Miten mä ikinä saan töitä, kun hakijoita on aina satoja?! :(
Hain pari viikkoa sitten yhtä hommaa. Nyt tuli väliaikatieto, että hakijoita siihen työhön oli lähes 300!!! En usko itsekään olevani niin hyvä ja ihmeellinen, että pääsisin edes haastatteluun. Varsinkin, kun hakemuksen sijaan piti täyttää joku tylsä nettikaavake, kai ne tuijottaa vaan niitä työkokemusvuosia sitten.
Ja kun mol:in sivuja selaa, siellä haetaan kasapäin sairaanhoitajia, psykologeja ja jotain puhelinmyyjiä... Mutta ei juurikaan ole sellaisia hommia, jotka sopisi mulle.
Mistä mä keksisin itselleni työpaikan? Edes vähän koulutusta vastaavan?
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 11:16"]
Mä en ole varsinaisesti työtön, en ole työkkärin listoilla. Teen käännöshommia ja muuta sellaista kotoa käsin, mutta nyt, kun ajat on huonot, nekin on vähentyneet. Haluaisin vakityön ja vakipalkan.
[/quote]
Yritä hakeutua yrityksiin, joissa kielitaidoistasi olisi hyötyä. Tosin jos se on vaan joku englanti, niin et kovin hyvin erotu.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 11:16"]
Mä en ole varsinaisesti työtön, en ole työkkärin listoilla. Teen käännöshommia ja muuta sellaista kotoa käsin, mutta nyt, kun ajat on huonot, nekin on vähentyneet. Haluaisin vakityön ja vakipalkan.
[/quote]
Yritä hakeutua yrityksiin, joissa kielitaidoistasi olisi hyötyä. Tosin jos se on vaan joku englanti, niin et kovin hyvin erotu.
[/quote]
Englanti, saksa ja ruotsi. Mutta englanti on sitten äidinkieleltään sitä puhuvan tasoa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:59"]
Olin työttömänä kun hain nettihakemuksella työpaikkaa. Panostin hakemuksessa tosi paljon niihin vapaisiin kohtiin, joissa sai kertoa itsestään ja vahvuuksistaan jne. Sain paikan yli 200 hakijan joukosta, vaikken mäkään nyt sen kummempi tyyppi ole. Eikä ollut suhteilla mitään vaikutusta. Kyllähän se aika lottovoitolta tuntui, mutta mahdollista siis on!
[/quote]
Näin se aina menee. Itse olen ylikoulutettu, fecessä 1000 kaveria (verkostoituva & sosiaalinen) ja ulkomaita myöten hakenut työkokemusta, silti tuntuu, etten riitä. Aina paikan saa joku, joka ei ole niin "kummoinen tyyppi". Aargh!!! Mä olen ihan loistava ja silti en saa paikkaa.
Saanko kysyä mikset pääse tuntipalkoille? Itse olen tehnyt free-kääntäjän hommia 15 vuoden ajan ja tuntipalkka on ihan kohdallaan. Teen hyvin lyhyttä päivää ja laskutusta on n. 40000 vuosi. Jos tekisin täyttä työpäivää, palkkiot olisivat ainakin kymppitonnin suuremmat. Enkä edes laskuta kovin korkeata liksaa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:30"]
kai olet LinkedIn:ssä
[/quote]
En ole enkä aio liittyäkään. Raivostuttaa tuo sosiaalinen media.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:53"]
Saanko kysyä mikset pääse tuntipalkoille? Itse olen tehnyt free-kääntäjän hommia 15 vuoden ajan ja tuntipalkka on ihan kohdallaan. Teen hyvin lyhyttä päivää ja laskutusta on n. 40000 vuosi. Jos tekisin täyttä työpäivää, palkkiot olisivat ainakin kymppitonnin suuremmat. Enkä edes laskuta kovin korkeata liksaa.
[/quote]
No, ei ole osunut eteen asiakkaista, jotka maksaisivat tarpeeksi kovia liksoja. Esim. yhdestä mainosesitteestä, jota minulle tarjottiin käännettäväksi, pyysin 100 euroa. Ajattelin, että halvalla menee. Tuli ilmoitus, että joku iso käännösfirma lupasi tehdä sen huomattavasti halvemmalla, kiitos vaan ja heippa.
