Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lyhentynyt kohdunkaula, kokemuksia??

Vierailija
25.03.2013 |

Olen nyt rv 29. Alku raskaudessa kohdunkaula mitattiin käsipelein 3cm, ja neuvolassa minulle sanottiin että tulos on aina vähän lyhempi kuin ultralla mitattuna. Viikoilla 26 kohdunkaula mitattiin 2,8cm ja määrättiin lepoa. Viikoilla 28 kohdunkaula oli lyhentynyt 2,3cm. Onko 0,5cm lyhentyminen kahdessa viikossa paljon? Minulle määrättiin viimeksi lugesteron emätinpuikkoja käytettäväksi päivittäin, että kohdunkaula rauhoittuisi. Huomenna taas kontrolli niin näkee onko taas lyhentynyt. Kohdunkaula on kuitenkin kiinteä.

Onko muilla kokemuksia, mietityttää vuodelepoon joutuminen. :( Kuinka lyhyellä kohdunkaulalla joutuu vuodelepoon?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään siellä ultrassa, kohdunkaula oli pidentynyt 2.6cm, eli viikossa tullut 0,3cm! Lääkäri määräsi vaan lisää lepoa kotona. :)

Vierailija
2/15 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minullakin nyt tilanne (rv 28+4) että kohdunkaula on lyhentynyt 1,6 cm:iin. Olen ensisynnyttäjä ja jouduin vuodelepoon, tosin onneksi saan olla kotona. Oletteko vuodelevon aikana kuinka paljon voineet tehdä kotitöitä? Esim. astioiden tyhjennys koneesta tai pyykkien laitto? Minulle sanottiin että istuminenkaan ei ole hyvä vaihtoehto, kun vauvan pää on niin alhaalla. Olen tässä miettinyt että kuinka kauan voi olla jaloillaan, ettei kohdunkaula lyhene entisestään..mutta makuullakaan ei voi ihan joka hetkeä olla :(

Tyhmiä kysymyksiä varmasti monen mielestä, mutta jos jollain olisi jotain kokemusta, niin olisin kiitollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää lääkäriltä, mitä levossa olo käytännössä tarkoittaa, miten pitää olla! Ihan turha meidän täällä on arvuutella.

Ap:lla on sikäli hyvässä mallissa tuo raskaus, että vauva varmastikin selviäisi hengissä ja terveenäkin tuosta. Mutta tietenkin paljon parempi ja helpommalla pääsette, jos saat lykättyä synnytystä.

Joten nyt vaan VUODElepoon. Ei tyhjennellä astianpesukonetta, ei nostella pyykkiä kuivamaan. Ne voivat odottaa miestä, paljon tärkeämpi pysyä makuulla. Vessassa saa käydä ja nopeassa suihkussa, mutta ei muuta. Näin minä toimisin, mutta kannattaa seuraavassa kontrollissa tarkistaa lääkäriltä, mitä hän levolla tarkalleen ottaen tarkoittaa: mitä saa tehdä, ja mitä ei.

PS: kohdunkaulan mittaus ei ole ihan eksaktia hommaa, mulle on sanonut parikin kätilöä. Se voi näyttää ultrassakin paksummalta ja ohuemmalta vauvan asennosta ja liikkeistä riippuen.

Vierailija
4/15 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ollut jotain oireita, minkä vuoksi kohdunkaula on mitattu? Olen viikolla 27+3 ja kertaakaan ei kohdunkaulaa tutkittu, eikä tehty muutenkaan alatutkimuksia. Lievää vatsakipua ja selkäkipua on ollut, joskus vatsa kovettuu tiukaksi, mutta en ensikertalaisena tunnistaisi varsinaisia supistuksia.

Vierailija
5/15 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:21"]

Onko teillä ollut jotain oireita, minkä vuoksi kohdunkaula on mitattu? Olen viikolla 27+3 ja kertaakaan ei kohdunkaulaa tutkittu, eikä tehty muutenkaan alatutkimuksia. Lievää vatsakipua ja selkäkipua on ollut, joskus vatsa kovettuu tiukaksi, mutta en ensikertalaisena tunnistaisi varsinaisia supistuksia.

[/quote]

Eikö sulla ole ollut lääkärineuvolaa?

Mun käsittääkseni tuota kohdunkaulaa katsotaan ultrassakin.

Vierailija
6/15 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eikö sulla ole ollut lääkärineuvolaa?

Mun käsittääkseni tuota kohdunkaulaa katsotaan ultrassakin.

[/quote]

Asun Norjassa. Täällä käydään omalääkärillä koko raskauden ajan 1-2 kertaa kuussa, yksi ultra on viikolla 18. Ehkä täällä tutkitaan vasta sitten, jos on oireita. En tiennyt, että Suomessa kohdunkaulan kuntoa seurataan säännöllisesti.

Vierailija
7/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesko raskaus? Onko aiempia keskossynnytyksiä? Jos kohdunkaula lyhenee tuota vauhtia, niin olet vuodelevossa raskauden loppuun asti

Vierailija
8/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus on ensimmäinen.

