Kohta televisiohaastattelu, jännittää aika paljon. ev
Kommentit (13)
Meitä kuvataan pian erään tosi-tv-ohjelman koekuvauksiin ja mietityttää kyllä tuo millaiselta sitä sitten "oikeasti" näyttää tai kuulostaa tv:ssä. Tuleeko ihan idiootti kuva vai osaako sitten puhua järkeviä ja sellaista mitä haluaakin sanoa. Varsinkin kun tiedän että siinä kysellään paljon ns. henkilökohtaisia asioita niin en halua sanoa niitä jotenkin hermostuksissa väärällä tavalla tai sanamuodolla mihin kaikki voisi sitten tarttua nettipalstoilla ;) Saa nyt nähdä tietty päästäänkö/halutaanko edes ohjelmaan, mutta tuo koekuvauskin vähän jännittää. Mahtavatkohan se esim. käyttää koekuvausmateriaalia ohjelmaa mainostaessaan vai pelkästään sitä varsinaista kuvausta?
Onneksi nykyään ei noin yleisesti (ehkä) johonkin tv-ohjelmaan osallistuminen ole mikään maailman suurin ihme vaan saa varmaan aika rauhassa sen suhteen olla.. Paitsi odotan jo "innolla" mitä anoppi sanoo jos tuohon ohjelmaan päädytään :D
Jaha, heti soitti yksi ihminen ja tarjosi että saisin alkaa verkostomyyjäksi hänen tuotteitaan ja sitten tuli tekstari mamumieheltä joka ei ollut ymmärtänyt mistä puhutaan, mutta hän on hyvä mies yms. :) Oonx mä ny julkkis?
ap
Oon ihan varma et oot se työtön kolmen lapsen mamma Ylen uutisista!!! Ei vaan, hatunnosto, että uskalsit avoimesti puhua noinkin "hävetyistä" asioista! Mietin oikein kun sua uutisissa katselin, että kylläpä puhuit luontevasti, ajatuksella ja rennosti. Tsemppiä sulle jatkoon!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 23:05"]
Jaha, heti soitti yksi ihminen ja tarjosi että saisin alkaa verkostomyyjäksi hänen tuotteitaan ja sitten tuli tekstari mamumieheltä joka ei ollut ymmärtänyt mistä puhutaan, mutta hän on hyvä mies yms. :) Oonx mä ny julkkis?
ap
[/quote]
Kyllä, olet julkkis! :)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 02:26"]
Oon ihan varma et oot se työtön kolmen lapsen mamma Ylen uutisista!!! Ei vaan, hatunnosto, että uskalsit avoimesti puhua noinkin "hävetyistä" asioista! Mietin oikein kun sua uutisissa katselin, että kylläpä puhuit luontevasti, ajatuksella ja rennosti. Tsemppiä sulle jatkoon!
[/quote]
Kiitos! Se telkkaripätkä oli pätkitty kyllä vähän oudosti, mutta radiossa tuli pidempiä pätkiä niin niissä oli jo jotain järkeäkin. :) Minä tapaan aina puhua asioista suoraan, eteläpohjalainen kun olen, olen lopettanut häpeilemisen jo aikoja sitten. Jostain syystä, mitä enemmän lihoin nuorempana, sitä vähemmän jaksoin hävetä itseäni, nuorena ja hoikkana häpesin itseäni kovastikin. En minä sen kummempi ihminen ole kuin muutkaan. Halusin että kaltaiseni "normaalit" ihmiset saisivat työttömyydestä kertovissa jutuissa tilaa, media tuo esiin usein lähellä eläkeikää olevia alkoholiin meneviä kouluttamattomia työttömiä, tai sitten perheettömiä nuoria ihmisiä jotka eivät edes halua töihin kun pärjäävät tällä hetkellä vähällä, ja haluavat soitella kitaraa ja tehdä vähän taidetta.
ap
Älä turhaan jännitä. Jos kyse on nauhoituksesta (kuten tähän aikaan aamupäivästä olletenkin on), siitä käytetään jutussa ehkä pari kymmenen sekunnin spädää. Änkytykset ja jumitukset leikataan pois, älä huoli.
Ja jos on kyse suorasta haastattelusta, siinä ei yllättävästi kyllä tilanteen ollessa päällä edes muista sitä kameraa, saati että alkaisi kelailla moniko ihminen sinut näkee. Keskity juttelemaan sen haastateltavan kanssa, älä katso kameraan.
Äläkä liikaa mieti etukäteen sitä, mitä sinun "pitää muistaa sanoa" ja millaisia kielikuvia aiot käyttää. Juttelet vaan sinulle tutusta aiheesta mukavan toimittajan kanssa, ja that's it.
terveisin neljännesvuosisadan ajan tv-toimittajana työskennellyt ja vuosia myös suoria lähetyksiä juontanut...
hitto, palstaileeko arvi lindkin nykyään?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:50"]
hitto, palstaileeko arvi lindkin nykyään?
[/quote]
;-) Arvi on entinen työkaverini. Jos yhtään mietit, milloin naiset yleensä tulevat työelämään, tuo neljännesvuosisata ei merkitse edes mitenkään kauhean korkeaa ikää...
-2-
Myöhemmin tänään tulee ulos. Parin minuutin pätkän kuulemma tekee. ap
Ok, no siihen parin minuutin pätkään (oletan mitan perusteella, että kyse on uutisjutusta) tulee reilu minuutti toimittajan spiikkiä ja sinun lisäksesi muitakin haastatteluja. Joten älä ole yhtään huolissasi, sinun kontribuutiosi jäänee tosiaan 10-30 sekuntiin, ja toimittajat saksivat mupellukset pois.
-2-
Tsemppiä ap:lle!
Mua on myös pari kertaa haastateltu telkkariin työni puitteissa... Minä inhoan sitä, koska mulla on ilmeisesti epärealistinen kuva itsestäni. Normaalisti kuvittelen, että olen ihan ok näköinen ikäiseni nainen, ja että puheääneni on miellyttävä. TV-haastatteluni nähneenä voin todeta, että olen jotenkin vammaisen ja kummallisen näköinen ja ääneni on inhottavan nariseva :-\
Joo, kyllä siinä puoli tuntia kuvattiin, ja siitä ottavat "parhaat" palat. Telkkarista, radiosta ja netistä saa nyt sitte ihailla läskejään ja kauheaa ääntään. Kaikkeen sitä tulee suostuttua. Mä en osaa näköjään hävetä itseäni tarpeeksi kun tuollaiseenkin menin, mutta no, eipä kai se mihinkään valtakunnalliseen levitykseen mene, enkä piittaa mitä ihmiset ajattelee, toki voi tutuilta tulla jotain vinoilua.
ap