Milloin taapero syö oikeasti samaa ruokaa perheen kanssa?
Meillä siis nyt vähän reilu 1-vuotias taapero, jonka "pitäisi" syödä samaa ruokaa muiden kanssa, mutta käytännössä syö lähes aina jotain omaa ruokaa. Meillä ei oikein suju minkään hirveän kovan syöminen, esimerkiksi kokoliha edes pilkottuna tai kasvikset, jotka eivät ole ihan pehmeäksi keitetty. Ruuan ei tarvitse olla sosetta, mutta hyvin pieneksi pilkottua. Liemipitoiset ruuat eivät myöskään toimi kovin hyvin, koska lapsi syö pääasiassa itse lusikalla, eikä saa lientä ja sattumia pysymään lusikassa. Ei myöskään tykkää syödä mitään kosteaa sormiruokana, leipä menee, mutta vaikka keitetyt kasvikset tai lihapullat ei. Näyttää siltä, ettei lapsi tykkää siitä, kun kädet tulevat likaiseksi.
Me vanhemmat emme jaksa koko ajan syödä jotain jauhelihapitoisia mössökastikkeita tai sosekeittoja, joten pakastan muutaman annoksen, kun syödään jotain lapselle sopivaa ja hän saa sitten sitä. Tykätään siis syödä jotain broilerinleikkeitä tai pihvejä kasviksilla tai salaatilla. Milloin teillä lapset ovat alkaneet syödä jotain tuollaista? Pieneksi pilkottuna toki.
Kommentit (32)
10kk -1v ikäisestä syöneet samaa ruokaa itse ja sivusta syötetty samalla kunnes lusikan käyttö sujuu.. Sopan voi muussata jolloin pysyy paremmin lusikassa. Pataruuat muhii niin pehmeäksi että saa silputtua ihan pieneksi.
Kaikki maistuu, ei ole ollut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Syöttekö te aikuiset oikeasti sellaista perus-kotiruokaa, joka on lapsillekin terveellistä ja ravitsevaa? Kuulostaa erikoiselta, sillä itse olen tottunut syömään lounaaksi vain kevyen salaatin ja päivälliseksi yleensä take away sushia tms. Joku lihapullat ja perunamuussi tms.. En ole 20 vuoteen syönyt sellaista.
N42
Erikoisemmalta tuo sinun ruokavaliosi minusta kuulostaa kuin kotiruuan syöminen arkisin kotona. Kalliilta ja yksipuoliselta kuulostaa sinun ruokailut. Itse en ainakaan lapsia syöttäisi jollain take away sapuskalla kovin usein ja kun lapsille pitää oikeasti tehdä terveellistä ja ravitsevaa kotiruokaa, niin miksi sitä ei söisi itsekin. Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöttekö te aikuiset oikeasti sellaista perus-kotiruokaa, joka on lapsillekin terveellistä ja ravitsevaa? Kuulostaa erikoiselta, sillä itse olen tottunut syömään lounaaksi vain kevyen salaatin ja päivälliseksi yleensä take away sushia tms. Joku lihapullat ja perunamuussi tms.. En ole 20 vuoteen syönyt sellaista.
N42
Erikoisemmalta tuo sinun ruokavaliosi minusta kuulostaa kuin kotiruuan syöminen arkisin kotona. Kalliilta ja yksipuoliselta kuulostaa sinun ruokailut. Itse en ainakaan lapsia syöttäisi jollain take away sapuskalla kovin usein ja kun lapsille pitää oikeasti tehdä terveellistä ja ravitsevaa kotiruokaa, niin miksi sitä ei söisi itsekin. Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia?
Ei minulla ole lapsia, mutta kyllä jokapäiväinen lounassalaatti ja illallissushi (kalaa jne) on aika terveellinen ruokavalio. Mietin vain, että jos minulla olisi lapsia, niin en silti haluaisi syödä perinteistä kotiruokaa itse, kun en siitä pidä.
Meillä on syöty ihan 6kk lähtien samaa ruokaa muun perheen kanssa..
Esikoinen oli vaikeampi tapaus, hän sai tonne 2,5vuotiaaksi asti välillä omia ruokiaan (välillä toki söi samaa kuin me n 1v eteenpäin). Keskimmäinen lapsi söi samaa kuin me muut 1-vuotiaasta lähtien ja nuorin 10kk eteenpäin. Liekö osittain omaa laiskuutta myös etten kuopukselle jaksanut tehdä niitä vauvan mössöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N42
Ei minulla ole lapsia, mutta kyllä jokapäiväinen lounassalaatti ja illallissushi (kalaa jne) on aika terveellinen ruokavalio. Mietin vain, että jos minulla olisi lapsia, niin en silti haluaisi syödä perinteistä kotiruokaa itse, kun en siitä pidä.
