Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

14 v pojalla tosi huono käsiala. Voinko asialle mitään?

Vierailija
25.03.2013 |

Käsiala vain huononee koko ajan. Olen marmattanut asiasta, mutta ei se mitään auta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulee lääkäri.

Vierailija
2/17 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 19:40"]

Siitä tulee lääkäri.

[/quote]

eih. mä olen ihan epätoivoinen. älkää nyt viitsikö vitsailla.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa mitään, jos käsialasta kuitenkin saa selvää. Isot ja pienet kirjaimet ja sanavälit pitää erottaa. Terveisin lukion äidinkielen ope.

Vierailija
4/17 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 19:45"]

Ei haittaa mitään, jos käsialasta kuitenkin saa selvää. Isot ja pienet kirjaimet ja sanavälit pitää erottaa. Terveisin lukion äidinkielen ope.

[/quote]

Onko tuo käsiala siis vain ominaisuus? Minun mielestäni se antaa laiskan ja tyhmän kuvan ihmisestä... tai jotain sellaista... mutta kun tuntuu, että poika ei vain saa aikaiseksi parempaa, vaikka yrittää. Tai saa, jos tuhraa kirjoittamiseen paljon aikaa, mutta se ei onnistu.

Vierailija
5/17 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsiala on toisarvoinen asia. Tekstin sisältö ja sujuvuus on toinen asia. Käytännössähän nykyaikana kirjoitetaan koneella.

Se ope :)

Vierailija
6/17 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun 14v tytöllä on kammottava käsiala. Selvää ei meinaa saada käsialasta. Mua oikeasti huolestuttaa, että tyttö saa huonompia numeroita kokeista ja aineista, kun opettajat eivät saa selvää tai viitsi lukea tekstiä, kun sen lukeminen on niin työlästä. Tyttö on kyllä hyvä koulussa ja kirjoittaa hyvin, mutta se käsiala on todella epäselvää ja vielä pientä.

Olen puhunut tytölle, että kohta näkyy numeroissa, jos ei opet saa selvää. Osaa kyllä kirjoittaa paremminkin, mutta kun on niin kiire kirjoittaa kaikki tietämänsä, niin käsiala on kauheaa.

Vierailija
7/17 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialle voi tehdä paljonkin, jos lapsi haluaa käsialaansa panostaa. Jos taas ei, niin harjoittelematta käsiala ei paremmaksi muutu. Käytännössä jos harjoitteluintoa löytyy, niin yksinkertaisesti hankkimalla mallikirjaimiston ja opettemalla kirjain kerrallaan kauniinmuotoisten kirjainten tekemisen, oppii teini nopeastikin selkeämmän kirjoitustavan. Teinin hienomotoriikka ja silmä-käsi-koordinaatio on kehittynyt paljon verrattuna siihen, kun kirjaimia alakoulussa on opeteltu, ja uudella oppimiskierroksella saavuttaa varmasti parempia tuloksia. Vähän ehkä hauskempi vaihtoehto käsialan parantamiseen on kansanopiston kalligrafiakurssi, jossa opettelu yleensä aloitetaan sellaisesta aika paljon tavallista kaunoa muistuttavasta fontista.

Vierailija
8/17 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on monella todella huono käsiala. Ihan sukuominaisuus. Ei sille mitään voi. Samoin lukioluokallamme oli poika, jokka oli järkyttävä käsiala, ja sille väläyteltiin, et pitäis ylppärit kirjottaa koneella. Ei sitten kuitenkaan tarvinnut. Tietyn verran mielestäni voi harjoitella ja panostaa mutta turha liian paljoa siihen kiinnittää huomiota. Sillä kun ei ole tosiaan kauheasti väliä ja on ominaisuus ihmisessä siinä missä piirrustustaito, musikaalisuus jne.

Vierailija
9/17 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän missään enää nykyään edes käsin kirjoiteta, mitä väliä käsialalla...

Vierailija
10/17 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 20:03"]Asialle voi tehdä paljonkin, jos lapsi haluaa käsialaansa panostaa. Jos taas ei, niin harjoittelematta käsiala ei paremmaksi muutu. Käytännössä jos harjoitteluintoa löytyy, niin yksinkertaisesti hankkimalla mallikirjaimiston ja opettemalla kirjain kerrallaan kauniinmuotoisten kirjainten tekemisen, oppii teini nopeastikin selkeämmän kirjoitustavan. Teinin hienomotoriikka ja silmä-käsi-koordinaatio on kehittynyt paljon verrattuna siihen, kun kirjaimia alakoulussa on opeteltu, ja uudella oppimiskierroksella saavuttaa varmasti parempia tuloksia. Vähän ehkä hauskempi vaihtoehto käsialan parantamiseen on kansanopiston kalligrafiakurssi, jossa opettelu yleensä aloitetaan sellaisesta aika paljon tavallista kaunoa muistuttavasta fontista.[/quote]

Käsiala ei ole sama asia kuin kalligrafia. 

Vierailija
11/17 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän miehellä edes kuulu olla hyvää käsialaa, vanhan käsityksen mukaisesti.

Vierailija
12/17 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 20:08"]

Meidän suvussa on monella todella huono käsiala. Ihan sukuominaisuus. Ei sille mitään voi. Samoin lukioluokallamme oli poika, jokka oli järkyttävä käsiala, ja sille väläyteltiin, et pitäis ylppärit kirjottaa koneella. Ei sitten kuitenkaan tarvinnut. Tietyn verran mielestäni voi harjoitella ja panostaa mutta turha liian paljoa siihen kiinnittää huomiota. Sillä kun ei ole tosiaan kauheasti väliä ja on ominaisuus ihmisessä siinä missä piirrustustaito, musikaalisuus jne.

[/quote] Kylla kasialalle voi paljonkin juuri niinkuin kalligrafia kurssia suositellut sanoi. Tulokset on nahty. Huono kasiala viestittaa huolimattomuutta ja alhaista sivistystasoa. On ihan turhaa haaveilua sanoa etta pojasta tulee laakari.  Laakareiden huono kasiala voi aiheuttaa suurta tuhoa.

Vierailija
13/17 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono käsiala viestittää alhaista sivistystasoa, kiitti paljon! Terveisin 14 v poika luokan parhaita oppilaita ja tietää paljon kaikesta, ja käsiala on aika huonoa, kiitti hei paljon!

Vierailija
14/17 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyään käytännössä missään edes kirjoiteta käsin. Itse en muista että olisin vuosikymmeneen kirjoittanut mitään käsin, muuta kuin jonkun viivamainen nimmari-allekirjoituksen jonnekin. 

Vierailija
15/17 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän missään enää nykyään edes käsin kirjoiteta, mitä väliä käsialalla...

Kyllä kirjoitetaan. Työskentelen kokkina ja kun olen dieettikokin vuorossa kirjoitan paljon. Työkavereiden tulee saada selvä tekstistä ;)

Käsialaani on kiitelty. Ei ole mennyt hukkaan ala-asteen äidinkielen tunnit. Haluan käsialani olevan siisti 😃

Vierailija
16/17 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsialaa voi muutella vaikka mihin suuntaan jos vain haluaa!

Vierailija
17/17 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käsialasi on suttaista, aivosi ovat nopeampia kuin kätesi -Albert Ainstain