Minkälaista pienimuotoista yritystoimintaa voisi pyörittää työn ohessa
Ja mielellään sellaista joka vaatisi vain pienen rahallisen satsauksen itseltä. Tupperware ja Kotigastronomi ei kiinnosta.
Mietin että mitähän mä osaisin tehdä... Osaan leipoa, laittaa ruokaa, osaisin varmaan näperrellä jotain käsitöitä, maalata öljyväreillä, en osaa kutoa/ommella, osaan kieliä (englanti, ruotsi, saksa)...
Heittäkää jotain vinkkejä! (Teen töitä 8-16 ma-pe.)
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 09:52"]Tai jos alkaisi näpertelemään vaikka onnittelukortteja, niin mitä kautta niitä voisi myydä? Netti?
Otan kaikki ideat kiitollisena vastaan.
ap
[/quote]
Kortteja voit yrittää tarjota johonkin pikkuputiikkin myytäväksi, siis johonkin lahjatavara- tai kukkakauppaan. Tuskin se tuottoisaa on, mutta jos tykkäät sellaisesta näpertelystä, niin mikä ettei voisi kokeilla :).
[/quote]
Joo, tuo oli hyvä idea. Yksi tuttavani tekee kortteja - sellaisia leimasinkuvioituja ja sitten sellaisia, joissa valmiista kuva-arkeista leikataan kuvia ja liimataan monista paloista "kolmiulotteinen# kuva korttiin. Hän myy niitä parin yhdistyksen toimistossa ja yhdessä pienessä lahjatavarapuodissa. Tuskin niillä omaisuuksia tekee, mutta kun tykkää näpertää, eikä tietäisi, mihin ne kaikki kortit sitten muuten pistäisi.
Voiko jotain kortteja, kakkuja tai villasukkia myydä laillisesti ilman kuittia ja yritystä? Onko eroa myykö toiselle yksityishenkilölle tai yritykselle jälleenmyyntiin?
Ap jatkaa... Mietin tuota kirjoittamisjuttua tarkemmin eilen illalla ja tulin siihen tulokseen ettei se ehkä kuitenkaan ole mun juttu. Tykkään kyllä kirjoitella omia värssyjä, runoja ja pakinantyylisiä tekstejä mutta tuskin niitä mihinkään lehteen huolittais saatikka että niistä joku maksaisi.
Onko jollain jotain muita ideoita? Missä ja miten onnistuisi esim. leivonnaisten myynti? Pitääkö olla hygieniapassi? Tai jos alkaisi näpertelemään vaikka onnittelukortteja, niin mitä kautta niitä voisi myydä? Netti?
ap
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 17:36"]
Minä laadin erikoisalani artikkeleita ja kolumneja lehtiin ja pariin verkkomediaan. Ei vaadi juuri mitään satsauksia knowhow:n lisäksi paitsi paremman järjestelmäkameran olen kyllä ostanut. Tienaan kakkostyöllä noin 1800 euroa kuukaudessa.
[/quote]
Millaisia verkkomedioita voisi löhestyä? Ja miten niitä lähestytään?
Minulla on toiminimi päivätyön ohella. Tein oman alani töitä sivutoimisesti toiminimen piikkiin. Laitoin sen nyt jäihin, koska verot vei suurimman osan ekstratuloista, n 80 %. Maksoin ennakkoveroja, sitten tuli erikseen vielä toiminimen verot ja saamani palkkatyön veronpalautus muuttuikin lisäveroksi. Eipä kannattanut. Jos joskus vielä lisähommia teen, niin tax freena.
Mitäs jos alkais myymään jotain tutuille ja tuttujen tutuille? Mietin että olisko kysyntää vaikka voileipäkakuille, mitä luulette? Ne on aika vaivalloisia tehdä ja sen takia moni ostaa valmiina jostain. Täytekakkuja en osaa oikein hyvin tehdä..