Millaisille firmoille teet hommia?
On kova tilanne. Itsekin akateeminen ja 30v. Kaikkiin paikkoihin on satoja hakijoita ja haastatteluun pääsy lohduttaa vähän kun sinne kutsutaan 15 muutakin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:53"]
[/quote]
No, ei ole osunut eteen asiakkaista, jotka maksaisivat tarpeeksi kovia liksoja. Esim. yhdestä mainosesitteestä, jota minulle tarjottiin käännettäväksi, pyysin 100 euroa. Ajattelin, että halvalla menee. Tuli ilmoitus, että joku iso käännösfirma lupasi tehdä sen huomattavasti halvemmalla, kiitos vaan ja heippa.
Millaisille firmoille teet hommia?
[/quote]
Parille käännösfirmalle satunnaisesti, ja sitten on pari julkisen sektorin puljua, jotka maksavat ihan riittävästi. Tiedän myös yhden friikkukääntäjän, joka elää käytännössä yhden kustantajan tietotekniikka-alan kirjoja kääntämällä. Käännöksiä tehdään nykyään paljon, ja kyllä niille markkinoille aina tekijöitä kaivataan. Käännöstoimistot eivät nykyään saa läheskään niin paljon töitä kuin ennen, koska asiakkaat ovat hoksanneet, että saavat sitoutuneemman ja usein myös edullisemman kääntäjän kun käyttävät friikkuja. Silti sille kääntäjällekin jää enemmän käteen kuin jos välikäsi eli käännöstoimisto pääsee apajille.
Nykyään työpaikat menee hyvin pitkälle suhteilla.
Itse pääsin hyvällä tuurilla töihin. Sattui yhdeksi haastattelijaksi kaveri, joka oli ollut muutaman tunnin samoilla luennoilla kanssani, ja muisti minut.
Kaikkiin avoimiin tehtäviin yritetään meidän firmassa ensisijaisesti löytää tuttu henkilö. Ensimmäisenä henkilöstöosasto ja päälliköt miettivät tuntevatko sopivia henkilöitä ja kyselevät heiltä. Jos tämä ei tuota tulosta, kyselevät henkilöstöltä tunteeko kukaan sopivaa henkilöä. Sen jälkeen katsotaan firmaan tulleet avoimet hakemukset ja vasta viimeisenä vaihtoehtona tehdään lehti-ilmoitus tai ilmoitetaan molliin.
Kesätyöntekijöiksi yleensä otetaan henkilöstön lapsia.
Siksi neuvon luomaan suhteita. Juttelemaan vaikka omissa harrastepiireissä tai kavereiden kanssa siitä millaista työtä hakee. Ihan suoraan voi kysyä myös tietääkö kukaan sopivia paikkoja mitä voisi hakea.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 11:26"]
Olen hakenut elämässäni 5 työtä ja saanut niistä jokaisen. Kaikki koulutustani vastaavia.
Itse olen aina odottanut että kohdalle osuu työ, joka vastaa osaamistani ja taustaani lähes täydellisesti. Tämä ei tietenkään ole aina kaikille mahdollista, mutta on toiminut minulle. Eli ei hakemusten määrä vaan ilmoitusten sisältö - se on ollut minulle ratkaisevaa.
[/quote]
Minullakin tämä taktiikka toimi vielä alle kolmevitosena. Silloin pääsin töihin kunhan vaan pääsin haastatteluun. Yleensä aina pääsin haastatteluun.
Sitten tuli vuosi 2008 ja työpaikka muutti Kiinaan ja Meksikoon.
Lähdin luottavaisin mielin työnhakuun, mutta eipä enää tärpännytkään helposti. Tein kymmeniä hakemuksia ja kävin monissa haastatteluissa. Haastattelut menivät hyvin ja työnäytteisiini oltiin tyytyväisiä, mutta lopulta palkkasivat mieluummin jonkun nuoremman :/ Melkein vuoden ehdin olla työttömänä ennenkuin löysin työpaikan, suhteilla.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 11:26"]
Olen hakenut elämässäni 5 työtä ja saanut niistä jokaisen. Kaikki koulutustani vastaavia.
