MRSA sairaalabakteeri
Sain kuulla että lähiomaisella on kyseinen bakteeri. Olen käynyt häntä muutaman kuukauden sairaalassa katsomassa. Kukaan ei ole kertonut. Kuulemma tietty naamankuva huoneen seinässä kertoo asiann. Olenko nyt saanut tartunnan? Olen yrittänyt desinfioida käteni, mutta lähinnä ennen vierailua ettei potilaaseen tarttuisi taudit. Olen pidellyt samoja lehtiä, ottanut samasta pussista karkkia. Nyt iski järkyttävä pelko.
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 17:30"]
No kuulemma eristyspotilaiden huoneet merkattu keltaisella naamankuvalla. Hymyilevällä. Sairasta. Kun kysyin että miksei asiasta ole tiedotettu millään tavalla.
ap
[/quote]
ei kukaan tiedota sulle sitäkään että joku Mrsa kantaja on kaupassa koskenut samaan hedelmään tai tuotteeseen jonka sinä otat. Tai että bussissa on paikallasi juuri istunut Mrsa kantaja. Myös Suomessa liikkuu ihmisiä jotka vapaasti jotka ovat Mrsa kantajia. Ehkä lapsei leikkii sellaisen kanssa päiväkodissa tai koulussa jne.
Aijaa, No jos ei omahoitaja lähiomaiselle voinut asiasta kertoa kun oli kasvotusten, niin ehkei tämä sitten ole niin vakavas asia.
ap
luulen että hoitajilla on paljon muutakin tekemistä kuin muistella kaikkia niitä pösilöitä jotka omaisten luona ravaa ja kenelle eristys/käsienpesuasiasta on kerrottu. haloo ihmiset, ottakaa vastuuta itsestänne alkääkä syyttäkö aina jotain ulkopuolista
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 18:18"]
Aijaa, No jos ei omahoitaja lähiomaiselle voinut asiasta kertoa kun oli kasvotusten, niin ehkei tämä sitten ole niin vakavas asia.
ap
[/quote]
Jos asioista ei saa kertoa omaisille, ei tästäkään saa mainita! Onko tullut mieleen? Hoitajilla on vaitiolovelvollisuus joka koskee myös näissä asioissa. Ja aina omainenkin voi asioista kysyä.. eikä olettaa että kaikesta heti kerrotaan. Meillä on pari muutakin omahoidettavaa jonka asioista me huolehdimme. Vielä muutoma vuosi sitten ei MRSA potilaita edes eritetty mihinkään.... Joten ei sulla ole oikeesti vaaraa !!
Ja nykyisin eristetään siksi ettei MRSA tai mikään mukaan sairaalapöpö leviäisi niihin muihin sairaisiin siellä osastolla!
Ja onko ap se lähiomainen jonka kautta asiat ja viestinnät hoidetaan?? Meillä niitä on yleensä vain yksi.
mrsa potilaat on eristetty helsingissä vähinstään 15 vuotta
olen ainoa lähiomainen. Eikä minulle ole kerrottu. Potilas itse ei tajua kertoa.
ap
ja piti vielä lisätä että potilaan luona olen vain minä käynyt, ei muita vieraita ravannut. Ihmettelen todella myös sairaalan toimintaa. Valitettavasti en ole tajunnut kaikke kysellä.
ap
Rauhoitu toki hyvä ihminen. Kuten aiemmissakin viesteissä on kerrottu, MRSA ei ole vaarallinen terveelle ihmiselle eikä yleensä tartukaan terveeseen ihmiseen. Suomessa MRSA-sairaalabakteeria on vielä verrattain vähän verrattuna useisiin muihin maihin. Esim. Englannissa MRSA on niin yleinen, että sen voi saada vaikka ruokakaupassa asioidessaan, mikäli on altis sellaisen bakteerin tarttumiselle. Kotioloissa MRSA-kantajan ei tarvitse millään lailla eristäytyä, hän voi käydä uimassa ja vierailulla aivan normaalisti ja myös hänen kotonaan voi vierailla kuten ennenkin.
