Äidit: Yritättekö elää ekologisesti olematta hippejä?
Ennen lapsia ekologinen ajatteluni oli lähinnä että jaksoin lajitella kartongit ja lehdet sekajätteistä. Nykyään myös lajittelen lasit, metallit ja bio. En nyt yritä mitenkään jeesustella, mutta mua ihan oikeasti suutututtaa miten jotkut äidit, ketkä antavat pienille lapsille purkkiruokaa joka päivä, eivät välitä kerätä lasi jätteet ja metalli erikseen vaan välinpitämättömästi heittää kaiken sekajätteen sekaan?! Minua ainakin vauva aikana kauhistutti mikä määrä syntyi vaippajätettä ja sen lisäksi vielä purkitkin jos heittää vaan jätteiden sekaan.
Kommentit (15)
Tosi monella on tämä käsitys, hippi= ekologisesti elävä. Itse kun olen vihreä ja yritän elää mahdollisuuksien mukaan luontoa kunnioittaen ja ekologisesti olen ituhippi. Mutta en välitä, se asiahan siinä se tärkein on.
Mä pyrin elämään mahdollisimman ekologisesti, mutten tee siitä mitään numeroa. En lokeroi itseäni mihinkään enkä kerro muille ihmisille, miten heidän tulisi elää. Etsin jatkuvasti uutta tietoa siitä, miten elää mahdollisimman ekologisesti, siis siten, että maailma ei kuormittuisi takiani. Lapseni näkevät toimintani ja ehkä oppivat siinä samalla. Jos kuitenkin aikuisena omassa kodissaan elävät toisella tavalla, en siitä huomauta enkä arvostele. Kukin tyylillään, minulle sopii tämä.
Mitä tuossa mun vastauksessa oli sellaista, että joku ei tykännyt? Olis kiva kuulla perusteluja...
2
Kyllä.
Tein vauvalle itse soseet, imetin ja vauva käytti kestovaippoja. Vauva on nyt 3 vuotias ja vaippoja käyttää vain hoidossa ja öisin, oli pakko siirtyä kertakäyttöisiin, sillä päivähoidossa oltiin ihan ulalla kestovaipoista vaikka nätisti yritin opastaa, viimeinen niitti oli kun 60 euron arvosta AIO:ja päätyi roskikseen. No se siitä.
Muuta ekoilua meillä:
-Käytän kestositeitä
-Mahdollisimman vähän talouspaperia
-Pesupähkinät ja muut eko pesuaineet
-Hiusten pesuun palashampoo
-Tekstiilit käytetään ihan loppuun, sen jälkeen ne menevät sukulaismiehen navetalle lypsyräteiksi tai eläinsuojeluyhdistykselle siivousräteiksi ja häkkipehmusteiksi. Navetalta rätit matkaavat vielä traktorihalliin öljyräteiksi.
-Koira ja kissat barffaavat.
-Komposti on ja oma pieni kasvimaa
-Kierrätetään metalli, lasi, keräyspaperi. Isommat erät pahvia menee myös keräykseen, mutta jokunen pieni pahviloota menee kyllä välillä sekajätteeseenkin.
Siinä kai ne oleellisimmat, varmaan jotain unohtuikin.
Ihan normaalilta lapsiperheeltä näytetään.
Arvostan ekologista elämäntapaa ja itse asiassa se on ainoa vaihtoehtokaan pysäyttää tai hillitä ilmastonmuutosta. Maapallon kulutus ylittää luonnonvarat jatkuvasti.
Omalla käytökselläni en voi rehvastella, vaikka siihen pyrinkin. Käytännön elämässä valitsen Reilun kaupan ja luomutuotteet niiden tuotteiden kohdalla joissa voin. Suosin lähituotantoa ja koetan valmistaa ruoat raaka-aineista itse voimavarojen mukaan. Pyrin harkitsemaan tarkkaan mitä hankin, pyrin erityisesti vastustamaan turhaa muovikrääsää. Suuremmilla linjoilla pyrin vastustamaan turhaa kulutusta ja esimerkiksi kannatan ekopaastoa. Kuitenkin paljon on minulla vielä parantamisen varaa. En ole tyytyväinen vielä ekoilun tasooni.
Kiva kun tämä asia otettiin aloitukseksi! Pyritään tosiaan turvaamaan lastemme tulevaisuus.
Ööh olen ihan normitavis, mutta lajittelen silti lehti-, sekajäte- ja biojätelaatikoihin roskat. Myös lasia vien keräykseen, samoin vaatteita. Käyn kirppiksellä joskus. Sammutan turhat valot ja pyrin säästämään vettä. Silti en pidä itseäni minään hippinä tai vihreänä enkä tee siitä numeroa.
