Miten puuttusit ekaluokkalaisen pojan kiusaamiseen?
Oma poikani, joka on ekaluokalla, on joutunut oman luokkalaisensa pojan kiusaamaksi ja eristämäksi. Meidän harmiksemme tämä kiusaajapoika vielä asuu naapurissa, joten oma poikamme ei uskalla juuri enää vapaa-aikanakaan ulkoilla tämän kiusaajan takia. Kiusaajan vanhempien kanssa keskustelu tulisi ns. normitilanteessa kyseeseen, mutta tässä tapauksessa tiedän, että keskustelu heidän kanssaan on täysin turhaa. Vanhemmat ovat itsekin sellaista sorttia, etten yhtään ihmettele, miksi heidän poikansa asettuu muiden yläpuolelle ja kiusaa arempiaan. Mitä tekisitte tällaisessa ns. pattitilanteessa? Olen miettinyt muuttoakin, mutta onko se oikein, tavallaan kiusaajalle periksi antamista? Poikani kärsii kuitenkin tilanteesta, eikä äitinä toivo tilanteen pitkittyvän.
Kommentit (12)
Vaikea tilanne.
Yhteys kouluun nyt ekana ja sitä kautta myös yhteinen tapaaminen kiusaajan vanhempien kanssa. Siellä sitten ladot, että teet lastensuojeluilmoituksen heistä jos kiusaaminen ei lopu. Toimi meillä.
Meillä myös lapsi opetteli itsepuolustuksen jalon taidon .
Voimia. Tiedän NIIN hyvin tuon tunteen.
Hei, 3: Voiko kiusaamisen takia tehdä tosiaan lastensuojeluilmoituksen? Tuo itsepuolustuskurssi olisi varmaan ok monissa tilanteissa, mutta tämä kiusaajapoika ei oikeastaan käy varsinaisesti käsiksi, vaan harjoittaa enemmän henkistä väkivaltaa ja haukkuu ja uhkailee kyllä käydä päälle, mutta ei sitten kuitenkaan käy, kun oma poikani aina pakenee paikalta. Kiusaaja ei anna oman lapseni ulkoilla rauhassa pihallakaan, vaan hän tulee kavereineen huutamaan hävyttömyyksiä ja uhkailemaan. Minusta muutto olisi helpoin tapa ratkaista ongelma, mutta onko se oikein...
Ap, totta kai voi tehdä.
Muutto ei ratkaise mitään, sillä aina vastaan voi tulla uusi kiusaaja.
Itsepuolustustaidoista lapsesi saisi kasvatettua myös itsetuntoa, sillä tuo pakoon lähtö vaan yllyttää toista poikaa.
Toivottavasti ovat osaavia välienselvittäjiä koulussa, olen kuullut että joissakin kouluissa vanhemmat oppilaat toimivat välienselvittäjinä ja tukioppilaina. Kyllä tuon kiusaajan kavereineen on opittava, että mitä hän tekee on väärin. Luultavasti hänen vanhemmat eivät välitä ja on eräänlainen uhri myös. Teille tsemppiä ja omalle pojalle varsinkin, ettei kolahda itsetuntoon. Hän ei ole ainoa, jolle on käynyt noin, eikä vika hänessä vaan häirikköoppilaissa. Toivottavasti hänellä muita hyviä kavereita, jotka saavat hänet piristymään ja rohkaistumaan.
tiedän, ettei nyt lohduta, mutta yleensä tuollaiset ongelmaoppilaat ovat ongelmissa myöhemmin elämässä, kun taas teidän poika varmaan menestyy.
Kovat keinot käyttöön. Olen opettanut omalle lapselleni, että ensimmäisenä ei saa lyödä, mutta sen jälkeen anna palaa. Itseään saa ja pitää puolustaa.
Toivottavasti välttää minun kohtaloni.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 23:37"]
Kovat keinot käyttöön. Olen opettanut omalle lapselleni, että ensimmäisenä ei saa lyödä, mutta sen jälkeen anna palaa. Itseään saa ja pitää puolustaa.
Toivottavasti välttää minun kohtaloni.
[/quote]
Tuossa on vain se ongelma, että mitä tehdään, kun tulee vastaan se, joka lyö kolme kertaa kovempaa kuin itse? Minulta murtui nenä. Mitä odotat omalta lapseltasi?
Opettajaan yhteys. Meillä ainakin koulussa tiukka linja kiusaamisessa. Tuli kiusaamiskyselykin kaikille oppilaille. Onko teille tullut sellaista? Voimia!
Meillä kävi näin: tyttö aloitti koulun, kiusaaminen alkoi ekalla viikolla.
Varastettiin puhelin, kaadettiin tyttö autotielle, potkaistiin ilmat pihalle,
Koulu on ns. "kiva" koulu jossa muka puututaan kiusaamiseen, mutta mitä sanoikaan opettaja; hoitakoot kodit keskenään.
No hoidettiin, menin kiusaajan kotioven taakse, kerroin kaikki mitä tyttöni oli joutunut kokemaan heidän lapseltaan ja mitä vastasi vanhemmat:
"no ku sillä on toi isoveli joka opettaa sille noita metkuja..."
Ei mennyt läpi meillä tuo selitys vaan mieheni totesi takaisin
"Noh katotaan kun minä seuraavan kerran opetan oikean ja väärän eron."
Tyttö on saanut olla siitä asti rauhassa.
Palkkaa pari teiniä ilmoittamaan kiusaajalle, että poikasi on nyt heidän suojeluksessaan ja kiusaaja on vaikeuksissa, jos vielä kerrankin kuuluu huhua, että tämä on aiheuttanut ongelmia. 15-vuotias näyttää näiden silmissä jättiläiseltä.
Ota yhteys opettajaan. Meillä auttoi.
Opettaja keskusteli kiusaajan kanssa, ja kertoi että kiusaaja oli itkenyt keskustelun aikana. Ei ollut ymmärtänyt toimintaansa kiusaamiseksi ja oli ollut kovasti pahoillaan. Sen jälkeen ei ole kiusaamista ollut.
No me marssimme puhumaan vanhemmille. Eivät ymmärtäneet paljoa mutta komensivat poikansa pyytämään meiltä anteeksi. Poika teki sen. Sanoimme että sen on nyt loputtava. Ei loppunut. Kirjoitin kirjeen luokanopettajalle. Hän soitti minulle. Puhuimme asiasta, opettaja puhui pojan opettajan kanssa ja rehtorin kanssa. Tästä on pari viikkoa eikä kiusaamista ole enää ilmentynyt. Toivottavasti loppui kanssa.
Puhuisin suoraan tämän kiusaajan kanssa, jos se ei auttaisi ottaisin opettajaan yhteyttä. Jos pojalle puhuminenkaan ei tunnu luontevalta ottaisin yhteyden suoraan opettajaan.