Se, miksi sairaalassa eristetään MRSA, VRE, ESBL yms. sairaalabakteeria kantavat potilaat johtuu siitä, että sairaaloissa on yleensä hyvin sairaita ihmisiä, joille bakteeri helpoiten tarttuu ja joille se saattaa muodostua kohtalokkaaksi pesiytyessään esim. avonaisiin haavoihin.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 19:02"]
Rauhoitu toki hyvä ihminen. Kuten aiemmissakin viesteissä on kerrottu, MRSA ei ole vaarallinen terveelle ihmiselle eikä yleensä tartukaan terveeseen ihmiseen. Suomessa MRSA-sairaalabakteeria on vielä verrattain vähän verrattuna useisiin muihin maihin. Esim. Englannissa MRSA on niin yleinen, että sen voi saada vaikka ruokakaupassa asioidessaan, mikäli on altis sellaisen bakteerin tarttumiselle. Kotioloissa MRSA-kantajan ei tarvitse millään lailla eristäytyä, hän voi käydä uimassa ja vierailulla aivan normaalisti ja myös hänen kotonaan voi vierailla kuten ennenkin.
Se, miksi sairaalassa eristetään MRSA, VRE, ESBL yms. sairaalabakteeria kantavat potilaat johtuu siitä, että sairaaloissa on yleensä hyvin sairaita ihmisiä, joille bakteeri helpoiten tarttuu ja joille se saattaa muodostua kohtalokkaaksi pesiytyessään esim. avonaisiin haavoihin.
[/quote]
Kiitos sinulle rauhoittavasta vastauksestasi! Lähinnä taas aloin syyttä itseäni etten olen tajunnut kaikke kysyä. Kysymättä ei näemmä mitään kerrota. Olen hyvin tietoinen monista asioista mutta tällainen epäilys meni ohi. Pelästyin, nyt olen hiukan rauhoittunut. Onneksi joku vastaa asiantuntevastikin. Ehkä silti voin hakeutua testeihin saadakseni mielenrauhan. ap
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 19:24"]
YÄK!!!!
[/quote]
Niin todellakin. Näitä kantajia voi olla kaupungillakin. Juuri tajusin kuin luin.
Miten sitten, jos itse vie vahingossa sairaalaan huonokuntoiselle potilaalle jonkin bakteerin tai viruksen? Itsellä tämä on mahdollisesti tapahtunut kaksi kertaa. Ihan kauheat syyllisyyden tunteet, ja en ehkä enää koskaan uskalla vierailla sairaalassa! Oikeastaan olisi varmaan parempi, että kaikki sairaalassa vierailut kiellettäisiin!
Vierailija kirjoitti:
MRSA ei ole vaarallinen perusterveelle ihmiselle. Ja todennäköisemmin et ole tartuntaa tuolla tavalla saanut. Pussailla ei kannata tai hieroa haavaisia käsiä yhteen.
Jep, MRSA ei jää perusterveen, vastustuskykyisen ihmisen elimistöön "oleskelemaan", vaikka sen saisitkin. Ei se niin helposti tartu ja tuolla vipeltää lukemattomia kantajia, joiden kanssa olemme tietämättämme tekemisissä. En olisi kovin huolestunut.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 17:39"]
Hoitohenkilökunta ei voi antaa ihmisten terveystietoja. Omaisesi olisi voinut asiasta kertoa itse.
Meillä asia on ratkaistu niin että eristyshuoneiden ulkopuolella on pöytä jossa on hanskalaatikot ym, ei kovin hienovaraista sekään.
Yleensä, kun mennään potilasta tapaamaan käydään kysymässä siitä luukulta, niin kai siinä vaiheessa voi asiasta sanoa..? Siis painottaa hyvää käsihygieniaa jne.