99% mun työkavereista on lestadiolaisia ja heillä on ristiäisiä harva se päivä, niin heille ehkä saisin myytyä :D
ap
Mä oon pitkään miettinyt samaa kuin ap, ja osaamistakin olisi eräälle tietylle alalle (voisin siis helposti tehdä jonkin verran sivutöitä ja saada lisätuloja). En ole kuitenkaan viitsinyt perustaa omaa toiminimeä tai yritystä sen takia, että kuulemma en sitten saisi välttämättä minkäänlaista työttömyysturvaa, jos saisin päivätyöstäni jostain syystä kenkää. Yrittäjien sosiaaliturva on kuulemma tosi huono. Tämä laittoi miettimään toisen kerran. Onko kellään tästä parempaa tietoa?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 11:47"]
Mä oon pitkään miettinyt samaa kuin ap, ja osaamistakin olisi eräälle tietylle alalle (voisin siis helposti tehdä jonkin verran sivutöitä ja saada lisätuloja). En ole kuitenkaan viitsinyt perustaa omaa toiminimeä tai yritystä sen takia, että kuulemma en sitten saisi välttämättä minkäänlaista työttömyysturvaa, jos saisin päivätyöstäni jostain syystä kenkää. Yrittäjien sosiaaliturva on kuulemma tosi huono. Tämä laittoi miettimään toisen kerran. Onko kellään tästä parempaa tietoa?
[/quote]
Pitää paikkansa. Jos sulla on vaikka toiminimi tai muu yritys ja vaikka sen avulla et olisi tienannut latin latia, niin työvoimatoimistossa ne toteaa, että jaha, yrittäjä, työllistypä siis yrityksessäsi.
Mun miehellä oli ollut toiminimi vuosia sitten, lakkautettuna ollut jo iät ja ajat. Kun joutui työttömäksi, niin viranomainen ei millään suostunut uskomaan, että toiminimeä ei muka enää olisi tai ainakin, ettei mies pystyisi tuosta noin vaan elättämään itseään yrittäjänä, kun kerran on ollut toiminimi.
Suomessa on tehty yrittäminen todella riskaapeliksi ja vaaralliseksi. Jos sulla on kerran ollut yritys, niin vähintään viranomainen epäilee, että teet pimeänä niitä yrityshommia sitten. Ihan vaan huvikseen ei kannata toiminimeä perustaa! Jos siitä ei oikeasti synny toimivaa firmaa, on kauniisti sanottuna kusessa, jos joutuu työttömäksi.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:51"]
Minulla on toiminimi päivätyön ohella. Tein oman alani töitä sivutoimisesti toiminimen piikkiin. Laitoin sen nyt jäihin, koska verot vei suurimman osan ekstratuloista, n 80 %. Maksoin ennakkoveroja, sitten tuli erikseen vielä toiminimen verot ja saamani palkkatyön veronpalautus muuttuikin lisäveroksi. Eipä kannattanut. Jos joskus vielä lisähommia teen, niin tax freena.
[/quote]
Ja tämä on sitä suomalaisten kannustamista työntekoon lama-aikana...
Minä laadin erikoisalani artikkeleita ja kolumneja lehtiin ja pariin verkkomediaan. Ei vaadi juuri mitään satsauksia knowhow:n lisäksi paitsi paremman järjestelmäkameran olen kyllä ostanut. Tienaan kakkostyöllä noin 1800 euroa kuukaudessa.
Oon miettinyt tuota kirjoittamishommaa. En vain tiedä mitä kirjoittaisin ja mihin lehteen! Jos keksin jonkun idean josta kirjoittaa, niin kuinka se homma käytännössä menee? Kelle juttu lähetetään ja mitä laitetaan saatteeksi jne?
ap
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 09:52"]Tai jos alkaisi näpertelemään vaikka onnittelukortteja, niin mitä kautta niitä voisi myydä? Netti?
ap
[/quote]
Kortteja voit yrittää tarjota johonkin pikkuputiikkin myytäväksi, siis johonkin lahjatavara- tai kukkakauppaan. Tuskin se tuottoisaa on, mutta jos tykkäät sellaisesta näpertelystä, niin mikä ettei voisi kokeilla :).