Ei kukaan pakota sinua tykkäämään kotiruuasta, pidän vain kummallisena että ihmettelet sitä, että monet muut aikuiset pitävät siitä ja syövät sitä mielellään. Onko tuttavapiirisi yhtä yksipuolinen kuin ruokavaliosi on, vai miksi sinusta niinkin tavanomainen asia kuin kotiruuan syöminen on jotenkin erikoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N42
Ei kukaan pakota sinua tykkäämään kotiruuasta, pidän vain kummallisena että ihmettelet sitä, että monet muut aikuiset pitävät siitä ja syövät sitä mielellään. Onko tuttavapiirisi yhtä yksipuolinen kuin ruokavaliosi on, vai miksi sinusta niinkin tavanomainen asia kuin kotiruuan syöminen on jotenkin erikoista?
Ei ystävänikään eikä siskoni laita kotiruokaa. Osalla on lapsia, ja tekevät geille kotiriuokaa mutta itselle esim. salaatin.
Meillä kolmevuotias on nyt vihdoin alkanut maistelemaan/syömään samoja ruokia meidän kanssa. Ei kuitenkaan syö perunaa, porkkanaa, riisiä tai makaronia.
Ihan pienenä oli kaikkiruokainen mutta lopetti sitten yhtäkkiä ruoan syömisen.
Vierailija kirjoitti:
Häh, meillä vauva 7 kk syö useimpina päivinä ihan samaa. Suolataan sitten muiden ruoat vaan. Nyt ollut esim hernaria, kesäkeittoa, kasvissosekeittoa, bolognesea, kiusausta. Olen tosi laiska keksimään kaikille oman ruoan. Toki hänelle vähän enemmän mössätään mutta ei muuten muuteta mitään. Ei kannata tehä elämää vaikeaksi.
Näin. Meillä oli sama, alle vuoden ikäisestä söi tasan samaa ruokaa kuin mekin, samoilla mausteilla. Suolaa käytän muutenkin vain ripauksen tuomaan esiin muita makuja.
En ymmärrä miksi Suomessa kielletään lapsilta tyyliin kaikki. Luuletteko, että intialaiset lapset "oppivat" mausteisiin vasta aikuisena? Ei.
Mulla on periaate, että mitään ei ole pakko syödä, mutta maistaa pitää.
On selvinnyt, ettei lapsi pidä oliiveista tai suolakurkuista. Selvä. Muuten uppoaa lähes kaikki. Ikää esikoisella nyt 9v.
Nuoremmilla sama linja. En ikinä tekisi eri ruokia ilman hyvää syytä, kuten allergiat. Jos ei maistu, ole ilman sitten. Ei se lapsi nälkään kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, meillä vauva 7 kk syö useimpina päivinä ihan samaa. Suolataan sitten muiden ruoat vaan. Nyt ollut esim hernaria, kesäkeittoa, kasvissosekeittoa, bolognesea, kiusausta. Olen tosi laiska keksimään kaikille oman ruoan. Toki hänelle vähän enemmän mössätään mutta ei muuten muuteta mitään. Ei kannata tehä elämää vaikeaksi.
Näin. Meillä oli sama, alle vuoden ikäisestä söi tasan samaa ruokaa kuin mekin, samoilla mausteilla. Suolaa käytän muutenkin vain ripauksen tuomaan esiin muita makuja.
En ymmärrä miksi Suomessa kielletään lapsilta tyyliin kaikki. Luuletteko, että intialaiset lapset "oppivat" mausteisiin vasta aikuisena? Ei.
Mulla on periaate, että mitään ei ole pakko syödä, mutta maistaa pitää.
On selvinnyt, ettei lapsi pidä oliiveista tai suolakurkuista. Selvä. Muuten uppoaa lähes kaikki. Ikää esikoisella nyt 9v.
Nuoremmilla sama linja. En ikinä tekisi eri ruokia ilman hyvää syytä, kuten allergiat. Jos ei maistu, ole ilman sitten. Ei se lapsi nälkään kuole.
