen, kokopäiväisen työpaikan. Avokonttoria tarjotaan noin puolessa paikoista, ja olen aina ilmoittanut etten hyväksy moista järjestelyä ja kävellyt haastattelusta ulos ellei haastattelija peru puheitaan ja tarjoa parempaa.
Ainoa mitä hyväksyn itselleni on oma työhuone (ei särmi) lukittavalla ovella. Tätä kuuluisi jokaisen edellyttää ihan jo sen takia että pystyisi tekemään työnsä asiallisesti, sillä työtehon kannalta avokonttori onkin parhaimmillaankin vain hyväksyttävä ratkaisu.
Karsina... onnettomat trollit.
Kommentit (31)
Tunnen naisen, joka ei olisi elossa, jos työssä olisi omat huoneet. Sai sydänkohtauksen (ikää 40) työpaikalla, avokonttorissa se huomattiin heti ja elvytys päästiin aloittamaan. Kauan elvyttivät myös ammattilaiset. mutta selvisi ilman aivovaurioita.
Että jotain hyötyäkin.
Alkuperäinen on aika pösilö - tilanteessasi ei ole varaa valita.
Tilat varsinkin Helsingissä on todella kalliita niin avojärjestely on ymmärrettävä.
t. juristi
Mä vihaan tätä avokonttoria. Jatkuva hälinä, toisten puhelut kuuluu monen työpisteen takaa. Tulostimet hurisee käytävällä ja jatkuvasti rampataan korkokengissä. Pahinta on se, että ne kenellä ei ole parhaillaan tekemistä vaeltelevat ja häiritsevät kiireisiä työtovereitaan turhilla jorinoilla. Oma työni vaatii tarkkaavaisuutta ja keskittymistä, ärsyttää kun marssitaan tähän kysymään jotain ja keskeytetään työnteko. Haluaisin oman oven ja liikennevalot! Henkkoht puhelut hoidan aina ulkona.
Oho.. mä en edes tiennyt että joku on niin pösilö että kuvittelee tavallisen konttoriduunarin saavan oman huoneen. Ymmärrän johtotason henkilöllä sellaiset. Mä olen työskennellyt avokonttorissa jo 15 vuotta eikä se ole ikinä häirinnyt mua. Kyllä, ääniä kuuluu mutta ne pitää osata sulkea ulkopuolelle.. Tai sitten on kyllä jotain keskittymisvaikeuksia / aspergeiriä ilmassa jos ei tähän pysty..
Ap ei kyllä tule työtä saamaan. Nykyään -valitettavasti- kaikissa paikoissa on avokonttorit, omia huoneita saa vain aika korkeassa asemassa olevat henkilöt.
Ikävää tämä kyllä minustakin on. MInä teen erittäin keskittymistä vaativaa ohjelmointityötä. Työskentelen avokonttorissa jossa on 19 muuta henkeä, josta 2 vieläpä puhelimessa paljon puhuvia myyntihenkilöitä. Meillä ei ole edes mitään sermejä työpisteissä, vain läpikuultava noin puolen metrin korkuinen muoviseinä erottaa saman pitkän pöydän ääressä olevat työpisteet toisistaan.
Minä olen niitä häiriöherkkiä, jotka tarvisivat oikeasti vaativaan älylliseen työskentelyyn (jota työni on) täydellisen rauhan ja hiljaisuuden. Vaikea keskittyä, kun ympäriltä kuuluu nytkin monen näppäimistön näpytystä, joku työkaveri juttelee toiselle riviä taempana (juoruilee jostain renkaanvaihdosta ja renkaiden hinnoista), välillä kuuluu askelia sieltä täältä ja aina vaistomaisesti ajatus katkeaa ja pää kääntyy katsomaan kuka siellä menee. ONNEKSI mulla on mahdollisuus tehdä 2 päivää viikossa etätöitä - silloin pystyn tekemään työtä varmaan 5 konttorityöpäivän verran, kun on rauha. Teen kotona kaikki vaativammat suunnittelu- tms työt ja konttorilla vain aivovapaata rutiinihommaa.
"Kyllä, ääniä kuuluu mutta ne pitää osata sulkea ulkopuolelle.. Tai sitten on kyllä jotain keskittymisvaikeuksia / aspergeiriä ilmassa jos ei tähän pysty.."
