Johan oli taas bussissa mamma ja pennut FROM HELL...
Bussipysäkillä jo tapasin tämän mamman jolla neljä muksua mukana, 2 alle kouluikäistä kävellen ja 2 pienempää rattaissa, jonka aluskori pursuaa Lidlin siidereitä, vaippapaketti seassa. Toinen pienemmistä (ehkä 1v) huutaa suoraa huutoa pipo silmillä taukoamatta, toinen (pieni vauva) kitisee todella, todella tyytymättömänä. Isommat heittelee lumipalloja/ pieniä jäälohkareita toistensa päälle, potkivat bussipysäkin lasista seinää, kirkuvat kuin hyeenat jotain epäinhimillisiä äännähdyksiä, tappelevat keskenään. Mamma naputtaa kännykkäänsä, tylsistyneen näköisenä. Ei reagoi yhteenkään lapseen mitenkään (ei edes että olisi rauhoitellut niitä pienempiä rattaissa!). Lopulta isommista toinen kamppaa toisen maahan, ja lapsi näyttää satuttavan päänsä oikeasti aika pahan näköisesti. Alkaa helvetillinen itku ja kirkuminen "Äitiiii tuo kaato mut!!". Mamma ei irrota katsettaan kännystä, sanoo lakonisesti (tiedättekö sellanen EVVK - äänensävy?) "no voi voi", ei lohduta tai edes katso lasta, saati että komentaisi sitä toista. Kaadettu pienempi huutaa ja kirkuu miten häntä sattuu ihankamalasti. Bussi tulee, mamma lykkää rattaat bussiin, ei edes katso isompia lapsia, joista toinen vähällä jäädä kyydistä.
Matka on kaikille matkustajille kiduttava. Kaikki mamman neljä tenavaa kirkuu, huutaa, itkee, mölisee. Mamma näpyttää kännyään. Jossakin vaiheessa eräs vanhempi mies yrittää ystävällisesti sanoa isommille lapsille (jotka istuvat bussin perällä kirkumassa) että voisitteko olla ihan vähän hiljempaa kun sedän päähän sattuu. Ei mitään vaikutusta. Noin parin minsan päästä mamma sanoo veltosti "olkaa hei vähän hiljempaa". Ei mitään vaikutusta. Pennut huutaa, mamma näpyttää kännyä. Kanssamatkustajat vilkuilevat toisiinsa kärsivän näköisinä, mammaa paheksuvasti, mutta mamma ei edes huomaa, hän näpyttää kännyään. Kuski vilkuilee pelistä ärtyneen näköisenä mammaa, ei sano mitään. Rattaissa pienempi nukahtaa viimein omaan huutoonsa ja melutaso laskee IHAN aavistuksen. Toinen lapsi rattaissa yrittää kurotella (edelleen se pipo silmissä) mamman laukkua, joka on rattaiden päällä. Se putoaa. "Et saatana koske!!" mamma sähähtää ja nostaa laukkunsa. Sitten hän vajoaa jälleen apaattiseen näpyttelyynsä. Pennut huutaa. Jään pois seuraavalla pysäkillä.
Oikeasti, MIKSI nämä lisääntyy, MIKSI??!
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 14:14"]
Toivottavasti kaksvitonen oli provo :D ulkonäkö ja lasten laiminlyönti on hiukan eri asioita.
Tässä yhtenä lauantaiaamuna näin isän kaupassa pienen lapsensa kanssa. Isän liikkeet olivat haparoivia ja silmissä se pihalla oleva katse, joka kielii kohtalaisesta laitamyötäsestä. Lapsi istui tavallisissa ostoskärryissä siinä lasten "istuimessa", eli oli hyvin pieni vielä. Isä ei näyttänyt miltään katuojajuopolta, vaan ihan siististi oli pukeutunut, tavallisen näköinen isä. Paitsi se kännin tila, ja ostoskärryissä vihannesten seassa olevat kaksi täyttä alkon kassia eivät vaikuttaneet ihan toivottavalta lapsiperheen elämältä.
Osataan sitä paremmissakin, taloudellisesti toimeentulevissa perheissä, joten tuskinpa lapsilisien poistolla saadaan mitään aikaan.