Hih, en toki tarkoittanut että pyrin rehvastelemaan käytökselläni, huonoa lauseenmuodostusta :) Vaan, että pyrin ekologisesti kestävään elämään, tosin en tarpeeksi ponnekkaasti.
Niin, sitäpä juuri ap kyseli. Että kyllä voi olla ihan tiedostava ekologisten asioiden suhteen, eikä mikään hippi negatiivisessa mielessä. Ja joku toinen komppasi, että hänenkin vihreää elämäntapaansa kutsutaan ituhippeilyksi, negatiivisessa mielessä tietysti.
Asennevammaa on siis aika paljon, 8 siitä hyvä esimerkki.
Mä olen hippi ajatuksilta mutta en teoiltani. En jaksa aina kierrattää kaikkea mahdollista mutta rakastan rauhaa, en tapa eläviä olentoja, rakastan luontoa (vaikka en aina kierrätäkkään), opetan lapselleni elämään pehmeät arvot, raha ei merkitse kuin pientä osaa elämässä jne jne.
No, pahoittelut hippi-ilmauksesta...
Olen siis itse lähinnä jakkupuku ihminen ja lapsen saannin myötä mietin todella paljon millainen maailma meidän lapsille ja lapsenlapsille on jäämässä. Yritän paljon tehdä ekologisia valintoja ja ajattelua siirtää myös omille lapsille. Ja toki yritän itsekkin ómaksua uusia tapoja.
Ostan vaatteet pääasiassa kirppareilta ja laitan myös meiltä kotoa kaiken ylimääräisen kiertoon. Ja tässä sitä tuskaa onkin, miksi ikinä olen niin paljon kaikkea edes kotiin joskus raahannut...?
Olen säästeliäs veden kulutuksen kanssa. Vesimaksu sisältyy yhtiövastikkeeseen, mutta en siis ole säästeliäs rahan takia. Kesällä kerään sadevedet kukkien kasteluun jne...
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 14:35"]
Mitä tuossa mun vastauksessa oli sellaista, että joku ei tykännyt? Olis kiva kuulla perusteluja...
2
[/quote]
En tykännyt siitä, että tulit tänne ensin kirjaviisastelemaan sillä, mikä hippi oikeasti sinun mielestäsi on, ja sen jälkeen kysyt ap:lta mitä hän tarkoittaa sillä. Kuulostit vaan ärsyttävän nipottajalta, sori. Eiköhän kaikki tiedä mitä että ap ei tarkoittanut hipillä 60-luvun alakulttuurin edustajaa, vaan tarkoitti termin vähän laajemmin, miten olen ainakin itse usein kuullut sitä nykyisin käytettävän.
En elä mitenään ekologisesti. En, vaikka kierrätän, syön lihana pääosin riistaa ja luomua ja säästän sähköä ja vettä. Siitä on vielä pitkä matka ekologiseen elämään.
Kolme selkeästi oleellisinta ekologista aluetta ovat liikenne, lämmitys ja ruoka. Meillä on tosi epäekologinen lämmitysmuoto. Siksi lopetin lihansyönnin ja tuskin tuleme enää paljoa lentämään. Aikoinaan lentelimme aika paljon, nyt on vähintään kohtuullista että vähennämme sitä. Autoa ei ole ollut koskaan, eikä tule jollei nyt mitään ihan outoa tapahdu.
Minussa on myös hippiä. Mutta en miellä sitä asiaa kovin paljoa tähän liittyväksi.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 17:45"]
Kolme selkeästi oleellisinta ekologista aluetta ovat liikenne, lämmitys ja ruoka. Meillä on tosi epäekologinen lämmitysmuoto. Siksi lopetin lihansyönnin ja tuskin tuleme enää paljoa lentämään. Aikoinaan lentelimme aika paljon, nyt on vähintään kohtuullista että vähennämme sitä. Autoa ei ole ollut koskaan, eikä tule jollei nyt mitään ihan outoa tapahdu.
Minussa on myös hippiä. Mutta en miellä sitä asiaa kovin paljoa tähän liittyväksi.
[/quote]
Edellinen jatkaa: musta on ihanaa että "jakkupukuäiti" tekee tällaisen aloituksen! Se on vähän ongelmallista, että jotkut ihmiset mieltää ekologisuuden vain niinden (turhaksi) huoleksi, joilla on rastat ja vatiikkivärjätyt vaatteet ja violetti kantaliina. (: Kaikkien asiahan sen pitäisi olla.
Hipit ovat 60-luvulla syntynyt alakulttuuri. Vaikka mietinkin tosi paljon ekologisia valintoja, en tunne yhteyttä tuohon alakulttuuriin. Mitä tarkoitat hipillä?