Laboratoriossa tehtävä raskaustesti
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta, onko nämä laboratorion raskaustestit samoja kuin apteekissa? ja onko ne aina luotettavia vai voiko tulla virheitä? Mulla on nyt siis tilanne se, että menkkojen piti alkaa viikko sitten perjantaina (kp33), mutta tulikin tiistaina ja oli melkeen loppunut seuraavana päivänä ja sen jälkeen on tiputellut niukkaa vuotoa tähän päivään asti. Lämmöt on edelleen koholla, myös aamulämpö. vein näytteen labraan tänä aamuna ja siellä saatiin negatiivinen tulos. Enkä jaksa vieläkään uskoa siihen, että pitää paikkansa..
Kommentit (8)
Tellu75:
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta, onko nämä laboratorion raskaustestit samoja kuin apteekissa? ja onko ne aina luotettavia vai voiko tulla virheitä? Mulla on nyt siis tilanne se, että menkkojen piti alkaa viikko sitten perjantaina (kp33), mutta tulikin tiistaina ja oli melkeen loppunut seuraavana päivänä ja sen jälkeen on tiputellut niukkaa vuotoa tähän päivään asti. Lämmöt on edelleen koholla, myös aamulämpö. vein näytteen labraan tänä aamuna ja siellä saatiin negatiivinen tulos. Enkä jaksa vieläkään uskoa siihen, että pitää paikkansa..
Yleensä labrassa virtsasta tehdyt raskaustestit on yleensä herkkyydeltään 10mIU/ml. Eli tuollainen testihän näyttää melko aikaisessa vaiheessa raskauden.
Elimistö voi tehdä välillä melkoisia temppuja, menkat on ihmeellisen lyhyet, vuotoa niukasti, erilaisia raskausoireita löytyy vaikka muille jakaa.
Sun kannataa soittaa heti ensivkon alussa neuvolaan ja pyytää verestä tehtävää raskaustestiä, se ainakin näytää onko elimistössäsi raskaushohrmoonia. Tai sitten pyydät päästä ultrattavaksi, siellä näkevät kyllä kans jotain suuntaa antavaa.
Itse kyllä tuossa tilanteessa luottaisin siihen labran tulokseen ettet olisi raskaana vaikka toista tulosta varmasti toivoisitkin. Elimistömme vaan ovat välillä ihmeellisiä eikä sitä aika ymmärrä.
Voimia ja toivottavasti saat selvyyden asiaan!
=)Siili26
Joo voisin minäkin laittaa tämän suuren toiveajattelun piikkiin, mutta häiritsee uskomattomasti ne 3 tosi tosi haaleeta viivaa 3 eri testissä, joista yks oli herkkä. ja kun tähän asti mun aamulämmöt on 35.6 luokkaa,nyt lämmöt on koko ajan vähintään sen 36.2. No joka tapauksessa oli pakko ostaa yks testi vielä apteekista ja tarkistaa ite, mitä se näyttää..
Elikkäs missä laboratoriossa testi tehtiin? Joissain labroissa testien herkkyys on 25 U/l ja pissasta tehtynä luotettavuus on samaa tasoa kuin kotona tehtäessä. Jos tehdään osoitus verestä (vastaus muotoa positiivinen tai negatiivinen) niin tulos on luotettavampi koska veressä hcg-pitoisuus on korkeampi kuin virtsassa. Normaalin raskauden toteamiseen osoituskokeiden eli pikatestien tulos riittää. Tuo negatiivinen tuloksesi ainakin kertoo sen että jos olet raskaana hcg ei ole vielä noussut pikatesteillä mitattavalle tasolle. Laboratorion tuloksissa luotettavuutta lisää se että epäselvät tulokset tehdään uudestaan.
Tellu75:
ne 3 tosi tosi haaleeta viivaa 3 eri testissä, joista yks oli herkkä.
Eli olet joihinkin testeihin plussia saanut?! Tässä (tai siis edellisessä) kierrossa?
Voisiko sitten olla niin, että joku ois koittanut kiinnittyä sen verran, että hormonia ois alkanut erittyä, mutta sitten mennytkin kesken heti alkuunsa ja siksi ei enää näy?
tein siis nämä testit, eli siis yhden noin 3 päivää ennen oletettuja menkkoja, yhen päivää ennen ja kolmannen muutama päivä oletettujen menkkojen jälkeen. Ja kaikissa näissä oli todella haalea viiva, mutta viiva kuitenkin. Ja nyt tämä vuoto, mikä alko kp 37 oli ekana päivänä runsaampaa, mutta ei ollut mitään hyytymiä tms..seuraavana päivänä vuoto oli jo melkeen loppu, et en oikeen uso, että olis km kyseessä, kun olishan se vuoto varmaan runsaampaa kun normaalisti ja jonkunlaisia kipujakin ehkä? Ja kivuista sen verran, että yleensä mulla on menkkakipuja niin että tuntuu ja joutuu ottaa lääkettäkin, tällä kertaa ei ole ollut mitään..kummallista kyllä..
kun itse koin kemiallisen raskauden eli tosi varhaisen keskenmenon, menkat alkoi ajallaan, kipuja ei ollut (yleensä kovat menkkakivut) ja vuoto oli punaista vain vessassakäydessä, muuten ruskeaa ja todella vähäistä. Sitä kesti 8 päivää. Sain tietää että olin ollut raskaana koska veritestin mukaan oli raskaushormonia kehossa (liian vähän). Testi tehtiin pahoinvoinnin vuoksi.
Toivotaan nyt kuitenki parasta...
täytyy nyt sitten ihmetellä, mitä tästä seuraa..ei tuo nyt mitenkää masenna , vaik olis varhainen keskenmeno tms..kunhan nyt selviis, mikä on, ylipäätänsä.
Aconin liuskatestit, herkkyyttä en muista. Noitahan saa kai netistäkin tilattua.
Siis kyllä labran testi on luotettava, mutta jospa testaisit muutaman päivän kuluttua uudestaan kotona siltä varalta, että raskaushormonia ei vielä nyt tarpeeksi olisi ollut.