[/quote]
Jos nyt lasketaan pois se, että isä ilmeisesti oli kännissä niin mistä tiedät, että Alkon kassien sisältö oli tarkoituksena juoda niin sanotusti kotona, lasten läsnäollessa? Ehkä heillä oli tiedossa juhlat, illanistujaiset tms. mitä varten alkoholi oli ostettu.
Voin kuvitella, mitä porukka on kaupungilla ajatellut, kun oltiin koko perheen voimin liikkeellä ja meillä oli neljä kassillista alkoholia sekä kaksi lonkero"salkkua"...eikä niitä kotona juotu.
Missä nyt ovat ne mammat, jotka joku aika sitten puolustivat kiihkeästi lasten oikeutta kiljua bussissa? Miksi ette nyt ole kirjoittamassa, että tässäkin tapauksessa ap:n ja muiden matkustajien olisi pitänyt poistua bussista, jos metakka häiritsi?
En kyllä lähtisi tuomitsemaan tätä äitiä vain bussimatkan ja sitä odotteluajan perusteella, te ette tiedä yhtään mitään tästä äidistä.
Jos on teidän mielestä niin surkea ja epäonnistunut, niin miksi kukaan ei tarjonnut apua? Vaikkapa sanonut että mä voin ottaa vähän aikaa nämä isommat, niin jos ne sit ois hiljempaa tai alkanut juttelemaan lapsille.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 14:52"]En kyllä lähtisi tuomitsemaan tätä äitiä vain bussimatkan ja sitä odotteluajan perusteella, te ette tiedä yhtään mitään tästä äidistä. Jos on teidän mielestä niin surkea ja epäonnistunut, niin miksi kukaan ei tarjonnut apua? Vaikkapa sanonut että mä voin ottaa vähän aikaa nämä isommat, niin jos ne sit ois hiljempaa tai alkanut juttelemaan lapsille.[/quote]
Ainoa mitä sille ämmälle olisi voinut sanoa on, että työnnä se kännykkäsi perseesees ja ala huolehtimaan kakaroistasi tässä bussissa! Että vielä hoitoapua pitäisi antaa, kun joku wt-ämmä näpyttelee kännykkäänsä...
No ihminen tämä "ämmäkin" on, vai haluaisitteko te itse että teitä kohdeltaisiin kuin ruttoa vastaanlaisessa tilanteessa?
Reps. Jatkoa:
Jotenkin tämä mamma pääsee laahautumaan kotiinsa riehuvan laumansa kanssa, siellä perheen isä jo odottelee sohvalla löhöten, viihdyttäytyen oluen ja Urheiluruudun parissa .
Illan koittaessa, kovan taistelun, huudon ja mölötyksen jälkeen lopultakin on perheen neljä lasta saatu nukkumaan. Isä rötköttää edelleen sohvalla ja aloittelee kommunikointia vaimonsa kanssa: Miten olis, edellisestä kerrasta on aikaa?
Perheen äiti näpyttää edelleen kännyään.
-Hei, kuulitsä, miten olis pikku makuuhuonehommat? Yrittää perheen isä lannistumatta.
-Hmmm... no joo, kohta . Olishan sitä taas jo aikakin joo, kotihoidontuki on ihan hiton pieni. Mut odota nyt mullon tärkee juttu kesken.
Mekaaninen näpyttely jatkuu. Välillä mamma naureskelee, ilmeisesti hän nettailee jollain palstalla?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 14:57"]
No ihminen tämä "ämmäkin" on, vai haluaisitteko te itse että teitä kohdeltaisiin kuin ruttoa vastaanlaisessa tilanteessa?
[/quote]
Tapanani ei ole räplätä kännykkää bussissa, olin sitten yksin tai lasten kanssa. Joten tuollaista tilannetta ei pääse edes syntymään.
[/quote]
Onpa pätevä perustelu. Kyseessä sentään "aikuinen" ihminen joka henkisesti kuvailun perusteella tosi etäällä, eikö nämä lapsetkin ole ihmisiä? Taitaa olla tämä ap:n kuvailema mamma täällä puolustelemassa. Mitäs näpyttelit kännykkään? Lasten isille valitusta/uhkailua, kun ei osallistu?
