Miksi et halua asua Suomessa?
Kommentit (44)
Ilmasto ja terveydenhuolto. Jos muutan takaisin Suomeen, joudun käymään kerran vuodessa ulkomailla lääkärissä lääkkeitteni takia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi viettää koko elämä yhdessa, samassa maassa? No, kyllähän jotkut asuvat lapsuudenkodissaankin koko ikänsä, mutta en ole yksi heistä.
Ihan hyvä pointti.
Miksi viettää koko yksi ja ainut elämänsä samassa paikassa, vaikka moni niin haluaakin?
Kadehdin teitä. Olen aina halunnut muuttaa ulkomaille, mutta en tosiaan tiedä mitä sitten tekisin. Mulla ei ole akateemista tutkintoa, tosin hyvä työpaikka ja palkka silti on. Mutta tuskinpa tulisin saamaan yhtä hyvää työpaikkaa muualta.
Voisin olla vaikka kahvilassakin töissä, mutta sitten taas on melkeinpä 30te velkaa (vakuudetonta) jota ei kahvilapalkoilla makseta.
Kai se olisi mentävä takaisin kouluun ja keksittävä jotain, elämä menee hukkaan täällä :( inhoan asua suomessa, vaikka paljon hyviä juttuja onkin.
Verot, SDP:n ylisuuri kannatus, elintasopakolaiset ja vihreiden yletön ilmasto moyhotus joka ajaa koko maan konkurssiin vaikka suomen osuus on 0.07%.
Liian pienet työmarkkinat. Jos asuisin Suomessa, niin olisi käytännössä pakko asua Helsingissä, mutta en halua asua siellä. Enkä varmaan enää saisikaan töitä Suomesta, sillä neljääkymppiä lähestyvä korkeakoulutettu nainen ei saa töitä Suomesta kovinkaan helposti. Lisäksi nykyisessä asuinmaassa on paremmat säät, edullisempi hintataso, enemmän nähtävää ja koettavaa, on rennompaa ja vilkkaampaa ja kaikin puolin mukavampi olla ja elää.
Huonot palkat korkeastikoulutetuille, huonot työmarkkinat samoin (nämä kaksi tietysti yhteydessä toisiinsa), korkeat verot, lapsettomille huonot palvelut verotaakkaan nähden. Ylipäätään huonot palvelut muuallakin kuin julkisella sektorilla. Aivan kammottava ilmasto. Kaukana kaikesta ja matkailu kallista eikä Helsingin ulkopuolella oikeastaan onnistu kuin vähintään viikon lomilla (koska aina pitää lentää Helsingin kautta joten yhden suunnan matkaan menee aina käytännössä koko päivä).
Muutettiin Keski-Eurooppaan ja molempien nettopalkka lähes tuplaantui, samalla kun lähes kaikki elinkustannukset pienenivät. Saan säästöön noin 2000e kuussa samalla kuin elintaso ja elämänsisältö on huimasti suomea paremmat.
kylymä ja työttömyys tekee yksinäiseksi, haluaisin maahan jossa ei myydä alkoholia lainkaan iin ei tule langettua
Tykkään Suomesta maana, mutta en vain ole löytänyt sieltä paikkaa jossa viihtyisin. Viihdyn paremmin Tukholmassa. Myös työtilanne on parempi täällä.
Botswanasta saa helpommalla pimppaa.
Käännän kysymyksen niin päin, että miksi haluaisin asua Suomessa? En löydä yhden yhtäkään syytä.
Itsekin tiedätte, että sen maan asiat on todella p-seestä ja koko ajan alaspäin menee. Hulluhan olisin jos sinne ehdoin tahdoin palaisin!
Olen rakentanut itselleni varsin hyvän elämän tässä maassa missä asun. Tämä on ollut kotimaani pian kolme kymmentä vuotta. Minulla on perhe. työ ja ystävät täällä. Olin kaukaa viisas ja lähdin 90-luvun puolivälissä kun kaikki alkoi kaatua Suomessa. Lapseni ovat syntyneet täällä, ja vanhempi, poika, ei ole käynyt Suomessa kuin kerran, ja siitäkin on parikymmentä vuotta. Tyttö jopa yritti asua siellä ja opiskella, mutta tuli kipin kapin pois.
Meillä ei ole siellä ketään läheistä eikä mitän syytä tulla.
Tätä forumia sekä joitain nettisivuja seuraan, ja kuvani Suomesta ja suomalaisista on erittäin negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Koska asun eräässä saksankielisessä maassa, jossa on oikein hyvä asua. Jos asuisin Englannissa tai Usassa tai vaikkapa jossain Itä-Euroopan maassa, haluaisin varmaan mielummin asua Suomessa.
Mina asun USAssa enka pois lahde. Ihmiset on mukavia, paljon tekemista. Naapureillakin on oma elama, kukaan ei kyylaa toisen tekemisia. Toita loytyi aina, ei kysytty papereita vaan sita mita osaat tehda.
Vierailija kirjoitti:
Käännän kysymyksen niin päin, että miksi haluaisin asua Suomessa? En löydä yhden yhtäkään syytä.
Itsekin tiedätte, että sen maan asiat on todella p-seestä ja koko ajan alaspäin menee. Hulluhan olisin jos sinne ehdoin tahdoin palaisin!
Olen rakentanut itselleni varsin hyvän elämän tässä maassa missä asun. Tämä on ollut kotimaani pian kolme kymmentä vuotta. Minulla on perhe. työ ja ystävät täällä. Olin kaukaa viisas ja lähdin 90-luvun puolivälissä kun kaikki alkoi kaatua Suomessa. Lapseni ovat syntyneet täällä, ja vanhempi, poika, ei ole käynyt Suomessa kuin kerran, ja siitäkin on parikymmentä vuotta. Tyttö jopa yritti asua siellä ja opiskella, mutta tuli kipin kapin pois.
