Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomaille töihin lähtö ja "kummalliset" asenteet.

Vierailija
25.03.2013 |

Olin käymässä Suomessa nyt ennen pääsiäistä luokkakokouksessa, ja tulipa tavattua siis paljon vanhoja kavereita. Aika usea vuosikurssiltamme on päätynyt ulkomaille töihin, ja tästä johtuen keskustelu sitten ajatui ulkomaille töihin lähtöön. Yksi vanha kaverini (joka on ollut pätkätöissä/työttömänä aika pitkään) kiinnostui kovasti Norjasta, jossa itse asun ja työskentelen tällä hetkellä. 

Norjassa on paljon töitä tällä hetkellä, ja jos ei ole kovin kranttu TAI on tarpeeksi hyvä, niin löytyy töitä ihan norjankielen taidottomallekin, siis työkieli englanti, joten sanoin tietenkin kaverilleni että siitä vaan, ja että tottakai autan työn etsinnässä ja siinä missä voin, jos hän nyt tosissaan haluaa lähteä Norjaan. Mailailimme muutamaan kertaan tässä nyt takaisin palattuani, kaverini kyseli ja käännätti ja soittelutti mulla yhtä ja toista, sitten kuitenkin totesi, että Norja on niin älyttömän kallis maa, ei hän nyt sitten sinne kuitenkaan voi lähteä, ei mitenkään päin.

Siis kummallinen asenne. Toki Norja on Suomea kalliimpi, mutta niin ovat sitten palkatkin paljon paremmat, elleivät sitten suhteessa jopa paremmatkin, joten mitä väliä hintatasolla oikeastaan on sinänsä? (Itsestäni ainakin tuntuu, että Suomessa tuli aina venytettyä penniä, täällä ei tunnu koskaan siltä.) Vai onkohan kyseessä vain tekosyy?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilu on helppoa mutta tositoimiin ryhtyminen vaatii hieman enemmän kanttia :)

Suotta tuhlaat aikaasi moisiin haihattelijoihin.

t. ulkosuomalainen minäkin

Vierailija
2/4 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 20:58"]

Suomessa tuli aina venytettyä penniä, täällä ei tunnu koskaan siltä.) Vai onkohan kyseessä vain tekosyy?

[/quote]Aika hyvät palkat pitää olla kun hinnat on kaksinkertaiset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei just toi asenne oli tällä kaverillanikin :-D Hassua. Siis miten te oikein kuvittelette, että norjalaiset elävät täällä jos hinta- ja palkkataso eivät olisi tasapainossa?

Hinnat eivät todellakaan ole kaksinkertaiset, ja joo, palkat ovat paljon paremmat. Siis suhteessa käteen jää enemmän rahaa kuin Suomessa, melkein ammatissa kuin ammatissa.

Vierailija
4/4 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekosyy tuollainen ei, on helpompaa pysyä vanhassa. Monia ihmisiä pelottaa kaikki vieras. Este muutokselle on yleensä oma itse.