On täällä taas tavallisen empatiakyvyttömiä ja itsekkäitä ja vieläpä suppea-alaisia ihmisiä liikkeellä, jokainen voi joutua vastaavanlaiseen tilanteeseen vaikka nyt ollaan niin täydellistä elämää täynnä, enhän minä ikinä vain tuo roskasakki.
[/quote]
Saa kohdella miten vaan jos tuohon tilanteeseen päätyisin. Sitä saa mitä tilaa. Toivoisin että koku minut herättäisi, ellen itse ymmärtäisi laiminlyöväni lapsiani.
Ahdistaa lasten puolesta, juuri siksi, että tuollaiselle vanhemmuudelle ei ns. voi mitään. Eli ls-ilmoitus ei auta mitään (mistä aiheesta sen edes tekisi?). Silti, jos äiti on koko ajan tuollainen niin lapset aivan varmasti kasvavat siihen, että heidän kanssaan ei haluta olla vuorovaikutuksessa ja että heidän tunteistaan ja olemassaolostaan ei välitetä = eivät ole arvokkaita. ELLEI tuo ap:n todistama nyt ollut joku hetkellinen uuvahdus äidiltä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 14:22"]
Lapsiparat. Ei mua jaksa tällaisissa tarinoissa säälittää ap tai muut "kärsivät" kanssamatkustajat, vaan ne lapset, jotka elävät joka päivä tuollaista elämää, missä kukaan ei ole kiinnostunut heistä :(
[/quote]
Tulkitsinkohan minä nyt väärin vai sinä, kun ap:n aloitus mun mielestä juurikin kieli (ok, ehkä epäsuorasti tai ilmeisesti ei ainakaan ihan selkeästi kaikille tajuttavasti) siitä, miten ap nimenomaan sääli näitä LAPSIA, ei suinkaan itseään / etupäässä muita matkustajia....?
Noihin vastaaviin tapauksiin törmää aina välillä. Ap kirjoitti hyvin;)
Mun teki pahaa yks päivä, kun kuulin miten rumasti äiti puhui n. 5 vee lapselleen. Kävelin heidän ohi ja lapsi valitteli että on kylmä niin äiti tiuskas "älä helvetti valita koko vitun ajan!"
Huh..
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 14:00"]
Mitäs pahaa tuossa nyt on? Jokainen äiti on paras äiti omille lapsilleen! Ette te voi tietää ulkonäön perusteella kuinka loistava äiti hän on. Jokainen äiti rakastaa automaattisesti lapsiaan, ja hän varmaan on erityisen lapsirakas, koska on hankkinut noin monta. Äidillä on oikeus myös hoitaa omia asioitaan puhelimella! Tämä äiti on selvästi fiksu, koska osaa erottaa hätätilanteet eikä hössötä turhaa pikkuasioista. Lapsillekin on hyvä huomata, ettei elämä pyöri niiden ympärillä. Oppivat omatoimisiksi ja huomaavat ettei valittamalla saa tahtoaan periksi. Nostan hattua tälle äidille!
[/quote]
Höpö höpö. Kyllä nyt hyvät tavat kuuluu opettaa pienillekin lapsille. Kotona riekkukoon kuka mitenkin, mutta kun tullaan yleisille paikoille, niin täytyy ottaa muut kanssaihmiset huomioon!
Minä olisin varmaankin nakannut sen kännykän pois siltä mammalta ja pitänyt "pienen" puhuttelun. Kyllä tuollaiseen saa jo puuttua ja pitääkin jos lapsdt käyttäytyy kuin apinat ja toinen ei tee mitään.
Just näiden takia mä tuomitse ihmisiä joille on tehty monta aborttia. Se on monesti aika hyvä vaihtoehto.
Varma ettei ollut vaan ärsyyntynyt lapsenvahdiksi lapattu isosisko? Voi sisarus kutsua ihan vittulun vuoksi siskoa äidiksi.
En tajua miten joka keskustelu aina jotenkin päätyy mamujen haukkumiseen.