Tämä viesti pitäisi jakaa kaikille neuvolassa! Lapseni ovat nyt jo teinejä ja syöjinä keskinkertaisia nirsoudessaan, samaa olivat lapsina. Mutta näin jälkikäteen ajatellen vaatimustaso on Suomessa todella alhaalla. Nykyisistä neuvolaohjeista tms. en siis edes tiedä, mutta ainakin muinoin oli ihan riittävää, että lapsi söi jotain kasvista. Siis käytännössä vaikka kurkkua ja salaattia pieniä määriä, ei mitään muuta. Jossain vaiheessa itsekin tajusin, kuinka ehkä joku 5-vuotiaani söi edelleen niitä hemmetin maisteluannoksia lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia, maha täyttyi perunalla, makaronilla ja riisillä. En voi siis mitenkään ylvästellä taidoillani, mutta kirjoitankin siksi, että älkää muut tehkö samaa virhettä!
Ymmärrän, että taaperon kiemurtelu ja kirkuminen rassaa hermoja, mutta jos iso lapsi kieltäytyy syömästä lähes kaikkea, nolouden kertoimet vain kasvavat. Kun käydään kyläilemässä, lapsella on omat eväät mukana, koska ei voi tietää, tarjotaanko nakkeja. (Tämä ei siis ollut omasta elämästäni, ihan noin pohjalle ei vajottu.) Lapsi ei mitenkään automaattisesti opi syömään monipuolisesti, se on opetettava eli valitkaa opetatteko 1-vuotiasta vai 11-vuotiasta vai häpeättekö vain.
Olen miettinyt, että ehkä yksi syy näihin vaikeuksiin on se hysteerisyys, millä vauvojen ruokailuun suhtaudutaan. Käsittääkseni monissa maissa lapset syövät alle 1-vuotiaina vähän sitä ja tätä mitä muutkin, Suomessa lasta tutkitaan kuin laboratorio-olosuhteissa, että mitenhän se nyt reagoi, kun tarjotaan kanaa (ilman mitään mausteita). Lapsen ruokailusta tulee joku kummallinen projekti sen sijaan, että se olisi mikään luonteva yhteinen hetki. Kun pelätään vähän kaikkea, ruoka on pitkään tosi mautonta mössöä, eivätkä sitä vanhemmat syö. Niinpä ajaudutaan erillisiin ruokiin. Ja kun jossain vaiheessa ei kehtaa enää syöttää Pilttejä, eikä lapsi suostu syömään mitään ns. normaalia, on siirto ranskiksiin ja nauraviin nakkeihin seuraava askel. Jostain luinkin, että vauvat syövät Suomessa todella terveellisesti, 2-vuotiaat todella epäterveellisesti.
Olen joutunut lapseni suolistovaivojen (kas) takia lukemaan aiheesta kirjallisuutta ja siinä korostetaan, kuinka tärkeää olisi kehittää suolistoon jo pienenä monipuolinen bakteerikanta, mikä saadaan aikaan monipuolisella ruoalla. Siihen nähden tuntuu kummalta se hysteerinen tarkkuus, millä syynätään, mitä yksittäisiä ruoka-aineita lapselle edes saa syöttää. Isommat allergiat toki erikseen. Mutta tietysti tulee mieleen, suojaako se edes allergialta, että alkujaan perusterveelle vauvalle/taaperolle ei tarjota uusia ruoka-aineita kuin hyvin hitaalla aikataululla.
Mutta pointtini oli siis se, että syöttäkää lapsillenne jo pienenä kaikenlaista. Viestitätte, että tämä on ihan normaalia ruokaa eikä sen syömisestä tehdä sen suurempaa numeroa, lapsen reaktioita ei jännitetä. Jos ei syö, niin ei syö. Seuraavalla ruoka-ajalla on taas tarjolla tavallista ruokaa. Älkää tehkö samoja virheitä kuin minä :(.
Ei kenenkään tarvitse lasten takia muuttaa omaa ruokavaliotaan, jos se noin ylipäätään on monipuolista eikä kanaa ja riisiä ilman kasviksia joka päivä. Lapsi oppii syömään sitä, mitä tarjotaan, ja mitä näkee vanhempien syövän. Meillä kaikille tehdään sama sapuska ja lapsi päättää itse syökö vai jättääkö syömättä. Lapsen lautaselle ruoka vain asetellaan selvästi erillisiksi kasoiksi, jolloin lapsella säilyy täysi kontrolli ruokailutilanteessa. Kastike on yleensä erikseen dipattavana, koska ruoan päälle kaadettuna herättää epäilyjä. Taaperon herkkuihin kuuluu myös voimakasmakuisia ja mausteisia ruokia. Eivät maailman kaikki lapset syö Suomessa perinteisiä lastenruoiksi miellettyjä ruokia. Tutut hajut houkuttelevat maistamaan oli kyse makaronilaatikosta tai hapanimeläkastikkeesta.
N42