Itse olen aina odottanut että kohdalle osuu työ, joka vastaa osaamistani ja taustaani lähes täydellisesti. Tämä ei tietenkään ole aina kaikille mahdollista, mutta on toiminut minulle. Eli ei hakemusten määrä vaan ilmoitusten sisältö - se on ollut minulle ratkaisevaa.
[/quote]
Minullakin tämä taktiikka toimi vielä alle kolmevitosena. Silloin pääsin töihin kunhan vaan pääsin haastatteluun. Yleensä aina pääsin haastatteluun.
Sitten tuli vuosi 2008 ja työpaikka muutti Kiinaan ja Meksikoon.
Lähdin luottavaisin mielin työnhakuun, mutta eipä enää tärpännytkään helposti. Tein kymmeniä hakemuksia ja kävin monissa haastatteluissa. Haastattelut menivät hyvin ja työnäytteisiini oltiin tyytyväisiä, mutta lopulta palkkasivat mieluummin jonkun nuoremman :/ Melkein vuoden ehdin olla työttömänä ennenkuin löysin työpaikan, suhteilla.
[/quote]
Siis täh. Eli ikärasismi ulottuu jo 35-vuotiaisiin?
Opiskelu kannattaa aina. Olen itse yrittänyt jatkuvasti päivittää tietoja, eli pari kurssia avoimesta, tai pelkästään että kansalaisopistossa käyn puolan tunneilla auttaa.
Antaa vaikutuksen että mä ainakin yritän pitää itseni ajantasalla.
Helpoimmin jää rannalle nämä joilla ei ole juuri minkäänlaista koulutusta tai sitten on ihan minimi ja ollaan oltu vuosikausia mammalomalla, 7 lasta ja isä on uraohjus. Ei ole kovin helppo arvaa kuka hoitaa perheen ja lapset sairastuessa.
Juttelin yhden rekryihmisen kanssa ja sanoi sillä samalla hetkellä kun heillä siirryttiin sähköisiin hakemuksiin, taso tippui. Liian monella sähköinen tarkoittaa ettei hakemukseen tarvitse panostaa. Outoa !!! Samat ihmiset kumpaakin lukee.
Mun mieheni hakee heidän töihin joka vuosi yhden ihmisen , sen verran firma laajenee ja sanoi ettei ihmiset osaa lukea. On jo vuosia tehnyt niin kun ilmoituksessa lukee ei yhteydenottoja puhelimitse ja aina joku idiootti soittaa. Kysyy erikseen vielä soittajan nimen ja ilmoittaa vaikka tämä olisi hakijoista paras, ei tule pääsemään edes haastatteluun. Jos työntekijä ei osaa noudattaa hyvin yksinkertaista lausetta älä soita ja silti soittaa, heille ei sellainen työntekijä pääse.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 09:18"]
Opiskelu kannattaa aina. Olen itse yrittänyt jatkuvasti päivittää tietoja, eli pari kurssia avoimesta, tai pelkästään että kansalaisopistossa käyn puolan tunneilla auttaa.
Antaa vaikutuksen että mä ainakin yritän pitää itseni ajantasalla.
Helpoimmin jää rannalle nämä joilla ei ole juuri minkäänlaista koulutusta tai sitten on ihan minimi ja ollaan oltu vuosikausia mammalomalla, 7 lasta ja isä on uraohjus. Ei ole kovin helppo arvaa kuka hoitaa perheen ja lapset sairastuessa.
Juttelin yhden rekryihmisen kanssa ja sanoi sillä samalla hetkellä kun heillä siirryttiin sähköisiin hakemuksiin, taso tippui. Liian monella sähköinen tarkoittaa ettei hakemukseen tarvitse panostaa. Outoa !!! Samat ihmiset kumpaakin lukee.