Ei tarvi olla tuollaisia. Tutkimusten mukaan introvertit ihmiset yleensä tarvitsevat optimaaliseen keskittymiseen rauhan ja yksinäisyyden, ilman että heillä on siis mitään häiriöitäkään. Kun taas ekstrovertille liian hiljainen ja virikkeetön ympäristö saattaa jopa huonontaa työtehoa.
Tyydytte minimiin mitä porvari teille suo. Koiria ootte kaikki. Jos olisi teistä kiinni niin oltaisi töissä neljän euron tuntipalkalla. Koiria!
Joo, eipä ole avokonttorin suhteen varaa valita. Melkeinpä ainoat isommat paikat, joissa niitä ei ole, ovat sellaisia, joissa toimitilat ovat olleet pitkään samassa paikassa ja silloin on rakennettu työntekijöille huoneet. Niissäkin yleensä käydään kovaa pohdintaa siitä, että saisikohan jonnekin sen avokonttorin rakennettua.
Itse olen jo tyytynyt siihen, että huonetta ei saa. Sen sijaan en ymmärrä, että miksi joissain paikoissa ei saa edes sermejä. Ne rauhoittaisivat vähän ihan jo yleistä hälinää ja olen itse huomannut, että jos ympärillä on edes joku seinän tapainen, niin se vähentää heti ihmisten häiriköintiä verrattuna siihen, että on täysin avoimessa tilassa jotenkin avointa riistaa toimistokuukkeleille.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 09:58"]Joo, eipä ole avokonttorin suhteen varaa valita. Melkeinpä ainoat isommat paikat, joissa niitä ei ole, ovat sellaisia, joissa toimitilat ovat olleet pitkään samassa paikassa ja silloin on rakennettu työntekijöille huoneet. Niissäkin yleensä käydään kovaa pohdintaa siitä, että saisikohan jonnekin sen avokonttorin rakennettua. Itse olen jo tyytynyt siihen, että huonetta ei saa.
[/quote]
Meidän tätä uutta toimitaloa kun rakennettiin niin siinä oli arkkitehdeillä lennokkaat ideat että sermit häiritsee ryhmätyötä ja luovuutta. Mahdollisimman avoin tila kuulemma niitä edistää. Vika vaan on se, että tämän talon työntekijöistä varmaan 80% on ohjelmoijia, joiden työ ei ole ollenkaan luonteeltaan ryhmätyötä vaan äärimmäisen itsenäistä. Ei tässä tarvi kenenkään kanssa ideoida yhdessä juurikaan, ja jos sellaista on, se tehdään eri tiloissa palavereissa, täytyy vaan pystyy tekemään itsekseen erittäin huolellisesti speksien mukaista koodia.
[/quote]
Ihan samat kokemukset! Vi...tun arkkitehdit eivät ymmärrä, että kaikki työ ei ole samanlaista, vaan osa hyötyy kasvavasta sosiaalisuudesta, osa häiriintyy pahasti.
Minäkin teen työtä, joka on 97-prosenttisesti yksilötyötä, luovaa sellaista. Nyt kun sermit poistettiin ihqun tilarempan yhteydessä, sosiaalinen pölinä kyllä kasvoi, mutta työteho laski selvästi.
Sermit eivät tietenkään rajaa ääntä, mutta ne rajaavat visuaalista ärsykettä. Ei tarvitsisi joka kerta nostaa silmiä työstä, kun joku kävelee ohitse... lisäksi sermit vähentäisivät tuota em. sosiaalista jutustelua, kun ei koko ajan katsele jotain työkaveria naamaan.
Arkkitehdit puhuivat siitä, että tilaan rakennetaan hiljaisen, keskittymistä vaativan työn koppeja. Ihan kiva - entäs kun työ on pöytätietokoneeseen sidottua, eikä sinne hiljaisen työn tilaan pääse/mahdu tarvittaessa? "Oho, aijaa?" Minä olen tähän vuoteen asti elänyt kuvitelmassa, että HYVÄÄN sisustusarkkitehtuuriin kuuluu, että suunnittelu lähtee tarpeista, ei jostain ylemmän johdon kuvitelmasta siitä, millä säästettäisiin rahaa ja tehtäisiin dynaaminen työympäristö.
