Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autossa ilman turvaistuinta

19.05.2006 |

Siis eihän noin saa mennä, mutta mietin (kaikkea kanssa ajttelee) jos joskus tarvii mennä autossa vauvan kanssa ja ei ole turvaistunta niin voiko vauvaa vaan pitää sylissä? Ei kyllä ole lainkaan turvallista...

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksiin ei saa turvaistuinta -onko tämä luulo vai tieto?

Onko ketään ystävää/kaveria/naapuria/tuttavaa/sukulaista, joka voisi viedä teidät ja varastoida istuimen matkan ajaksi kotiinsa? Vaikka itse asun sellaisella paikkakunnalla, jossa ei sukua ole lähellä, niin esittämässäsi tilanteessa keksisin äkkiä lähes 10 henkilöä, joilta apua voisimme pyytää. Pari mammakaveria, pari miehen ystävää, pari omaa ystävää jne. Taksi ja oma auto ei ole ainoat vaihtoehdot. Itse auttaisin vastaavassa tilanteessa ihan varmasti (ja veisin vaikka aamuyöllä sinne kentälle).

Turvallisuussyyllistäjä on edelleen samaa mieltä: laitonta ja vaarallista toimintaa kuljettaa lasta ilman istuinta, ei mitenkään välttämätöntä.

hab:

Olisi tulossa tallainen tilanne:

Matkustamme kaksistaan lentokoneella lapseni kanssa, jokaei mahdu enaa tuvakaukaloon vaan istuu kiinteassa turvaistuimessa autossa. Mukana on iso matkalaukku, vaunut, hoitolaukku ja siis lapsi. Auto on miehellani, joka on tyomatkalla. Lentokentalle on matkaa 30 kilometria ja taksiin ei saa turvaistuinta tilattua. Minulla ei ole tarpeeksi kasia tai voimaa, jotta voisin kuljettaa mukanani edella mainittujen matkatavaroiden lisaksi myos isoa turvaistuinta matkalla...

Omasta mielestani tama on sellainen tilanne, jolloin meidan on pakko matkustaa ilman turvaistuinta taksissa ja vain toivoa, ettei tapahdu onnettomuutta. Mitas mielta turvallisuussyyllistajat ovat? Kavellaanko vaunuilla 30 kilometria vai jatanko kokonaan matkustamatta?

Vierailija
22/28 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin mietin että saisitko lainattua istuinta tutulta/puolitutulta/naapurilta? Tai voisiko joku jolla on istuin heittää sinut?

Herkkupupu, kiitos. Mietinkin itse että eikö ole olemassa koppia jotka on tarkotettu autoon eli että ne saa kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä istuu kaikki turvaistuimissa selkä menosuuntaan, aina. Olen laittanut taustapeilin auton kattoon keskelle, jotta näen tuulilasista. Ohjaaminen on välillä raskasta, kun joutuu venyttämään käsiä taaksepäin ylös. Lisäksi olen laittanut karjapuskurin auton eteen, jos joku ääliö sivari, mummo tai muu turha jalankulkija pyrkii suojatiellä autoon lasista sisään. Lasten turvallisuus ennen kaikkea.

donna06:

Siis eihän noin saa mennä, mutta mietin (kaikkea kanssa ajttelee) jos joskus tarvii mennä autossa vauvan kanssa ja ei ole turvaistunta niin voiko vauvaa vaan pitää sylissä? Ei kyllä ole lainkaan turvallista...

Vierailija
24/28 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on ihmisillä aikaa jauhaa turhasta eli itsestäänselvästä asiasta pitkät pätkät. Ja syyllistäähän toki voi, mutta jokainen on vastuussa lapsestaan, eikä mielestäni se, että joskus vauva ei ole istuimessa pakkotilanteessa, ole kaiketi huostaanoton arvoinen rikos. Oletteko ajatelleet, että samalla tavalla otatte riskin kun menette vessaan ja lapsi jää yksin leikkimään? Kotiinsa on moni kuollut...!

Ja yllättäin vaikka näin kirjoitankin, meillä vauva matkustaa asiallisesti kiinnitettynä hyväksytyssä istuimessa!

Voi herttinen sentään!

Vierailija
25/28 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin varmasti vielä perjantai aamuna ollut suurimman osan kanssa samaa mieltä, eli ei saa koskaan kuljettaa ilman asianmukaista istuinta, mutta, elämä taas opetti, että ehdottomuus ei ole aina hyväksi. Vaihtoehtoina oli tilata ambulanssi tai kuljettaa itse 1,5km ilman istuinta lääkäriin veltto 9kk ikäinen tyttö. Katsoin viisaammaksi ja nopeammaksi viedä itse. No lääkäristä sitten menimme sairaalaan ambulanssilla, eikä se tilanne siitä parantunut, edelleen oli ilman istuinta sylissä eikä kummallakaan vöitä.