Mun mieheni hakee heidän töihin joka vuosi yhden ihmisen , sen verran firma laajenee ja sanoi ettei ihmiset osaa lukea. On jo vuosia tehnyt niin kun ilmoituksessa lukee ei yhteydenottoja puhelimitse ja aina joku idiootti soittaa. Kysyy erikseen vielä soittajan nimen ja ilmoittaa vaikka tämä olisi hakijoista paras, ei tule pääsemään edes haastatteluun. Jos työntekijä ei osaa noudattaa hyvin yksinkertaista lausetta älä soita ja silti soittaa, heille ei sellainen työntekijä pääse.
[/quote]
Ihmiset soittaa, koska kaikissa työnhakuoppaissa ehdotetaan, että soita ja kysele, näin nimesi jää mieleen. Ne varmaan meinaa, että jos soittavat kiellosta huolimatta, osoittavat olevansa innostuneita, tms.
Minusta on kummallista, miten työnhakuilmoituksista monesta paistaa nykyään läpi, kuin se uuden työntekijän hakeminen olisi kamalan vastenmielistä ja jotenkin sen työnhakijan "vika", että firmassa nyt pitää tehdä jotain näin p*maista kuin hakea uutta työntekijää. Ennen työnhakuprosessi oli enemmän sitä, että nyt meidän firma yrittää houkutella parhaat mahdolliset hakijat ja tutustutaanpa nyt näihin, eihän sitä tiedä, mitä vielä löytyy.
Nyt asenne tuntuu olevan se, että kiehutaan sappea, kun pitäisi joku palkata. Ja hakijoihin suhtaudutaan kuin he olisivat tulevia vihollisia, ei tulevia yhteistyökumppaneita. Kaikesta rangaistaan - ja tuollainen asenne, että ainakaan ei saa soittaa puhelimella ja tiedustella paikasta mitään. Ihan käsittämätöntä. Onhan se molempien etu, jos työnhakija etukäteen tiedustelee, onko paikka oikeasti lainkaan sellainen, että hänen kannattaa sitä hakea! Ilmoituksessa ei kuitenkaan kaikki käy ilmi.
Olin työttömänä kun hain nettihakemuksella työpaikkaa. Panostin hakemuksessa tosi paljon niihin vapaisiin kohtiin, joissa sai kertoa itsestään ja vahvuuksistaan jne. Sain paikan yli 200 hakijan joukosta, vaikken mäkään nyt sen kummempi tyyppi ole. Eikä ollut suhteilla mitään vaikutusta. Kyllähän se aika lottovoitolta tuntui, mutta mahdollista siis on!
[/quote]
Komppaan tätä. Itse jonkin verran hakemuksia lukeneena, eli siellä työhön ottavassa päässä neuvoisin, että panosta siihen kenttään, missä pyydetään lyhyesti kertomaan itsestäsi. Muutaman kappaleen pituinen asiallinen teksti, missä kerrot itsestäsi, koulutuksestasi, työkokemuksestasi ja parhaista puolistasi. Tietysti yrität laittaa siihen sellaista, mitä ajattelet ko. työssä tarvittavan. Älä kopioi tuohon kenttään jo mahdollisesti valmiiksi kirjoittamaasi hakemusta, tai laita "erillinen hakemus liitteenä" tms. Niitä ei kukaan jaksa lukea, varsinkaan mitään erillisiä liitteitä. Tuo on minulle ainakin se kenttä, jonka luin ensimmäisenä, ja sitten vasta katsoin mikä koulutus ja työkokemus hakijalla on. Ei tarvitse olla se paras ja pätevin hakija saadakseen työn. Jos et ihan huippuduunia ole hakemassa, voi olla niinkin, että monet noista sadoista hakijoista ovat ylikoulutettuja, joita työnantajat eivät myöskään valitse.
Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 09:42"]
[/quote]
Komppaan tätä. Itse jonkin verran hakemuksia lukeneena, eli siellä työhön ottavassa päässä neuvoisin, että panosta siihen kenttään, missä pyydetään lyhyesti kertomaan itsestäsi. Muutaman kappaleen pituinen asiallinen teksti, missä kerrot itsestäsi, koulutuksestasi, työkokemuksestasi ja parhaista puolistasi. Tietysti yrität laittaa siihen sellaista, mitä ajattelet ko. työssä tarvittavan. Älä kopioi tuohon kenttään jo mahdollisesti valmiiksi kirjoittamaasi hakemusta, tai laita "erillinen hakemus liitteenä" tms. Niitä ei kukaan jaksa lukea, varsinkaan mitään erillisiä liitteitä. Tuo on minulle ainakin se kenttä, jonka luin ensimmäisenä, ja sitten vasta katsoin mikä koulutus ja työkokemus hakijalla on. Ei tarvitse olla se paras ja pätevin hakija saadakseen työn. Jos et ihan huippuduunia ole hakemassa, voi olla niinkin, että monet noista sadoista hakijoista ovat ylikoulutettuja, joita työnantajat eivät myöskään valitse.
Tsemppiä!
[/quote]
Kiitos! Tämä valoi mukavasti uskoa. Eli ei aina tarvi olla se paras ja ihmeellisin, voi silti olla paikkaan kuitenkin sopivin henkilö.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 09:42"]
[/quote]
Tsemppiä!
[/quote]
Kiitos! Tämä valoi mukavasti uskoa. Eli ei aina tarvi olla se paras ja ihmeellisin, voi silti olla paikkaan kuitenkin sopivin henkilö.
[/quote]
Jatkan vielä sen verran, että panosta siihen, ettei ole kirjoitusvirheitä. Valitettavasti niistä helposti päättelee, että hakija on "tyhmä" tai ettei ainakaan ole niin kiinnostunut hakemastaan paikasta, että tarkistaisi kirjoitusvirheensä. Anna itsestäsi myös valoisa ja reipas kuva, jos vähänkään sellainen olet oikeasti. :)
Kerron vielä esimerkin. Meille haettiin tähän meidän porukkaan uutta ihmistä. Koulutus piti olla amk-tasoa, kielitaito hyvä. Tuli yli 100 hakemusta, joiden joukossa paljon hakemuksia "ylikoulutetuilta" ihmisiltä, joiden ajattelimme heti tylsistyvän tässä työssä ja haluavan siirtyä parempiin tehtäviin firmaan päästyään. Paljon tuli myös sellaisia hakemuksia, joista huomasi, että ko. henkilö hakee "kaikkia mahdollisia töitä", joiden työkokemus ja koulutus eivät vastanneet lainkaan sitä mitä haimme. Valitsimme kaikkien näiden hakeneiden joukosta lopulta sellaisen tyypin, jolla koulutus oli se mikä vaadittiinkin, samoin kielitaito, mutta työkokemus oli toistaiseksi vähäinen, asenne sen sijaan kohdallaan, katsoimme hänen myös sopivan hyvin meidän porukkaamme. Emmekä ole joutuneet valintaamme katumaan. Eli, pidä mielessä, että vaikka niitä hakemuksia olisi 300, suurin osa niistä hakijoista on kuitenkin "vääränlaisia" kyseiseen työhön. :)
Se on kuule ihan sama, onko hakijoita 300 vai 3, jos itse on kuitenkin se viimeinen. Olen ollut haastattelussa sellaiseen paikkaan, johon oli todellakin vain 3 hakijaa, eikä siinä pronssisija paljon lohduttanut, vaikka olinkin "toinen perintöprinsessa".
Harjoittelupaikkoja mennään kysymään suoraan työnantajilta, ei työvoimatoimistot ole mitään työtä välittäneet enää vuosikymmeniin. Paitsi ehkä lähettävät ihan kirjeessä ilmoituksen jostain MOL:n sivulla avoinna olevasta paikasta.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 12:27"]
Itse olen joskus ottanut itse yhteyttä sellaiseen firmaan jonne olen halunnut töihin. Siis laittanut netin kautta viestiä tai soittanut rekrytoijalle, ja kysynyt olisiko heillä vaikka sijaiselle tarvetta. Joskus on töitä onnistunut sitten saamaan. Kaikki firmat eivät laita mol.fi sivuille kaikkia avoimia sijaisen ym paikkoja. Monet ilmoittelevat vain vakipaikoista jos niistäkään.
[/quote]
Joo, täytynee kai vaan kokeilla kepillä jäätä.