Kilpirauhas arvot ja oireet
Hei!
Huvikseni tässä kyselisin mielipiteitä vähänkään asiasta tietäviltä ja ymmärtäviltä, että miltä minun kilpirauhas verikoe tulokset teistä vaikuttaapi? Vajaatoimintaa? Aivolisäkeperäistä vajaatoimintaa? Liikatoimintaa?
Taustasta sen verran, että äitilläni ja äitin äitillä on/oli kilpirauhasen vajaatoiminta ja struumaa. Äitilläni hyvän laatuinen vielä ja äitin äitillä oli pahanlaatuinen.
Itselläni on ollut kilpirauhasen tulehdus, joka todettiin jokunen vuosi sitten ultrassa, näkyi siis kilpirauhastulehduksen jälkitila. Viime ultrassa (noin 8kk sitten) kilpirauhanen oli muuten normaali, mutta molemmilla puolin jotkut rakkulat?! Mikä lie seki.
Oireitahan on pitkä liuta, mutta isoin ja inhottavin oire on jatkuva jo vuosia kestänyt väsymys ja heikkous. Päivistä selviäminen on yhtä taistelua, kun on vielä 2 pientä lastakin. 6v ja 2v tytöt. Eihän siinä jos väsymystä olisi sillon tällön, vai tämä väsymys on kuulunut minun elämään jo monta monituista vuotta.
No kilpirauhas arvoja minulta nyt sentään seuraillaan, kun on ollut se tulehdus, mutta verikoe arvot ovat terveyskeskus lääkäreiden mielestä aina vaan hyvät. Voihan se toki ollakkin niin. Laitan seuraavaksi pitkän listan eri aikoina otettuja verikoe arvoja;
3/14 tsh 0.65 t4-v 11.5
3/16 tsh 1.13 t4-v 11.6
9/16 tsh 0.22* t4-v 11.3 (raskaana)
11/16 tsh 0.55 t4-v 11.5 (edel. Raskaana)
1/17 tsh 0.69 t4-v 14.6 (raskaana, synnytin siis 3/17)
5/17 tsh 0.61 t4-v ei otettu
6/17 tsh 0.61 t4-v 15.9 t3-v 4.9
3/18 tsh 0.51 t4-v 14.2
3/18 tsh 0.48 t4-v 14.2
6/18 tsh 0.58 t4-v 13.8
Viitteet tsh 0.4-3.6 t4-v 10.2-21 t3-v 3.2-6.5
Siinä kaikki, eli aika paljon otettu ja ajattelin taas pyytää verikokeet kun alakaa tuo uupumus ja heikkous olemaan taas sen verran elämää haittaavaa. Tuntuu ettei kerrassaan jaksais yhtään mitään. Opiskelen tällähetkellä ja päivästä toiseen menen kuin unessa. Mikään uni ei riitä. Varmasti joka lääkärikäynnillä millä olen käynyt, aiheesta riippumatta, olen maininnut että tuo väsymys on minulla jokapäiväistä ja tuntuu kuin unessa olis vaikka hereillä ollaankin. Eipä asiaan ole reagoitu. Ikää minulla kesäkuussa 26.
Olisipa hienoa jos joku ensinnäkin jaksaa tämän mun "lyhennetysti" kirjotetun tekstin lukea ja ehkäpä antaa jotain vinkkeleitä, mitä mulla kannattaisi tehdä. Tutkituttaakko lisää vai antaakko olla? 😄 Kaikki verikokeet paitsi yksi on otettu klo 10 tai aikaisemmin aamulla.
Kiitos!
Kommentit (14)
En usko, että vika on sun kilpirauhasessa. Voisiko olla raudanpuute?
Mitäs se sitten meinaa jos t4-v matalalla, verraten myös tuohon tsh arvoon?!
Raudanpuute voi olla myös yksi tekijä, täytyisi taas tarkistuttaa se ferritiini vai mikä se oli. Viimeksi se saatiin nouseen jostain 23 jonnekkin reilu 30. Liekkö riittävä.
Niin ja lisäten että mulla on ollut viimeisen vuoden ajan hemoglobiini korkea. Yli ylärajan joka on 155. Huitelee siis parraimmillaan 163 paitsi nyt vasta oli yhtäkkiä laskenu 147 🤔
Käyttäjä27226 kirjoitti:
Raudanpuute voi olla myös yksi tekijä, täytyisi taas tarkistuttaa se ferritiini vai mikä se oli. Viimeksi se saatiin nouseen jostain 23 jonnekkin reilu 30. Liekkö riittävä.
Ei riitä mihinkään. Ilmankos.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27226 kirjoitti:
Mikähän se olis siinä ferritiinissä hyvä arvo, kun lääkäri mulle totesi sillon vuos sitten, että "se on kuule nyt aivan riittävän korkealla. Että en osaa sanoa miksi oot niin väsyny. "
Jäi vähän harmittamaan kun ns. Jätetään yksin jatkuvan väsymyksen kans.
T4 v liian matala. Mutta jos lisäät tyroksiinia, tsh voi laskea liian alas. En osaa sanoa enempää. Tsemppiä.
Käyttäjä27226 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27226 kirjoitti:
Mikähän se olis siinä ferritiinissä hyvä arvo, kun lääkäri mulle totesi sillon vuos sitten, että "se on kuule nyt aivan riittävän korkealla. Että en osaa sanoa miksi oot niin väsyny. "
Jäi vähän harmittamaan kun ns. Jätetään yksin jatkuvan väsymyksen kans.
70-100. Vaikuttaa myös tuohon T4V-arvoon.
Vierailija kirjoitti:
T4 v liian matala. Mutta jos lisäät tyroksiinia, tsh voi laskea liian alas. En osaa sanoa enempää. Tsemppiä.
Kiitos sinulle kommentista ja tsempeistä! Kyllä nämä asiat varmasti ajan kans selviääkin. :)
Liity facebookin kilpirauhasen vajaatoiminta- ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27226 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27226 kirjoitti:
Jäi vähän harmittamaan kun ns. Jätetään yksin jatkuvan väsymyksen kans.70-100. Vaikuttaa myös tuohon T4V-arvoon.
Ohhoh, no hitusen sais tosiaan sitten nousta vielä arvot. Vois ensin varmaan kokeilla sitten ottaa aiheeksi lääkärille, että rautavarastot kuntoon ja jos ei sekään auta oireisiin niin sittenhän se täytyy alkaa enempi pohtimaan tuota kilpirauhasta. Joskaan lääkäri kumpaankaan alkaa.
Vierailija kirjoitti:
En oo harvinaisesti facebookissa ollut moniin vuosiin, mutta jos tuohon ryhmään saa liittyä vaikkei lääkäri moista diagnoosia ole antanut, niin voisin kyllä ihan vaan siksi liittyä takaisin fb.
Käyttäjä27226 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo harvinaisesti facebookissa ollut moniin vuosiin, mutta jos tuohon ryhmään saa liittyä vaikkei lääkäri moista diagnoosia ole antanut, niin voisin kyllä ihan vaan siksi liittyä takaisin fb.
Kyllä voi, siellä osataan arvojesi perusteella kertoa mitä sun kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27226 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, siellä osataan arvojesi perusteella kertoa mitä sun kannattaa tehdä.
No mukava kuulla! Kiitos sulle vinkistä ja taidanpa ottaa ja liittyä takasi fb ja siitä sitten kyseiseen ryhmään. :) En ehkä enää tälle iltaa ala värkkäämään, mutta heti huomenissa kyllä.
T4v on ollut liian matala joka verikokeessa.