olipas outoa kun somalilapset olivat virpomassa
Kommentit (39)
Meidän naapurin muslimiperhe (eikä edes kovin kauaa täällä ollut) viettää myös joulua. Kuusi ja lahjat ja kaikki, ei tietenkään kinkkua, mutta kalkkunaa ja jopa laatikoita :)
kaikkihan nää ns. kristilliset juhlapyhien perinteet on yhdistelmä kristinuskoa ja pakanallisuutta eivätkä muslimit yleensä saa osallistua sen enempää kristillisiin kuin muihinkaan pakanallisiin tapoihin.
Ai, että tuntuu pahalta lasten puolesta. Tottakai karkit ovat tärkeitä melkein joka lapselle. ihan sama mikä on ihonväri tai tausta. Lapset yrittävät kuulua joukkoon ja saada vähän iloa elämäänsä. Pikku käsin on oksat tehty ja lähdetty virpomaan (on muuten pakanallinen perinne) ja aikuiset viitsivät ihmetellä miksi.
Onhan toi kornia pukeutua noidaksi ja sitten virpoa ortodoksiseen tapaan. On siinä kulttuurit jo ennalta sekoittuneet, ei erikoista jos tummat ja vaaleet lapset sitten porukalla virpoo. Uusin villitys on pukeutua erilaisiin naamiaisasuihin, ei pelkästään noidaksi. Mikäs siinä, hienoja vihtoja olivat tehneet ja saivat palkkioksi karkkia, ne tumma- ja vaaleaihoiset lapset jotka meillä Helsingissä virpoivat. Vanhempien uskontoja en kysellyt.
No ei virpomisessa kyllä ole mitään uskonnollista vuonna 2013. Se on vain hauska tapa kierrellä ovelta ovelle, saada jotain hyvää + uuden kokemuksen ja virvotut saavat kauniin oksan :) Ei muuta.
Tosin itä-suomalaisilla ortodoksijuutalaisilla on ollut vastaavaa
HEI HALOO! Mitä ovat "itäsuomalaiset ortodoksijuutalaiset"? Kyllä ne ovat ortodoksikristittyjä, eivät juutalaisia.
Miksi joku kirjoittaja "klikkaa" kolmesti, niin että viesti näkyy kolme eri kertaa???
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 21:03"]
kuulostaa kyllä erikoiselta sikälikin, että yleensä somalilapset eivät saa koulussa ja päiväkodissa osallistua esim. mihinkään joulunviettoon liittyvään esim. avata vuorollaan joulukalenteria tai laulaa joululauluja tai askarrella joulukoristeita.
[/quote]
Höpöhöpö. Asun kunnassa jossa on Suomen mittakaavalla laskettuna suhteellisesti eniten pakolaislapsia (tai pakolaislapsen statusta/ karkoituspäätöstä odottelevia lapsia) ja osallistuvat ihan kaikkiin juhliin, myös jouluun (joka kuuluu islamiinkin, vaikka paljon pienempänä juttuja kuin kristityille), pääsiäiseen (joka kuuluu islamiinkin, vaikka paljon pienempänä juttuna kuin kristityille jne.
Osallistuvat myös taolaisten ja buddhististen luokkatoveriedensa merkkipäivien juhlintaan.
Virpominen on alun perin itäsuomalaisten ortodoksien (siis tietenkin kristittyjen, Suomen toisen kansankirkon jäsenien) tapa, jota kyllä noudattivat itäsuomalaiset luterilaisetkin (esimerkiksi vanhempani ja isovanhempani Viipurin tienoilta).
Virpojat kävivät palmusunnuntaina toivottamassa siunausta ja hyvää pääsiäisen aikaa sukulaisten ja ystävien luona ja jättivät samalla jokaiselle pajunoksan. Seuraavana eli pääsiäissunnuntaina lapset saivat käydä hakemassa "pääsiäispalkan", joka ennen suklaamunien aikaa oli usein vaikkapa tavallinen kananmuna tai tuore pulla yms.
Kun Suomen karjalaiset sotien jälkeen joutuivat siirtymään lännemmäksi Suomeen, tapa levisi heidän mukanaan joka puolelle, esimerkiksi Hämeeseen, johon minun sukuni muutti.
Pohjanmaalla taas on ollut toinen tapa eli noidiksi pukeutuneet lapset ovat pääsiäislauantaina käyneet "pelottelemassa" ihmisiä; pääsiäislauantainhan on katsottu olleen vaarallista aikaa, kun Jeesus oli kuollut pitkänäperjantaina ja nousi ylös vasta sunnuntaina.