Tätä forumia sekä joitain nettisivuja seuraan, ja kuvani Suomesta ja suomalaisista on erittäin negatiivinen.
Suomessa asuu liikaa arabeja ja afrikkalaisia eikö se häiritse sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vähän mustavalkoinen mielikuva. Tuskin mikään maa on kokonaan hyvä tai huono, enkä ole huomannut mitään yleistä romahdusta Suomessa. 90-luvusta elintaso on yleisestiottaen noussut kohisten. Ihmettelen vähän näin itsekkin ulkosuomalaisena tällaisia jyrkkiä kantoja, aivan kuin se vaatisi hyökkäyksen jos joku kysyy että miksi muutit pois. Se on ihan neutraali kysymys. Kertoo ehkä jonkinlaisesta dilemmasta siinä muualla asumisessa jos tuntuu että on tarve hirveän agressiivisesti puhua Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän mustavalkoinen mielikuva. Tuskin mikään maa on kokonaan hyvä tai huono, enkä ole huomannut mitään yleistä romahdusta Suomessa. 90-luvusta elintaso on yleisestiottaen noussut kohisten. Ihmettelen vähän näin itsekkin ulkosuomalaisena tällaisia jyrkkiä kantoja, aivan kuin se vaatisi hyökkäyksen jos joku kysyy että miksi muutit pois. Se on ihan neutraali kysymys. Kertoo ehkä jonkinlaisesta dilemmasta siinä muualla asumisessa jos tuntuu että on tarve hirveän agressiivisesti puhua Suomesta.
Elintaso noussut kohisten?? 90-luvulla ei tunnettu mitään leipäjonoja, ennenkuin joskus puolenvälin tienoilla niitäkin alkoi ilmaantua, juuri laman tultua. Ennen sitä ihmisillä oli töitä. Ei ollut valtavia työttömien laumoja ja aikuisia ihmisiä jotka koskaan eivät ole olleet työelämässä. Ihmisillä oli usko tulevaisuuteen ja sitä rakennettiin luottaen parempaan. Vanhukset eivät kuolleet koteihinsa ja hoitolaitoksissa lattioille kenenkään huomaamatta. Työpaikkoja ei viety ulkomaille, päin vastoin, Suomessa alkoi orastaa lupaava teknologian huippuosaaminen. Mihinkähän sekin katosi?
En ole väittänyt että mikään maa olisi paratiisi maan päällä. Kuitenkin on maita joissa on sata ja miljoona kertaa parempi elää kuin Suomessa. On toivoa ja mahdollisuuksia, vaikka tietysti varjopuolen kulkijoita löytyy joka maasta. Minä löysin paikan jonka koen kodiksi ja varsin hyväksi paikaksi elää.
Miksi muuten koet rehellisen mielipiteen hyökkäyksenä? Oletko katkera jostain? Voit toki ylistää Suomea maasta taivaaseen, minä en siitä ota pahakseni. Hyväksyn mielipiteesi.
Sinulle joka esitit jotain arabeista ja muista ulkomaalaisista; tässä maassa jossa asun on heitä monta kertaa enemmän kuin Suomessa, sekä kymmeniä ellei satoja muita eri kansallisuutta edustavia ihmisiä. Minulla on työkavereina ja ystävinä useita eri maiden kansalaisia, ja koskaan en ole kokenut heitä muina kuin ihmisinä ihmisten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asuu liikaa arabeja ja afrikkalaisia eikö se häiritse sinua?
Suomessa on keskimääräistä euromaata vähemmän maah an muutta jia. Xenofobisen ei siis kannata suomesta pois muuttaa. Sitäpaitsi muuallahan itse kuuluisit niiden muutta jien joukkoon!
Vierailija kirjoitti:
Sää, verot, vihervassarit, yrittäjävastaisuus
Vihreissä on enemmän pk-yrittäjiä kuin missään muussa suomalaisessa puolueessa. Tiedoksi vain.
Minulla se on enemmäkin "Miksi et halua asua Suomessa tällä hetkellä". Syy minulla on yksinkertaisesti raha. Lähdin 24 vuotta sitten koska sain työtarjouksen joka oli niin hyvä että Suomessa en olisi ikinä sellaista voinut saada. Tämä päätös on mahdollistanut suuren määrän asioita jotka eivät muuten olisi tapahtuneet. Erittäin hyvien tulojeni ansiosta olen voinut auttaa mm. vanhempiani, sisaruksiani ja muita sukulaisia. Tietysti olen itsekin hyötynyt vailla rahahuolia olevasta elämästä.
Suomea vastaan minulla ei ole mitään vaan minusta on tullut itse asiassa entistä isänmaallisempi. Vietän Suomessa suurimman osan lomistani, omistan Suomessa asunnon, ja muutan takaisin kunhan eläkepäivät koittavat.
Lähdin Suomesta Britanniaan opiskemaan 15 vuotta sitten. Ihan muuten vaan. Ei ollut mitään sen kummempaa syytä. Maa on vaihtunut pari kertaa ja on oikeastaan ainoastaan yksi syy, jonka takia en ikinä muuttaisi takaisin Suomeen. Suomen ilmasto on ihan älyttömän kamala. Varsinkin juuri tähän aikaan vuodesta lähes järkyttyy, kun tajuaa että Suomessa värjötellään juuri ja juuri plussan puolella. En kaipaa tropiikkia, mutta pilvetön taivas ja +18 on ihan jees näin maaliskuussa.
Työttömyyttä, alhainen palkkataso korkeakoulutetuille, kallis hintataso nyt ainakin muutama syy.