Ap on hoopo, moisella kranttuilulla ulkoistaa itsensä tehokkaasti työurasta. Mutta lohdutukseksi: kyllä tämän konttori-muodin suosio jossain vaiheessa loppuu ja järki alkaa taas toimia. Ikävä vaan, että siinä vaiheessa moni firma on ehtinyt rakentaa liian pieniä toimitiloja tai vuokraamaan sellaisen, kun on ajateltu, että työntekijät saadaan sullottua pienempään neliömäärään tekemällä avokonttoreita ja "joustavia ja muuntuvia työtiloja".
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 09:58"]Joo, eipä ole avokonttorin suhteen varaa valita. Melkeinpä ainoat isommat paikat, joissa niitä ei ole, ovat sellaisia, joissa toimitilat ovat olleet pitkään samassa paikassa ja silloin on rakennettu työntekijöille huoneet. Niissäkin yleensä käydään kovaa pohdintaa siitä, että saisikohan jonnekin sen avokonttorin rakennettua. Itse olen jo tyytynyt siihen, että huonetta ei saa.
[/quote]
Meidän tätä uutta toimitaloa kun rakennettiin niin siinä oli arkkitehdeillä lennokkaat ideat että sermit häiritsee ryhmätyötä ja luovuutta. Mahdollisimman avoin tila kuulemma niitä edistää. Vika vaan on se, että tämän talon työntekijöistä varmaan 80% on ohjelmoijia, joiden työ ei ole ollenkaan luonteeltaan ryhmätyötä vaan äärimmäisen itsenäistä. Ei tässä tarvi kenenkään kanssa ideoida yhdessä juurikaan, ja jos sellaista on, se tehdään eri tiloissa palavereissa, täytyy vaan pystyy tekemään itsekseen erittäin huolellisesti speksien mukaista koodia.
Olisin erittäin illoinen omasta työpisteesta ja että konetta ei tarvitsisi aina raahata kotiin. Meillä ainoastaan TJ:llä kiinteä työpöytä ja sekin keskellä avokonttoria meluisimmassa mahdollisessa paikassa. Muut saa leikkiä sitä tuolileikkiä missä rynnitään vapaalle tuolille ja niitä on joka päivä vähemmän.
AP on ääliö jos kuvittelee että on varaa valita työtehtäviensä lisäksi tilat, joissa työ tehdään.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 11:01"]
Olisin erittäin illoinen omasta työpisteesta ja että konetta ei tarvitsisi aina raahata kotiin. Meillä ainoastaan TJ:llä kiinteä työpöytä ja sekin keskellä avokonttoria meluisimmassa mahdollisessa paikassa. Muut saa leikkiä sitä tuolileikkiä missä rynnitään vapaalle tuolille ja niitä on joka päivä vähemmän.
AP on ääliö jos kuvittelee että on varaa valita työtehtäviensä lisäksi tilat, joissa työ tehdään.
[/quote]
Aargh, tuo vielä puuttuukin että meillekin tulisi tuo uusin villitys että paikatkin vaihtuu päivittäin. Olen aina ihmetellyt, että eikö noissa paikoissa ihmisillä sitten ole kirjoja, mappeja yms, jos tuosta vaan voi vaihtaa pelkkä läppäri mukana toiseen paikkaan? Mä olen tavis avokonttorissa jossa omat pysyvät työpisteet, ja mulla ainakin on mapeissa erilaisten koulutusten materiaaleja, alan kirjallisuutta hyllyssä tms.
Työskentelen suuressa yrityksessä ja myös meillä on avokonttori 1,5m korkeillla sermeillä, itselläni onneksi oma huone. Avokonttori on puhtaasti kustannuskysymys, pienemmät toimitilavuokrat, koska avokonttoriin saadaan mahtumaan enemmän työpisteitä kuin huonelayoutiin.