Todellakin sairaalassa ohjeistetaan tai on vähintään ovessa ohjeet suojautumiseen, jos mennään eristyshuoneeseen vierailulle.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalasta voit saada monta muutakin pöpöä kuin MRSAn. Ihmisten tietoja ei vaan VOI kertoa omaisillekaan, ja sillä selvä
Mutta siitä voi ja kuuluu mainita, että potilaan luokse mentäessä pitää käyttää suojaimia tai ainakin huolehtia erityisen hyvin hygieniasta. Näin myös sairaaloissa kokemukseni mukaan toimitaan.
Kas. Ap tässä. Hienoo että vanha aloitukseni nousi silmiini. Olen käynyt yhä katsomassa sukulaistani enkä enää edes murehdi koko mrsa-juttua. Toki mennen tullen desinfioin käteni enkä samasta kupista juo.
Itse sain MRSA:n jostain, en ole ollut sairaalahoidossa ja syy ei koskaan selvinnyt. Bakteeri on voinut päästä jostain pienestä ihon naarmusta. Se siis leviää muuallakin, kuin sairaaloissa, nimitys on vaan hämäävä.
MRSA-potilaiden osastolla on varmasti huolehdittu hygieniasta paljon paremmin, kuin vaikka lähikaupassasi, leikkipuistossa tai kampaajalla. Uskon, että voit olla ihan huoleti.
Itse sain MRSA-oireena yhden tulehtuneen, pienehkön paiseen. Minulle määrättiin ab-kuuri, vaihdoin lakanat ja pyyhkeet. Vuoden päästä testattiin ja tuli puhdas näyte. Siinä se.
Vähän turhaa hysteriaa lietsotaan, itsekin järkytyin sen takia, kun kuulin saaneeni sairaalabakteerin. Lopulta vaikkapa yksittäinen virtsatietulehdus on aiheuttanut minulle paljon suurempaa harmia.
Vierailija kirjoitti:
Sain kuulla että lähiomaisella on kyseinen bakteeri. Olen käynyt häntä muutaman kuukauden sairaalassa katsomassa. Kukaan ei ole kertonut. Kuulemma tietty naamankuva huoneen seinässä kertoo asiann. Olenko nyt saanut tartunnan? Olen yrittänyt desinfioida käteni, mutta lähinnä ennen vierailua ettei potilaaseen tarttuisi taudit. Olen pidellyt samoja lehtiä, ottanut samasta pussista karkkia. Nyt iski järkyttävä pelko.
Perusterveillä se paranee itsestään. Hoitajat ja siivoojat pukeutuvat suoja-asuihin, etteivät tartuta toisia sairaita potilaita. Henkilökunnalta ei testata tätä, koska moni voi olla tietämättään kantaja ja testaaminen tulisi liian kalliiksi. Myös saikut lisääntyisi.
mrsa on metisilliini antibiootille vastustuskykyinen bakteerikanta ja siis ei mikään kuolemantuomio eikä se niin helposti tartu. suomessa mrsa on todettu suht vähän verrattuna kansainvälisellä tasolla. eikä mrsa ole ainoa sairaalabakteeri, niitä on myös vre ja esbl, jos jotain kiinostaa mitä ne on niin googleta.
mun maallikkokäsityksen mukaan sairaalaan mentäessä, olit potilas, henkilökuntaa tai omainen, kuuluu käsienpesu ja vähintään käsidesinfiointi ilman erillistä ohjeistusta vaikka jokaisen sairaalan jossakin seinällä on siitä selvä ohjeistus.
Ja mitä hymyilevään naamankuvaan potilaan ovessa tulee, luulen sen olevan merkki hoitohenkilökunnalle eristyksestä jotta he huomioivat tämän koska he ovat tekemisissä muidenkin potilaiden kanssa, Henkilökunta ei saa luovuttaa ulkopuolisille potilasta koskevaa arkaluontoista informaatiota, jota eristys muun muassa on.