Päiväkodit alkoivat sekoittaa näitä kahta tapaa joskus 1980-luvulla. Lapset alettiin pukea ja maalata noidiksi JA opettaa heidät virpomaan näissä asuissa. Siitä syntyi uusi sekaperinne, jonka mukaan entiset pahantekijät eli noidat kiertelevätkin nyt palmusunnuntaina (Pohjanmaalla tavallisesti yhä pääsiäislauantaina) virpomassa eli toivottelemassa hyvää. Ne hyväntoivotuksetkin tosin ovat tainneet jäädä sivuosaan, pääosaan on tullut se "palkka", jonka virvottavat antavat. Nykyään siis heti käteen eikä niin kuin ennen vanhaan, kun kiitos käytiin keräämässä vasta viikon päästä. Uskonnollisuus on karissut perinteestä kokonaan.
Tavat muuttuvat. Ei yhtään ihme, että myös suomalaisissa päiväkodeissa ja kouluissa kasvavat maahanmuuttajat omaksuvat niitä. Meilläkin kävi muutama selvästi maahanmuuttajataustainen pieni virpoja, ja minusta se oli todella mukavaa.
Mun lapseni maahanmuuttajataustaiset luokkakaverit ovat olleet virpomassa. En oo tajunnut ihmetellä asiaa.
Veljeni asuu Yhdysvalloissa ja hänen lapsensa ovat viettäneet siellä halloweeniä ja käyneet trick or treat -kierroksella.
Ehkä tässä on kyse kotoutumisesta, mikä lienee toivottava asia.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 06:28"]
Virpominen on alun perin itäsuomalaisten ortodoksien (siis tietenkin kristittyjen, Suomen toisen kansankirkon jäsenien) tapa, jota kyllä noudattivat itäsuomalaiset luterilaisetkin (esimerkiksi vanhempani ja isovanhempani Viipurin tienoilta).
Virpojat kävivät palmusunnuntaina toivottamassa siunausta ja hyvää pääsiäisen aikaa sukulaisten ja ystävien luona ja jättivät samalla jokaiselle pajunoksan. Seuraavana eli pääsiäissunnuntaina lapset saivat käydä hakemassa "pääsiäispalkan", joka ennen suklaamunien aikaa oli usein vaikkapa tavallinen kananmuna tai tuore pulla yms.
Kun Suomen karjalaiset sotien jälkeen joutuivat siirtymään lännemmäksi Suomeen, tapa levisi heidän mukanaan joka puolelle, esimerkiksi Hämeeseen, johon minun sukuni muutti.
Pohjanmaalla taas on ollut toinen tapa eli noidiksi pukeutuneet lapset ovat pääsiäislauantaina käyneet "pelottelemassa" ihmisiä; pääsiäislauantainhan on katsottu olleen vaarallista aikaa, kun Jeesus oli kuollut pitkänäperjantaina ja nousi ylös vasta sunnuntaina.
Päiväkodit alkoivat sekoittaa näitä kahta tapaa joskus 1980-luvulla. Lapset alettiin pukea ja maalata noidiksi JA opettaa heidät virpomaan näissä asuissa. Siitä syntyi uusi sekaperinne, jonka mukaan entiset pahantekijät eli noidat kiertelevätkin nyt palmusunnuntaina (Pohjanmaalla tavallisesti yhä pääsiäislauantaina) virpomassa eli toivottelemassa hyvää. Ne hyväntoivotuksetkin tosin ovat tainneet jäädä sivuosaan, pääosaan on tullut se "palkka", jonka virvottavat antavat. Nykyään siis heti käteen eikä niin kuin ennen vanhaan, kun kiitos käytiin keräämässä vasta viikon päästä. Uskonnollisuus on karissut perinteestä kokonaan.
Tavat muuttuvat. Ei yhtään ihme, että myös suomalaisissa päiväkodeissa ja kouluissa kasvavat maahanmuuttajat omaksuvat niitä. Meilläkin kävi muutama selvästi maahanmuuttajataustainen pieni virpoja, ja minusta se oli todella mukavaa.
[/quote]
Mua ärsyttää tosi paljon se, että nuo tavat eivät tosiaan ole spontaanisti sekoittuneet vaan päiväkodit ja koulut tahallaan sekoittaneet. En mäkään mitään virpomisloruja ole kotoa oppinut vaan vasta koulussa, ei meidän vanhemmat sellaisia tienneet eivätkä opettaneet, kun ei ne kuulu lankalauantain noitaperinteeseen mitenkään.
Minusta virpominen on lapsille ensisijaisesti kiva juttu. Miksi sitä tarvitsee tiukkapipoisesti pohdiskella uskontojen kannalta? Kirkkoon kuulumattomatkin suomalaislapset virpovat. Mitä väliä sillä uskonnolla on tuossa? Aika kaukaa haettua liittää pajunvitsoilla virpominen jeesukseen ja palmunlehviin joita leviteltiin siis jeesuksen eteen maahan, ei piiskattu niillä jesseä :D
Pitäisikö muiden kuin kristinuskoisten olla sitten pääsiäisen pyhinä myös töissä?