Vierailija
9/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on huolestuttava, noilla vikoilla kohdunkaulan ei pitäisi ensisynnyttäjällä lyhentyä. Ota selvää keskosuudesta ( www.kevyt.net oli ainakin joskus olemassa); lepää PALJON ja juo riittävästi vettä. Todennäköisesti vietät loppuraskauden ( rv 37:lle asti ainakin) vuodelevossa; toivottavasti pääset sinne asti yhtenä kappaleena!

Vierailija
10/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän on sitten oikea pituus kohdunkaulalle? Minulla oli edellisessä raskaudessa rv 25 pituus 1,5cm, kiinni, mutta pehmeä. Oli lyhentynyt edellisestä mittauksesta noin 1cm. Ei minua mihinkään lepolomalle laitettu. Ja raskaus jatkui rv. 42. En tosin ollut ensisynnyttäjä, vaikuttaisikohan tämä jotenkin asiaan...

Vierailija
11/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mahdollista olla kotona vuodelevossa, koska en todellaan haluaisi maata yksin  jossain sairaalassa. :( paljonko se edes maksaa vai onko se muka ilmaista? eikö sillon olisi sama maata kotona.

Vierailija
12/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ainakin oli monta viikkoa 3cm eikä muuta. nyt toisessa kuukausi ennen laskettua aikaa 4cm ja syntyi viikko ennen laskettua aikaa, ei mitään hätää ollut missään vaiheessa. mutta ennen viikkoja 37 varmaan sitten on kuitenkin eri juttu?

Vierailija
13/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis sua ultrattu? Mulla alkoi ekassa raskaudessa kohdunkaula lyhentyä n. viikolta 18-19 alkaen kivuttomien supistusten vuoksi. En vain tajunnut niitä supistuksiksi ja tilanne pääsi etenemään pari viikkoa. Menin neuvolalääkäriin rv 21 niukan verenvuodon vuoksi ja hän totesi kohdunkaulan olevan sormelle auki ja paikat pehmeät. Puhui keskenmenosta, lähetti polille ultraan. Polilla ravasin ultrissa muutaman päivän välein ja niissä kohdunkaula lyheni koko ajan. Sairaslomaa ja vuodelepoa. Lääkärit pelottelivat ennenaikaisella synnytyksellä ja sanoivat, että ennen rv 24 ei tehdä mitään sen estämiseksi. Olin ihan paniikissa ja eräs yö kovissa vatsakivuissa menin päivystykseen, jossa mulla todettiin virtsatietulehdus. Antibiootit. Supistukset loppui, tilanne rauhottui. Synnytys käynnistettiin sitten rv 41+2 raskausmyrkytyksen vuoksi.

Pitkä tarina, sori. Onhan sulta siis otettu pissakoe, ettei ole oireeton vti? Onko ultrattu? Onko sulla supistuksia? Onneksi sulla on kuitenkin viikkoja jo tuonkin verran, vaikka toki jokainen päiväkin on askel eteenpäin. Steroideilla voi vaikuttaa vauvan keuhkoihin, jos ennenaikainen synnytys alkaa vaikuttaa todennäköiseltä. Toivotaan kuitenkin, että siihen ei tarvitse mennä. Lepäile, älä kanna mitään raskasta, edes kauppakasseja.

Vierailija
14/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ultrattu. Joka kontrolliin ja neuvolaan pitää viedä pissanäyte mistä ilmeisesti katsovat ainakin valkuaisaineet ja sokerit, kävisikö siinä ilmi virtsatientulehdus? Supistuksista en osaa sanoa koska selkä särkyä on niin kovasti, enkä osaa edes tuntea mikä on supistus kun ei ole kokemusta. Olen vain kuullut että supistukset tuntuu alaselässä. Välillä maha menee piukaksi, voisiko se olla jonkinlainen supistus? 

Vierailija
15/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 22:00"]

On ultrattu. Joka kontrolliin ja neuvolaan pitää viedä pissanäyte mistä ilmeisesti katsovat ainakin valkuaisaineet ja sokerit, kävisikö siinä ilmi virtsatientulehdus? Supistuksista en osaa sanoa koska selkä särkyä on niin kovasti, enkä osaa edes tuntea mikä on supistus kun ei ole kokemusta. Olen vain kuullut että supistukset tuntuu alaselässä. Välillä maha menee piukaksi, voisiko se olla jonkinlainen supistus? 

[/quote]

Eivät voi katsoa vti:tä neuvolassa, siihen kai tarvitaan viljely. Pyydä lähete labraan neuvolasta. Tuo mahan meneminen piukaksi on todnäk nimenomaan supistus. Tarkkailepa hetki itseäsi ja mahaasi. Itse kun tajusin että ne on supistuksia, huomasin että niitä tuli muutaman minuutin välein. Luulin pitkään, että ne on vaan vauvan liikkeitä. Harjoitussupistukset on yleensä kivuttomia, niihin liittyy vain mahan kovettuminen. Ne kuuluu asiaan, mutta jos niitä alkaa olla paljon tai säännöllisesti, ne voi vaikuttaa kohdunkaulaan.