Meillä kävi juuri oikein konsultit kertomassa, että nyt neukkarit muutetaan seisomapisteellisiksi. Eli normaalit pöydät ja tuolit poistetaan neukkareista ja tilalle tulee korkeita baaripöydän tyylisiä pieniä pöytiä eikä mitään tuoleja. Kuulemma tehostaa palavereja ja ihmiset on virkeämpiä. Ja ketun v*itut. Meillä palaverit kestää 1-8 tuntia kerrallaan ja jo puolen tunnin päästä ihmiset varmaan tipahtaa sen baaripöydän alle, kun ei jaksa seisoa....Tosi lennokas idea konsulteilta, mutta saatiin varmaan taas vaikka kuinka monta tonnia hassattua siihen konsulttifirmaan.
Meillä on tulossa uusi ihana muutos työympäristöön.
Nykyisellään työskennellään 4 erillään olevassa tilassa, joista jokainen on sermein/kaapein jaettu avokonttori. Tämäkin tapa on vaikea työyhteisössä, jossa 90% tekee vaativaa ajattelutyötä ja tarvitsee hiljaisuutta säilyttääkseen ajatuksensa kasassa.
Nyt meidät on kuitenkin tarkoitus tiivistää yhteen isoon tilaan. Kaikki seinät lähtee ympäriltä, ja meidät sullotaan yhteen tiiviiseen avokonttoriin. Johtoryhmän jäsenillä tietysti on omat huoneet nyt ja jatkossakin, sillä he tarvitsevat työrauhan.
Se on mukavaa tehdä vaativaa ajattelua ja tarkkuutta vaativaa työtä kun ympärillä hälisee 200 kollegaa. Meillä ei edes ole etätyömahdollisuutta. Tai käytännössä olisi, senkun kantaa tietsikan kotiin, mutta kotona tehtyä työtä ei lasketa työaikaan >:(
Avokonttori myös heikentää useimpien työtehoa ja artikkeleissa siitä puhuttiin muotivillityksenä. Toisilla häipyy työteho täysin kun joutuu ihmishälinän keskelle (tai jopa yhden vähän äänekkäämmän ihmisen viereen).
"keskittymisvaikeuksia / aspergeiriä ilmassa"
Nimenomaan.
"kotona tehtyä työtä ei lasketa työaikaan >:("
Idioottimaista! Miksi pakottaa ihminen työskentelemään avokonttorissa vajaalla teholla kun voi tehdä samat asiat kotoa käsin paljon tehokkaammin? Minä taas en koskaan vie(nyt) työasioita kotiin vaan työkone jäi ja tulee jatkossakin jäämään työpaikalle.
Särmikin auttaisi muttei tarpeeksi. Edellytän sellaisia olosuhteita että pystyn tekemään työni parhaalla mahdollisella tavalla. Ihan jo ammattiylpeyden tähden.
-ap-
Mulla on ollut oma toimisto ja nyt työskentelen kolmen muun kanssa samassa avokonttorissa ja tämä on huomattavasti parempi ja tehokkaampi tapa työskennellä. Tieto kulkee paljon nopeammin kuin alvariinsa käytävillä juoksemalla tai sen loputtoman sähköpostien lähettelyn sijaan.
Mutta jos ap on työttömänä niin silloin ei kyllä oo mun mielestäni varaa jättää työpaikkaa ottamatta "koska oon niin turhan tärkeä että tarvitsen oman toimiston"
Seisomapisteet, särmit, "ei tarvitse työrauhaa"... tätäkö varten olen hankkinut korkeakoulututkinnon ja kouluttautunut asiantuntijaksi amk:ssa?
Avokonttori on helvetti päällä maan.
Avokonttori ei ole nykypäivää. Nykyään tehdään monitilatoimistoja, jotka ovat kaukana avosta ja kellään ei ole huoneita, ei johdollakaan.
Oman huoneen saa jos siihen on tarve eli ole johtotason henkilö ja puhut käyt usein luottamuksellisia keskusteluita. Muuten se on valinta työttömyyden ja Karsinalan välillä, ellet tee jotakin etätyötä.
Voithan toki perustaa oman firman, jolloin saat itse päättää omaan ja mahdollisten työntekijöittesi työtiloihin käytettävän rahamäärän. Karsinala kutsuu työntekijöitäsi...
Karsinalassa elämistä voi helpottaa esimerkiksi melua vaimentavilla kuulokkeilla. Oat todella hieno keksintö ja hyvä tekosyy olla reagoimatta jokaiseen kommenttiin.