Ja niillä erivärisillä ihmisillä voi olla yhtälailla suomen kansalaisuus niinkuin jeesustelevalla ap:lläkin on. Eikä se kansalaisuuskaan ole mikään kriteeri virpomiselle. Yleensä valitetaan että miksei maahanmuuttajat elä maassa maan tavalla, ja sitten kun tehdään jotain mitä suomalaiset tekee, niin ollaan taas naama norsunvitulla.
Mun mies virpoo mua joskus sängyssä, ai että mä tykkään siitä :) Eikä se kuuluu kirkkoon edes :O
Edelliseen lisäys: en suosittele tippaleipää kellekään, kansalaisuuteen katsomatta. Helvetin pahaa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 06:57"]
Edelliseen lisäys: en suosittele tippaleipää kellekään, kansalaisuuteen katsomatta. Helvetin pahaa.
[/quote]
Perinteet velvoittaa. Sitä on syötävä vappuna tippa kurkussa ja hampaat irvessä. Samoin mämmiä.
"Mua ärsyttää tosi paljon se, että nuo tavat eivät tosiaan ole spontaanisti sekoittuneet vaan päiväkodit ja koulut tahallaan sekoittaneet. En mäkään mitään virpomisloruja ole kotoa oppinut vaan vasta koulussa, ei meidän vanhemmat sellaisia tienneet eivätkä opettaneet, kun ei ne kuulu lankalauantain noitaperinteeseen mitenkään."
Olin alkuun samaa mieltä ylläoleva kirjoittajan kanssa. (Olen nro 30, joka kirjoitti virpomisen ja noitien perinteistä.). Minustakin nuo kaksi perinnettä olivat mukavia sellaisinaan ja olisivat saaneet jäädä erillisiksi ja sellaisiksi kuin olivat.
Sitten kuitenkin muistin, että harva perinne taitaa syntyä "spontaanisti". Kyllä ne useimmmiten panee tietoisesti alkuun joku organisaatio, tyypillisesti kirkko ja esimerkiksi Suomessa kansakoulu. Suurin osa meidän nykyisistä jouluperinteistämme on kansakouluissa "keksittyjä" ja sitä kautta kansaan juurrutettuja, muista tavoista ja "perinteistä" myös. Eivät esimerkiksi äitienpäivä ja isänpäivä syntyneet, ovat ihan tietoisesti (kaupallisesti) keksittyjä.
Joten varmaan pitää "alistua" tähän uuteen pääsiäiskulttuuriinkin. Ilkeät noidat kiertävät virpomassa ja toivottelemassa hyvää pääsiäistä - mutta eikös se ole positiivista kehitystä :).
Jeesus miten typerä viesti. Halusit varmaan herättää keskustelua siitä, miten ahneita mamulapset ovat, kun käyvät pelkän karkin takia virpomassa.
Ap, jos sinulla on lapsia, he eivät varmaan käy virpomassa ellette käy kirkossa vähintään kerran kuussa. Koska onhan virpominen uskonnollinen tapahtuma, johon muslimitaustaiset eivät saa osallistua.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 07:21"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 06:57"]
[/quote]
Perinteet velvoittaa. Sitä on syötävä vappuna tippa kurkussa ja hampaat irvessä. Samoin mämmiä.
[/quote]
Mä taas rakastan sekä tippaleipää että mämmiä!
mä kans jäin vähän suu auki, kun 3 somalityttöä tuli virpomaan. Ei siinä mitään, kinderit annoin kouraan ja he mulle vitsan mut enpä ennen oo vastaavaan törmännyt ja Helsingissä olen asunut kymmenen vuotta.
Mun mielestäni on oikein mukavaa, että maahanmuuttajat omaksuvat suomalaisia tapoja. On erittäin hyvää kotoutumista, jos esimerkiksi somalilapset käyvät virpomassa.
Tarkistin wikipediasta ja tosiaan näyttääkin siltä, että on lähempänä länsi-suomalaista pakanaperinettä kuin kristinuskoa. Tosin itä-suomalaisilla ortodoksijuutalaisilla on ollut vastaavaa, mutta hekin kritisoivat lasten pukemista noidiksi ja virpmista pakaperinteen sekoittamisella pääsiäiseen. Mutta eikös somaliassakin ole kristittyjä? Voihan somalikin olla kristitty.
Musta oli Ranskassa asuessa ihan mukava osallistua katolisten karnevaaliperinteisiin, vaikka luterilainen olenkin. Kukaan ei kyseenalaistanut.