Vierailija
26/28 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ei ole kyse siitä että aina ja kaikkialla voi tapahtua jotakin - tietysti voi. Mutta itse ainakin yritän minimoida riskit. Vessassa mun on pakko käydä ja ulkona voi meteori tippua päähän, joo. Mutta tämä turvaistuinasia on vaan niin pirun simppeli, ainakin minulle. Selvä, jos olen Afrikassa safarilla ja leijonalauma yhtäkkiä hyökkää niin luultavasti heitän muksut autoon ja kaahaan kahtasataa ilman istuimia. Ap:n tapaus on minusta kuitenkin turhaa riskinottoa, siis että istuimet on toisessa autossa ja itse haluaa kaverin kanssa vaikka kaupungille. Ja niin kuin kerroin niin näitä tilanteita varten meillä on kahdet istuimet. Toiset ovat vanhempia ja eivät ehkä testivoittajia mutta 1000 kertaa parempi vaihtoehto kun vauva sylissä. Ja joku puhui reissaamisesta, me reissataan ihan liian kanssa ja istuimet otan aina mukaan lentokoneessakin. Vaikka olen yksin kolmen kanssa. Ei niitä tarvi missään vaiheessa raahata, autosta kärryyn, kärrystä koneeseen, koneesta kärryyn ja kärrystä toiseen autoon.

Sitten kun puhutaan että lapsi istuu sylissä niin jos sitä istuinta ei ole niin on ihan sama vaikka se lapsi konttaisi auton lattialla, syli ei anna minkäänlaista suojaa.

Tämä on minun mielipiteeni ja tämää koskee ainoastaan sitä miten minä toimin OMIEN lasteni kanssa liikenteessä. Jos joku tekee toisin, se ei ole minun asiani. En aja itse autoa ilman turvavöitä enkä anna lastenikaan ajaa.

Vierailija
27/28 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitä naapurinkaan lapsia autooni ilman turvavöitä/istuimia vaan he saavat " saman kohtelun" minun autossani kun omatkin lapseni =)

Vierailija
28/28 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ette asu aivan jossain pikkukylässä jossa on vain yksi taksiyrittäjä ja yksi auto. Esim Helsingissä voi taksin tilata ennakkoon(ja mitä aiemmin varaa sen todennäköisemmin saa istuimellisen taksin)ja pyytää lasten turvaistuimellisen auton. Mikäli sellaisia ei ole vapaana kannattaa ehdottaa kuskille että otat oman istuimen jota kuski säilyttää matkasi ajan ja sovitte jo mennessä että koska sinut ja vauva noudetaan kotiin eli teet myös paluumatkan saman kuskin kanssa ennakkoon. Mikäli taas kuski ei suostu säilyttämään istuinta niin jätä se kentän lokerosäilytykseen matkasi ajaksi tai jätä oma auto kera istuimen kentälle parkkiin ja maksa siitä lystistä, mutta kyllä siis keinoja löytyy ja kysyvä yleensä saa tarvitsemaansa palvelua, ihmisiähän nuo taksikuskitkin ovat!

Kommentoin vielä ap:lle:

En missään nimessä kannata lapsen turvallisuuden vaarantamista, mutta kun tämä elämä vaan ei mene aina niin kuin haluaisi ja on suunnitellut niin mielestäni missään asiassa ei kannata olla liian ehdoton.

Siitähän lähdetään liikkeelle että lapsen turvallisuus on aina etusijalla ja siihen pyritään että vain istuimessa lasta kuljetetaan mutta mikäli tulee tilanne että ilman istuinta on matkustettava niin silloin on vanhemman velvollisuus arvioida kuinka tärkeä reissu on kyseessä vai voisiko matkaa siirtää kunnes istuimen käyttö on mahdollista.

Kyllähän minäkin haluaisin vain lapselleni parasta ja suojella häntä kaikilta maailman vaaroilta, mutta niinkuin sanoin, elämässä tapahtuu välillä asioita että on pakko luovia ja tinkiä periaatteista, silloin täytyy puntaroida mikä on se vähiten haittaa aiheuttava vaihtoehto ja elää myös sen päätöksen kanssa!

Suojelua kaikille pienille matkustajille olivatpa sitten istuimessa ja jos ei niin vielä extra-annos suojelusenkeleitä matkaan turvattomille kilometreille!

Jade ja tyty kohta 5kk, ja aina istuimessa (onneksi vielä ei ole tarvinnut tästä tinkiä :)

hab:

Olisi tulossa tallainen tilanne:

Matkustamme kaksistaan lentokoneella lapseni kanssa, jokaei mahdu enaa tuvakaukaloon vaan istuu kiinteassa turvaistuimessa autossa. Mukana on iso matkalaukku, vaunut, hoitolaukku ja siis lapsi. Auto on miehellani, joka on tyomatkalla. Lentokentalle on matkaa 30 kilometria ja taksiin ei saa turvaistuinta tilattua. Minulla ei ole tarpeeksi kasia tai voimaa, jotta voisin kuljettaa mukanani edella mainittujen matkatavaroiden lisaksi myos isoa turvaistuinta matkalla...

Omasta mielestani tama on sellainen tilanne, jolloin meidan on pakko matkustaa ilman turvaistuinta taksissa ja vain toivoa, ettei tapahdu onnettomuutta. Mitas mielta turvallisuussyyllistajat ovat? Kavellaanko vaunuilla 30 kilometria vai jatanko kokonaan matkustamatta?